Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Lexus RX 350 – první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (266)
Jak asi jezdí auto, které už s předchozím motorem stanovovalo nová měřítka v nehlučnosti a jehož výkon se zvýšil o plnou třetinu? Na horských silničkách i dálnicích Toskánska jsme zjišťovali, jak umí nový tříapůllitr cvičit s robustním SUV.

Ačkoli je v tuzemsku Lexus stále trochu exotickou značkou, na světě se modelu RX prodalo za 9 let jeho existence už přes milion kusů. Evropa zná tento model až od roku 2000 a prodalo se ho téměř 53000 kusů. V České republice byl vůz dosud v nabídce se zážehovým třílitrem, od loňského roku pak přibyla hybridní verze RX 400h.

Nyní představovaná verze je upgradem prvního zážehového třílitru, který se nyní doprodává. Lexus v novém modelu použil nový zážehový motor V6 o objemu 3,5 litru s technologií inteligentního proměnného časování ventilů (Dual VVT-i). Tato pohonná jednotka disponuje výkonem 203 kW při 6200 ot./min a maximálním točivým momentem 342 Nm při 4700 ot./min. To jsou parametry lepší něž u staršího RX300, ale kombinovaná spotřeba přitom klesla o 8 %. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá nyní jen 7,8 sekundy, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h a udávaná průměrná spotřeba činí 11,2 l/100 km.

V praxi se motor projevuje především extrémní tichostí a to ve všech jízdních režimech. Řízení po okreskách s rychlostí okolo 70-90 km/h umožňuje ke konverzaci s posádkou využívat šepot a ani na dálnici není možno mluvit o hlučné jízdě. Jedinou výjimkou je pochopitelně kick-dovn, při kterém po půlvteřinové prodlevě motor zavyje a kupodivu bez subjektivního pocitu ztráty výkonu začne pětistupňový automat mohutně tlačit vpřed. Nárůst výkonu je znát i subjektivně a síla motoru je využitelná k znatelnému zrychlení i ve vysokých rychlostech.

Převodovka sice nabízí polohu S, ta ale neznamená vyšší otáčkové limity pro automat – je určena jen k ruční volbě stupňů. Už v automatickém „déčku“ ale agregát nabízí dobře vyvážený poměr dynamiky a hospodárnosti a řadí nahoru i dolů přesně tak, jak jsme si přáli. Skvělou disciplínou vozu je podřazování, klidně i o dva stupně – stanovením úrovně točivého momentu motoru v jakémkoli okamžiku dokáže řídicí jednotka převodovky vyvolat podřazení např. ze 4.na 2. převodový stupeň současně s tím, jak řídicí jednotka převodovky upraví úhel škrticí klapky.

Nový mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou má omezenou svornost, což zlepšuje trakci a spolu s VSC i stabilitu, což jsme v praxí potvrdili. Při ostrých zatáčkách se Lexus choval neutrálně a zadní náprava neztrácela jistotu ani na šotolině. Jedinou výhradu tak máme k méně komunikativnímu řízení, kdy účinek posilovače přehlušuje informace o směru natočení kol a aktuální adhezi.

Dominantním průvodním jevem jízdy je ale již zmíněné ticho. Podle výrobce ho bylo dosaženo mimo jiné úpravami výfukového systému a novými izolacemi kapoty a přístrojové desky. Také čelní sklo údajně pohlcuje až 3db a vliv na zvukovou pohodu v kabině mají i nové koberce na podlaze vozu.

Po celou dobu testu jsme pochopitelně dodržovali rychlostní limity a tak nebylo překvapením, že s občasným dravým předjížděním se spotřeba usadila na hodnotě 12,3 l/100 km. Sametově běžící motor ale svádí k dynamičtější jízdě a v takovém případě se spotřeba přehoupne přes patnáctilitrovou hranici dosti hladce.

Ve výbavě nového RX 350 najdeme také audiosystém Mark Levinson Premium a navigační systém Lexus s vysokou operační rychlostí a se sedmipalcovým monitorem s rozlišením 800x480 bodů. Manévrování vozu s poloměrem otáčení 5,7m usnadňuje zadní barevná parkovací kamera, jejíž obraz je na monitoru doplněn i o vodicí linie naznačující směr couvání v závislosti na natočení volantu.

Lexus RX 350 se od 10. dubna prodává za základní cenu 1.434.000,-Kč, přičemž je možná přestavba na lehký užitkový vůz a odpočet DPH.

Ondřej Šuch
Diskuze (266)
11. 4. 2006 21:58
Re: RX 350 RX 350 RX 350
Jo, vidím, že jsi odborník... přesně o těch tu celej den píšu :-)
11. 4. 2006 21:56
Re: RX 350 RX 350 RX 350
Pozor na to... tohle ti tedy doporučit nemohu... jestli jsi to udělal... tak pokud budeš mít čas... napiš, až tě bafnou... dávám ti 2 měsíce.
11. 4. 2006 21:46
Re: RX 350 RX 350 RX 350
Dokonalé ;-) :yes:
11. 4. 2006 21:36
RX 350 RX 350 RX 350
Tak konečně chvíle klidu. Podrobně jsem shlédl a načetl článek... Fascinující je především cena :yes: :yes: fascinující je dále zvuková izolace kabiny :yes: :yes: absolutně nepřijatelný (pro mne) je tvar karoserie. A v tom to vězí. Hergot, je tu aspoň ještě jeden chlap, kterej se na Lexe podívá a podpoří mě?... Sakra, copak vy se neumíte podívat na auto? Vy nevíte jak vypadá Rang Rover? Vy jste neviděli nikdy VOLVO XC90? Takže muj tip - každej, kdo ho tu koupí, jde jen po nízký ceně... a rozdíl je opravdu kolem 400 tyček. To uznám. Já bych je s radostí oželel. P.S. Pro "ostrýho" baleťáka z Národního... dokonalej střih. Chlap, řízek... jedině XC90, případně ten Range, nebo levnější verze - Disco III... Tome... opravdu tě RX vizuálně oslovuje víc než XC90?
11. 4. 2006 20:48
Re: MÁM HO
Hele, nech už toho buzení... když tak mi kup budík :-) P.S. Diskuze, "ja" není to, co bys chtěl ty. Diskuze je to co z toho tady udeláš ty, my, všichni. Budeš to muset trávit :-)