Nová řada RX se představuje nejprve jako hybrid, snad aby podpořila image značky Lexus, která si zakládá mj. na šetrnosti svých hybridů k životnímu prostředí. Romantičtější povahy se mohou už teď těšit na nový kupé-kabriolet řady IS.

RX 450h

Vrcholem třetí generace SUV řady RX bude opět hybrid, a to RX 450h, se zážehovým šestiválcem a dvěma elektromotory. Na rozdíl od polohybridního systému pohonu (tzv. "mild hybrid"), kde se doplňkový elektromotor používá výhradně ke zvýšení výkonu zážehového motoru, se v případě RX 450h používá plně hybridní systém (tzv. "full hybrid") schopný samostatného provozu se zážehovým motorem nebo elektromotorem, ale i s oběma jednotkami současně. Vyznačuje se úsporou paliva typickou pro sériové hybridní pohony, zde však zároveň nabízí výhodu mohutného zátahu při zrychlování díky paralelnímu uspořádání hybridního pohonu.

Hnací ústrojí RX 450h se sériově paralelní konfigurací nabízí celkový výkon 220 kW sestávající z vysoce účinného zážehového motoru V6 a dvou výkonných elektromotorů. Výsledkem je elektronicky řízený pohon všech kol se zapojením elektromotorů, označovaný jako "E-FOUR".

Druhá generace plně hybridního hnacího ústrojí Lexus Hybrid Drive umožňuje vozu RX 450h dosáhnout maximální rychlosti 200 km/h. Prostřednictvím bezestupňové převodovky plynule zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 7,8 s a 400 m s pevným startem zvládá za 15,9 sekund. Na druhé straně se pak RX 450h pyšní nejnižší spotřebou paliva ze všech celosvětově prodávaných crossoverů prémiové třídy se zážehovým motorem - ta v kombinovaném cyklu dosahuje pouze 6,3 l/100 km.

Hnací soustava zahrnuje dvě samostatné hnací jednotky vpředu a vzadu. Jejich vzájemnou součinnost zajišťuje tzv. jednotka řízení výkonu (PCU). Hnací jednotka vpředu představuje hybridní systém se sériově paralelním uspořádáním, jehož součástí je zážehový motor V6 o zdvihovém objemu 3,5 l, výkonný elektromotor, generátor energie, vysoce výkonný akumulátor, jednotka řízení výkonu a tzv. dělič výkonu používající planetové soukolí ke spojování a přerozdělování energie ze zážehového motoru, elektromotorů a generátoru podle provozních podmínek.

Zadní hnací jednotku reprezentuje druhý elektrický motor zajišťující pohon zadních kol. Ten je aktivován a nepřetržitě regulován pomocí systému integrovaného řízení dynamiky vozu (VDIM), jenž spolupracuje s jednotkou řízení výkonu. Přední a zadní hnací ústrojí jsou tak na sobě mechanicky nezávislé.

Zážehová jednotka se zdvihovým objemem 3,5 l vychází z motoru používaného v modelu RX 350, zde však byla upravena speciálně pro hybridní hnací systém. Maximální výkon byl upraven na 183 kW (249 k) při 6000 min-1 a točivý moment na 317 Nm při 4800 min-1. Kromě toho se zde objevují tři novinky, které u hybridního pohonu Lexus znamenají premiéru: Atkinsonův cyklus, recirkulace výfukových plynů (EGR) s chlazením a rekuperace tepla z výfukových plynů (EHR). Jedná se o hlavní optimalizační opatření pro úsporu paliva.

U motorů založených na Atkinsonově cyklu se sací ventily zavírají později, a tak se kompresní zdvih opožďuje. Tímto se dosahuje vysokého expanzního poměru při nižší kompresi, čímž klesají energetické ztráty při sání a výfuku, a účinněji se transformuje energie vznikající při spalování na výkon motoru. Teplota výfukových plynů je v důsledku toho nižší než u motorů s běžným spalovacím cyklem.

Výkon předního i zadního elektromotoru se oproti modelu RX 400h nezměnil (123 kW, resp. 50 kW), nicméně díky vyšší účinnosti chlazení PCU se rozšířilo pásmo dlouhodobého maxima točivého momentu, což se odráží v lepší jízdní dynamice, zejména při rozjezdu vozidla z místa. Přední a zadní elektromotor nyní dosahuje nejvyššího točivého momentu 335 Nm, resp. 139 Nm již od 0 ot/min, přičemž pásmo maxima točivého momentu se u předního elektromotoru rozšířilo o 15 km/h, resp. o 35 km/h u zadního elektromotoru.

Poprvé byl použit systém řazení AI-SHIFT založený na algoritmech umělé inteligence. Systém porovnává rychlost vozu s mírou sešlápnutí plynového pedálu, a podle toho dokáže rozpoznat, zda RX 450h jede do kopce nebo z kopce. Převodovka následně volí vhodný rozsah převodovky - od 3. do 6. simulovaného rychlostního stupně - s ohledem na optimální otáčky motoru, ať již při zrychlování, při jízdě do kopce, nebo brzdění motorem během jízdy z kopce. Po navolení režimu "S" pákou voliče převodovky je k dispozici režim sekvenčního řazení. Zde může řidič navolit některý z šesti simulovaných rychlostních stupňů, a tak dosáhnout citlivější reakce na pedál plynu nebo zesílit brzdný účinek motoru.

IS 250C

Kupé-kabriolet IS 250C má hliníkovou stahovací střechu. Ke stažení tří dílů, které ji tvoří, je potřeba jen 21 sekund. Lexus tak má v současnosti nejrychlejší otevírání tohoto typu střechy. Interiér je čtyřmístný a v otevřené konfiguraci chrání cestující na zadních sedadlech elegantně tvarované bezpečnostní oblouky za opěrkami hlavy. Dále se o bezpečnost bude starat řada bezpečnostních systémů jako VDIM s integrovaným stabilizačním systémem nebo systém Pre-Crash. Lexus očekává zisk pěti hvězd při čelním nárazu podle metodiky Euro NCAP.

Základní proporce jsou stejné jako u sedanu. Zadní převis je o 50 mm delší, přední dveře byly prodlouženy o 300 mm. Karoserie typu kupé-kabriolet mírně zhoršila součinitel aerodynamického odporu - z výborných 0,27 u sedanu na konečných 0,29.

Nejnovější přírůstek do řady IS se začne v Evropě prodávat v létě. V nabídce doplní klasický kabriolet SC430, který se vyrábí od roku 2001.


Fotogalerie z výstaviště
 
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Češi našli náhradu za zdražující máslo, houfně začali skupovat margarín Češi našli náhradu za zdražující máslo, houfně začali skupovat margarín

Češi začali v posledních týdnech více kupovat margaríny z…

Česká národní banka zvýší úrokové sazby spíše v listopadu, tuší analytici Česká národní banka zvýší úrokové sazby spíše v listopadu, tuší analytici

Bankovní rada ČNB na středečním zasedání spíše ponechá…

Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující? Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující?

Regionální spoje železniční dotované dopravy provozují…

Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici

Osmdesátiletý herec Jan Tříska je po zranění ve vážném…

 
Zdroj: redakce

Štítky Lexus Ženeva 2009

 












Blesk.cz

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

Jan Tříska (80) v kritickém stavu: Co mu vzkazují kolegové?

Jan Tříska (80) v kritickém stavu: Co mu vzkazují kolegové?

Záhadný pád či skok herce Jana Třísky (80) z Karlova mostu šokuje i jeho kolegy! Oblíbenému kamarádovi, který…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…