15.11. 2015 Petr Barták

Likvidace vraků: Zákon to dovoluje. Tak co?

 

Zpracovatelů vysloužilých aut je v Česku přes pět stovek. Kvůli ekologii to nedělají, živí je prodej dílů. Dodržují všechna pravidla likvidace?

Stejně jako drží naše země jedno z předních míst v počtu čerpacích stanic na obyvatele nebo vypitých půllitrů piva, je to tak i s provozovnami ekologické likvidace autovraků.

Jak vyplývá z dat ministerstva životního prostředí, funguje jich u nás na 550. V přepočtu na obyvatele tedy nejméně třikrát tolik než v Německu, ale i co do počtu populace porovnatelném Řecku nebo někdejším federálním partnerovi Slovensku.

Jak se uživí, když počet likvidovaných vysloužilých aut ročně kolísá mezi jen něco přes sto dvaceti a sto padesáti tisíci? Kdyby to nebylo výhodné, asi by to nikdo nedělal.

Na co přispívá stát
Komodita Odpad na autovrak (kg) Dotace (Kč/auto)
Pneumatiky 35,0 87,5
Sklo lepené 11,0 27,5
Sklo boční 16,0 24,0
Plasty 55,0 82,5
Provozní kapaliny 6,2 12,4
Olejové filtry 0,5 3,0
Textilie 35,0 175,0
Celkem 158,7 411,9
Zdroj: MŽP

Náhradní díly

Likvidace auta dávno není o zmačkání vozu do úhledné kostky a prodeji do kovošrotu, ostatně jen z prodeje kovů by se provozovny neuživily.

Jedinou možnost, jak jich může v Česku tolik přežít, představuje prodej náhradních dílů. To potvrzuje i mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová: „Zpracování autovraků je stále výdělečnou činností. Kromě prodeje šrotu mají provozovatelé zisk z náhradních dílů,“ říká. „Kdybychom se živili pouze likvidací vraků, které předtím stály roky v kopřivách, skutečně bychom to neustáli,“ tvrdí předseda Asociace zpracovatelů autovraků Michal Martinec.

Zároveň podotýká, že výkupní ceny kovů klesají. Proto podle něj existuje řada firem specializujících se jen na některé značky, aby z nich mohly také prodávat použitelné části. „Starý originál má mnohdy větší užitkovou hodnotu než špatný výrobek z aftermarketu,“ tvrdí Martinec. Na vrakoviště a likvidátory aut se stále obracejí servisy i jednotliví řidiči, kteří shánějí nejlevnější součástky. „Solidní servis si často raději vezme dobrou věc od nás. A má na ni i záruku,“ dodává šéf asociace. Zákon o odpadech jim v tom nijak nebrání, libovolné využitelné díly mohou prodávat.

Zlikvidované vozy
Rok Počet kusů
2009 154 993
2010 145 202
2011 132 449
2012 125 546
2013 121 837
2014 131 987
2015 (do 15. 10.) 110 765
Před rokem 2009 se přesné statistiky nevedly Zdroj: MŽP

A co zbytek?

Na likvidaci vraku ale přispívá a má i dohlížet stát. Vybírá totiž od řidičů takzvané ekopoplatky, tedy peníze z převodu vozidel s nižšími či žádnými emisními třídami na nového majitele. Při nich se platí až deset tisíc korun.

Jak potvrdila Taušová, od zavedení poplatků v roce 2009 se na nich do konce letošního září vybralo od motoristů více než 2,9 miliardy korun. Jenže na podporu ekologické likvidace vraků šlo jen 640 milionů. Proč tak málo? „Vybrané prostředky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí, zákon o odpadech o konkrétním účelu využití vybraného poplatku nehovoří,“ říká mluvčí ministerstva. Jinými slovy tyhle peníze motoristům neslouží. To nám potvrdil i Martinec, podle jehož názoru jde velká část z ekopoplatků například na program Zelená úsporám, zaměřený na zateplování budov.

Stát přispívá z vybraných peněz vlastně jen na zpracování komodit, které sběrny neberou. Ty činí zhruba čtvrtinu z 910 kilogramů průměrné hmotnosti vraku, zbytek tvoří podle Lenky Brandtové ze Státního fondu životního prostředí kovy jdoucí buď do šrotu, nebo prodané jako díly.

Výkupní ceny surovin
Komodita Kč za kg
Chladiče 35–45
Kabely bez plastů 40
Kabely svazky 35
Autobaterie 13–30
Motory, převodovky 1,5
Autovrak kompletní kov 0,8
Plechy z autovraků 0,3
 Kč podle velikosti
Katalyzátory 250–12 000
Zdroj: Výkupci surovin

Kam jdou dotace

Na co směřují miliony přímo určené na podporu likvidace vysloužilých vozů? Jak vyplývá z ministerského programu na podporu nakládání s autovraky, od letošního roku jsou určené na komodity, které nejsou druhotnými surovinami. „Při jejich zpracování na jednom vyřazeném autě můžeme od státu získat až 412 korun,“ vypočítává Martinec. „Prostředky získají jen subjekty, které vraky skutečně zpracovávají a vzniklé odpady předávají k dalšímu zpracování do společností, jež je prokazatelně využívají,“ popisuje mluvčí ministerstva. Dříve byly totiž vypláceny na celá vozidla. Přitom mnohdy nebylo doloženo, že vrak byl skutečně rozebrán a ekologicky zlikvidován.

A kontrola?

Jsou tedy podmínky rozebírání autovraků alespoň nyní skutečně plněny? Kromě loni v dubnu zavedené povinnosti fotit každé likvidované vozidlo, zda je kompletní, už zbývají jen kontroloři České inspekce životního prostředí. Jak tvrdí její mluvčí Radka Burketová, funguje jich osmdesát. Celkem ročně zkontrolují 150 z celkového počtu 550 aktivních provozoven.

I když tedy má každý inspektor v průměru na starosti zhruba sedm z nich, ročně navštíví jen dvě – na každou se tak dostane průměrně jednou za čtyři roky. „Vzhledem k počtu inspektorů není možné kontrolovat všechny provozovny každý rok, přestože by to mnohdy bylo potřeba,“ říká mluvčí inspekce.

A jak je tedy prověřují? „Každý provozovatel má podle zákona vést evidenci jak autovraků převzatých, tak odeslaných ke zpracování. Pak musí zasílat jednou za rok příslušnému úřadu obce s rozšířenou působností hlášení o druzích a množství odpadů, které při jeho činnosti vznikly, a jak s nimi bylo dále nakládáno,“ tvrdí Burketová. Inspekce potom podle ní kontroluje, zda uvedená čísla sedí a odpovídají předepsaným postupům. Takže vlastně věří číslům. Není to málo?

Víte, že…

… průměrný věk ekologicky odstraněného vozidla je 19,77 roku?

 [600×794]

Spolupracujeme s TipCars.com
ReTWis 5 – nejnovější verze radaru detekující osoby za pevnými překážkami ReTWis 5 – nejnovější verze radaru detekující osoby za pevnými překážkami

Pardubický podnik RETIA je předním českým výrobcem…

V Torontu najel muž s dodávkou do lidí. Devět jich usmrtil,  dalších šestnáct zranil V Torontu najel muž s dodávkou do lidí. Devět jich usmrtil, dalších šestnáct zranil

V Torontu v pondělí najel řidič dodávky do lidí a devět…

Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil

Peníze z fondů Evropské unie by se v příštím desetiletí…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

První jízda s Mercedesem Sprinter: Flotilovými manažery milovaný... První jízda s Mercedesem Sprinter: Flotilovými manažery milovaný...

Přichází v sedmnácti stovkách verzí, ale také s úžasnou…

 





 
Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Včera

Škoda v Pekingu představila svůj nový SUV model vyvinutý speciálně pro tamní trh Škoda Kamiq. Ten by se měl v příštích letech stát jedním z pilířů čínského růstu prodejů.




Blesk.cz

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají třicítky. Sledujte radar

Do Česka vtrhly bouřky, ledové kapky vystřídají…

Během pondělka přes Česko přechází výrazná studená fronta od západu. Ta s sebou kolem poledne přinesla i bouřky.…

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Oslavte Světový den knihy. Jak? S knížkou v ruce!

Zasmát se, uronit slzu, vypátrat zločince nebo se setkat s UFO? Díky knížkám žádný problém! Za pár desítek korun…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není dobrá pro duševní zdraví, říká šéf Bohnic Hollý

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není…

Kdo je zdravý a kdo psychicky nemocný? Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je hranice…

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…