Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Liaz v nové době: Jak dopadl známý severočeský výrobce nákladních vozů?

Liaz to po revoluci zkoušel modernizovanými vozy i moderním tahačem. Na zavedenou konkurenci ze Západu ale nestačil.
Zpět na článek
7. 9. 2016 08:27
7. 9. 2016 08:48
7. 9. 2016 09:00
7. 9. 2016 09:10
7. 9. 2016 09:30
7. 9. 2016 19:36
7. 9. 2016 20:26
8. 9. 2016 09:55
7. 9. 2016 09:16
7. 9. 2016 09:23
7. 9. 2016 11:06
7. 9. 2016 09:25
7. 9. 2016 09:37
7. 9. 2016 10:00
7. 9. 2016 10:04
7. 9. 2016 10:10
7. 9. 2016 10:15
7. 9. 2016 10:36
7. 9. 2016 11:26
7. 9. 2016 16:28
7. 9. 2016 20:58
7. 9. 2016 11:08
7. 9. 2016 11:15
7. 9. 2016 11:29
7. 9. 2016 08:54
7. 9. 2016 09:40
7. 9. 2016 09:58
7. 9. 2016 10:04
7. 9. 2016 10:41
7. 9. 2016 11:04
7. 9. 2016 10:51
7. 9. 2016 10:05
7. 9. 2016 11:23
7. 9. 2016 11:28
7. 9. 2016 11:33
7. 9. 2016 12:03
7. 9. 2016 11:49
7. 9. 2016 11:58
7. 9. 2016 12:07
7. 9. 2016 20:27
7. 9. 2016 20:32
7. 9. 2016 20:46
7. 9. 2016 20:53
7. 9. 2016 20:56
7. 9. 2016 21:03
7. 9. 2016 21:10
7. 9. 2016 21:19
7. 9. 2016 16:02
7. 9. 2016 17:00
7. 9. 2016 20:36
12. 9. 2016 12:03
8. 9. 2016 11:53
7. 9. 2016 16:26
7. 9. 2016 08:45
7. 9. 2016 09:20
7. 9. 2016 09:45
7. 9. 2016 19:39
7. 9. 2016 20:54
8. 9. 2016 09:57
8. 9. 2016 10:33
8. 9. 2016 11:56
8. 9. 2016 13:00
7. 9. 2016 09:40
7. 9. 2016 10:01
7. 9. 2016 12:19
8. 9. 2016 10:02
7. 9. 2016 12:22
7. 9. 2016 19:28
7. 9. 2016 20:49
Avatar - Ada je zase tady
7. 9. 2016 08:16
Typický příběh
likvidace konkurence... :no:
Rozbalit vlákno
6
7. 9. 2016 09:13
Re: Typický příběh
No vidím to stejně. Že by byl LIAZ na začátku 90 let nekonkurenceschopný šrot a nikdo ho nechtěl není ten pravý důvod. ;-)

Jinak by se slušelo zmínit, že TEDOM neskončil, ale dál produkuje motory na CNG např do autobusů.
Avatar - Special-line
7. 9. 2016 10:15
Re: Typický příběh
To uz je velmi okrajova zalezitost, vice nez 99% je pro kogeneracni jednotky.
Avatar - cechblog
7. 9. 2016 16:23
Re: Typický příběh
Liaz nebyl pro nikoho konkurence, komunistická zaostalá nekvalitní produkce udržovaná při životě centrálními nákupy státu neměla šanci v konkurenčním prostředí uspět.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 20:59
Re: Typický příběh
Liaz 400 byla komunistická produkce, ty zase dneska perlíš chlapče.
Řada 100 byla v 70 a 80 letech dost konkurenceshopná s řadou západních značek. V 90. už samo nee, gro je v tom že místo Xeny se měl v roce 1996 začít vyrábět Fox.
Avatar - Hittman
7. 9. 2016 08:27
To
byla ta euforie, že na nás na západě všichni čekají s otevřenou náručí. Opustit zavedené trhy se nevyplatilo ani Jawe..
Rozbalit vlákno
56
Avatar - Wolfsteen
7. 9. 2016 08:48
Re: To
Kdyby jenom Jawě a Liazu, ale i mnoha dalším strojírenským podnikům...
7. 9. 2016 09:00
Re: To
Ty podniky ale byly de fakto mrtvé už léta před revolucí, existovaly jen díky plánovanému hospodářství, které je drželo na přístrojích. Záchrana Škody je malý zázrak. Žádné zavedené trhy neopustily, ty "zavedene trhy" prostě zanikly, resp. dostala se na ně západní konkurence. Jakmile se dostaly na otevřený trh, okamžité se ukázalo, že to jsou neživotaschopné molochy s nekvalitním a nekonkurenceschopnym produktem.
7. 9. 2016 09:10
Re: To
Lépe to napsat nešlo.

Tyhle firmy měly odbyt pouze díky omezené nabídce vozů ve východním bloku.
Mohly být dál, mohly se dotáhnout na úroveň západu, ale to by centrální plánování nesmělo být zkostnatělé. Stačí se podívat kolik nadějných projektů bylo zašlapáno. :no:
Avatar - Special-line
7. 9. 2016 09:30
Re: To
Tak nejak. Napriklad kratka kabina pro sklapec rady 100 byla vyrabena az vice nez 10 let po zacatku vyroby rady 100. Do te doby se vyrabely sklapece MTS. Stejne trable byly i s prevodovkou, pro tahace byla jen Praga 9P140, kterou treba ve Francii nechteli, tak se tam dodavaly tahace se snizenym vykonem a prevodovkou 10P80. Nebo jak LIAZ doplacel na tehdejsi kooperaci s firmou Madara ktera dodavala nekvalitni napravy. Vse je popsano ve 3 dilech knih od pana Vaclavika.
Avatar - wakantanka
7. 9. 2016 19:36
Re: To
Pokial si dobre pamatam tak Madara montovala LIAZy pre Bulharsko. Napravy boli od madarskej firmy RABA.
Avatar - Special-line
7. 9. 2016 20:26
Re: To
Byly to napravy LIAZ jejichz vyroba byla castecne prevedena do Madary. Napravy Raba se dovazely jako reseni nizke kvality Bulharskych naprav.
Avatar - wakantanka
8. 9. 2016 09:55
Re: To
:yes: no to som nevedel, z doteraz mne dostupných informácií som bol v tom, že sa používali len nápravy od RABA aj to tuším len u plnepohonných vozidiel,ale dobre vedieť . :yes: :-)
7. 9. 2016 09:16
Re: To
Ale opustili. Např Tatra musela na příkaz západu zrušit ihned po revoluci velký kontrakt dodávek Tater do Lybie, který už byly mám dojem i na cestě tam.
Avatar - Hittman
7. 9. 2016 09:23
Re: To
Je potřeba si uvědomit, že jsme malá země a nemáme koule ve vládě. Dříve jsem se doprosovali Sssr, dnes se doprosujeme o povolení jiných, třeba u vývozu zbraní, atd.
Avatar - Special-line
7. 9. 2016 09:25
Re: To
To nebyl zadny prikaz zapadu, ale jednoduse to, ze zakaznik za objednan auta nezaplatil, slo o nekolik tisic aut, ktera se pak tezko prodavala jinam.

Zapad nemusela, a jak se taky prokazalo tak zadna konkurence z vychodu netizila, protoze proste byli lepsi.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 09:37
Re: To
Jo západ byl lepší, prakticky ve všem, ovšem tak byl 2x - 20x dražší a to už pak po započítaní cenového rozdílu byl lepší tak s bídou v 60%
Avatar - Special-line
7. 9. 2016 10:00
Re: To
V praxi to ale vypadalo tak, ze se kupovaly ojete nakladaky ze zapadu vic, nez nove LIAZy.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 10:04
Re: To
Jo protože každej chtěl něco jiného, než čím jezdil 20 let popř to ojeté stálo méně jak ta nová Liazka.

Zásadní problém byly fatální chyby managementu a taky výběr strategických partnerů pro dodávky motorů - Steyer a Detroit Diesel nebyl zrovna nejštastnější
Avatar - Special-line
7. 9. 2016 10:10
Re: To
Z hlediska servisu urcite, ale co jsem slysel, tal motory z Xen byly docela spolehlive drzaky, vlastne i diky svoji vysoke hmotnosti.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 10:15
Re: To
Tak ty Detroity byly v podstatě americké motory z lehčích us trucků. určitě držáky, ale problém se servisní sítí, hmotností motoru a spotřebou. Do jižní ameriky, arábie či ruska (kam ovšem liaz neexportoval) určitě super, do střední a západní evropy zrovna moc ne.
7. 9. 2016 10:36
Re: To
S Lybií to nebyl první obchod. Mezinárodní obchod ČR - Lybie v 80tých letech jen kvetl. Nebyl důvod, aby Kadáfí najednou nechtěl platit svoje závazky.
Avatar - T613
7. 9. 2016 11:26
Re: To
to bude tím, že to byla objednávka od firmy Diamol, ne od Kadáfího
Avatar - cechblog
7. 9. 2016 16:28
Re: To
Kam na ty fantasmagorie chodíte? To jako nějaká politiky nebo západní zástupce jiné značky přišel do Tatry a řekl jim, že nic nesmějí vyvážet do Lybie?
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 20:58
Re: To
Stačilo nařízení firmy zastupující Tatru že nesmí tam a tam vyvést. Stejně tak nesměl Omnipol nebo později Excalibur vyvézt do jistých zemí tanky atd.
7. 9. 2016 11:08
Re: To
Bez Němců by po nějaké škodovce na západě neštěkl ani pes,Češi by jim za to měli ruce líbat.
Avatar - Stejsn
7. 9. 2016 11:15
Re: To
Jsem přesvědčen že řeč je o plzeňské škodovce, nikoliv boleslavské.
7. 9. 2016 11:29
Re: To
Já jsem zase přesvědčen,že se tady přišli někteří nostalgici vyplakat nad tím,jak to bylo fajn,když jsme byli členy RVHP a všechno krásně šlapalo.
7. 9. 2016 08:54
Re: To
Já jsem shodou okolností v rámci studia strávil několik perných dní v archivu LIAZ a Desta a hrabal se v jejich účetnictví. Byly tam zajímavé věci, vč. např. korespondence mezi řediteli jednotlivých závodů. V kostce lze říct, že ta firma byla na mizině už někdy v roce 1987, když už tehdy se řešilo, že není na výplaty. V té době LIAZ sice vyráběl nějakých 7000 aut za rok, ale měl na to přes 42000 zaměstnanců, takže produktivita práce tragická.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 09:40
Re: To
On Liaz krom výroby aut taky dodával motory do autobusů Karosa, do hasičksých speciálů nebo těch co měli dráhy a dopravní podniky (předek kabiny z busu Karosa, zbytek Liaz) atd.

Takže těch 42 000 lidí určitě nedělalo jen 7000 nákladáků a 7000 motorů, i když přezaměstanost tam určitě byla, o tom se nehádám.
Avatar - Special-line
7. 9. 2016 09:58
Re: To
Ta cisla se mi zdaji nejaka poddimenzovana, podle me vyrabeli v druhe pulce 80.lt vice.
Avatar - Special-line
7. 9. 2016 10:04
Re: To
Spis jsem nikdy nepochopil existenci odstepnych zavodu. Proc se vyrabely tahace v Prerove, valniky ve Zvolenu, stavba na zelene louce ve Velkem Krtisi... Takhle soudruzi promrhali spoustu prostredku, ktere byly potreba v materskych tovarnach, viz BAZ.
7. 9. 2016 10:41
Re: To
Jestli to nebylo kvůli tomu, že se komouši snažili udržet rovnoměrně zaměstnanost v regionech po ČSSR. Takže ne jako dneska, že se všechno s-ere do Prahy, ale prostě si řekli v tomhle regionu potřebujeme práci pro lidi, tak tam postavíme fabriku. Proto jsou dneska v nepochopitelných koutech ČR bývalé státní podniky nebo už jen jejich privatizované pozůstatky.
7. 9. 2016 11:04
Re: To
Komouši se hlavně snažili udržet u koryta,což se jim bohužel daří i dnes,kdy nám zase (převlečení) komouši vládnou.Češi jsou nepoučitelní.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 10:51
Re: To
Anebo taky, že komunisti využili staré předválečné továrny a ty nebyly nafukovací, takže pokud jsi chtěl rozšířit výrobu, musel už si stavět jinde a na zelené louce. No a ted stáli před otázkou jestli na té zelené louce stavět o 5 km dál nebo jak píšeš podpořit zaměstanost rovnoměrně a stavět holt 200 km daleko.

Avia taky měla pobočný závody, Vinoř, Kutná Hora, Ivančice, Žilina atd.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 10:05
Re: To
no maximu bylo něco přes 8 000 aut co vím. Motorů museli dělat víc, protože pokud vím, za socialismu od nikoho ze západu motory neodebíraly, takže odhaduji tak 11-15 000 motorů ročně, možná i více
7. 9. 2016 11:23
Re: To
Škodovky prorazily i na Tour de France,takže nás tam s otevřenou náručí vítají,pokud něco umíme.Kdo vyrábí zastaralé kraksny,ten nemůže čekat,že v konkurenci západních značek prorazí.Tak to prostě v západní civilizaci chodí už po staletí a divím se,že jsou tu pořád ještě lidé,kteří to nechápou nebo spíš nechtějí pochopit.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 11:28
Re: To
Na Liazu řady 400 nic zastaralého nebylo, jen přišel pozdě rep. nějakého pitomce napadlo vyrábět jako první tahač místo etablovat se na poli silniční, komunální a stavební techniky.

Kabina SKL byla moderní a motory Deutz a Detroit Diesel byly od těch inovativních západních firem >:D A v letech 90-95 byl majitel stát, takže problém byl někde jinde. Bud to měl stát někomu prodat v roce 91, nebo do toho měl nalít prachy a dosadit schopné vedení.

Jee, škodovky už se za totáče prodávaly v Kanadě, Islandu, NSR, Británii, Francii atd.

Zetor třeba taky Island, Tatry ve Francii atd
7. 9. 2016 11:33
Re: To
To je jasné,problém byl v tom hnusném Veškrnovi,který tady v té době vládl.Kdyby byli už tenkrát u vesla Andrej s Milošem,tak by makali a LIAZ by přežil. >:D
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 12:03
Re: To
Veškrna ne, spíš Klaus >:D
7. 9. 2016 11:49
Re: To
Ano,prodávaly se tam - coby nejlevnější vozítka a ani cena pod úrovní Citroenu 2CV jim nezajistila nějaké slušnější prodeje, byla to zkrátka taková bizarnost, něco jako Tata Nano v dnešní době.-)
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 11:58
Re: To
A kdo myslíš že to kupuje v Británii a německu dnes? Důchodci, jako druhý auto manželce, chudší třída, firmy jako auta pro techniky a řemeslníky.

Myslíš že někdo vyměnil golfa za Fabii a MB E za Superb? Asi sotva >:D
7. 9. 2016 12:07
Re: To
proč srovnáváš ty české auta s o třídu větším německým? :-!
7. 9. 2016 20:27
Re: To
To píše o Lade >:D
Lebo keby to písal o Škode, tak by to bola vyslovená hlúposť.
7. 9. 2016 20:32
Re: To
Netvár sa že nevieš, že Škodovky, sú dnes na západe imidžom aj cenou, výrazne nad francúzmi, alebo aj nad Opelom.......
Golfa mnohí vymenila za Octaviu. A Superb valcuje francúzsku a japonskú strednú triedu.
Za socíka sa Š120 v GB predávala lacnejšie ako maluch.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 20:46
Re: To
Haha, PSA toho prodá výrazně víc jak škoda, takže netrefa.
Opel ? Ten se prodává skvěle v Číně a slušně v USA. Jako Buick - opět na něj škodovka nemá ani omylem.
7. 9. 2016 20:53
Re: To
Reč je o cene, nie o počtoch. A o Británii a Nemecku. Tak sa nevykrúcaj.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 20:56
Re: To
Tak Opel dělá mnohem dražší auta jak Škoda. Co třeba Insignia OPC, Cascada atd
7. 9. 2016 21:03
Re: To
OPC nie je auto, to je varianta. Stačí porovnať cenníky Octavia - Astra. Superb - Insignia.
Imidž Škody na západe, sa z terča vtipov, ako u nás Trabant, dostal na takú úroveň, že ju zaraďujú do porovnávacích testov s prémiovkami
[odkaz]
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 21:10
Re: To
Porovnávat si můžou co chtěj, taky sem viděl test BMW 7 v Lincoln Towncar. Samozřejmě nesmysl, neb Lincoln sice rozměrově stejně velký, ale stál 50-60% toho co bawo a byl v USA o třídu níž.

Jo, OPC je verze, škoda ale žádnou takovou nemá. Nemá už ani V6, takže kdo je prestižnější, hehe
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 21:19
Re: To
Jo, ceníky, Insignia OPC 1 070 000 kč, když si do toho narveš příplatkovou výbavu, vůbec není problém 1,4 mega >:D A to sou ted slevy ještě, bývala dražší až za 1,7

A co Vauxhall.

Jediná značka GM - Opel se prodává pod 4 různými - Opel, Vauxhall, + většina modelů Buick a Holden. Co měla škoda proti Vauxhallu VXR8 v Británii? Pojd mi to povědět >:D
Avatar - Uživatel_5340709
7. 9. 2016 14:56
Re: To
Mě by jen zajímalo, kdo to do vás mladejch nalívá, že do r. ´89 český průmysl vzkvétal, a pak přišel někdo a v zájmu západu, USA, nebo snad iluminátů :-) zařízl komunisty a pohřbil prosperující podniky?
7. 9. 2016 16:02
Re: To
I když tzv. normalizace všechno těžce zabrzdila až hodila spoustu věcí zpět a nemohlo se téměř nic rozvinout, přesto se tady vyrábělo všechno, mělo to své (nadšené) odborníky a u většiny věcí se vědělo JAK! To JAK byl velký kapitál v lidech a ten se pak nevyužil - ale naopak. Důkazem mohou být právě LIAZky na Dakaru a v Hanoveru, o nichž píši tady v diskusi pod názvem LIAZ.
Avatar - Uživatel_5340709
7. 9. 2016 16:35
Re: To
Jak příznačné pro socialismus - ono se dělalo, jen kdyby to a ono, .......... mohlo být, jen kdyby tohleto a támhleto - pořád stejné řečičky. Realita byla většinou absolutně nekonkurece schopný podnik mající svůj trh jen v soc. bloku, a to ještě nucený, protože nic jiného stejně zákazník nemohl koupit.
7. 9. 2016 17:00
Re: To
Když např. VW kupoval Škodovku, nebo Continetal Barumku, tak jsou od nich známé výroky: "My nekupujeme fabriku, tu si dokážeme postavit, ale lidi." A obě "naše" továrny vyvíjejí pro celé koncerny. Takových případů znám víc, ale ty už neměly to štěstí.

Např. stařičký, ale celohliníkový(!), motor Škoda 1300 ccm měl tehdy nejlepší tepelnou účinnost v celém konernu VW. Taky znám takových příkladů víc - i z jiných oborů.
7. 9. 2016 20:36
Re: To
Možno mal, ale bol hlučný a lenivý. Komplex vlastností, nie vytiahnutá jedna dobrá.
12. 9. 2016 12:03
Re: To
Psal jsem, že to byl už "děděk". Přesto měl např. hezkou plochou momentovou charakteristiku - také ne moc běžnou u VW, ale i u jiných. S novou hlavou s vířivými sacími kanálky a vícebodovým vstřkováním dosahoval až 50kW, což v té době nebyl až tak marný výkon.
Avatar - wakantanka
8. 9. 2016 11:53
Re: To
Niežeby som nesúhlasil, ale výroba vtedy bola orientovaná na trhy na ktoré sa mohla dostať. Teda RVHP a spriatelené socialistické krajiny. Vďaka tomu proste nebol tlak na inovácie či kvalitu výroby ako to je v prípade klasickej trhovej konkurencie. Výsledok po rozpade starého zriadenia je taký aký je. Potenciál v ľuďoch by zrejme tesne po zmene bol, nebol ale v politických špičkách nájsť týmto podnikom dobrého vlastníka. Škodovka je hádam jediná výnimka.
Avatar - Uživatel_5340709
8. 9. 2016 14:02
Re: To
Potenciál v lidech je přesně to co soc. hospodářství v lidech brzdilo a do vedení se dostávali lidé s úplně jinými vlastnostmi. Samozřejmě chytrých a tvořivých lidí jsou v čr a na slovensku spousty /zapaťpánbuh/.
Avatar - cechblog
7. 9. 2016 16:26
Re: To
kam vy chodíte na kecy o nějakém opuštění nějakých trhů, nikdo nic neopouštěl, trhy byly převážně socialistické a my jsme chtěli po 89 jen platit a ne dávat na dluh a najednou naše zboží nikdo nechtěl, také se naše zboží násobně zdražilo, přestaly platit ceny vycucané z prstu na základě politických preferencí
Avatar - LEGOPARK
7. 9. 2016 08:45
FOX
Tak ten FOX, to uz bol dost zly dizajn na tu dobu. Keby s tym prisli v 80. rokoch, mozno by to malo uspech.
Rozbalit vlákno
10
7. 9. 2016 09:20
Re: FOX
Xena / Fox (stejný design) mi přišly vzhledově nadějné a nijak zvlášť zastaralé.
Když se člověk podívá na konkurenci v letech 1997 a 1999, žádný zázrak...

Volvo [odkaz]
MAN [odkaz]
atd.

Takový Kamaz vypadá stejně v roce 2016, jako Liaz před 20lety [odkaz]
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 09:45
Re: FOX
No a dyt co na tom vymýšlet, to že dnes ty Kamazy nahrazují v těžkých podmínkách lomů, dolů, stavebních firem právě ty Liazy a Tatry není náhodou, letos už se tu prodalo 13 ojetých Kamazů, z toho 6 ks 1 rok starých - to ovšem byly lonské skladovky, takže nejetá, nová auta)
Avatar - wakantanka
7. 9. 2016 19:39
Re: FOX
Problem Foxu ci Xeny boli motor Detroit Diesel na ktory nebolo v europe servisne zazemie a draha,casto nedokonala vyroba samotnej kabiny kde sa na skelet lepili sendvicove panely.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 20:54
Re: FOX
Ano motory byly problém hlavně kvůli tomu že Evropa na ně nebyly zvyklá a měly vyšší spotřebu, zas to byly držáky.
Problém byl halvně nedostatek peněz, na Xenu si musel složit zálohu a začli jí teprve vyrábět, koupit si skladovku bylo nemožný. Firma totiž neměla děngy co co vůbec nakoupit materiál a věci nutné pro výrobu
Avatar - wakantanka
8. 9. 2016 09:57
Re: FOX
Aj samotná kabína, bola na svoju dobu asi až moc pokroková. Čo som sa bavil s chlapmi, ktorí jazdili s tými Xenami, tak každá bola v podstate originál. >:D
Avatar - Barrichello
8. 9. 2016 10:33
Re: FOX
Tak dělalo se to víceméně na koleně, to samé ty některé Pragovky.
Avatar - wakantanka
8. 9. 2016 11:56
Re: FOX
V kombinácii týchto faktorov to proste nemohlo mať na západe úspech. A dosť pochybujem či by to ten FOX bol schopný zvrátiť aj keby bol prišiel ako prvý.
Avatar - Barrichello
8. 9. 2016 13:00
Re: FOX
Ono hlavní cíl by byl aby to uspělo u nás, na sr a bývalá východní evropa, pak zkust západ a trhy dalších zemí mimo EU
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 09:40
Re: FOX
Fox byl super, jenže přišel pozdě, měl přijít jako první místo Xeny. Tak budka SKL byl naopak geniální nápad
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 09:35
Záasadní chyba byla ta
že LIAZ začal s výrobou tahače Xena, na kterou neměl odbyt a servisní sít a kde bylo výrazně těžší se prosadit na trzích, místo aby začal s řadou Fox (stejná budka SKL) a teprve po jejím rozšíření a získání určitého odbytu začít s Xenou.

A nejvíc Liaz pohřbili státem dosazení manažeři co to řídili v letech 90-95
Rozbalit vlákno
0
7. 9. 2016 09:58
predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je nes
na zapade ty zastaraly auta bez servisni site logicky nikdo nechtel a na vychode nebyly peníze.
nezapomínejte, ze napr rusko nam dlužilo přes 100mld korun a diky zemanoj jsme skoro o všechno prisli. a pokud vim, dnes tam jsou opet nedobytny pohledávky za miliardy...
Rozbalit vlákno
22
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 10:13
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Ono byly i jiné trhy, méně náročné, kde by se šlo etablovat a kde peníze byly.

Asia, Arábie, Jižní a latinská amerika, afrika. Jen se na ně správně zaměřit.

Jinak která byla ta 4tá automobilka?
Avia, Liaz a Tatra.

Myslíš polorozpadlou Pragu, kde výroba V3S skončila v Avia Letnany už za socíku, někdy v roce 1988 a dál to vyráběly jen vojesnké opravárenské podniky? A vývoj UV-80, který se ale nepovedlo do roku 1990 dokončit, takže Praga sama ve svých závodech vlastně žádné auto nevyráběla?

Praga se naopak probudila až po revoluci a měla zajímavou řadu Alfa, Grand a NTS a předtím tu úspěšnou UV-80.

Bohužel úspěchy v Truck Trialu nedokázali zužitkovat, částečně i vninou státu a podniků, co radši kupovali předražené Unimogy, Dennisy, Magirus-iveco, místo aby na údržbu komunikací zeleně, hasičské speciály atd kupovaly domácí Pragy.
Avatar - Special-line
7. 9. 2016 10:21
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Ucelnou podporu domacich produktu, i v pripade, ze plne dostacuji myslim nelze od ceskeho naroda ocekavat.
7. 9. 2016 10:29
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
ja se obavam, ze cesky automobilky (a obecne cesky firmy) po 40 letech sociku na to nemely silu ani zkusenosti.
a orientace na méně vyspele trhy nikdy nic dobryho neprineslo
ano, myslel jsem pragu, ale jak pises, ta auta uz vlastne davno nevyráběla, takze vlastne 3
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 10:34
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Některé firmy z těch zemí 3 světa dodnes žijí. Kam myslíš že expeduje takový ukrajinský Kraz, naše Tatra, Kamaz, ale i někteří západní, čínští nebo američtí výrobci...

Ono furt platí že za jeden Mercedes sou 2 tatry a 3 Kamazy a že ten Kamaz tam půjde snadněji opravit než ten Mercedes. A to tam furt hraje roli.
7. 9. 2016 10:45
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
no ano, prodavat podobnou věc za 1/2 ceny znamena ve svým dusledku petinovy vejplaty.
nezda se mi, ze tohle k necemu dobrymu vede...
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 10:48
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Ony náklady na práci budou asi jiný v Tatarstánu a Kopřivnici než v USA a Německu. A pokud nakupuješ motory a nápravy a převodovky, tak to zvládne montovat po zaškolení i cvičená opice. A na vývoj kabiny a podvozku nebotřebuješ 500 inženýrů
7. 9. 2016 11:04
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
jestli to mam chapat tak, ze ty ses spokojenej s koprivnici (a ceskou ekonomikou) na urovni tatarstanu a cvicenych opic, tak ja spis pokukuju po usa a nemecku.
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 11:15
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Ale jistě že jsem pro platy jako na západě a technologickou úroveň na špičce, ale pokud nemam peníze na to tak důkladně modernziovat závod, tak lepší produkovat méně moderní stroje než neprodukovat nic.
A druhá věc je že ty auta na špičkové úrovni přeplněné elektronikou velmi často neprojedou to, co ty jednoduché a robustní.

Viz ta posmívaná Buchanka. Furt je o ní zájem, tak se furt vyrábí. Šoupli do ní jinej motor, předělali interiér, umí tam nacpat nezávislé topení, klimu, vyhřívané sedačky atd ale pořád je to jednoduchý stroj za málo peněz co projede skoro všude. A pořád ho kupují
7. 9. 2016 13:32
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Kecáááš.
Keď sme kupovali sypač, najdrahší MAN, potom TATRA a čuduj sa svete, Mercedes bol druhý najlacnejší, podmienka rovnaká nástavba a radlica, porovnatelný výkon, váha, prevodovka...
A do lomu sme skúšali TATRU ale po vyhodnotení to vyšlo tak, že spotreba na tonu bola tak vysoká, že vyvážila vyššiu cenu kĺbového dumpra, záruku a náhradný stroj nedostanš, že by prišiel servis a opravil ti auto v lome, nato zabudni. To, že musíš mať korbu z hrubšieho materiálu ( aj keď je to hardox, ale 10 m je málo ) . to, načo potrebuješ 2 tatry s 2mi vodičmi, uvozíš v pohode jedným 40 t dumprom. Tatry šoféroali vodiči predajcu, aby neboli skreslené výsledky. Dobrý dumper vydrží minimálne 20.000 Mth bez opráv motora, prevodovky, náprav, v podstate len 500vkový servis. A môžeš to porovnávať aj s inými autami do "ťažkých podmienok".
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 13:39
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Tak porovnávat Tatru s dumperem je nesmysl, můžeš porovnávat dumpery mezi sebou. Tatra v lomu ste mohli provnávat s Mercedesem, Ivecem, Manem, Scaniií, Volvem atd.

Mercedes byl nejlacinější, dokdu jste neviděli účty za servis a náhradní díly vid >:D

To známe, to bude jak tiskárny. Pane špičková tiskárna, barevná, xyz stránek za minutu, umí všechno možné za 35 000. No jo, ale toner stálo 35% víc a vjýezd firmy a hodina práce 2x tolik >:D
Avatar - Kolouš
7. 9. 2016 13:52
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
dobre:
vem M-B a Tatru.
stejna konfigurace, stejny motor, stejna tonaz atd, proste konkurencni auta.

porovnej hodinovou cenu autorizovanyho servisu, porovnej spotrebu, porovnej zaruky jaky ti nabidnou obe znacky, servisni smlouvy a klidne i jednotlivy ceny nahradnich dilu. Jediny dva duvody, proc koupit tatru jsou pouze: Nepatrne vetsi komfort pro posadku diky podvozkove koncepci tatry a.... a patriotismus (ktery ale sam vlastne chapu).
Nic vic.
To co pises nahore jsou bohapuste lzi. Nic o tom nevis a jen kecas, nebo bohuzel vis a zcela zamerne lzes
7. 9. 2016 14:09
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
prečo je porovnávanie s dumprom nesmysl ? Preto, lebo je nákladné auto pre ťažbu pár stotisíc ročne drahšie riešenie ? Máš pravdu, ale chcel som to vedieť presne. Porovnávali sme aj IVECO, MB. A aj dumpre medzi sebou. Parametrom sú náklady na tonu.
Ty si asi ešte do firmy auto nekupoval, viď ;-) Cena za servis na počet Mth je predsa v zmluve, poruchy ? záruka. Čo by ma mohlo prekvapiť ? Len to, že to môže byť týždeň v poruche, to by bolo zlé. Máš pravdu, garantovať náklady na servis bol u nákladných problém, u dumpra nie. Pravda sa ukáže až pri podpise zmluvy, klučkovanie nad ponukou....
Avatar - Kolouš
7. 9. 2016 13:46
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
prosím co to pises za blbosti? Vem cenu jednoho Arocse v podobny specifikaci jako bude nova Tatra Phoenix Euro6. Cena temer stejna.
Lzes!
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 14:41
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Jak je to s Phoenixem nevím, ale TerrNo.1 bývalo o dost levnější.
7. 9. 2016 14:45
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Testovali sme JAMAL a možno Terrno, už je to 7 rokov.... a dumper fachá bez porúch
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 20:52
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Jamal byl hlavně pro ruské trhy, tady je jich málo. Fachá, coby nefachal. Věřím.

Od koho ho máte? Caterpillar?
7. 9. 2016 21:17
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
máme Cat aj Komatsu kvôli spoľahlivosti a servisu ( sem tam aj niečo iné ale servis a spolahlivost... ), JAMAL sa skúšal kvôli tej udávanej robustnosti a preto, lebo v niektorých lomoch jazdil. Ani po skúškach nám nie je jasné, prečo ( v lome býva tvrdý podklad a v mäkkom prejde viac ten kĺbák, vo Švédsku jazdili aj po ceste...) Nie každý stroj vydrží 5000 hodín ročne 5, 6 rokov...
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 21:30
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Tak v rusku asi ocenovali průjezd sněhem a blátem a že měl vyhřívanou korbu výfukovými plyny do mrazů (nepřimrzl náklad). Jako dumpery tam maj Belazy, tak pro tyhle účely ho asi nechtěli
7. 9. 2016 21:52
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
na YouTube ťažký ruský offroad na Sibíri a len jednu jedinú tatru 815 som videl ( zaskočilo ma to, čakal som väčšie zastúpenie tatier ), skôr oceňujú vlastné vozy a krazy. Dumpre majú nielen Belazy...
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 21:55
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
tak ty videa na youtube sou hlavně starší mašiny, tam maj ještě ZILy 157 (akorát některé maj už jiný motor, místo benálu maj diesel) . Z novjěších je tam akorát občas vidět kamaz. Tatry hodně dělaly stavby, ropovody, plynovody atd za totáče a pak to kupovali i po 91 soukromé a státní firmy
7. 9. 2016 22:17
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
Tatra Phoenix v odporúčanej konfigurácií do lahkého terénu ;-)
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 10:19
Re: predstava, ze by cesko uzivilo 4 nakladni automobilky je
A když sme u těch 90.let, tak byla ještě pátá automobilka a to roudnický ROSS (ROudnické Strojírny a Slévárny)
7. 9. 2016 11:01
Někdo má rád stará auta
a někdo zase staré režimy.Já patřím do toho prvního kmene a velká část diskutérů na Auto cz. zase do toho druhého.
Rozbalit vlákno
0
7. 9. 2016 11:13
Liaz prostě v kapitalismu zkrachoval.
Ale někdo zatím zase hledá temné imperialistické síly,které ubližují Slovanům.Konspirační teorie dorazily i do diskuzí na Auto cz. >:D
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Jenik3
7. 9. 2016 15:45
Re: Liaz prostě v kapitalismu zkrachoval.
Protože je těžké si přiznat, že zákazník (tedy ten, který platí) dává přednost konkurenci a peníz tedy putuje jinam než na můj účet.
To bylo tvrdý šok pro celou produkci RVHP, která se udržovala při životě zoufalými dotacemi a soudruzi se navzájem plácali po zádech, jak jsou dobří. Následně vystaveni tržní konkurenci po splasknutí bubliny zjistili, že poslední musí zavřít a zhasnout světlo.
7. 9. 2016 12:19
LIAZ !
1. Dakar v 80.-ých letech:
Pamatuji si, jak říkal v rádiu konstruktér LIAZu a závodník Dakaru Ing. Fencl, jak za liazáky přišli do etapového depa lidi od Mannu a Mercedesu a ptali se: "Co to je za auto?" A když jim řekli" Naše", tak nevěřili a ptali se: "Odkud máte nápravy, motor, .... ?" Koukali s udivením a říkali, "To auto má velmi povedené funkční vlastnosti".

Xsena v Hanoveru - v 90.-ých letech:
Když se tam vystavovala, chodili lidi od Mannu, Mercedesu, Volva, Scanie, Renaultu, ... a obdivovali ji (prolézali). Byla zajímavě a neobvykle pěkně vytvořena tak, aby šla snadno montovat v rozvojových zemích.
Naši vládní činitelé, kteří tam byli, se na ni podívat nepřišli.

Nad LIAZkou visela nevole k pokačování výroby.
Rozbalit vlákno
2
Avatar - wakantanka
8. 9. 2016 10:02
Re: LIAZ !
Nemala XENA náhodou kabínu zo sendvičových panelov, ktoré boli ku skeletu úplne alebo čiastočne lepené? Toto mi nepripadá ako jednoduchá technológia pre rozvojové trhy.
8. 9. 2016 11:09
Re: LIAZ !
Musel bych se optat kamaráda, který kabinu tehdy kostruoval a povšechně mi o ní říkal.
7. 9. 2016 12:22
Liaz...
přijde mi, že nejrozumější věc, co mohl Macík udělat, když koupil práva na Fox a Xenu by bylo otevřít podnik na ně ne u nás ale někde v Číně, spolu s partnerem. U náš držet maximálně R and D a prodávat ty náklaďáky do komunálu po východní evropě.
Rozbalit vlákno
0
7. 9. 2016 19:28
Vergl
Měl jsem MTS, i spředkem, 100, 110, 150, 250. A tak mohu celkem odpovědně a zasvěceně prohlásit, že jsem rád, že už je nemám. Větší klumprt snad ani neni možný vymyslet. Je dobře, že to přestali dělat. Vůbec mne nepřekvapuje, že to celý krachlo.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Barrichello
7. 9. 2016 20:49
Re: Vergl
Ty klumprcajky jezdili jako TIR až do Itálie, ruska a po celý evropě. Známý s tím byl 6x na Kypru, jednou v Turecku a 10x ve Francii.

Dodnes to jezdí u soukromých dopravců a u stavebních firem. Zajímavý že.

Navíc ty porevoluční měly motory od jiných výrobců povětšinou
Avatar - O5kar
8. 9. 2016 13:28
STV:2, 6. 9. 2016, Kupónová privatizace (1. díl ze 2) (53 mi
K tomu ani není co dodat. Co se týká LIAZu a jiných, tak je to tak, jak se tady většinou píše. Zastaralé, nemoderní, nekonkurenceschopné. Ale v podstatě to měli v rukou sami lidé, počínaje zaměstnanci a konče pravověrnými Čechy, jako zákazníky. Na rozprodeji skladové nadvýroby NA LIAZ ovšem pár lidí, co věděli, že je vše ztraceno vydělalo pěkný peníz.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ada je zase tady
9. 9. 2016 08:05
Re: STV:2, 6. 9. 2016, Kupónová privatizace (1. díl ze 2) (5
Zastaralé, nemoderní, ale s velkým potenciálem. Jenže udržet a rozvíjet výrobu nebylo politicky žádoucí. :no: