Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus LS 600h L – Boj o první místo

Ondřej Láník
Nejdražší Lexus putuje po světě jako vyslanec ze země vycházejícího slunce, který hlásá: maximální komfort a ohleduplnost k životnímu prostředí nemusí jít proti sobě. Má auto za 3,8 milionu také nějaké chyby?

Zcela ojedinělý přístup, který Toyota (alias Lexus) zvolila při svém tažení světem, se vyplácí. Technicky velmi náročná kombinace výkonných zážehových motorů a elektromotorů, které také patří ke špičce současných produkčních možností, slaví úspěch zejména v zámoří. Kapacity japonské výrobní linky, kde vzniká 800 hybridních lodí LS 600h měsíčně, vytěžují nově také objednávky z Evropy, kam se v minulých měsících dostaly první kusy nového modelu LS 600h. Využili jsme možnost vyzkoušet nejdražší japonský automobil, jaký se v současné době nabízí.

Než se rozepíšeme o jízdních a uživatelských zkušenostech, musíme absolvovat malé technické kolečko kolem tohoto nositele posledních technických a technologických novinek koncernu Toyota Motor Corporation.

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy
 

LS 600h: hybridní technika GS 450h ve větším

Máme-li stručně a výstižně popsat techniku Lexusu LS 600h, nezbude než využít odkazů na dříve zveřejněné texty o jiných současných produktech jediné japonské prémiové značky, zastoupené v Evropě. Automobil, který konstrukčně vychází z konvenčních sedanů LS 460, má i nadále vpředu uložený vidlicový osmiválec. Jeho technika je v zásadě totožná s motorem známým z testu Lexusu LS 460 a popsaným také v podrobném článku v rubrice Představujeme. Celohliníkový blok se změnil jen minimálně, došlo ke zvětšení zdvihu pístů o 6,5 mm, což vygenerovalo spolu s novými pohyblivými komponenty klikového ústrojí nový zdvihový objem 4969 cm3. K zajímavostem, které najdeme i na původním osmiválci, patří přímé vstřikování benzinu kombinované se vstřikováním do sacího potrubí nebo variabilní ventilový rozvod s elektrickým ovládáním časování sacích ventilů v pásmu pod 1000 ot./min (obzvláště důležité zejména u motoru, který se často vypíná a startuje díky hybridní konstrukci ústrojí).

Hybridní část pohonného ústrojí se v zásadě svým uspořádáním neliší od konstrukce v GS 450h, kterou jsme popsali v článku Lexus GS 450h: nejrychlejší hybrid planety Na spalovací motor navazuje rozměrově stejný vodou chlazený elektromotor s vyšším výkonem díky lepším parametrům elektrické části. Dělič výkonu je principielně jen obyčejné planetové soukolí, ale díky propracovanému řízení se jeho projev blíží převodovce s plynule měnitelným převodem, od které si také výrobce odvodil označení e-CVT. Akumulátorová NiMH sada (288V) umístěná v zadní části vozu pracuje se jmenovitým napětím 288 V. Aby se zabránilo nežádoucím vysokým teplotám obsluhuje akumulátorovou sadu také klimatizační systém. Napětí akumulátorů je v měniči, umístěném v motorovém prostor vlevo u předního skla, zvýšeno na 650 V, s nimiž pak pracuje elektromotor o výkonu 165 kW, s nejvyšším točivým momentem 300 Nm.

Na rozdíl od GS 450h putuje točivý moment na všechna čtyři kola LS 600h. Na hybridní část hnacího ústrojí navazuje mezinápravový diferenciál Torsen C, jehož přirozenou vlastností plynoucí z mechanických poměrů na soukolích, je rozdělování točivého momentu v poměru 40:60 na přední resp. zadní nápravu. V případě změny adhezních podmínek jednotlivých kol se mění tento poměr od 50:50 k 30:70. Od mezinápravového diferenciálu je pomocným hřídelem vlevo od hybridní převodovky veden točivý moment k nové přední víceprvkové nápravě.

Logika označování hybridních modelů Lexusu navazuje na dříve představené modely. 600 v označení znamená, že výkon tohoto osmiválce je srovnatelný s šestilitrovým dvanáctiválcovým motorem, kdežto spotřeba paliva odpovídá díky elektrické části a propracovanému řízení celého systému, více zážehovému šestiválci.

Jak si vede Lexus LS 600h v přímém porovnání základních parametrů ukazuje následující tabulka.

Lexus LS 600h L a jeho šestistovkoví konkurenti na českém trhu
Model Lexus LS 600h L BMW 760iL Mercedes-Benz S 600 L
Motor V8 hybrid V12 V12
Zdvihový objem [cm3] 4696 5972 5513
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 290/6400 (327 kW celé hnací ústrojí) 327/6000 380/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 520/4000 600/3950 830/1800-3500
Pohotovostní/už. hmotnost [kg] 2320/430 2255/500 2210/480
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3 5,6 4,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,3 13,6 14,3
Cena [Kč] 2.894.000,- 3.746.300,- 4.536.000,-

Na první pohled je zřejmé, že srovnání není snadné. Výkon osmiválce s asistencí elektromotoru je sice vysoký, ale to platí i pro pohotovostní hmotnost Lexusu ve srovnání s dvanáctiválcovými modely konkurenčních značek.

Komfort pro ty vzadu

Prodloužení rozvoru i celé karoserie o 12 centimetrů, které je spojeno s rozšířením názvu Lexusu o písmeno L, posunuje pohodlí na zadních sedadlech japonské limuzíny na nejvyšší možnou úroveň. Zatímco celkový vzhled pětimetrového vozu se tímto prodloužením zásadně nezměnil, uvnitř je dvanáct centimetrů opravdu znát. Naše čtyřmístné provedení je vybaveno ultraluxusním sedadlem VIP cestujícího, který má své místo vpravo vzadu. Za 180 tisíc korun lze rozšířit zadní sekci o položky jakým je elektricky ovládaná podpěrka na nohy pro pravé zadní sedadlo, snímač teploty těla (infračervený senzor), zadní centralní konzola vykládaná dřevem, chladicí box, polohovatelný stolek vykládaný dřevem, zábavní systém pro zadní sedadla – přídavný DVD přehrávač vzadu nebo 4zónová klimatizace (upgrade klimatizace o zadní klimatizační jednotku, oddělené ovládání klimatizace v levé a pravé zadní části).

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy
 

Otoman, který lze srovnávat snad jen se stavitelnými křesly z těch nejdražších míst v letecké první třídě, má nejen ventilační, ale také masážní funkci s mnoha různými nastaveními. Na pohled se 8 aktuátorů příliš neprojevuje, ale jste-li na místě vyvoleného, je to zážitek, který je v autě naprosto mimořádný. Čtyřzónová klimatizace využívá i dat ze snímače, který sleduje teplotu člověka na sedadle a upravuje tak teplotu přísně bezprůvanové samočinné klimatizace.

Tak jako se těžko popisují dojmy z masážního křesla, jsou těžko popsatelné i hudební zážitky z audiofilské hudební výbavy od firmy Mark Levinson. Jedno z dálkových ovládáních umístěných v zadní středové konzole patří k audio/video soustavě, druhým se ovládá sedadlo.

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy
 

A co řidič?

Rozdílů v ovládání proti LS 460 není mnoho. Větší rozvor se snad projeví ve vysokých rychlostech větší stabilitou, ve městě zase horší ovladatelností při otáčení a parkování. Když už nejste ten, který si může užívat na pravém zadním křesle, bude vás jistit řada high-tech elektronických systémů. Řada snímačů na sloupku volantu sleduje směr pohledu řidiče a objeví-li se krizová situace ve chvíli kdy chytáte lelky procházející po chodníku, více či méně důrazně vás upozorní, co je vaší prací za volantem.

I ve vrcholném modelu se musí řidič vypořádat s desítkami jednoúčelových tlačítek, která v německých sedanech nahradily joysticky a sdružené ovladače. Velký Lexus se řídí přes velký volant s věncem obšitým prvotřídní kůží. Tu mimochodem najdete i na dveřních výplních, kde snad až na několik málo čtverečních centimetrů, nepřijdete do styku s plastovými díly. Vysoký ponton karoserie a luxusní šířka způsobují, že sklo není příliš vysoké a první subjektivní dojem z kokpitu je, že není tak vzdušný jako u mnoha MPV. Nedostatkem místa ale rozhodně nikdo na palubě netrpí. Seřizovacími rozsahy a způsobem nastavení sedadel, volantu a funkcí auta patří právem mezi špičku automobilové produkce.

Ticho po pěšině

Jízda hybridem začíná jako vždy tichým startem, resp. aktivací systémů. Pokud nejsou trakční akumulátory zcela vybité, rozjíždíte se s pomocí elektromotoru. Ano LS 600h je na rozdíl od hybridního GS tzv. „full hybrid“, takže lze jezdit i jen na elektřinu, bez činnosti spalovacího motoru. Nevydrží to sice dlouho (jen několik kilometrů) a jen při pomalé jízdě (asi do 40 km/h), ale je to to pravé ořechové do městského provozu. Tady vynikají hlavní výhody hybridu a právě tady sbírá Lexus body na benzinovou i dieselovou konkurenci.

Jste-li za městem a na silnici je prostor pro vytočení pětilitrového osmiválce, dočkáte se vedle decentního zvukového projevu, také neuvěřitelně plynulé akcelerace. Díky kultivovanosti a odhlučnění motoru snadno ztratíte přehled o aktuální cestovní rychlosti. Sledování precizních optitronových ukazatelů je proto nadmíru hodné doporučení.

Dřevem vykládaná kulisa imituje klasický automat stejně dobře, jako elektronika, která dokáže variabilně přednastavovat jednotlivé převodové stupně. Pokud by vám projev bezestupňové převodovky nevoněl, stačí přeřadit do sekvenčního modu a otáčky motoru už zase budou růst s rychlostí jízdy.

Vysoká pohotovostní hmotnost poněkud degraduje výkonové charaktetistiky motoru i dynamické vlastnosti automobilu. Akcelerace z klidu na 100 km/h je lepší u levnějšího LS 460, ale pružné zrychlování z 80 na 120 km/h je už doménou hybridu. Komfortně orientovaný podvozek se vzduchovým odpružením je vybaven tlumiči s adaptivní charakteristikou, za příplatek 65.000,-Kč jsou dodávány aktivní stabilizátory (natáčející zkrutné tyče pomocí elektromotorů). I pak zůstává řízení Lexusu spíše luxusním než sportovním zážitkem. Svůj podíl na tom má hlavně nastavení řízení a hmotnost, která dává o sobě vědět v každé zatáčce. Náklon s komfortním nastavením podvozku pak vypadá asi následovně.

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy
 

Stálý pohon všech kol má význam hlavně při zrychlování v přímém směru z klidu. Komfortní převod řízení nedovoluje ani s progresivně měněným převodem vychutnávat jízdu opravdu sportovním stylem. Čeká ale někdo od pětimetrové limuzíny něco jiného než komfort a míru aktivní bezpečnosti, jejíž limity nikdy nepřekoná?

Ekologický aktivista

Spotřeba paliva moderních osmiválců už dnes neznamená odběr desítek litrů paliva na 100 km jízdy. Absolutní hodnoty pochopitelně velmi závisí na jízdním stylu, který řidič zvolí, ale i luxusní pětimetrové kupé Mercedes-Benz CL 500 letos ukázalo, že dokáže být šetrné k peněžence i k životnímu prostředí, když tomu řidič pomůže. Jak dopadl hybridní Lexus LS 600h L?

Je jasné, že největší úsporu proti konvenčnímu provedení získává hybrid v městském provozu nebo když se dostanete do popojíždějící kolony. To pak může řidič preventivně vytěžovat elektropohon zapínání elektrického režimu, kdykoli to jen jde a jezdit tak „zadarmo“, nebo aspoň bez zbytečně spáleného benzinu. Kapacita akumulátorů se snadno vyčerpá, ale stačí chvíle jízdy a několik plynulých brzdění, a zase je z čeho brát.

Náš test se odehrával převážně na silnicích mimo město a na dálnicích, kde bude doma zřejmě i většina provozovaných vozů. Bezohledné stlačování akcelerátoru znamená plynulou akceleraci prakticky od 0 do 250 km/h a také okamžitou spotřebu přes 20 l/100 km. Když vám na spotřebě záleží, lze jezdit s adaptivním tempomatem, který přibrzdí za pomalejším vozidlem nebo dokonce zastaví v městské koloně, i za 7,8 l/100 km! To v případě, že budete mít nastavenou rychlost 100 km/h. Při obvyklejší 130 km/h odečtete z palubního počítače po delší jízdě hodnoty kolem 10 l/100 km. V činnosti přitom pochopitelně mohou být všechny energeticky náročné palubní spotřebiče, od čtyřzónové dvojité klimatizace, přes masážní sedadlo, až po audiosoustavu s 19 (!) reproduktory a high-endovým zvukem.

K futuristické image patří také diodové přední světlomety. V každém z nich je čtveřice světelných LED prvků, která zajišťuje osvětlení optimálního prostrou před vozidlem. Světelné diody zatím neobsluhují dálkové světlomety, které i nadále využívají projektorový světlomet. Diodové světlo je v noci přirozeně zabarvené, šíře i dosah osvětlení je optimální. Rozdíl proti xenonovým světlometům však z místa řidiče není tak velký jako impozantní pohled na komplexní sdružený světlomet LS 600h zvenku.

lexus hybrid luxusni testy lexus hybrid luxusni testy
 

Závěr

Absolutní částky v ceníku řady LS jsou astronomické, ale přímé srovnání s německými nebo britskými konkurenty zase tak beznadějně nevypadají. Lexus LS 600h je unikátním automobilem s velmi dobrou užitnou hodnotou v kategorii luxusních sedanů. To co mu chybí do progresivity provedení interiérů BMW nebo Mercedesu, dohání bezkonkurenčním hybridním systémem pohonu. Ten se, na rozdíl od mnoha tlačítek na přístrojové desce, ovládá naprosto přirozeně, právě tak, jako byste jezdili s obyčejným automatem. Luxusní výbava, luxusní zpracování a mimořádně prostorný interiér jsou v této třídě standardem a Lexus se nemá za co stydět. Ekologické cítění ale musíte mít, když se balíte na cestu. Záď totiž pojme jen slabých 325 l zavazadel. Zbytek je věnován ve prospěch akumulátorů. Určitá skromnost vám musí být vlastní i co se jízdní dynamiky týká. Náročná technika je totiž bohužel těžká a tak je japonská vlajková loď těžší než šestilitrové dvanáctiválce, se kterými chce soupeřit. Spotřebou paliva je překonává, ale s jízdní dynamikou to už tak jednoznačné není…

První cena vozu 2.459.000,-Kč (LS 460, 4,6 l 280 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 2.894.000,-Kč (LS 600h, 5,0 l, 327 kW)
Základní cena testovaného vozu 3.094.000,-Kč (LS 600h L, 5,0 l, 327 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 3.841.000,-Kč (LS 600h L, 5,0 l, 327 kW)

Související články:

Plusy

  • Výkonný, tichý a úsporný motor
  • Výborné odhlučnění interiéru
  • Plynulá akcelerace, dobré pružné zrychlení
  • Bohatá výbava
  • Ukázková bezpečnostní úroveň
  • Komfort cestování – zejména na zadních sedadlech

Minusy

  • Malý zavazadlový prostor
  • Vysoká pohotovostní hmotnost, nízké užitečné zatížení
  • Vysoký počet jednoúčelových tlačítek
Ondřej Láník
Lexus LS 600h L
Cena základní sestavy 3 094 000 Kč
Výbava základní sestavy Stálý pohon všech kol, ABS (protiblokovací systém brzd), AVS (přizpůsobivé odpružení s proměnnými vlastnostmi) s módy sport/comfort, BA (brzdový asistent), EBD (elektronická distribuce brzdné síly), EBS (signalizace nouzového brzdění), ECB (elektronicky řízený brzdový systém), EPB (elektronická parkovací brzda), EPS (elektrický posilovač řízení), reagující na rychlost vozu, pneumatické odpružení, TPWS (systém sledování tlaku v pneumatikách), TRC (protiprokluzový systém), VDIM (integrované řízení dynamiky vozidla), VGRS (řízení s variabilním převodem), VSC (řízení stability vozidla), dvoufázový čelní airbag, vypínatelný airbag předního spolujezdce, hlavové airbagy, přední a zadní, Isofix pro vnější zadní sedadla, kolenní airbagy, řidič a přední spolujezdec, předpínače bezpečnostního pásu, přední sedadla a vnější zadní sedadla, boční TAP (Thorax Abdomen Pelvis) airbagy, dvoukomorový airbag předního spolujezdce, WIL u předních sedadel, imobilizér, senzor vniknutí do vozidla, dvojitý zámek dveří, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná, sklopná, vyhřívaná, samostmívací, automatické dovírání dveří a víka zavazadlového prostoru, přední mlhovky, bi-xenonové přední světlomety s ostřikovači a automatickým nastavením sklonu, I-AFS (adaptivní přední světlomety), vrstvená bezpečnostní skla na předních bočních oknech, brzdová a zadní světla z diod, osvětlení registrační značky bílými LED diodami, dešťový senzor, vodoodpudivé sklo na oknech předních dveří, 8" dotyková obrazovka s rozlišením VGA, připojení mobilního telefonu pomocí bezdrátové technologie Bluetooth®, barevný TFT multiinformační displej umístěný uprostřed měřicích přístrojů, DVD navigační systém s DRG (dynamické navádění), optitronové měřicí přístroje, parkovací kamera, ovladače audia, telefonu a hlasového ovládání na volantu, hlasové ovládání audia, navigace, klimatizace, tempomat, snadné nastupování a vystupování (automaticky se vysouvající a zasouvající volant), elektronicky řízená klimatizace - automatická vnitřní cirkulace vzduchu, oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, přední sedadla elektricky stavitelná (sedadlo řidiče - nastavení v 10 směrech, 3 paměti pro nastavení, sedadlo předního spolujezdce - nastavení v 8 směrech), klimatizovaná přední sedadla, přední hlavové opěrky, elektricky stavitelné, elektricky nastavitelná výška předních bezpečnostních pásů, paměť nastavení u řidiče, vyhřívaná zadní sedadla, osvětlený vstup, osvětlená vnitřní přední a zadní kosmetická zrcátka, vnitřní osvětlení pomocí světelných diod, bederní podpěra, elektricky nastavitelná (u řidiče ve 4 směrech, u spolujezdce ve 2 směrech), paměť nastavení sedadla řidiče, volantu a vnějších zpětných zrcátek, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná zadní sluneční clona s automatickým vysouváním a spouštěním, vnitřní zpětné zrcátko, samostmívací systém bezklíčového nastupování a startování "Smart entry and start", elektricky stavitelný volant, dřevěné interiérové vlisy, 19” pětipaprsková kola z lehkých slitin s pneumatikami 245/45 R19, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, audiosystém Mark Levinson® Reference Surround, 19 reproduktorů, měnič na 6 disků DVD, parkovací asistent, senzory vpředu a vzadu. Kč
Cena testované sestavy 3 841 000 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+32.000,-Kč), elektricky ovládané střešní okno (+40.000,- Kč), Inteligentní parkovací asistent (+15.000,-Kč), vyhřívaný volant v kombinaci dřevo/kůže (+30.000,-Kč), zábavní systém pro zadní sedadla – ve stropě instalovaná 9” širokoúhlá LCD obrazovka s dálkovým ovládáním (+135.000,- Kč), kartový elektronický klíč (+10.000,-Kč), paket pro interiér - obsahuje kožená sedadla s povrchovou úpravou semi-anilin, loketní opěrka ve dveřích potažená kůží, potah stropu z materiálu Alcantara®, potah sloupků z materiálu Alcantara®, kůží potažená přístrojová deska a horní panely obložení dveří (+125.000,-Kč), Paket pokročilé přednárazové preventivní bezpečnostní výbavy (APCS) -obsahuje pokročilý systém detekce překážek, monitorovací systém řidiče, nouzový asistent řízení, zadní přednárazový bezpečnostní systém, adaptivní tempomat (+180.000,-Kč), Relaxační paket pro zadní sedadla - obsahuje elektricky ovládaná podpěrka na nohy pro pravé zadní sedadlo, snímač teploty těla (infračervený senzor), přední hlavové opěrky, elektricky stavitelné, sálkově ovládaný relaxační systém pro zadní sedadla (masážní funkce), sedadlový airbagu, zadní centrální konzola vykládaná dřevem, chladicí box, polohovatelný stolek vykládaný dřevem, zábavní systém pro zadní sedadla – přídavný DVD přehrávač vzadu, 4zónová klimatizace (upgrade klimatizace o zadní klimatizační jednotku, oddělené ovládání klimatizace v levé a pravé zadní části) (+180.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 327 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 520 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.5 / 8.4 / 11.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 325 / 0
Objem nádrže (l): 84
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2055 / 440
Rozměr pneu: 245/45 R19
Lexus LS 600h L
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5150
b) šířka (mm): 1875
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 3090
e) rozchod vpředu (mm): 1610
f) rozchod vzadu (mm): 1610
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1145
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 1165
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 935
k) šířka vpředu (mm): 1595
l) šířka vzadu (mm): 1525
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano