Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výročí 17. listopadu: O jakých autech se na podzim 1989 psalo? A jak viděli budoucnost?

Stanislav Kolman
Diskuze (0)
Právě dnes je to 29 let od sametové revoluce, jejíž význam pro Československo asi netřeba připomínat. Při této příležitosti jsme se zaměřili na dobové články ze světa motorismu.

Pro dobové materiály jsme sáhli do bohatého archivu týdeníku Svět motorů a v nespočetném množství svazků vyhledali listopad 1989.

Už titulní stránka prvního listopadového čísla (45/89) láká na hodně zajímavé materiály – test podzimní novinky Peugeotu 605 a porovnání sériové a speciálně upravené Škody Favorit na závodním okruhu. Začněme francouzským sedanem, který se světu představil na frankfurtské automobilové výstavě IAA, a krátce poté jej motorističtí novináři vyzkoušeli na silničkách v okolí francouzského města Tours. Vedle čtyřválcové verze SRI byly k dispozici také šestiválce SV 3.0 a SV 24. Poslední verze byla vůbec nejdražší a standardně dostávala sedadla potažená kůží.

Hned následující dvoustrana ve stejném čísle přináší obsáhlý materiál o dvou mladoboleslavských Favoritech. Zatímco jeden vypadá zcela obyčejně a sériově, jeho „parťák“ už na první dobrou prozrazuje, že je závodně upraven. Šlo o speciál Favorit A 1300 jezdce Ing. Michla. Zatímco zvenčí se měnila pouze zpětná zrcátka a lakování čítající samolepky, uvnitř byla proměna podstatně rozsáhlejší. Původní palubovku totiž nahradila přístrojovka s otáčkoměrem, teploměrem mazacího oleje a chladicí kapaliny a tlakoměrem oleje, přičemž prvky doprovázely výrazné kontrolky.

Měnila se i technika: hřebenové řízení ze série zůstalo, dostalo však strmější převod doplněný sportovním volantem Kamei. Modifikací prošlo i několik částí motoru, vůz dostal sportovními písty, upravené kanály v hlavě válců či zesílené ventilové pružiny a zapalovací svíčky Champion. Upravená jednotka dosahovala maximálního výkonu 80 kW při 6800 otáčkách.

Srovnávací tabulka ukazuje, že zatímco sériový favorit urazil při pevném startu 500 metrů za 22,3 sekundy, závodnímu speciálu stačilo 18,9 s. Toho času došlo na brněnském okruhu i ke srovnání časů na jedno kolo. Sériovka si při letmém startu připsala čas 3:13.22 s, závodní favorit zaznamenal hodnotu 2:36.54 s. Průměrné rychlosti měly hodnoty 100,481 km/h vs. 124,025 km/h ve prospěch závoďáku.

Listujeme dále a nacházíme představení Audi coupé quattro či informaci o tom, že díky týmu Lada-Poch míří na dvanáctý ročník rallye Paříž-Dakar tři automobily Lada Samara T3. Nechybí ani portrét Ayrtona Senny a popis závěru dramatické sezony 1989, kde v posledním australském závodě zvítězil Ital Alessandro Nannini a z mistrovského titulu se radoval Alain Prost před Sennou a Riccardem Patresem. Další z listopadových vydání informuje o konci závodní kariéry Petra Baláža, motocyklového závodníka a vítěze mnoha mezinárodních závodů a mnohonásobného mistra Slovenska.

Automobilové nadšence však mnohem více potěší dvoustrana o BMW 850i s pětilitrovým dvanáctiválcem, která nese příznačný titulek „kupé pro nejnáročnější“. Tehdy však šlo ještě o první dojmy, nikoliv plnohodnotný test. Beze zmínky nesmí zůstat ani článek emisních úpravách začínající větou o tom, že současná doba přináší pro lidstvo velmi důležitou povinnost – zachovat zdravé životní prostředí. Ano, stále je řeč o roce 1989...

A závěrem ještě jeden hodně zajímavý článek, který ukazuje, jak si svět v roce 1989 představoval automobilovou budoucnost. Vyobrazuje kupříkladu vůz IRVW 4 Futura s vyklápěcími dveřmi a odnímatelnou střechou, Nissan UV-X představující čtyřdveřové auto devadesátých let či prototyp Zender Fact 4. Nechybí ani Viper R/T 10, tedy roadster představující budoucí sporťák koncernu Chrysler. Jen se v galerii podívejte, jak blízko měl k finální sériové podobě!

Stanislav Kolman
Diskuze (0)