Je tomu již více než 10 let co se řídící pracovníci v automobilce Toyota rozhodli založit divizi luxusních automobilů, které by především v USA oslovili zákazníky, kteří doposud kupovali Mercedesy, Jaguary, BMW a také americké luxusní automobily.

Útok na tyto pozice začali japonci superluxusním modelem LS400. Dnes již má Lexus v USA špičkovou pozici na trhu luxusních vozů. Také modelových řad je již více. Vyrábějí se i menší modely GS, ES, IS a SC. Mezi vozy pro volný čas se dají zařadit off-roady LX a RX (viz. oficiální stránky Lexus Europe) Ovšem Evropa je v přijímání nových značek o poznání konzervativnější a tak spatřit Lexus kdekoli v Evropě je mnohem obtížnější než v USA. Jednoznačně to však není kvalitou těchto vozů, ale hluboce zakořeněným smyslem pro "staré-dobré" značky. Proto jsou také prodeje Mercedesů, BMW či Audi v absolutních číslech se značkou Lexus v Evropě nesrovnatelné.

Testovaný model Lexus GS 300 se vyrábí od roku 1997 a na podzim roku 2000 prošel důkladným omlazením. S dynamicky střiženými liniemi v Evropě konkuruje například BMW 5 či Meredesu E. Je osazen třílitrovým šestiválcem s proměnným časováním ventilů VVT-i a pětistupňovou adaptivní automatickou převodovkou s možností řazení tlačítky na volantu.

Interiér GS 300 byl čalouněn kvalitní béžovou kůží a také zpracování ostatních detailů interiéru bylo příkladné. Za jízdy v interiéru nic nevrzalo ani neklepalo. Prostornost na předních sedadlech je velmi dobrá především v oblasti ramen, na zadních sedadlech je vše "tak akorát" pro postavy do 180 cm. Trochu méně místa je vzadu pod předními sedadly pro zasunutí špiček bot. Zavazadlový prostor má sice velký objem 515 l, který však získal především větší šířkou. Směrem dovnitř je však schodek a zadní opěradla nelze sklopit vůbec. Dokonce ani po sklopení loketní opěrky nevznikne otvor pro protažení delších předmětů. Zastarale také působí vzpěry, které drží víko zav. prostoru. Ty při zavření omezují zavazadla. Pod podlážkou je plastový kryt plnohodnotného rezervního kola, který díky vaničce může sloužit na odkládání mokrých předmětů - např. plavek. Najdeme zde také malou plechovku s barvou pro retušování drobných škrábnutí na laku.

Přístrojová deska má poměrně komplikovaný tvar v oblasti "kapličky", ale ve skutečnosti toto kupodivu vypadá mnohem lépe než na fotografiích. Velmi zajímavě působí bíle (bohužel na fotografiích to vypadá spíše zeleně) svítící tři kruhové ukazatele, které při vypnutí zapalování zhasnou a nejsou pod kouřovým krycím sklem vůbec vidět. Tříramenný volant s koženým potahem naznačuje sportovně-luxusní ambice GS300. Na něm jsou umístěny tlačítka pro řazení dolů a nahoru v "manuálním režimu", který se aktivuje přesunutím páky automatické převodovky směrem doleva.

Dojem z jízdy je velmi příznivý pokud bereme Lexus jako luxusní vůz pro rychlou, plynulou a maximálně pohodlnou jízdu na jakékoliv vzdálenosti. Přispívají k tomu především velmi dobré jízdní vlastnosti, ovladatelnost vozu a výkon motoru, dobré odpružení, výborné odhlučnění, pohodlná a rozměrná sedadla. Pokud se vytáhne klíček ze zapalování volant pomocí elektromotorků automaticky "odjede" co nejvýše, aby se snadněji vystupovalo. Problém je s výhledem vzad při couvání a velmi by se hodil parkovací systém se senzory, které ukazují vzdálenost překážky za vozem.

Spojení silného šestiválce(162 kW, 298 Nm) s proměnným časováním ventilů VVT-i a inteligentní pětistupňové automatické převodovky je možno označit za téměř ideální. Upozornit musím také na jednu velkou zvláštnost tohoto japonského vozu, a to pohon zadních kol. V plně automatickém režimu automat udržuje poměrně nízké otáčky. Pokud plynový pedál mačkáte zhruba jen do třetiny zdvihu nepřehoupnou se otáčky přes dva tisíce. To však například v městském provozu bohatě k rozhýbání GS 300 stačí. Jakmile však přimáčknete pedál plynu více motor okamžitě a velmi ochotně jde do otáček a řazení probíhá okolo čtyřech tisíc otáček. Při maximálně stlačeném plynu dosáhnou otáčky hodnoty šesti tisíc. Ve všech otáčkách však řazení probíhá velmi plynule a bez rázů. Několikrát (asi 4x) se mi však stalo, že při přeřazování z dvojky na trojku elektronika jakoby "prořadí" a následkem je výrazné škubnutí. Pokud má řidič zájem může volit rychlosti sám, tlačítky na volantu, což je vhodně při sportovnější jízdě, předjíždění nebo při jízdě zatáčkovitou oblastí. Naměřená průměrná spotřeba 13,1 l/100 km je vzhledem k velké pohotovostní hmotnosti a výkonu motoru odpovídající. Vždyť zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne GS 300 za 8,2 sekundy a nejvyšší rychlost je 230 km/h. Dobrá akcelerace a nejvyšší rychlost je doplněna naprosto špičkovým odhlučněním kabiny cestujících. Motor je sice ve vyšších otáčkách slyšet, ale jakoby vzdáleně a navíc jde o klasický krásný zvuk "šestiválce", takže to málo, co k posádce pronikne, její uši spíše potěší...

Lexus GS 300 je špičkovým zástupcem své kategorie, ale evropská konkurence nabízí podstatně větší výběr motorů, včetně tolik populárních turbodieselů. Přesto Lexus GS 300 nabízí dost na to, aby zaujal náročné zákazníky v této třídě automobilů.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 939 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 939 000 Kč

Základní výbava:duální automatická klimatizace s odděleným ovládáním pro stranu spolujezdce, elektricky podélně i výškově nastavitelný volant, kožené čalounění, elektricky nastavitelná přední sedadla, elektricky ovládaná boční okna s ochranou proti přivření na předních oknech, vnitřní zpětné zrcátko a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s elektrochromatickou funkcí proti oslnění, RDS audio soustava s CD měničem na 6 disků, 7 reproduktorů, vyhřívané přední sklo, paměť pro nastavení 2 různých poloh sedadla řidiče, vnitřních zpětných zrcátek a volantu, 5 stupňová aut. převodovka s řazením E-shift na volantu, systém řízení stability vozidla VSC, protiprokluzový systém TRC, protiblokovací systém ABS + EDB + BAS, čelní a boční airbagy, přední hlavové airbagy, přední bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, imobilizér, dvojité zamykání a alarm, přední HID světlomety s automatickým nastavováním sklonu podle zatížení vozidla a s automatickou kontrolou rozsvícení podle vnějších světelných podmínek, přední mlhové světla, ostřikovače světlometů, kola z lehké slitiny 7,5 x 16, pneumatiky 225/55 R 16

Výbava testovaného vozu:základní

Radikálové chtějí nahradit EU spoluprací suverénních zemí Radikálové chtějí nahradit EU spoluprací suverénních zemí

Zástupci evropských protiimigračních stran z frakce…

Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard Poslanci chtějí v rozpočtu změny za téměř 100 miliard

Poslanci v druhém čtení návrhu státního rozpočtu navrhli…

Šéfové bývalé vládní koalice mění sněmovní posty Šéfové bývalé vládní koalice mění sněmovní posty

Bývalý vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) povede…

EU jen těžko hledá kompromis v otázce přerozdělování migrantů, přiznává Tusk EU jen těžko hledá kompromis v otázce přerozdělování migrantů, přiznává Tusk

Debata šéfů států a vlád zemí Evropské unie o migrační…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 163 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 298 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.4 / 8.8 / 11.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 515
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 455
Rozměr pneu:225/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4805
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,56
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Škoda představuje flotilu aut britských záchranných složek. Včetně Superbu pro psy!

Škoda představuje flotilu aut britských záchranných složek

Dnes 14:56

Vozy mladoboleslavské automobilky jsou ve službách záchranných složek tradicí u nás i ve světě. Velká Británie nyní představuje své nové přírůstky.




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: Poslední víkend před Vánoci prosněží a bude mrznout

Počasí s Honsovou: Poslední víkend před Vánoci…

Teploty pohybující se mezi -2 a 6 stupni Celsia, zataženo a sněhové přeháňky. Takové počasí čeká Česko poslední…

Obchody se o svátcích zase otevřou? ODS našla spojence v Babišovi s Okamurou

Obchody se o svátcích zase otevřou? ODS našla…

Jeden ze svých „hlasitých“ cílů začala krátce po volbách plnit ODS. Ve Sněmovně už leží návrh na úplné zrušení…

 

iSport.cz

Na Kanadu s lajnou ostrostřelců! Snad nám to půjde, doufá Růžička

Na Kanadu s lajnou ostrostřelců! Snad nám to půjde,…

PŘÍMO Z RUSKA | Trenér národního mužstva Josef Jandač se rozhodl spojit velkou palebnou sílu do jednoho útoku.…

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL, ve 26 letech zemřel

Tragédie změnila hokej. Čajka měl namířeno do NHL,…

Byla to tragédie, jakou československý hokej do té doby nepoznal. A která ho navždy změnila. Pátého ledna 1990…

 

Reflex.cz

Rozkradená tombola na plese hasičů dobyla filmový svět. Před 50 lety vznikl film Hoří, má panenko

Rozkradená tombola na plese hasičů dobyla filmový…

Před 50 lety se třináctitisícové podkrkonošské město Vrchlabí nesmazatelně zapsalo do dějin českého, ale i…

Když EU neumí, či nechce řešit nelegální migraci, je odmítání uprchlických kvót správné

Když EU neumí, či nechce řešit nelegální migraci, je…

Přestože se neustálý německo-francouzský-bruselský tlak v EU projevuje i tím, že Evropská komise chce žalovat…