Dakar 2008: Loprais Tatra Team vyráží na jubilejní Dakar v plné síle

Dakar 2008: Loprais Tatra Team vyráží na jubilejní Dakar v plné síle

 
 

Jubilejní třicátý ročník Rallye Lisabon - Dakar je před námi a podle všech papírových předpokladů by měl být oslavou téhle nejslavnější dálkové soutěže.

Největší počet účastníků, nejtěžší písčitá trasa posledních let, největší mediální zájem i o téměř 50 % více ostrých soutěžních kilometrů jsou neklamným znamením, že by se tak mohlo stát. Na legendární rallye vyráží Loprais Tatra Team dobře připraven. Má za sebou nejen vydatné testování ve tvrdých podmínkách tuniské pouště, ale vydatně posílil i na poli technického vývoje a zkvalitnění asistence.

Tým má na co navazovat. Nejen na šest vítězství legendárního Karla Lopraise, jehož v této bilanci ještě nikdo z příslušníků těžké vozby nedostihl, ale také na třetí místo v posledním ročníku, na nějž v nejtěžší konkurenci v historii závodu dosáhl Karlův synovec Aleš. Při své první účasti za volantem kamionu plně uspěl a po další celoroční přípravě chce pokračovat v započatém díle. Mimochodem – dvě jména nesou dosavadní jubilejní ročníky Dakaru (tedy desátý a dvacátý) v listinách vítězů pokaždé: Loprais a Tatra.

Jaké novinky si tedy Loprais Tatra Team připravil? Předně je to nový soutěžní speciál Tatra 815 4x4 čerstvě ustavené kategorie Superproduction. Jejím hlavním znakem je možnost postavit závodní vůz prakticky z jakýchkoliv sériově vyráběných komponent (podvozek, motor, převodovka, kabina) a také možnost posunout motor o 400 mm vzad, a tím výrazně zkvalitnit jízdní vlastnosti rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Přibližně polovina špičkových týmů se rozhodla jít touto cestou a Loprais Tatra Team není výjimkou.

Nový vůz tedy opět pohání osvědčený osmiválec Deutz, je však posunut vzad a novým naladěním jsme dosáhli lepších výkonových parametrů. Vůz je výrazně lehčí (až o 500 kg) díky nové superlehké nástavbě z karbonových vláken. Charakter jeho jízdních vlastností tak občas připomíná motokáru. Vůz je nejen vyváženější, ale díky nižší hmotnosti i citelně lépe akceleruje. „Auto jsme výrazně zrychlili, je výbušnější, ale také hravější. Jízdní vlastnosti jsou mírně přetáčivé. Při testování v Tunisku jsme zkoušeli nová nastavení tlumičů i stabilizátorů a myslím, že jsme se přiblížili k optimu,“ říká o novém autě jeho řidič Aleš Loprais. Jeho otec a manažer týmu Milan Loprais dodává: „Podmínky testování v Tunisku nelze žádným způsobem nasilumovat v Evropě, nepomůže tomu ani slovenská Sahara u Senice, jakkoliv tam jezdíme rádi. Během testů jsme dokázali diagnostikovat tolik drobností, že nebýt testů, mohli jsme na ně doplatit už při marocké části Dakaru. Kvalitní příprava je k nezaplacení.“

Změny zaznamenala i soutěžní posádka, tým se tak vrátil k tradičnímu schématu trojčlenné posádky. Navigátorem v soutěžním voze bude Ladislav Lála, který si dakarskou premiéru odbyl v loňském ročníku. Mechanikem je Milan Holáň, který se výrazně podílel na stavbě a technickém vývoji nového vozu.

Dnešní Dakar je nasazením a počtem silných posádek na hony vzdálen dobrodružným pionýrským časům let osmdesátých. Stále větší roli hrají asistence. Loprais Tatra Team poprvé vyráží hned s dvojicí asistenčních kamionů. Ten menší, který se ještě v lednu umístil na třetím místě v soutěži, bude pilotovat Michal Ptáček. Vůz je osazen novou skříňovou nástavbou, která poveze nejen náhradní díly a pneumatiky, ale i improvizovanou ložnici pro soutěžní posádku. Této finesy může v kategorii kamionů využívat pouze tým Kamaz a MAN. „Jsme přesvědčeni, že i fyzická připravenost posádek může hlavně během druhé poloviny soutěže hrát svou roli. Proto bylo třeba udělat něco pro to, aby soutěžní posádka měla šanci se kvalitněji vyspat i v pouštních podmínkách,“ podotýká Milan Loprais. Tradiční svatyní, ke které soutěžní vůz přijíždí v bivaku, je pak legendární Tatra 815 6x6, přezdívaná Babča. Poveze náklad těžších náhradních dílů a bude pilotována dalším z dakarské rodiny Lopraisů, Karlovým synem Leošem, jemuž bude sekundovat zkušený mechanik Petr Hamerla, člen vítězné posádky při poslední ze slavných Karlových výher v roce 2001.

Nedílnou součástí týmu je i novinářský vůz neboli press car, kterým je i letos Nissan Navara. I tentokrát bude řízen šestinásobným vítězem dakaru Karlem Lopraisem. Členem posádky bude manažer týmu a Karlův bratr Milan Loprais a také týmová mediální spojka, tedy zpravodaj týmu Jiří Vintr a herec David Suchařípa. Oba se budou starat o náležité zpravodajství z dějiště soutěže a pořizování fotografických a filmových materiálů pro další mediální využití. „Účastí na Dakaru se mi plní dávný sen a stále tomu nemůžu uvěřit. Dakar na mě vždy působil jako něco neuvěřitelně velkého a silného a já mohu být při tom, ještě k tomu s jednou z největších legend této soutěže,“ říká o své účasti populární herec David Suchařípa.

Trasa (9273 km, 5736 km speciálek)

Trasa jubilejního ročníku je výrazně delší než posledně, ale pohybuje se na relativně kompaktním území. Pořadatelé se rozhodli maximálním způsobem využít oblastí Maroka a zejména Mauretánie, aby připravili sérii velmi obtížných a v nárocích na stroj i posádku intenzivních etap. Tyto sekvence jsou navíc natolik dlouhé, že lze očekávat podstatně vyšší odpadovost účastníků než v posledním ročníku. Po kamenitém a prašném úvodu v Maroku má už druhá polovina Maroka spíše písečný charakter, a ten neopustí posádky prakticky až do cíle. Zcela letos absentují tzv. „chrošťovky“ tedy etapy vedené africkým sahelem s množstvím stromů, keřů, úzkých cest, vesnic a brodů. Drtivá většina ostrých kilometrů je tedy situována v poušti a dunách. Pořadatelé vyšli závodění v píscích vstříc i vypuštěním poslední symbolické etapy u Růžového jezera, která byla v posledních letech pojímána jako samostatný program závěrečného dne.

O plážovku ti úspěšní samozřejmě nepřijdou, ale bude jen zakončením poslední dojezdové etapy. To proto, aby závodění v mauretánských píscích bylo dostatek. Dá se očekávat, že rozhodující bude druhá polovina soutěže s pěticí těžkých a technických pouštních speciálek v těsném sledu. Hned dvakrát nebudou v cíli etapy povoleny asistence. Ti šťastnější stanou u cílové rampy v Dakaru 20. ledna.

Konkurence

Žádná jiná kategorie neprodělala za posledních pět let tak bouřlivý rozvoj jako kamiony. Zatímco v roce 2002 startovalo jen něco přes 30 kamionů, z nichž 4-5 mohlo reálně pomýšlet na umístění mezi nejlepšími a ostatní byly víceméně do počtu, bouřlivý rozmach posledních let znamená, že letos je závodních kamionů rovná stovka a z ní minimálně 15 posádek jede s cílem umístit se mezi prvními třemi a 25 pomýšlí na první desítku. Konkurenční prostředí akcelerovalo technický vývoj i výkonový potenciál nejlepších strojů. I díky početnému zastoupení elitní kategorie Superproduction má kategorie kamionů už po několikáté za sebou nejlepší obsazení v historii a vyjdou-li předpovědi o větší vyrovnanosti vozů ve špičce, čeká nás možná nejkvalitnější soutěž kamionů v celé historii soutěže i po sportovní stránce.

K hlavním adeptům na pódiové příčky patří samozřejmě tým Kamaz se třemi soutěžními kamiony a jezdci Čaginem, Kabirovem a Mardějevem. Rodinný tým de Rooy postavil hned trojici výkonných strojů Ginaf s motorem Iveco. Loňský vítěz Hans Stacey se vrací s ještě větším týmem čítající hned čtyři závodní stroje MAN, z nichž dva pojedou v elitní kategorii Superproduction. Ginaf staví na start tři výkonné tovární speciály a jeden polotovární. Nechybí ani české týmy s posádkami Tomáše Tomečka, Andrého Azeveda i speciály týmu Martina Macíka. Pochopitelně musíme počítat i s liškami pouště, otcem a synem Sugavarovými, kterým extrémní písčité podmínky nadmíru vyhovují. Příslušníků širší špičky je ale více.

Nizkonákladový přepravce Ryanair prudce zvýšil zisk, ještě v létě sníží ceny letenek Nizkonákladový přepravce Ryanair prudce zvýšil zisk, ještě v létě sníží ceny letenek

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Ministerstvo průmyslu mělo v účtech chyby za desítky miliard, zjistil kontrolní úřad Ministerstvo průmyslu mělo v účtech chyby za desítky miliard, zjistil kontrolní úřad

Chyby za desítky miliard korun mělo ministerstvo průmyslu…

ArcelorMittal omezuje okrajové podnikání, prodává válcovnu plechu ve Frýdku-Místku ArcelorMittal omezuje okrajové podnikání, prodává válcovnu plechu ve Frýdku-Místku

Ocelářská skupina ArcelorMittal se chystá prodat válcovnu…

 

Štítky Tatra Nissan Iveco MAN

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

Tatra a její nákladní vozidla ve službách hasičů

Dnes 08:00

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s ohněm již více než sto let. K jejich masivnějšímu rozšíření ve vozových parcích hasičských sborů pak došlo ve druhé polovině dvacátého století.




Blesk.cz

Jak se postarat o keře rybízu a angreštu, aby příští rok byly obsypané plody

Jak se postarat o keře rybízu a angreštu, aby příští…

Sezóna drobného ovoce je v plném proudu. Sklízíme černý, červený i bílý rybíz rybíz, angrešt, maliny, ostružiny,…

Pondělí nás unaví. A z nebe bude padat kyselý déšť

Pondělí nás unaví. A z nebe bude padat kyselý déšť

Během pondělí bude přes Česko postupovat frontální vlna, která je vždy spojena s deštěm, tentokrát místy i…

 

iSport.cz

Conte otevřeně o konci v Chelsea, vyhazovu Costy i dalších přestupech

Conte otevřeně o konci v Chelsea, vyhazovu Costy i…

Přišel, vyhrál titul a už by zase odcházel? Trenér anglické Chelsea Antonio Conte prožil na Ostrovech sezonu…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Polský poslanec se zbláznil, chce vymazat Napoleona z polské hymny. „Ten chlápek přece nevyhrál,“ tvrdí

Polský poslanec se zbláznil, chce vymazat Napoleona…

Jacek Žalek z vládnoucí strany Právo a spravedlnost chce, aby z polské státní hymny zmizelo jméno francouzského…

Stahujete ilegálně Hru o trůny? Můžete mít problém. HBO si chce posvítit na piráty

Stahujete ilegálně Hru o trůny? Můžete mít problém.…

Epizody oblíbeného seriálu HBO Hra o trůny se stala vůbec nejčastěji protizákonně stahovaným seriálem všech dob.…