Lexus IS - Malý princ

Lexus IS - Malý princ

 
 

Tak trochu z čistého nebe uhodilo, když koncem osmdesátých let vznikla uměle vytvořená značka Lexus a oba tehdejší typy – osmiválcová luxusní limuzína LS400 a menší šestiválec ES250 (1989) – se takřka přes noc staly trhákem zejména severoamerického trhu.

Bleskový vzestup značky

Dobře zavedená odnož nejstarší japonské automobilky pokračuje v hodech na podílech ze zámořského tržního koláče a v současné době už nabízí celkem 10(!) výrobních řad, rozdělených do 3 kategorií. Off-roady mají na druhém místě typového kódu velké X - RX, GX a LX, které jsou obdobou typů Harrier, Land Cruiser a Land Cruiser 100. Klasické limuzíny, pojmenované "S", zasahují, jako u správné prémiové značky, do střední, vyšší střední a luxusní třídy a modely IS, GS, ES a LS alternují japonským modelům Altezza, Aristo, Windom a Celsior. V novém tisíciletí došlo i na další dvě karosářské verze – IS SportCross (Altezza) je kombi střední třídy a SC (Soarer) zase luxusní roadster nejvyšší kategorie.

Nejmenší řada IS

způsobila ve své době malou senzaci, originální prostorový design s krátkým předním převisem se poněkud podobal trojkovému BMW, avšak svou nadčasovost dokázal navýsost a dodnes vypadá chic. Některé designové prvky, jako např. přístrojovou deska ve stylu švýcarského chronografu, či celostříbrné koncové světlomety, přivedl na svět právě baby-Lexus a brzy se staly objektem častého napodobování. Také technika byla na svou dobu nadprůměrná – dvoulitrový atmosférický šestiválec o tehdy špičkovém výkonu 114 kW dostal již tehdy ustupující řadové uspořádání a klasická koncepce učinila malý Lexus zajímavou alternativou bavorské Trojky.

Tak se za velkého očekávání na ženevském autosalonu 2005 představila o 75 mm rozšířená a 90 mm protažená druhá generace Lexusu pro segment D a kromě celé škály designérských i technických lahůdek si na základě pečlivých marketingových analýz připravila i horkou novinku mezi všemi Lexusy – alternativně volitelný vznětový motor.

Design

se podruhé, po nové generaci GS, přihlásil k nové značkové filozofii L-Finesse, spoluutvořené japonskými tradičními odkazy a prvky, kladoucí důraz na čistotu forem, emotivní eleganci a intenzivní vnímání a manifestované již koncepty LF-C a LF-S. Protáhlé křivky, rozehrávající působivé kontrasty vypouklých a konkávních ploch, jsou charakteristické pro nový Lexus, podobně jako krátké převisy, široký rozchod kol a zdůrazněné lemy blatníků; vůz dostává nízké těžiště nejen fyzicky, ale i pocitově. Oba konce vozu jsou laděny do rozbíhajících se křivek; na přídi je dynamický vjem doveden téměř k dokonalosti kombinací trojice vzduchových náběrů s originálními mlhovkami, tradiční maskou s vějířovitými svislými lamelami a výše položených šípovitých světlometových modulů á la LF-S. Oči jsou směrem vzad vedeny po oblé "nafouknuté" kapotě, plynule přecházející do A-sloupků, přes oblou vzad posunutou střechu až ke krátké a vysoké zádi s odtokovou hranou a neobvykle vykrojenými koncovkami. Boční pohled umocňuje mohutný prolis spolu s filigránskými detaily, jako jsou čistě tvarovaná zrcátka a dveřní kliky, či originální zakončení linie zadních dveří. Dobře ladí s celkem i exkluzivní desetipaprsková kola. Dokonale symetrická záď ukazuje světu "zamračené" koncové světlomety, působivě sladěné s neobvykle prohýbaným zadním čelem, horizontálně opticky členěným nárazníkem a dvojicí oválných koncovek výfuku.

Interiér

se dokázal oprostit od v dnešní době obvyklého pojetí "rovnoběžné oblosti" a poskytuje ucelený dojem jemně tvarovaných záhybů, přecházející plynule z palubní desky do dveřních výplní. Inspirace dalšími symboly a principy tradiční japonské kultury Kirakaeshi a Hazushi vedla architektovu ruku a zplodila například hranatou kapličku přístrojů či rozmáchle zakřivený předěl mezi tmavou a světlou částí dveřních panelů. Ve jménu souměrnosti a vizuální působivosti vznikla i leskle dekorovaná středová konzole, integrující do stříbřitého povrchu maximum své plochy včetně ovladačů a displeje palubních hodin. Kvalitní materiály spolu s minimálními spárami a stylistickou i funkční propojeností všech částí spoluvytvářejí pocit luxusu a nepřerušovaného vizuálního zážitku. Všechny ovládací prvky pak byly optimalizovány k omezení řidičovy námahy – řadící motýlky samočinné převodovky našly místo přímo na volantu a ruce jsou vůči nim v optimálnější poloze i při průjezdu zatáčkou. Nová sedadla nabízejí volitelně kožené čalounění šité podle přísnějších norem, optimalizovanou oporu zad i ramen a přidaných 60 mm k rozvoru zase vylepšilo prostorovou nabídku pro kolena vzadu sedících pasažérů.

Luxus

je umocněn paletou moderních elektronických prvků, vesměs nabízených ve standardní specifikaci. V první řadě nástup a startování – keyless entry systém umožňuje klíč nechat v kapse, dveře odemknout tlačítkem na vnitřní straně kliky a motor oživit příslušným ovladačem na palubní desce. Satelitní navigační systém nejnovější generace nabízí rychlou práci s koordináty a propojenost s ostatními multimediálními prvky; mobilní telefon a další zařízení připojí chip Bluetooth a svobodu rukám zajistí hlasové ovládání audia, klimatizace i navigace. Interiér naplní tóny standardně montované rádio s přehrávačem mp3 a wma, měničem na 6 CD a 13 reproduktory. Pro fajnšmekry si pak nabídka extra výbavy připravila prémiovou sestavu Marc Levinson se 14 reproduktory a volitelným měničem na 6 DVD. Technologie 21. století promluvila i do osvětlení interiéru – přístrojovou desku podsvěcují optitronové světlovody a osvětlení prostoru pro nohy, kulisy řadící páky a čtecích lampiček dostaly na starosti bílé LED-diody. Stejná technologie se postarala i o osvětlení nástupního prostoru ze spodní strany vnějších zpětných zrcátek a modré podsvícení nástupních prahů. Parkovací asistent dostal na pomoc volitelnou barevnou kameru, jejíž obraz se spolu s naváděcími čarami promítá na dotykový LCD-display ve středové konzole.

Motorizace

byla svěřena dvěma špičkovým agregátům, zážehovému přímovstřikovému dvaapůllitrovému vidlicovému šestiválci a čtyřválcovému turbodieselu common-rail III. Oba jsou spojeny se šestistupňovou převodovkou, šestiválec alternativně samočinnou s možností sekvenčního řazení.

Diesel

zaklapal pod kapotou Lexusu vůbec poprvé, takže premiéra musela stát za to. Konstruktéři se neomezovali a použili téměř všechny v současné době známé špičkové technologie. Celohliníkový čtyřválec 2.231 cm3 tak ustavuje hned několik rekordů a uděluje celku důstojné vlastnosti. Vysokotlaké přímé vstřikování dostaly na starost piezoelektrické vstřikovače, schopné pracovat s tlakem až 1.800 bar a během jednoho cyklu vpravit až čtyři samostatné vstřiky. Prvním rekordem je dosud nejnižší kompresní poměr u tohoto typu motoru – 15,8:1. Ten umožnil dosáhnout tichého a efektivního chodu a především rekordních 130 kW při 3.600 ot. a 400 Nm mezi 2.000 a 2.400 ot. Klidný chod dostal na starost protiběžný vyvažovací hřídel, optimální přísun vzduchu zajišťuje turbodmychadlo s elektricky natáčecími lopatkami statoru a nízkou úroveň emisí obstarává unikátní čtyřcestný katalyzátor, unifikující funkčnost klasického katalyzátoru a částicového filtru do jediného, efektivního celku, výrazně podkračujícího v současnosti platnou normu Euro IV.

Benzín

taktéž dostal do vínku paletu špičkových technologií. Člen nejnovější generace firemních hliníkových šestiválců nově uspořádal svoje válce do vidlicové konfigurace a zařadil do portfolia použitých technologií např. stoichiometrické přímé vstřikování paliva či plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Chutným ovocem všech 2.499 kubických centimetrů jsou taktéž špičkové výkony – 150 kW/6.400 ot. a 250 Nm/3.800 ot rovněž patří na špičku své kategorie a v kombinaci se sekvenčním řazením samočinné převodovky dokáží udělit malému Lexusu sportovní šarm.

Karoserie

byla postavena s důrazem na maximální tuhost a snížení těžiště, proto jsou některé hmotné díly, jako kapota, nápravy či motory hliníkové. Podvozek využívá vyzkoušené optimum z dnešního konstrukčního světa, jako dvojitá příčná ramena z hliníku a vysokopevnostní oceli vpředu a pětiprvkovou nápravu s ramenem kontroly sbíhavosti na opačném konci. Na úrovni doby je i degresivní elektromechanický posilovač řízení poslední generace s vylepšenou zpětnou odezvou a programovanou silou na obvodu volantu.

Bezpečnost

dostala samozřejmě jednu z hlavních rolí. Elektronické asistenční systémy byly spolu s množstvím senzorů integrovány do tzv. Vehicle Dynamic Integrated Management (VDIM), zahrnujícího i adaptivní tempomat, přizpůsobující rychlost vozidlu vpředu jedoucímu pomalejšímu vozidlu. Vůz je schopen rozpoznat i blížící se kolizi a Pre-Crash Safety System v tom případě bleskově aktivuje předpínače bezpečnostních pásů a brzdový asistent. Inovativní brzdový systém zahrnuje obložení s vysokým třecím koeficientem a především proměnnou dráhu brzdového pedálu. Do standardní specifikace se dostalo také 10 airbagů, kromě osmi obvyklých (předních s variabilním plněním) ještě kolenní pro řidiče i spolujezdce. Přední boční airbagy nabízejí o 30% zvětšenou účinnou plochu. Bilanci aktivní bezpečnosti vylepšují také adaptivní bi-xenonové světlomety, vychylující se až o 15°.

Rallye Dakar 2018
Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana Europoslanec Ježek končí spolupráci s ANO, nesouhlasí s podporou Zemana

Europoslanec Petr Ježek končí spolupráci s hnutím ANO.…

Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry Banky zažily dobrý rok, jejich byznys navíc vstupuje do další éry

Banky v Evropě stojí na prahu nové éry svého byznysu. Po…

Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů Rittigův bývalý advokát čelí obvinění z daňového úniku za desítky milionů

Policie obvinila advokáta Davida Michala z krácení daní,…

Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání Imunitní výbor nechce vydat exprimátora Svobodu k trestnímu stíhání

Sněmovní mandátový a imunitní výbor doporučil plénu, aby…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video) Lexus: Dvoulitrový turbomotor z NX 200t také pro model IS (+ video)

Lexus NX přinesl řadu novinek. Jednou z nich je i první…

Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu Spy Photos: Lexus IS 2014 dostane hybrid místo turbodieselu

Lexus v Belgii testuje třetí generaci modelu IS, který…

 



 
Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Řidič zvolil pro otáčení nejhorší možné místo. Jak to asi mohlo skončit?

Dnes 12:50

V Kansasu se odehrál incident, jenž by klidně mohl posloužit jako výukový materiál v autoškolách. Vysvětluje, proč je podobné otáčení se striktně zakázané.




Blesk.cz

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal sebevraždu nárazem do stromu!

Tragédie v Uhříněvsi: Mladík (†27) spáchal…

Na jihovýchodě Prahy se v úterý brzy ráno stala tragická dopravní nehoda. Mladý řidič v Uhříněvsi naboural do…

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální realitě: Recenze The Inpatient

Hororové sanatorium na vlastní oči ve virtuální…

Kdo jste, si nepamatujete. Nevzpomínáte si ani na to, kde jste a jak jste se tam dostali. Trpíte totiž silnou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že máme jistotu

Hašek o brankářích pro olympiádu: Líbí se mi, že…

Od zlaté cesty českého hokejového národního týmu na olympijských hrách v Naganu uběhlo už téměř 20 let. „Co se…

 

Reflex.cz

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat nechtěl, říká Dana Drábová

Měla jsem dát Zemanovi facku? Teď už by mě asi líbat…

V roli premiéra s ním vycházela dobře, jako prezident jí ale Miloš Zeman vadí. „Dost se změnil,“ říká…

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího vůdce a další bizarnosti sovětského komunismu

Leninovi balzamovači: Jak udržet naživu nejvyššího…

Velká říjnová socialistická revoluce bylo nejdůležitější výročí celého východního bloku, co na tom, že se…