Dakar 2008: Loprais Tatra Team vyráží na jubilejní Dakar v plné síle

Dakar 2008: Loprais Tatra Team vyráží na jubilejní Dakar v plné síle

 
 

Jubilejní třicátý ročník Rallye Lisabon - Dakar je před námi a podle všech papírových předpokladů by měl být oslavou téhle nejslavnější dálkové soutěže.

Největší počet účastníků, nejtěžší písčitá trasa posledních let, největší mediální zájem i o téměř 50 % více ostrých soutěžních kilometrů jsou neklamným znamením, že by se tak mohlo stát. Na legendární rallye vyráží Loprais Tatra Team dobře připraven. Má za sebou nejen vydatné testování ve tvrdých podmínkách tuniské pouště, ale vydatně posílil i na poli technického vývoje a zkvalitnění asistence.

Tým má na co navazovat. Nejen na šest vítězství legendárního Karla Lopraise, jehož v této bilanci ještě nikdo z příslušníků těžké vozby nedostihl, ale také na třetí místo v posledním ročníku, na nějž v nejtěžší konkurenci v historii závodu dosáhl Karlův synovec Aleš. Při své první účasti za volantem kamionu plně uspěl a po další celoroční přípravě chce pokračovat v započatém díle. Mimochodem – dvě jména nesou dosavadní jubilejní ročníky Dakaru (tedy desátý a dvacátý) v listinách vítězů pokaždé: Loprais a Tatra.

Jaké novinky si tedy Loprais Tatra Team připravil? Předně je to nový soutěžní speciál Tatra 815 4x4 čerstvě ustavené kategorie Superproduction. Jejím hlavním znakem je možnost postavit závodní vůz prakticky z jakýchkoliv sériově vyráběných komponent (podvozek, motor, převodovka, kabina) a také možnost posunout motor o 400 mm vzad, a tím výrazně zkvalitnit jízdní vlastnosti rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Přibližně polovina špičkových týmů se rozhodla jít touto cestou a Loprais Tatra Team není výjimkou.

Nový vůz tedy opět pohání osvědčený osmiválec Deutz, je však posunut vzad a novým naladěním jsme dosáhli lepších výkonových parametrů. Vůz je výrazně lehčí (až o 500 kg) díky nové superlehké nástavbě z karbonových vláken. Charakter jeho jízdních vlastností tak občas připomíná motokáru. Vůz je nejen vyváženější, ale díky nižší hmotnosti i citelně lépe akceleruje. „Auto jsme výrazně zrychlili, je výbušnější, ale také hravější. Jízdní vlastnosti jsou mírně přetáčivé. Při testování v Tunisku jsme zkoušeli nová nastavení tlumičů i stabilizátorů a myslím, že jsme se přiblížili k optimu,“ říká o novém autě jeho řidič Aleš Loprais. Jeho otec a manažer týmu Milan Loprais dodává: „Podmínky testování v Tunisku nelze žádným způsobem nasilumovat v Evropě, nepomůže tomu ani slovenská Sahara u Senice, jakkoliv tam jezdíme rádi. Během testů jsme dokázali diagnostikovat tolik drobností, že nebýt testů, mohli jsme na ně doplatit už při marocké části Dakaru. Kvalitní příprava je k nezaplacení.“

Změny zaznamenala i soutěžní posádka, tým se tak vrátil k tradičnímu schématu trojčlenné posádky. Navigátorem v soutěžním voze bude Ladislav Lála, který si dakarskou premiéru odbyl v loňském ročníku. Mechanikem je Milan Holáň, který se výrazně podílel na stavbě a technickém vývoji nového vozu.

Dnešní Dakar je nasazením a počtem silných posádek na hony vzdálen dobrodružným pionýrským časům let osmdesátých. Stále větší roli hrají asistence. Loprais Tatra Team poprvé vyráží hned s dvojicí asistenčních kamionů. Ten menší, který se ještě v lednu umístil na třetím místě v soutěži, bude pilotovat Michal Ptáček. Vůz je osazen novou skříňovou nástavbou, která poveze nejen náhradní díly a pneumatiky, ale i improvizovanou ložnici pro soutěžní posádku. Této finesy může v kategorii kamionů využívat pouze tým Kamaz a MAN. „Jsme přesvědčeni, že i fyzická připravenost posádek může hlavně během druhé poloviny soutěže hrát svou roli. Proto bylo třeba udělat něco pro to, aby soutěžní posádka měla šanci se kvalitněji vyspat i v pouštních podmínkách,“ podotýká Milan Loprais. Tradiční svatyní, ke které soutěžní vůz přijíždí v bivaku, je pak legendární Tatra 815 6x6, přezdívaná Babča. Poveze náklad těžších náhradních dílů a bude pilotována dalším z dakarské rodiny Lopraisů, Karlovým synem Leošem, jemuž bude sekundovat zkušený mechanik Petr Hamerla, člen vítězné posádky při poslední ze slavných Karlových výher v roce 2001.

Nedílnou součástí týmu je i novinářský vůz neboli press car, kterým je i letos Nissan Navara. I tentokrát bude řízen šestinásobným vítězem dakaru Karlem Lopraisem. Členem posádky bude manažer týmu a Karlův bratr Milan Loprais a také týmová mediální spojka, tedy zpravodaj týmu Jiří Vintr a herec David Suchařípa. Oba se budou starat o náležité zpravodajství z dějiště soutěže a pořizování fotografických a filmových materiálů pro další mediální využití. „Účastí na Dakaru se mi plní dávný sen a stále tomu nemůžu uvěřit. Dakar na mě vždy působil jako něco neuvěřitelně velkého a silného a já mohu být při tom, ještě k tomu s jednou z největších legend této soutěže,“ říká o své účasti populární herec David Suchařípa.

Trasa (9273 km, 5736 km speciálek)

Trasa jubilejního ročníku je výrazně delší než posledně, ale pohybuje se na relativně kompaktním území. Pořadatelé se rozhodli maximálním způsobem využít oblastí Maroka a zejména Mauretánie, aby připravili sérii velmi obtížných a v nárocích na stroj i posádku intenzivních etap. Tyto sekvence jsou navíc natolik dlouhé, že lze očekávat podstatně vyšší odpadovost účastníků než v posledním ročníku. Po kamenitém a prašném úvodu v Maroku má už druhá polovina Maroka spíše písečný charakter, a ten neopustí posádky prakticky až do cíle. Zcela letos absentují tzv. „chrošťovky“ tedy etapy vedené africkým sahelem s množstvím stromů, keřů, úzkých cest, vesnic a brodů. Drtivá většina ostrých kilometrů je tedy situována v poušti a dunách. Pořadatelé vyšli závodění v píscích vstříc i vypuštěním poslední symbolické etapy u Růžového jezera, která byla v posledních letech pojímána jako samostatný program závěrečného dne.

O plážovku ti úspěšní samozřejmě nepřijdou, ale bude jen zakončením poslední dojezdové etapy. To proto, aby závodění v mauretánských píscích bylo dostatek. Dá se očekávat, že rozhodující bude druhá polovina soutěže s pěticí těžkých a technických pouštních speciálek v těsném sledu. Hned dvakrát nebudou v cíli etapy povoleny asistence. Ti šťastnější stanou u cílové rampy v Dakaru 20. ledna.

Konkurence

Žádná jiná kategorie neprodělala za posledních pět let tak bouřlivý rozvoj jako kamiony. Zatímco v roce 2002 startovalo jen něco přes 30 kamionů, z nichž 4-5 mohlo reálně pomýšlet na umístění mezi nejlepšími a ostatní byly víceméně do počtu, bouřlivý rozmach posledních let znamená, že letos je závodních kamionů rovná stovka a z ní minimálně 15 posádek jede s cílem umístit se mezi prvními třemi a 25 pomýšlí na první desítku. Konkurenční prostředí akcelerovalo technický vývoj i výkonový potenciál nejlepších strojů. I díky početnému zastoupení elitní kategorie Superproduction má kategorie kamionů už po několikáté za sebou nejlepší obsazení v historii a vyjdou-li předpovědi o větší vyrovnanosti vozů ve špičce, čeká nás možná nejkvalitnější soutěž kamionů v celé historii soutěže i po sportovní stránce.

K hlavním adeptům na pódiové příčky patří samozřejmě tým Kamaz se třemi soutěžními kamiony a jezdci Čaginem, Kabirovem a Mardějevem. Rodinný tým de Rooy postavil hned trojici výkonných strojů Ginaf s motorem Iveco. Loňský vítěz Hans Stacey se vrací s ještě větším týmem čítající hned čtyři závodní stroje MAN, z nichž dva pojedou v elitní kategorii Superproduction. Ginaf staví na start tři výkonné tovární speciály a jeden polotovární. Nechybí ani české týmy s posádkami Tomáše Tomečka, Andrého Azeveda i speciály týmu Martina Macíka. Pochopitelně musíme počítat i s liškami pouště, otcem a synem Sugavarovými, kterým extrémní písčité podmínky nadmíru vyhovují. Příslušníků širší špičky je ale více.

Mercedes-Benz NAFA: Koncept malého auta z osmdesátých let, s komfortem třídy S Mercedes-Benz NAFA: Koncept malého auta z osmdesátých let, s komfortem třídy S

Německá automobilka Mercedes-Benz představila v roce 1981…

Čtvrtletní zisk majitele Googlu výrazně překonal očekávání Čtvrtletní zisk majitele Googlu výrazně překonal očekávání

Americká společnost Alphabet, která je majitelem Googlu,…

Zápisník Michala Tomeše: Východní vítr je krutý Zápisník Michala Tomeše: Východní vítr je krutý

Po začátku vyšetřování šéfa čínské společnosti CEFC Jie…

ANO tlačí na dohodu s ČSSD, spory trvají ANO tlačí na dohodu s ČSSD, spory trvají

Už tento týden chce ANO dojednat koaliční smlouvu. Andrej…

 

Štítky Tatra Nissan Iveco MAN

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Praskající podlaha BMW řady 3 E46: Fáma, nebo realita?

Dnes 08:00

BMW řady 3 E46 vyrobených do roku 2000 se týkal problém s vytrháváním šroubů zadní nápravnice. Jak se ale zdá, tato závada může přetrvávat i u novějších aut.




Blesk.cz

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a přijdou mlhy

Po bouřkách nastupuje ochlazení. V úterý sprchne a…

Na třicítky, které panovaly o víkendu, můžeme na pár dalších dnů zřejmě zapomenout. Po pondělním přechodu…

„Britové zfalšovali důkazy o chemickém útoku na Dúmu,“ tvrdí syrský ministr

„Britové zfalšovali důkazy o chemickém útoku na…

Náměstek syrského ministra zahraničí Faisal Mekdad tvrdí, že Velká Británie zinscenovala chemický útok na Dúmu.…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Tenistky hlídá bodyguard. Od Kvitové má hodinky, vděčný mu byl i Federer

Tenistky hlídá bodyguard. Od Kvitové má hodinky,…

V tenisové skupině působí jeho urostlá postava až nepatřičně. Býčí šíje a tričko napnuté k prasknutí prozrazují,…

 

Reflex.cz

Masakr v Torontu: Řidič dodávky zabil deset lidí. Byl to

Masakr v Torontu: Řidič dodávky zabil deset lidí.…

Při pondělních nájezdech dodávky do chodců v Torontu zemřelo nejméně deset lidí a dalších 15 bylo zraněno.…

Tři roky za vraždu manželky. Zuřivost při krmení dobytka se stala polehčující okolností

Tři roky za vraždu manželky. Zuřivost při krmení…

„Byl to podivný a smutný román života, jehož kapitoly rozpřádaly se v obci Hleďsebích na usedlosti rolníka…