reklama


Listopad 2012 na Veteran.auto.cz: Aero, Alfa Romeo, Ford a třikrát Ferrari

Listopad 2012 na Veteran.auto.cz: Aero, Alfa Romeo, Ford a třikrát Ferrari

V listopadu letošního roku jsme Vám na serveru Veterán.auto.cz nabídli další pohledy do historie Fordu, Ferrari, Sunbeamu a Opelu, lidové Aero i velkou Alfu s předním pohonem.

Aero Minor bylo vyvinuto za války v Jawě. Vyráběla jej však znárodněná továrna Aero a produkce byla ukončena zásahem „shora“, i když o licence byl zájem i v zahraničí. Doutníkové Minory pak uspěly v Le Mans. Zástupcem francouzských lidových vozů byl Renault 4, následník slavné „želvičky“ s motorem vzadu. Přinesl radikální změnu koncepce, strávil na výrobních linkách přes tři dekády a produkci 4CV překonal osminásobně. Dnes je možná trochu ve stínu konkurenční „kachny“ od Citroënu, ale rozhodně si tuto pozici nezaslouží. Vždyť je konstrukčně daleko modernější.

Alfa Romeo 164 byla prvním velkým vozem italské značky s pohonem předních kol. Proslula svými vidlicovými šestiválci a dnes se dá koupit stále za velmi rozumné peníze ve slušném stavu, i když už jí je 25 let. Dvanáctiválce s malými objemy si dnes představit nedokážeme, automobily Ferrari ale jiné motory než V12 zpočátku výroby neměly. Výjimkou nebyla ani řada 166. Model 250 GTO vznikl jako homologační speciál pro závody sportovních vozů GT a dnes je nejvýše ceněným historickým autem. Byť vlastně nikdy na tratě vyjet neměl, protože jich nebyl postaven dostatečný počet, ale takových příkladů bychom našli v historii více...Vozy z Maranella určené pro běžné silnice mívaly ještě v 80. letech velké problémy s kvalitou i spolehlivostí, ale byly většinou krásné. To platí do puntíku i o moderní Testarosse a jejich dvou evolucích.

Ford GT40 porazil právě vzpínajícího se koníka, byť o nějaký ten rok dříve v Le Mans a v Británii vyráběná verze Mk III jezdila v normálním provozu. Sierra byla z úplně jiného soudku, ale šokovala v době přísně hranatých linií svými oblými tvary. Zůstaňme ještě tak trochu v Británii. Společnost Wood & Pickett v minulosti upravovala klasické Mini a přestavovala první Range Rovery dle přání zákazníků. Existuje dodnes. Druhý díl historie zaniklé značky Sunbeam se zabývá její poválečnou historií pod křídly Rootes Group a Chrysleru. Německý Opel je zase již přes 80 let v područí amerického GM. Typ Rekord navazoval na řadu Olympia a v sedmi generacích se vyráběl po tři desítky let. Solidní vůz střední třídy byl velmi populární.

Aero Minor – malý velký automobil

Letecká továrna Aero se v roce 1946 pustila do výroby lidového automobilu Minor, tajně vyvinutého za války v Jawě. Už před druhou světovou válkou byla známá produkcí levných lidových automobilů a během nacistické okupace připravila zajímavé prototypy Ponny a Rekord. Za historií českých minorů se musíme podívat až do roku 1934, kdy zakladatel motocyklové...

Celý článek: Aero Minor – malý velký automobil

Alfa Romeo 164 (1987-1997): Luxusní sportovec v elegantním obleku

Skalní alfisté řadu 164 odmítají, pro ně znamenala přechod k Fiatu a pohonu předních kol u velkých vozů značky. Pozornost si ale elegantní sedan rozhodně zaslouží. Alfa Romeo 164 byla sportovním, ale zároveň patřičně luxusním a reprezentačním automobilem, byť patřila do tehdejší vyšší střední třídy. Nahradila jak předchozí řadu 6, tak i krátce vyráběný model 90. Konstrukční základ, tedy...

Celý článek: Alfa Romeo 164 (1987-1997): Luxusní sportovec v elegantním obleku

Ferrari 166 – dvoulitr ze slavného rodu

Vozů Ferrari Tipo 166 se v letech 1948–50 vyrobilo pouhých 37 kusů, přesto se považuje za první sériově vyráběný cestovní automobil této slavné italské značky. Vůz poháněný dvoulitrovým vidlicovým dvanáctiválcem se prodával s karoserií kupé a také jako otevřený spider nazvaný 166 MM Barchetta. První kusy “oblékala” karosárna Touring, vznikly však i exempláře s karoseriemi ...

Celý článek: Ferrari 166 – dvoulitr ze slavného rodu

Ferrari 250 GTO – homologovaný klasik

Závodních Ferrari 250 GTO se v letech 1962 až 1964 vyrobilo ve dvou sériích 39 kusů. Jeden z nich byl nedávno prodán za 35 milionů dolarů. Vrcholem řady 250 GT se stal model 250 GTO, určený k závodění v kategorii vozů Gran Turismo (GT). K tomu potřeboval homologaci Mezinárodní automobilové federace (FIA) pro skupinu 3 kategorie GT. Číslo v typovém označení...

Celý článek: Ferrari 250 GTO – homologovaný klasik

Ferrari Testarossa – následník trůnu

Supersportovní kupé Ferrari Testarossa s plochým dvanáctiválcem umístěným podélně před zadní nápravou mělo premiéru v roce 1984.Vyrábělo se v letech 1984–1996 a celkovým počtem vyrobených vozů přes 9 tisíc se testarossa stala jedním z nejprodávanějších Ferrari. Název znamená v překladu „červená hlava“ podle rudě natřených ventilových krytů plochého dvanáctiválce...

Celý článek: Ferrari Testarossa – následník trůnu

Ford GT40 – kladivo na Ferrari

Vyhrát prestižní 24hodinový závod v Le Mans se stále považuje za mimořádný sportovní úspěch. Ford to se svými závodními speciály GT40 dokázal v letech 1966 až 1969 dokonce čtyřikrát za sebou. Navíc GT40 jako první prolomil bájnou hranici rychlosti 200 mil za hodinu (320 km/h). V americkém Wixomu (Michigan) se v letech 2004–2008 sériově vyráběl Ford GT, který svými...

Celý článek: Ford GT40 – kladivo na Ferrari

Ford Sierra (1982-1993): Oblinami proti hranám

Evropský Ford šokoval na podzim 1982 revolučním modelem Sierra. Zatímco konkurence vyznávala extrémní hrany, modrý ovál proti ní vyrazil s výrazně zaoblenými tvary. Ford Sierra nahradil v portfoliu evropské divize německé Taunusy a britské Cortiny. Vývoj „projektu Toni“ začal už v roce 1979 a spolykal 1,2 miliardy dolarů. Při své novinářské premiéře...

Celý článek: Ford Sierra (1982-1993): Oblinami proti hranám

Opel Rekord – království středu (1. část)

Vůz střední třídy Opel Rekord se v Německu vyráběl v letech 1957–1986. V sedmi generacích vzniklo kolem 6 milionů Rekordů. Na podzim roku 1957 přišel Opel se zcela novým modelem, interně označovaným jako typ P I (foto). Vůz se setkal s velkým zájmem odborné i laické veřejnosti a na autosalonu ve Frankfurtu byl zavalen řadou obdivovatelů. Základní provedení se jmenovalo...

Celý článek: Opel Rekord – království středu (1. část)

Opel Rekord – království středu (2. část)

Úspěšný model střední třídy Opel Rekord pokračoval ve svém tažení za movitějšími zákazníky dalšími třemi generacemi. Každá z nich překročila milion vyrobených vozů. Šestiválcové verze Rekordů se nazývaly Commodore. Na německém trhu byly v kategorii velkosériově vyráběných vozů střední třídy vždy velkými soupeři Opel a Ford. Když Ford uvedl třetí generaci typu Taunus...

Celý článek: Opel Rekord – království středu (2. část)

Renault 4 – úspěšná protizbraň

Po éře malých vozů s motorem vzadu přišel Renault v roce 1961 s úspěšným modelem R4 s předním pohonem. Vyrobilo se jich přes 8 milionů. Začátek šedesátých let minulého století byl ve Francii a celé západní Evropě obdobím ekonomického růstu, jehož důsledkem bylo také zvýšení zájmu o motorová vozidla. Renault nabízel v segmentu malých vozů “želvičku” 4CV a Dauphine...

Celý článek: Renault 4 – úspěšná protizbraň

Sunbeam (2. část, v cizích službách)

V rámci Rootes Group se po válce vyráběl Sunbeam-Talbot 80/90, sportovní Alpine/Tiger a elegantní Rapier. Po převzetí Chryslerem skončil Sunbeam v roce 1976.Jak již bylo uvedeno v první části tohoto článku, Rootes Group koupila v roce 1935 Sunbeam Motor Cars a v rámci koncernu mu určila pozici výrobce luxusnějších vozů. Továrna ve Wolverhamptonu byla uzavřena a výroba...

Celý článek: Sunbeam (2. část, v cizích službách)

Wood & Pickett: Mini na míru

Bill Wood a Les Pickett opustili v roce 1947 slavnou karosárnu Hooper a vrhli se na vlastní podnikání. V šedesátých letech se soustředili na vylepšování maličkého Mini. Největší slávy dosáhla firma Wood & Pickett Ltd. svými úpravami nesmrtelné britské ikony. Oba pánové ji založili ale až v roce 1960 na londýnské Abbey Road. Třímetrové Veledílo Aleca Issigonise se sice...

Celý článek: Wood & Pickett: Mini na míru

Spolupracujeme s TipCars.com
Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
 


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají se další hlasy

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají…

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé…

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama