Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus LS 600h – první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (364)
Jakoby už spojení osmiválce s elektromotorem a pohonem všech kol nebylo Lexusu dost – LS 600h přidává navíc až nepřehlednou míru komfortu. Jak to celé funguje?

Užij si to, říká s potutelným úsměvem kolega, když mě na dálničním odpočívadle u Berlína střídá v řízení a vybízí k přesednutí dozadu. Trochu nechápu, i když tuším, že na pravém zadním sedadle v prodloužené verzi karoserie mé 193 cm vysoké postavě asi špatně nebude. Dveře se otevírají do pravého úhlu, takže nasedat, pásy a… co je proboha tohle? Loketní opěrka o šířce středového tunelu v Hummeru H1 je zatím zavřená, na světlé kůži ale trůní dálkové ovládání s nápisy Shiatsu, Stretch a podobně. Zapnutí probouzí osmičku masážních vzduchových válců pod opěradlem a další dvě tlačítka vysunou opěrku pro lýtka a nechají sjet sedadlo do téměř vodorovné polohy. Pravé přední sedadlo poslušně odjelo, sklopilo opěradlo i hlavovou opěrku tak, abych měl dobrý výhled. Takže už zbývá jen sklopit ze stropu obrazovku, zatáhnout žaluzie a začít sedadlo vytápět nebo odvětrávat…

Uznávám, z pravého zadního sedadla nejluxusnějšího provedení LS 600h by to byla hodně laciná recenze. Auto ale skutečně je stavěno s velkým důrazem na cestující vzadu, takže úvod o komfortu lze brát za jednu z hlavních charakteristik.

Tou nejzásadnější je ovšem bezpochyby pohon. Nový Lexus LS 600h L je skutečným nositelem nových technologií. Začneme-li ústrojím pohonu, je nový model vybaven zcela novým vidlicovým motorem 5.0 V8 s maximálním výkonem 290 kW/6400 ot/min a točivým momentem 520Nm/4000 ot./min. Přímo na osmiválec je napojen elektromotor s výkonem 165 kW a točivým momentem 300 Nm. Výkon je přenášen přes diferenciál Torsen na obě nápravy, přičemž v normálním režimu připadá na zadní nápravu 60%, na přední pak 40% točivého momentu – tento poměr se pak může plynule měnit od 50:50 až po 70:30. Ve voze je instalována elektronicky ovládaná převodovka E-CVT, která svým projevem připomíná převodovku s plynule měnitelným převodem CVT.

Maximální rychlost je omezena na 250 km/h, sprint na stokilometrovou rychlost zvládne vůz za 6,3 vteřiny. Výrobce vozu udává kombinovanou spotřebu 9,3 l/100 km, ve městě 11,3 l/100km a mimo město rovných osm litrů. Naši téměř pětisetkilometrovou jízdu obšťastnil palubní počítač průměrnou hodnotou 9,8l/100 km, jednalo se ale o vůz z předsériové výroby.

Mezi velké novinky patří také Advanced Pre-Collision System (APCS), který využívá kombinace několika signálů a to ze dvou kamer na přídi a radarového snímače, které monitorují prostor před vozem a jsou schopny detekovat i nekovové předměty (člověka). Třetí kamera je umístěna na sloupku řízení, kde snímá tvář člověka za volantem a vyhodnocuje potenciálně rizikové situace, při nichž se řidič nevěnuje dostatečně řízení. Jakmile se v takové chvíli objeví překážka před vozidlem, na kterou řidiče nereaguje, systém nejprve akustickým a vizuálním signálem upozorní řidiče na hrozící nebezpečí. Pokud se překážka dále přibližuje, systém začíná jemně přibrzďovat, aby řidiči pomohl při vyhýbání se překážce. Současně se mění převodový poměr řízení, které se stává přímější. Brzdový systém je mezitím připraven okamžitě zasáhnout plnou silou, pokud řidič žádá razantní brzdění, předepínače bezpečnostních pásů se připravují na hrozící náraz. Obdobný systém hlídá riziko nárazu cizího vozidla do zadní části karoserie: pokud vyhodnotí situaci jako kritickou, vysune opěrky hlavy dopředu a přitáhne bezpečnostní pásy.

Na trh budou uvedeny dvě verze: standardní s rozvorem 2970 mm a prodloužená s rozvorem 3090 mm. Ani s menším rozvorem posádka rozhodně prostorově nestrádá, ty nejluxusnější prvky výbavy včetně zmíněného masážního křesla vpravo vzadu jsou ale k dispozici jen v prodloužené verzi. Atmosféru na palubě sleduje čtyřzónová automatická klimatizace se zvlhčováním vzduchu, o pohodlí dbají luxusní ventilovaná a všestranně elektricky nastavitelná zadní křesla nebo satelitní digitální rádio.

LS 600h L zřejmě udrží prvenství v aplikaci prvních LED zdrojů využitých pro přední potkávací světlomety. Technologicky jsou bezpochyby na výši, vzhledem k jízdám za denního světla jsme ale jejich účinnost nedovedli posoudit.

Vůz se i ve vysokých rychlostech choval stabilně a tiše, v malých rychlostech pak při pohonu jen na elektromotor trochu „strašil“ chodce, vedle nichž se najednou neslyšně objevil. Ocenili jsme nevadnoucí brzdy, dobré držení stopy v zatáčkách i stabilitu při akceleraci. Standardní výbavou bude pro všechny vozy audiosoustava Mark Levinson, v námi testovaném voze s 19 reproduktory šlo o pověstnou třešeň na dortu.

Jediné problémy jsme ale měli s množstvím jednoúčelových tlačítek, kterých má kolem sebe řidič rozeseto skutečně velké množství a za jízdy pak musí řešit hmatové rébusy. Nepříjemnou daní za hybridní pohon je také malý, tedy přesněji řečeno krátký zavazadelník o objemu pouhých 330 litrů. Lexus sice deklaruje, že bude nabízet sadu kufrů přesně na míru, ale přece jen…

Auta vznikají v Japonsku v podstatě jako kusová výroba, kapacita továrny na 800 aut za měsíc je beznadějně vyprodána a dealeři z Asie, Evropy i USA chtějí objednávat dál.

Na český trh bude nejluxusnější Lexus uveden v druhé polovině srpna, už v polovině července by měly být známy ceny. Základní cena provedení s kratším rozvorem by měla být podle našich informací nižší než 2.900.000 Kč. Připomeňme, že LS 460 stojí 2.459.000 Kč. Zda je půlmilionový rozdíl adekvátní platbou za pohon všech kol, hybridní technologii a bohatší základní výbavu (19“ kola, audiosystém Mark Levinson, parkovací senzory a zadní loketní opěrka) necháváme na kupujících. Ostatně, závazné objednávky už podepsalo v České a Slovenské republice téměř 30 zájemců, aniž by vůz viděli a aniž by znali jeho cenu.

A jen pro zajímavost: Číselné označení 600 ve spojení s pětilitrovým motorem vnímá Lexus jako ambice vozu stát se konkurencí šestilitrům, respektive dvanáctiválcům…

Ondřej Šuch
Diskuze (364)
23. 7. 2007 13:06
Re: Král aut přichází..
No to bude tim, ze mercedesy jsou v nemecku jako u nas skodovky........... a o S klasse bych pomlcel, to vypada jak kopie japonce.........
5. 7. 2007 09:34
Re: porovnanie
;-) :yes:
5. 7. 2007 09:33
Re: porovnanie
:yes:
Avatar - Falco
4. 7. 2007 21:21
Re: porovnanie
Moc pěkně napsané... :-)
4. 7. 2007 19:19
Re: Golf GTI = nuda
:-) :-) :yes: