Poplatky za vjezd do Londýna: Platit budou i hybridy!
Slavná Congestion Charge, která umožňuje vjet zdarma do centra Londýna pouze automobilům, jejichž emise oxidu uhličitého činí měně než 100 g/km, letos slaví desáté narozeniny a to je událost, kterou je třeba oslavit ...dalším zpřísněním pravidel!
Od prvního července vstupuje v platnost nařízení, které dovoluje vjezd do centra bez denního poplatku 10 liber pouze těm autům, jejichž emise CO2 činí 75 a méně gramů na kilometr. Asi vás toto rozhodnutí překvapí, protože jsou rázem ze hry všechny klasické hybridní automobily v čele s oblíbenou Toyotou Prius, důvod je ovšem prozaický...
Zohledňování pouze emisí CO2 nahrává autům, která rozhodně žádné město, i přes pokusy o vytvoření jejich zelené image ve svých ulicích nechce: turbodieselům. Těch, které se papírově dostanou pod 100 g/km, je celá řada a tak Londýn s hrůzou sledoval, jak se původně 10% podíl nafťáků v centru zvýšil v průběhu let na více než 50 %. V důsledku toho nyní ulice v centru zapáchají víc, než před zavedením Congestion Charge. Byrokratické rozhodnutí tedy zase jednou nezafungovalo, pokud tedy nebylo smyslem pouze vybírat poplatky za každou cenu.
A právě této dieselizaci Londýna spolehlivě zabrání snížení hranice CO2 na 75 g/km, tak nízké emise žádný současný produkční diesel nemá. A bohužel ani žádný hybrid, které byly právě kvůli svému čistému provozu ve městech velmi vítané. Zadarmo do centra Londýna tedy budou moci vjet nově pouze elektromobily, elektromobily s prodlouženým jízdním dosahem a plug-in hybridy. Tím se ovšem těm, kteří do centra musí jezdit denně, poněkud zkomplikuje situace, protože nabídka podobných automobilů je v současnosti v Evropě extrémně malá.
Congestion Charge musí platit každé nadlimitní auto, které vjede do centra města v pracovních dnech od 7.00 do 18.00, výjimkou jsou svátky. Desetilibrový poplatek určitě není nízký, mnohem horší je ovšem nezaplatit jej, pokuta činila až 120 liber, i tu ale zpřísnění zvýší až na 130 liber.
Ovšem aby tímto rozhodnutím nebyli poškozeni ti, kteří si pořídili (ty skutečně) ekologicky šetrné vozy právě kvůli Congestion Charge, budou zařazeni do programu Ultra Low Emission Discount (ULED), jenž jim zajistí výjimku pro další tři roky, tedy do 24. června 2016. Asi nepřekvapí, že do ULED nelze přihlásit žádný turbodiesel...
Londýnské emisní zóny inspirovaly řadu dalších měst, velký rozruch vyvolal zejména plán Paříže na eliminaci starších aut a výjimkou nebude brzy ani Česko.