Lexus RX 300 - do lesa i na dálnici (10/2001)

Lexus RX 300 - do lesa i na dálnici (10/2001)

 
 

Lexus RX 300 se již více než dva roky prodává v USA, ale do Evropy si našel cestu teprve nedávno. Že se "rx třístovka" na cestu do Evropy náležitě připravovala nasvědčují i úpravy na podvozku, který má tvrdší charakteristiku.

Dále brzdách, které byla posíleny s ohledem na vyšších rychlostní limity na evropských dálnicích a také odhlučnění v interiéru bylo dále zlepšeno. Drobné změny k lepšímu doznal i vnější a vnitřní design.

RX 300 se sice na první pohled tváří jako off-road, ale nezávislé zavěšení kol, samonosná karoserie a mnoho dalších prvků naznačuje, že tvůrci měli za úkol navrhnout spíše pohodlný automobil schopný jet vysokými rychlostmi po kvalitních dálnicích než klasický vůz do terénu. Lehčí terén sice RX 300 hravě zvládá díky pohonu všech kol, ale absence redukce jej vyřazuje z boje například v prudkých stoupáních. Své naznačují i pneumatiky se "silničním" dezénem. Vyjmenované "minusy" se však stávají "plusy", pokud majitel od svého vozu očekává právě ono dobré svezení na běžných silnicích (nezávislé zavěšení kol + bezrámová konstrukce = slušné jízdní vlastnosti a odpružení) a při občasných výletech do terénu stejně nezajíždí do "nebezpečných" úseků (pohon všech kol, ale bez redukce).

Již samotný název Lexus má navozovat určení této divize automobilky Toyota - vyrábět maximálně luxusní vozy, které by v různých částech světa konkurovaly tamním luxusním značkám. Interiér vozu totiž jako by k tomuto vozu s pohonem všech kol ani nepatřil. Kožené čalounění, dřevěným dekorem vykládaný sportovně vyhlížející tříramenný volant i další části přístrojové desky jako by patřily spíše k nějakému sedanu... Jen vyšší posez připomíná vozy kategorie SUV či MPV. Vše se ovládá velmi lehce, posilovač má velmi silný účinek a o zbytek se postará výkonný motor s automatem. Řídit tento vůz rozhodně nebude problém ani pro jemné ženské ruce. Slušná je také prostornost interiéru a to jak vepředu, tak i vzadu. Prostor pro kolena i hlavu je dostatečný. Bohaté prosklení umožňuje poměrně dobrý výhled všemi směry, orientaci pomáhají také velká zpětná zrcátka. Přesto však u vozu za téměř dva miliony překvapí absence parkovacího systému, který není možné ani přiobjednat. Zcela plochý zavazadlový prostor, dobře přístupný širokými pátými dveřmi, o slušném objemu 489 litrů, je možno dále zvětšit sklopením opěradel až na 1725 l.

Pohonná soustava je tvořena třílitrovým šestiválcems proměnným časováním ventilů VVT-i, který je spojen s čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Motor s velmi klidným chodem, prostým vibrací a výtečným odhlučněním v interiéru poskytuje výkon 148 kW a kroutící moment 283 Nm při 4400 ot/min. Zatímco motor je opravdovou špičkou mezi srovnatelnými agregáty, čtyřstupňová automatická převodovka je již morálně zastaralá v porovnání s konkurencí, která již používá automaty a pěti stupni. Převodovka navíc neumožňuje ani manuální volbu jednotlivých stupňů, což je dnes také běžná funkce. Na její obranu je však nutno zmínit, že řazení bylo plynulé a bez rázů. Spotřeba více než 1800 kg vážícího vozu je "papírově" 13,0 l/100 km, my jsme jezdili za 14,6 l/100 km, což bylo dáno větším počtem jízd ve městě. S nádrží o objemu 75 litrů je tak možno ujet okolo 500 km na jedno natankování. Zajímavé je omezení nejvyšší rychlosti na 180 km/h (jde o omezení platné v USA), přesto že by motor byl schopen hnát toto vozidlo i dvousetkilometrovou rychlostí...

Jízdní vlastnosti na běžných silnicích a dálnicích jsou v rámci kategorie off-road velmi dobré, což ovšem v porovnání s nejlepšími vozy určenými jen na "asfalt" znamená průměr. Brzdová soustava je dobře dimenzována a má velmi dobrý účinek.

Lexus RX 300 je další z vozů kategorie, která svým majitelům nabízí pocit, že jedou v off-roadu, ale ušetří je špatných jízdních vlastností a neohrabanosti oněch opravdových "těžkých" off-roadů. S velmi dobrou výbavou a kvalitním zpracováním míří do segmentu BMW X5 či Mercedesu třídy M. Zdali se RX 300 podaří ukrojit podstatnou část z tohoto koláče trhu ukáží až prodejní tabulky. Zatím se to však Lexusu u konzervativních Evropanů moc nedaří, přestože jsou jeho výrobky na srovnatelné úrovni s konkurencí.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 939 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 939 000 Kč

Základní výbava:tempomat, ABS, VSC - elektronický stabilizační systém, airbagy přední a boční, venkovní zrcátka elektrická vyhřívaná a sklopná, elektricky ovládaná okna přední i zadní, centrální zamykání, rádio s kazetovým přehrávačem, CD přehrávač + měnič na 6 disků, 6 reproduktorů, kožené potahy sedadel, vyhřívaná přední sedadla, automatická klimatizace, dřevěné obložení přístrojové desky, dřevěný volant, palubní počítač + multifunkční dotekový displej, přední mlhová světla, nastavitelný volant, elektricky nastavitelná přední sedadla, posuvná zadní sedadla (120 mm) dělená 6: 4, alarm + imobilizer, klíč se zabudovaným dálkovým ovládáním

Výbava testovaného vozu:základní

Štítky SUV Lexus Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 148 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 283 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 17.7 / 10.3 / 13
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 489 / 1725
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1815 / 455
Rozměr pneu:215/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Lexus RX 300 - Urban Jungle Lexus RX 300 - Urban Jungle

Bohatí, ve snaze vyjádřit svou povýšenost, často rádi…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

PraPraha: Kde se usídlili první »Pražané«? To budete koukat

PraPraha: Kde se usídlili první »Pražané«? To budete koukat

Každý ví, že historické centrum Prahy se rozkládá v kotlině mezi Pražským hradem a Vyšehradem. Jenže tomu tak…

Izraelský exprezident Šimon Peres zemřel. Bylo mu 93 let

Izraelský exprezident Šimon Peres zemřel. Bylo mu 93 let

Ve věku 93 let dnes zemřel bývalý izraelský prezident Šimon Peres. Informovala o tom izraelská tisková agentura…

 

iSport.cz

Co vše stihl Ronaldo v Dortmundu? Gól, udobření se Zidanem i oplácení

Co vše stihl Ronaldo v Dortmundu? Gól, udobření se…

Byl hlavní postavou hvězdného duelu už ve chvíli, kdy ani nezačal. Ale byl jí i během něj. Útočník Realu Madrid…

Hrát proti tátovi? Krásný pocit! Galvas si souboj s otcem užil

Hrát proti tátovi? Krásný pocit! Galvas si souboj s…

Je první, komu se něco takového povedlo. Sedmnáctiletý olomoucký obránce Jakub Galvas si zahrál ostrý…

 

Reflex.cz

Seriál Narcos život mého otce překroutil a udělal z něj senzaci, říká syn drogového bosse Pabla Escobara

Seriál Narcos život mého otce překroutil a udělal z…

Syn legendárního kolumbijského obchodníka s kokainem Pabla Escobara dal brazilskému deníku Estado rozhovor,…

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…