Dakar 2008: Loprais Tatra Team vyráží na jubilejní Dakar v plné síle

Dakar 2008: Loprais Tatra Team vyráží na jubilejní Dakar v plné síle

 
 

Jubilejní třicátý ročník Rallye Lisabon - Dakar je před námi a podle všech papírových předpokladů by měl být oslavou téhle nejslavnější dálkové soutěže.

Největší počet účastníků, nejtěžší písčitá trasa posledních let, největší mediální zájem i o téměř 50 % více ostrých soutěžních kilometrů jsou neklamným znamením, že by se tak mohlo stát. Na legendární rallye vyráží Loprais Tatra Team dobře připraven. Má za sebou nejen vydatné testování ve tvrdých podmínkách tuniské pouště, ale vydatně posílil i na poli technického vývoje a zkvalitnění asistence.

Tým má na co navazovat. Nejen na šest vítězství legendárního Karla Lopraise, jehož v této bilanci ještě nikdo z příslušníků těžké vozby nedostihl, ale také na třetí místo v posledním ročníku, na nějž v nejtěžší konkurenci v historii závodu dosáhl Karlův synovec Aleš. Při své první účasti za volantem kamionu plně uspěl a po další celoroční přípravě chce pokračovat v započatém díle. Mimochodem – dvě jména nesou dosavadní jubilejní ročníky Dakaru (tedy desátý a dvacátý) v listinách vítězů pokaždé: Loprais a Tatra.

Jaké novinky si tedy Loprais Tatra Team připravil? Předně je to nový soutěžní speciál Tatra 815 4x4 čerstvě ustavené kategorie Superproduction. Jejím hlavním znakem je možnost postavit závodní vůz prakticky z jakýchkoliv sériově vyráběných komponent (podvozek, motor, převodovka, kabina) a také možnost posunout motor o 400 mm vzad, a tím výrazně zkvalitnit jízdní vlastnosti rozložením hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Přibližně polovina špičkových týmů se rozhodla jít touto cestou a Loprais Tatra Team není výjimkou.

Nový vůz tedy opět pohání osvědčený osmiválec Deutz, je však posunut vzad a novým naladěním jsme dosáhli lepších výkonových parametrů. Vůz je výrazně lehčí (až o 500 kg) díky nové superlehké nástavbě z karbonových vláken. Charakter jeho jízdních vlastností tak občas připomíná motokáru. Vůz je nejen vyváženější, ale díky nižší hmotnosti i citelně lépe akceleruje. „Auto jsme výrazně zrychlili, je výbušnější, ale také hravější. Jízdní vlastnosti jsou mírně přetáčivé. Při testování v Tunisku jsme zkoušeli nová nastavení tlumičů i stabilizátorů a myslím, že jsme se přiblížili k optimu,“ říká o novém autě jeho řidič Aleš Loprais. Jeho otec a manažer týmu Milan Loprais dodává: „Podmínky testování v Tunisku nelze žádným způsobem nasilumovat v Evropě, nepomůže tomu ani slovenská Sahara u Senice, jakkoliv tam jezdíme rádi. Během testů jsme dokázali diagnostikovat tolik drobností, že nebýt testů, mohli jsme na ně doplatit už při marocké části Dakaru. Kvalitní příprava je k nezaplacení.“

Změny zaznamenala i soutěžní posádka, tým se tak vrátil k tradičnímu schématu trojčlenné posádky. Navigátorem v soutěžním voze bude Ladislav Lála, který si dakarskou premiéru odbyl v loňském ročníku. Mechanikem je Milan Holáň, který se výrazně podílel na stavbě a technickém vývoji nového vozu.

Dnešní Dakar je nasazením a počtem silných posádek na hony vzdálen dobrodružným pionýrským časům let osmdesátých. Stále větší roli hrají asistence. Loprais Tatra Team poprvé vyráží hned s dvojicí asistenčních kamionů. Ten menší, který se ještě v lednu umístil na třetím místě v soutěži, bude pilotovat Michal Ptáček. Vůz je osazen novou skříňovou nástavbou, která poveze nejen náhradní díly a pneumatiky, ale i improvizovanou ložnici pro soutěžní posádku. Této finesy může v kategorii kamionů využívat pouze tým Kamaz a MAN. „Jsme přesvědčeni, že i fyzická připravenost posádek může hlavně během druhé poloviny soutěže hrát svou roli. Proto bylo třeba udělat něco pro to, aby soutěžní posádka měla šanci se kvalitněji vyspat i v pouštních podmínkách,“ podotýká Milan Loprais. Tradiční svatyní, ke které soutěžní vůz přijíždí v bivaku, je pak legendární Tatra 815 6x6, přezdívaná Babča. Poveze náklad těžších náhradních dílů a bude pilotována dalším z dakarské rodiny Lopraisů, Karlovým synem Leošem, jemuž bude sekundovat zkušený mechanik Petr Hamerla, člen vítězné posádky při poslední ze slavných Karlových výher v roce 2001.

Nedílnou součástí týmu je i novinářský vůz neboli press car, kterým je i letos Nissan Navara. I tentokrát bude řízen šestinásobným vítězem dakaru Karlem Lopraisem. Členem posádky bude manažer týmu a Karlův bratr Milan Loprais a také týmová mediální spojka, tedy zpravodaj týmu Jiří Vintr a herec David Suchařípa. Oba se budou starat o náležité zpravodajství z dějiště soutěže a pořizování fotografických a filmových materiálů pro další mediální využití. „Účastí na Dakaru se mi plní dávný sen a stále tomu nemůžu uvěřit. Dakar na mě vždy působil jako něco neuvěřitelně velkého a silného a já mohu být při tom, ještě k tomu s jednou z největších legend této soutěže,“ říká o své účasti populární herec David Suchařípa.

Trasa (9273 km, 5736 km speciálek)

Trasa jubilejního ročníku je výrazně delší než posledně, ale pohybuje se na relativně kompaktním území. Pořadatelé se rozhodli maximálním způsobem využít oblastí Maroka a zejména Mauretánie, aby připravili sérii velmi obtížných a v nárocích na stroj i posádku intenzivních etap. Tyto sekvence jsou navíc natolik dlouhé, že lze očekávat podstatně vyšší odpadovost účastníků než v posledním ročníku. Po kamenitém a prašném úvodu v Maroku má už druhá polovina Maroka spíše písečný charakter, a ten neopustí posádky prakticky až do cíle. Zcela letos absentují tzv. „chrošťovky“ tedy etapy vedené africkým sahelem s množstvím stromů, keřů, úzkých cest, vesnic a brodů. Drtivá většina ostrých kilometrů je tedy situována v poušti a dunách. Pořadatelé vyšli závodění v píscích vstříc i vypuštěním poslední symbolické etapy u Růžového jezera, která byla v posledních letech pojímána jako samostatný program závěrečného dne.

O plážovku ti úspěšní samozřejmě nepřijdou, ale bude jen zakončením poslední dojezdové etapy. To proto, aby závodění v mauretánských píscích bylo dostatek. Dá se očekávat, že rozhodující bude druhá polovina soutěže s pěticí těžkých a technických pouštních speciálek v těsném sledu. Hned dvakrát nebudou v cíli etapy povoleny asistence. Ti šťastnější stanou u cílové rampy v Dakaru 20. ledna.

Konkurence

Žádná jiná kategorie neprodělala za posledních pět let tak bouřlivý rozvoj jako kamiony. Zatímco v roce 2002 startovalo jen něco přes 30 kamionů, z nichž 4-5 mohlo reálně pomýšlet na umístění mezi nejlepšími a ostatní byly víceméně do počtu, bouřlivý rozmach posledních let znamená, že letos je závodních kamionů rovná stovka a z ní minimálně 15 posádek jede s cílem umístit se mezi prvními třemi a 25 pomýšlí na první desítku. Konkurenční prostředí akcelerovalo technický vývoj i výkonový potenciál nejlepších strojů. I díky početnému zastoupení elitní kategorie Superproduction má kategorie kamionů už po několikáté za sebou nejlepší obsazení v historii a vyjdou-li předpovědi o větší vyrovnanosti vozů ve špičce, čeká nás možná nejkvalitnější soutěž kamionů v celé historii soutěže i po sportovní stránce.

K hlavním adeptům na pódiové příčky patří samozřejmě tým Kamaz se třemi soutěžními kamiony a jezdci Čaginem, Kabirovem a Mardějevem. Rodinný tým de Rooy postavil hned trojici výkonných strojů Ginaf s motorem Iveco. Loňský vítěz Hans Stacey se vrací s ještě větším týmem čítající hned čtyři závodní stroje MAN, z nichž dva pojedou v elitní kategorii Superproduction. Ginaf staví na start tři výkonné tovární speciály a jeden polotovární. Nechybí ani české týmy s posádkami Tomáše Tomečka, Andrého Azeveda i speciály týmu Martina Macíka. Pochopitelně musíme počítat i s liškami pouště, otcem a synem Sugavarovými, kterým extrémní písčité podmínky nadmíru vyhovují. Příslušníků širší špičky je ale více.

Rallye Dakar 2018
Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou Krok blíž ke koalici. Němečtí sociální demokraté budou jednat s Merkelovou

Německo v neděli udělalo důležitý krok ke vzniku další…

Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní Tálibánci zaútočili na mezinárodní hotel. Zabili čtrnáct cizinců a čtyři místní

Počet obětí nočního útoku na mezinárodní hotel v Kábulu…

 

Štítky Tatra Nissan Iveco MAN

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Dnes 18:40

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni podali 20 tisíc přihlášek

Slováci se masově hlásí na české vysoké školy. Loni…

Zájem Slováků o studium na vysoké škole v ČR neklesá. Ačkoli se v důsledku demografického vývoje snížil celkový…

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po návštěvě papeže Františka

Chile zasáhlo silné zemětřesení. Přišlo krátce po…

Sever Chile zasáhlo v noci na neděli zemětřesení o síle 6,3 stupně. Otřesy byly podle agentury EFE cítit i na…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól, kroutí hlavou Gerhát

Další litvínovský nezdar. Zlomí nás skoro každý gól,…

Začali solidně. Jako bojovníci, kteří se chtějí rvát s osudem a konečně touží prolomit čekání na první výhru…

 

Reflex.cz

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ? Projděte si životní dráhy kandidátů na prezidenta

Kdy se Zeman a Drahoš ženili a jak to měli s KSČ?…

Z jakého prostředí pochází prezidentští kandidáti Miloš Zeman a Jiří Drahoš? Čím si v životě prošli, s kým a…

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un souloží se svoji jadernou bombou

Rusové natočili vtipný klip: Diktátor Kim Čong-un…

Zamilovaný severokorejský diktátor Kim Čong-un svede svoji jadernou bombu. Když ji však jeho soudruzi odpálí, je…