Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ligier v Paříži 2006

Ladislav Čermák
Diskuze (1)
Ligier, sídlící ve francouzském městě Abrest, je evropskou trojkou ve výrobě mikroautomobilů, k jejichž řízení není třeba žádné, nebo jen omezené oprávnění.

Ve výrobním programu vedle sebe koexistují dvou- a čtyřmístné miniautomobily s lehkými užitkovými vozidly muší kategorie, čtyřkolkami všech kategorií a pro laiky ohledně historie motorsportu poněkud překvapivě také ostré závodní okruhové prototypy.

Ligier má za sebou překvapivě bohatou historii, v níž nechybí ani aktivní účast ve Formuli 1. Ač mimo domácí trh příliš známý není, ve Francii se prodávají jeho lehké vozíky, které je tam možné řídit již od šestnácti let bez řidičského oprávnění, velmi dobře. Na pařížském autosalonu se pochlubil moderně tvarovaným, polootevřeným modelem Be Two, který je vylehčenou alternativou silnější Be Up.

JS49 Sport Prototype

má za sebou řadu úspěchů na světových okruzích, mezi největší patří totální ovládnutí své kategorie v letošní čtyřhodinovce Magny Cours. Označení JS49 navazuje na 21 rok trvající působení ve formuli 1, kdy se jednotlivé monoposty označovaly kódem JS (vzpomínka na tragicky zahynuvšího Jo Schlessera) a vždy lichou číslicí. Typ JS45 uzavíral kariéru v F1 v sezóně 1996, následující číslo patří vozu, s nímž se více než sedmdesátiletý Guy Ligier vrátil do formule 3000, proto dnešnímu dvoulitrovému prototypu. Na hliníkovém rámu typu monocoque spočívá kompozitová, 4265 dlouhá, a 1800 mm široká karoserie s karbonovým zadním křídlem. Hmotnost činí 540 kg. Všechna 13“ (210/550 a 250/570) kola jsou nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech s pérováním typu pushrod a obrzděna čtyřpístkovými brzdiči. O pohon se stará před zadní nápravou podélně uložený dvoulitrový čtyřválec Honda se suchou skříní o výkonu 177 kW, spojený s šestistupňovou sekvenční převodovkou SADEV.

Be Two/Be Up

Dvoumístné autíčko o rozměrech 2,68 x 1,41x 1,56 m má prostorový rám z kombinace hliníkových profilů a ocelových trubek, krytý polykarbonátovými díly. Střechu i čelní sklo je možné sejmout, dveře nahrazují jen jakási vrátka z profilů. Všechna kola jsou nezávisle zavěšena a brzděna kotoučovými brzdami, suchá hmotnost činí pouze 335 kg.

O pohon se stará vznětový dvouválec 505 cm3 o výkonu 4 kW. Nejvyšší rychlost je omezena na 40 km/h kvůli mladistvým řidičům, ve výbavě nechybí dvourychlostní stěrače, zapalovač, hodiny, zámky dveří, uzamykatelná a demontovatelná schránka na zavazadla vzadu, litá 14" kola a řada dalších prvků, nezbytných k legálnímu silničnímu provozu. Volič na středovém tunelu ovládá bezestupňovou variátorovou převodovku CVT.


Fotogalerie z výstaviště

Ladislav Čermák
Diskuze (1)