Lexus RX 300 - do lesa i na dálnici (10/2001)

Lexus RX 300 - do lesa i na dálnici (10/2001)

 
 

Lexus RX 300 se již více než dva roky prodává v USA, ale do Evropy si našel cestu teprve nedávno. Že se "rx třístovka" na cestu do Evropy náležitě připravovala nasvědčují i úpravy na podvozku, který má tvrdší charakteristiku.

Dále brzdách, které byla posíleny s ohledem na vyšších rychlostní limity na evropských dálnicích a také odhlučnění v interiéru bylo dále zlepšeno. Drobné změny k lepšímu doznal i vnější a vnitřní design.

RX 300 se sice na první pohled tváří jako off-road, ale nezávislé zavěšení kol, samonosná karoserie a mnoho dalších prvků naznačuje, že tvůrci měli za úkol navrhnout spíše pohodlný automobil schopný jet vysokými rychlostmi po kvalitních dálnicích než klasický vůz do terénu. Lehčí terén sice RX 300 hravě zvládá díky pohonu všech kol, ale absence redukce jej vyřazuje z boje například v prudkých stoupáních. Své naznačují i pneumatiky se "silničním" dezénem. Vyjmenované "minusy" se však stávají "plusy", pokud majitel od svého vozu očekává právě ono dobré svezení na běžných silnicích (nezávislé zavěšení kol + bezrámová konstrukce = slušné jízdní vlastnosti a odpružení) a při občasných výletech do terénu stejně nezajíždí do "nebezpečných" úseků (pohon všech kol, ale bez redukce).

Již samotný název Lexus má navozovat určení této divize automobilky Toyota - vyrábět maximálně luxusní vozy, které by v různých částech světa konkurovaly tamním luxusním značkám. Interiér vozu totiž jako by k tomuto vozu s pohonem všech kol ani nepatřil. Kožené čalounění, dřevěným dekorem vykládaný sportovně vyhlížející tříramenný volant i další části přístrojové desky jako by patřily spíše k nějakému sedanu... Jen vyšší posez připomíná vozy kategorie SUV či MPV. Vše se ovládá velmi lehce, posilovač má velmi silný účinek a o zbytek se postará výkonný motor s automatem. Řídit tento vůz rozhodně nebude problém ani pro jemné ženské ruce. Slušná je také prostornost interiéru a to jak vepředu, tak i vzadu. Prostor pro kolena i hlavu je dostatečný. Bohaté prosklení umožňuje poměrně dobrý výhled všemi směry, orientaci pomáhají také velká zpětná zrcátka. Přesto však u vozu za téměř dva miliony překvapí absence parkovacího systému, který není možné ani přiobjednat. Zcela plochý zavazadlový prostor, dobře přístupný širokými pátými dveřmi, o slušném objemu 489 litrů, je možno dále zvětšit sklopením opěradel až na 1725 l.

Pohonná soustava je tvořena třílitrovým šestiválcems proměnným časováním ventilů VVT-i, který je spojen s čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Motor s velmi klidným chodem, prostým vibrací a výtečným odhlučněním v interiéru poskytuje výkon 148 kW a kroutící moment 283 Nm při 4400 ot/min. Zatímco motor je opravdovou špičkou mezi srovnatelnými agregáty, čtyřstupňová automatická převodovka je již morálně zastaralá v porovnání s konkurencí, která již používá automaty a pěti stupni. Převodovka navíc neumožňuje ani manuální volbu jednotlivých stupňů, což je dnes také běžná funkce. Na její obranu je však nutno zmínit, že řazení bylo plynulé a bez rázů. Spotřeba více než 1800 kg vážícího vozu je "papírově" 13,0 l/100 km, my jsme jezdili za 14,6 l/100 km, což bylo dáno větším počtem jízd ve městě. S nádrží o objemu 75 litrů je tak možno ujet okolo 500 km na jedno natankování. Zajímavé je omezení nejvyšší rychlosti na 180 km/h (jde o omezení platné v USA), přesto že by motor byl schopen hnát toto vozidlo i dvousetkilometrovou rychlostí...

Jízdní vlastnosti na běžných silnicích a dálnicích jsou v rámci kategorie off-road velmi dobré, což ovšem v porovnání s nejlepšími vozy určenými jen na "asfalt" znamená průměr. Brzdová soustava je dobře dimenzována a má velmi dobrý účinek.

Lexus RX 300 je další z vozů kategorie, která svým majitelům nabízí pocit, že jedou v off-roadu, ale ušetří je špatných jízdních vlastností a neohrabanosti oněch opravdových "těžkých" off-roadů. S velmi dobrou výbavou a kvalitním zpracováním míří do segmentu BMW X5 či Mercedesu třídy M. Zdali se RX 300 podaří ukrojit podstatnou část z tohoto koláče trhu ukáží až prodejní tabulky. Zatím se to však Lexusu u konzervativních Evropanů moc nedaří, přestože jsou jeho výrobky na srovnatelné úrovni s konkurencí.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 939 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 939 000 Kč

Základní výbava:tempomat, ABS, VSC - elektronický stabilizační systém, airbagy přední a boční, venkovní zrcátka elektrická vyhřívaná a sklopná, elektricky ovládaná okna přední i zadní, centrální zamykání, rádio s kazetovým přehrávačem, CD přehrávač + měnič na 6 disků, 6 reproduktorů, kožené potahy sedadel, vyhřívaná přední sedadla, automatická klimatizace, dřevěné obložení přístrojové desky, dřevěný volant, palubní počítač + multifunkční dotekový displej, přední mlhová světla, nastavitelný volant, elektricky nastavitelná přední sedadla, posuvná zadní sedadla (120 mm) dělená 6: 4, alarm + imobilizer, klíč se zabudovaným dálkovým ovládáním

Výbava testovaného vozu:základní

Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 

Štítky SUV Lexus Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 148 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 283 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.7 / 10.3 / 13
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 489 / 1725
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1815 / 455
Rozměr pneu:215/70 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4580
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1660
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1565
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 




Lexus RX 300 - Urban Jungle Lexus RX 300 - Urban Jungle

Bohatí, ve snaze vyjádřit svou povýšenost, často rádi…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…