Je tomu již více než 10 let co se řídící pracovníci v automobilce Toyota rozhodli založit divizi luxusních automobilů, které by především v USA oslovili zákazníky, kteří doposud kupovali Mercedesy, Jaguary, BMW a také americké luxusní automobily.

Útok na tyto pozice začali japonci superluxusním modelem LS400. Dnes již má Lexus v USA špičkovou pozici na trhu luxusních vozů. Také modelových řad je již více. Vyrábějí se i menší modely GS, ES, IS a SC. Mezi vozy pro volný čas se dají zařadit off-roady LX a RX (viz. oficiální stránky Lexus Europe) Ovšem Evropa je v přijímání nových značek o poznání konzervativnější a tak spatřit Lexus kdekoli v Evropě je mnohem obtížnější než v USA. Jednoznačně to však není kvalitou těchto vozů, ale hluboce zakořeněným smyslem pro "staré-dobré" značky. Proto jsou také prodeje Mercedesů, BMW či Audi v absolutních číslech se značkou Lexus v Evropě nesrovnatelné.

Testovaný model Lexus GS 300 se vyrábí od roku 1997 a na podzim roku 2000 prošel důkladným omlazením. S dynamicky střiženými liniemi v Evropě konkuruje například BMW 5 či Meredesu E. Je osazen třílitrovým šestiválcem s proměnným časováním ventilů VVT-i a pětistupňovou adaptivní automatickou převodovkou s možností řazení tlačítky na volantu.

Interiér GS 300 byl čalouněn kvalitní béžovou kůží a také zpracování ostatních detailů interiéru bylo příkladné. Za jízdy v interiéru nic nevrzalo ani neklepalo. Prostornost na předních sedadlech je velmi dobrá především v oblasti ramen, na zadních sedadlech je vše "tak akorát" pro postavy do 180 cm. Trochu méně místa je vzadu pod předními sedadly pro zasunutí špiček bot. Zavazadlový prostor má sice velký objem 515 l, který však získal především větší šířkou. Směrem dovnitř je však schodek a zadní opěradla nelze sklopit vůbec. Dokonce ani po sklopení loketní opěrky nevznikne otvor pro protažení delších předmětů. Zastarale také působí vzpěry, které drží víko zav. prostoru. Ty při zavření omezují zavazadla. Pod podlážkou je plastový kryt plnohodnotného rezervního kola, který díky vaničce může sloužit na odkládání mokrých předmětů - např. plavek. Najdeme zde také malou plechovku s barvou pro retušování drobných škrábnutí na laku.

Přístrojová deska má poměrně komplikovaný tvar v oblasti "kapličky", ale ve skutečnosti toto kupodivu vypadá mnohem lépe než na fotografiích. Velmi zajímavě působí bíle (bohužel na fotografiích to vypadá spíše zeleně) svítící tři kruhové ukazatele, které při vypnutí zapalování zhasnou a nejsou pod kouřovým krycím sklem vůbec vidět. Tříramenný volant s koženým potahem naznačuje sportovně-luxusní ambice GS300. Na něm jsou umístěny tlačítka pro řazení dolů a nahoru v "manuálním režimu", který se aktivuje přesunutím páky automatické převodovky směrem doleva.

Dojem z jízdy je velmi příznivý pokud bereme Lexus jako luxusní vůz pro rychlou, plynulou a maximálně pohodlnou jízdu na jakékoliv vzdálenosti. Přispívají k tomu především velmi dobré jízdní vlastnosti, ovladatelnost vozu a výkon motoru, dobré odpružení, výborné odhlučnění, pohodlná a rozměrná sedadla. Pokud se vytáhne klíček ze zapalování volant pomocí elektromotorků automaticky "odjede" co nejvýše, aby se snadněji vystupovalo. Problém je s výhledem vzad při couvání a velmi by se hodil parkovací systém se senzory, které ukazují vzdálenost překážky za vozem.

Spojení silného šestiválce(162 kW, 298 Nm) s proměnným časováním ventilů VVT-i a inteligentní pětistupňové automatické převodovky je možno označit za téměř ideální. Upozornit musím také na jednu velkou zvláštnost tohoto japonského vozu, a to pohon zadních kol. V plně automatickém režimu automat udržuje poměrně nízké otáčky. Pokud plynový pedál mačkáte zhruba jen do třetiny zdvihu nepřehoupnou se otáčky přes dva tisíce. To však například v městském provozu bohatě k rozhýbání GS 300 stačí. Jakmile však přimáčknete pedál plynu více motor okamžitě a velmi ochotně jde do otáček a řazení probíhá okolo čtyřech tisíc otáček. Při maximálně stlačeném plynu dosáhnou otáčky hodnoty šesti tisíc. Ve všech otáčkách však řazení probíhá velmi plynule a bez rázů. Několikrát (asi 4x) se mi však stalo, že při přeřazování z dvojky na trojku elektronika jakoby "prořadí" a následkem je výrazné škubnutí. Pokud má řidič zájem může volit rychlosti sám, tlačítky na volantu, což je vhodně při sportovnější jízdě, předjíždění nebo při jízdě zatáčkovitou oblastí. Naměřená průměrná spotřeba 13,1 l/100 km je vzhledem k velké pohotovostní hmotnosti a výkonu motoru odpovídající. Vždyť zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne GS 300 za 8,2 sekundy a nejvyšší rychlost je 230 km/h. Dobrá akcelerace a nejvyšší rychlost je doplněna naprosto špičkovým odhlučněním kabiny cestujících. Motor je sice ve vyšších otáčkách slyšet, ale jakoby vzdáleně a navíc jde o klasický krásný zvuk "šestiválce", takže to málo, co k posádce pronikne, její uši spíše potěší...

Lexus GS 300 je špičkovým zástupcem své kategorie, ale evropská konkurence nabízí podstatně větší výběr motorů, včetně tolik populárních turbodieselů. Přesto Lexus GS 300 nabízí dost na to, aby zaujal náročné zákazníky v této třídě automobilů.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 939 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 939 000 Kč

Základní výbava:duální automatická klimatizace s odděleným ovládáním pro stranu spolujezdce, elektricky podélně i výškově nastavitelný volant, kožené čalounění, elektricky nastavitelná přední sedadla, elektricky ovládaná boční okna s ochranou proti přivření na předních oknech, vnitřní zpětné zrcátko a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s elektrochromatickou funkcí proti oslnění, RDS audio soustava s CD měničem na 6 disků, 7 reproduktorů, vyhřívané přední sklo, paměť pro nastavení 2 různých poloh sedadla řidiče, vnitřních zpětných zrcátek a volantu, 5 stupňová aut. převodovka s řazením E-shift na volantu, systém řízení stability vozidla VSC, protiprokluzový systém TRC, protiblokovací systém ABS + EDB + BAS, čelní a boční airbagy, přední hlavové airbagy, přední bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, imobilizér, dvojité zamykání a alarm, přední HID světlomety s automatickým nastavováním sklonu podle zatížení vozidla a s automatickou kontrolou rozsvícení podle vnějších světelných podmínek, přední mlhové světla, ostřikovače světlometů, kola z lehké slitiny 7,5 x 16, pneumatiky 225/55 R 16

Výbava testovaného vozu:základní

Na schůzce v Salcburku se přiblížilo řešení sporu o pracovnících Na schůzce v Salcburku se přiblížilo řešení sporu o pracovnících

Vedoucí představitelé Francie, Rakouska, Česka a…

Samsung představil nástupce telefonu Galaxy Note 7. Podívejte se Samsung představil nástupce telefonu Galaxy Note 7. Podívejte se

Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung Electronics ve…

Lufthansa chce rakouskou divizi Air Berlin. Nejradši by aerolinky celé Lufthansa chce rakouskou divizi Air Berlin. Nejradši by aerolinky celé

Největší německá aerolinka Lufthansa vyjádřila zájem o…

Veterináři vybijí desítky tisíc slepic. Kvůli salmonele Veterináři vybijí desítky tisíc slepic. Kvůli salmonele

Veterináři zjistili bakterie salmonely v chovu nosnic v…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 163 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 298 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.4 / 8.8 / 11.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 515
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1665 / 455
Rozměr pneu:225/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4805
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1445
d) rozvor (mm): 2800
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 7
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,56
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí ÚAMK měřil šířku aut. Třeba VW Touareg do zúžených pruhů nesmí

Drtivá většina aut, která jsou v současnosti k dostání na…

Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního? Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního?

Japonský výrobce automobilů Mazda si nechal patentovat…

 





 
Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Včera

Volkswagen představuje už dlouho dopředu avizovaný malý crossover T-Roc, kterým vstoupí do stále sílící kategorie.




Blesk.cz

Na Břeclavsku se zřítilo motorové rogalo: Polský pilot (23) pád nepřežil

Na Břeclavsku se zřítilo motorové rogalo: Polský…

Tragédií skončil ve středu odpoledne let polského účastníka evropského šampionátu v motorovém paraglidingu na…

Prezident Zeman v neděli živě na Blesk.cz: Ptejte se ho na teror, politiku i zdraví

Prezident Zeman v neděli živě na Blesk.cz: Ptejte se…

Exkluzivně v Lánech. V neděli už pojedenácté usednou ke kulatému stolu takzvané Masarykovy pracovny v…

 

iSport.cz

Dusno u stadionu Larnaky! Bitka fanoušků narušila trénink Plzně

Dusno u stadionu Larnaky! Bitka fanoušků narušila…

PŘÍMO Z KYPRU | Nový, ale skromný stadionek. Pro osm tisíc lidí. Za tribunami palmy, do toho všudypřítomné…

Slovák z Olomouce vychytal Čechy: Kouč z Kanady nám přinesl systém

Slovák z Olomouce vychytal Čechy: Kouč z Kanady nám…

V premiérovém reprezentačním duelu sezony Česka proti Slovensku v Třinci (0:2) byli oba gólmani vynikající. V…

 

Reflex.cz

Papež František a migranti: Totální ztráta pudu sebezáchovy

Papež František a migranti: Totální ztráta pudu sebezáchovy

Je jistě svatokrádežné nazírat na konání papeže, hlavy katolické církve, očima etologie, nauky o chování zvířat.…

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných základen, které na mapě nenajdete

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných…

Jedna návštěva u babičky, to bylo vše, co u Danila Tkachenka stačilo k zažehnutí touhy po prozkoumání vojenských…