15.11. 2015 Petr Barták

Likvidace vraků: Zákon to dovoluje. Tak co?

 

Zpracovatelů vysloužilých aut je v Česku přes pět stovek. Kvůli ekologii to nedělají, živí je prodej dílů. Dodržují všechna pravidla likvidace?

Stejně jako drží naše země jedno z předních míst v počtu čerpacích stanic na obyvatele nebo vypitých půllitrů piva, je to tak i s provozovnami ekologické likvidace autovraků.

Jak vyplývá z dat ministerstva životního prostředí, funguje jich u nás na 550. V přepočtu na obyvatele tedy nejméně třikrát tolik než v Německu, ale i co do počtu populace porovnatelném Řecku nebo někdejším federálním partnerovi Slovensku.

Jak se uživí, když počet likvidovaných vysloužilých aut ročně kolísá mezi jen něco přes sto dvaceti a sto padesáti tisíci? Kdyby to nebylo výhodné, asi by to nikdo nedělal.

Na co přispívá stát
Komodita Odpad na autovrak (kg) Dotace (Kč/auto)
Pneumatiky 35,0 87,5
Sklo lepené 11,0 27,5
Sklo boční 16,0 24,0
Plasty 55,0 82,5
Provozní kapaliny 6,2 12,4
Olejové filtry 0,5 3,0
Textilie 35,0 175,0
Celkem 158,7 411,9
Zdroj: MŽP

Náhradní díly

Likvidace auta dávno není o zmačkání vozu do úhledné kostky a prodeji do kovošrotu, ostatně jen z prodeje kovů by se provozovny neuživily.

Jedinou možnost, jak jich může v Česku tolik přežít, představuje prodej náhradních dílů. To potvrzuje i mluvčí ministerstva životního prostředí Jana Taušová: „Zpracování autovraků je stále výdělečnou činností. Kromě prodeje šrotu mají provozovatelé zisk z náhradních dílů,“ říká. „Kdybychom se živili pouze likvidací vraků, které předtím stály roky v kopřivách, skutečně bychom to neustáli,“ tvrdí předseda Asociace zpracovatelů autovraků Michal Martinec.

Zároveň podotýká, že výkupní ceny kovů klesají. Proto podle něj existuje řada firem specializujících se jen na některé značky, aby z nich mohly také prodávat použitelné části. „Starý originál má mnohdy větší užitkovou hodnotu než špatný výrobek z aftermarketu,“ tvrdí Martinec. Na vrakoviště a likvidátory aut se stále obracejí servisy i jednotliví řidiči, kteří shánějí nejlevnější součástky. „Solidní servis si často raději vezme dobrou věc od nás. A má na ni i záruku,“ dodává šéf asociace. Zákon o odpadech jim v tom nijak nebrání, libovolné využitelné díly mohou prodávat.

Zlikvidované vozy
Rok Počet kusů
2009 154 993
2010 145 202
2011 132 449
2012 125 546
2013 121 837
2014 131 987
2015 (do 15. 10.) 110 765
Před rokem 2009 se přesné statistiky nevedly Zdroj: MŽP

A co zbytek?

Na likvidaci vraku ale přispívá a má i dohlížet stát. Vybírá totiž od řidičů takzvané ekopoplatky, tedy peníze z převodu vozidel s nižšími či žádnými emisními třídami na nového majitele. Při nich se platí až deset tisíc korun.

Jak potvrdila Taušová, od zavedení poplatků v roce 2009 se na nich do konce letošního září vybralo od motoristů více než 2,9 miliardy korun. Jenže na podporu ekologické likvidace vraků šlo jen 640 milionů. Proč tak málo? „Vybrané prostředky jsou příjmem Státního fondu životního prostředí, zákon o odpadech o konkrétním účelu využití vybraného poplatku nehovoří,“ říká mluvčí ministerstva. Jinými slovy tyhle peníze motoristům neslouží. To nám potvrdil i Martinec, podle jehož názoru jde velká část z ekopoplatků například na program Zelená úsporám, zaměřený na zateplování budov.

Stát přispívá z vybraných peněz vlastně jen na zpracování komodit, které sběrny neberou. Ty činí zhruba čtvrtinu z 910 kilogramů průměrné hmotnosti vraku, zbytek tvoří podle Lenky Brandtové ze Státního fondu životního prostředí kovy jdoucí buď do šrotu, nebo prodané jako díly.

Výkupní ceny surovin
Komodita Kč za kg
Chladiče 35–45
Kabely bez plastů 40
Kabely svazky 35
Autobaterie 13–30
Motory, převodovky 1,5
Autovrak kompletní kov 0,8
Plechy z autovraků 0,3
 Kč podle velikosti
Katalyzátory 250–12 000
Zdroj: Výkupci surovin

Kam jdou dotace

Na co směřují miliony přímo určené na podporu likvidace vysloužilých vozů? Jak vyplývá z ministerského programu na podporu nakládání s autovraky, od letošního roku jsou určené na komodity, které nejsou druhotnými surovinami. „Při jejich zpracování na jednom vyřazeném autě můžeme od státu získat až 412 korun,“ vypočítává Martinec. „Prostředky získají jen subjekty, které vraky skutečně zpracovávají a vzniklé odpady předávají k dalšímu zpracování do společností, jež je prokazatelně využívají,“ popisuje mluvčí ministerstva. Dříve byly totiž vypláceny na celá vozidla. Přitom mnohdy nebylo doloženo, že vrak byl skutečně rozebrán a ekologicky zlikvidován.

A kontrola?

Jsou tedy podmínky rozebírání autovraků alespoň nyní skutečně plněny? Kromě loni v dubnu zavedené povinnosti fotit každé likvidované vozidlo, zda je kompletní, už zbývají jen kontroloři České inspekce životního prostředí. Jak tvrdí její mluvčí Radka Burketová, funguje jich osmdesát. Celkem ročně zkontrolují 150 z celkového počtu 550 aktivních provozoven.

I když tedy má každý inspektor v průměru na starosti zhruba sedm z nich, ročně navštíví jen dvě – na každou se tak dostane průměrně jednou za čtyři roky. „Vzhledem k počtu inspektorů není možné kontrolovat všechny provozovny každý rok, přestože by to mnohdy bylo potřeba,“ říká mluvčí inspekce.

A jak je tedy prověřují? „Každý provozovatel má podle zákona vést evidenci jak autovraků převzatých, tak odeslaných ke zpracování. Pak musí zasílat jednou za rok příslušnému úřadu obce s rozšířenou působností hlášení o druzích a množství odpadů, které při jeho činnosti vznikly, a jak s nimi bylo dále nakládáno,“ tvrdí Burketová. Inspekce potom podle ní kontroluje, zda uvedená čísla sedí a odpovídají předepsaným postupům. Takže vlastně věří číslům. Není to málo?

Víte, že…

… průměrný věk ekologicky odstraněného vozidla je 19,77 roku?

 [600×794]

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled hollywoodských hvězd, které vylákal do Varů

Oslavenec Bartoška = dovozce hvězd do Česka! Přehled…

Od roku 1994 je Jiří Bartoška, který v pátek oslaví 70. narozeniny, prezidentem Mezinárodního filmového…

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

 

iSport.cz

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin bruslil pro charitu

Osudy hvězd. Crosby useknul kus prstu, Ovečkin…

Pittsburgh i Washington mají jistotu, v play off NHL ani letos nebudou tyto supersilné týmy chybět. V nočních…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…