Lotec C1000 (1991-1995): Toto mělo být nejrychlejší auto světa. Proč vzniklo v jediném kuse?

 

V první polovině 90. let se postupně rodil v Bavorsku unikátní supersport. Na objednávku.

Německou firmu Lotec založil v hornobavorském Kolbermooru nedaleko rakouských hranic už v roce 1962 Kurt Lotterschmid a existuje dodnes. Věnovala se stavbě závodních vozů a později i ladění, v portfoliu bychom našli čtyřkolové klenoty od Porsche, Ferrari, BMW ale i Mercedesu. Obzvláště sportovní prototypy skupin 6 a C2 této značky byly poměrně úspěšné.

Na přání

Lotec C1000 však mohl na silnici. Jeden ze zapomenutých supersportů. Vznikl na zakázku pro bohatého podnikatele ze Spojených arabských emirátů, který chtěl na počátku 90. let minulého věku prostě a jednoduše nejrychlejší auto na světě a hodlal za něj řádně zaplatit. Stavba začala v roce 1991, byla však dokončena až o čtyři roky později. Stříbrný supersport má na přídi trojcípou hvězdu. Proč? Inu, motor pocházel od Mercedesu. A logo je na „nose“ legálně, jinak by měli Bavoři nějaký ten nepříjemný právní problém.

Klient totiž nejprve kontaktoval samotnou automobilku z Untertürkheimu, ta ale zakázku předala dál, pochopitelně s patřičnou smlouvou. Tvary vznikly přímo u Lotecu. Nejzajímavější je určitě mohutné integrované křídlo, které dává čtyřkolové střele i po 22 letech od dokončení futuristický vzhled. Není tady zdaleka jen na ozdobu.

Osmiválec Mercedes

A agregát, pochopitelně umístěný uprostřed? Jde o vidlicový osmiválec objemu 5547 cm3, který důvěrně znali majitelé vozů řady 126. Jenže zde dával mnohem vyšších 628 kW (854 k) díky dvojici turbodmychadel Garrett. Po zvýšení plnicího tlaku výkon mohl vylétnout k hranici 736 kW (1000 koní), odtud ono číslo v názvu. Sice se rovněž uvádí, že jednotka vycházela ze Sauberů C8 a C9, což je vlastně pravda, protože konstrukční základ, tedy motor M 117, byl totožný, v prototypech z Hinwillu ale měl jen 4,97 l a „dvojitý doping“ od KKK.

Osmiválec byl v případě německé bestie spojen s pětistupňovou manuální převodovkou Hewland, která posílala přes tříkotoučovou suchou spojku až 980 N.m. Kupé s karoserií z uhlíkových vláken vážilo pouhých 1080 kg a údajně bylo schopné dosáhnout rychlosti 431 km/h. Pohonná jednotka konzumovala směs vysokooktanového benzinu a leteckého paliva.

C jako uhlíkové kompozity

Písmeno „C“ v názvu značí „carbon fibre“. Z klidu na stovku podle údajů samotného Lotecu zrychlovalo za 3,2 s, na 200 km/h pak během 8,1 s. O bezpečné zastavení se staraly vrtané kotoučové brzdy AP IMSA. Titul nejrychlejšího produkčního auta světa mu ale zůstal zapovězen, protože se zrodilo opravdu pouze jediné, i když se leckdy tvrdí, že je jich více, minimálně dva. Používá sedmnáctipalcová kola s pneumatikami rozměrů 265/40, respektive 335/35. Zkoušel někdy majitel maximálku? Asi těžko, spíše jde o teoretické číslo... Nicméně i většině současných hypersportů tenhle jen 4,3 m dlouhý, dva metry široký a 1,15 m nízký „youngtimer“ stačí!

Také monokok s plně integrovanou bezpečnostní buňkou pro dvoučlennou posádku je částečně karbonový, jinak se uplatnily lehké materiály z letectví. Červenočerný kokpit má tříramenný volant umístěný vpravo po vzoru sportovních prototypů, on se od nich ani moc neliší, o nějakém přehnaném luxusu se tu mluvit nedá. Ve středu palubky najdeme displej, jinak jde z dnešního pohledu o „starou školu“. Čas běží... Pilot i spolujezdec si hoví v kožených anatomických sedačkách a jsou upnuti tříbodovými pásy. Z komfortních prvků je tu tank maximálně klimatizace, nic víc. A něco málo místa pro zavazadla. Pedály i sloupek řízení se dají nastavit.

Z ruky do ruky

Bohatý ropný magnát utratil celkem asi 3,5 milionu dolarů, což byly v polovině 90. let obrovské peníze. Jen náklady na vývoj a stavbu přitom spolykaly 2,2 milionu. Auto se za posledních jedenáct let (od května 2006) už několikrát dražilo, začínalo na 243 tisících (pro lepší přehled opět v americké měně), postupně ale částky, za které se jej aukční domy (třeba Kruse, Barrett-Jackson, či RK Motors) pokoušely prodat, vzrůstaly. Ano, lotec se dostal do USA, nejprve do Indiany, pak Georgie, od dubna 2008 pobýval v Severní Karolíně. V srpnu 2015 jej nabízel dealer Lamborghini Carolinas za jeden a čtvrt milionu dolarů, v té době měl vůz najeto jen 4.146 km.

Je k němu i dokumentace včetně dobových článků z časopisů, návodu k použití, servisních záznamů a dopisu, který vlastnoručně podepsal zakladatel firmy Lotterschmid a adresoval jej původnímu majiteli. Mnohokrát byl klenot k mání na eBayi, evidentně putoval od jednoho dealera k druhému... Vždycky jej někdo koupí a se ziskem prodá.

Foto: RK Motors, Auto World Press, Lotec GmbH

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Zadrženému exdetektivovi ÚOOZ hrozí na Ukrajině sedm let vězení Zadrženému exdetektivovi ÚOOZ hrozí na Ukrajině sedm let vězení

Čechem zadrženým v pondělí na Ukrajině je bývalý vysoký…

Historický korejský summit zahájily úsměvy a dlouhé podání ruky Historický korejský summit zahájily úsměvy a dlouhé podání ruky

Zlaté dveře majestátní severokorejské budovy v pohraniční…

O2 i přes evropské regulace roamingu zvýšila zisk O2 i přes evropské regulace roamingu zvýšila zisk

Operátor O2 zvýšil v prvním čtvrtletí čistý zisk o 3,4…

Zisk i tržby Microsoftu překonaly díky cloudu odhady Zisk i tržby Microsoftu překonaly díky cloudu odhady

Čistý čtvrtletní zisk americké softwarové společnosti…

 
Zdroj: Motor1, Jalopnik, S2ki.com

Štítky Mercedes-Benz Video Sportovní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Nissan Navara prošel převýchovou u Arctic Trucks. Může jej něco zastavit? Nissan Navara prošel převýchovou u Arctic Trucks. Může jej něco zastavit?

Japonský výrobce předvedl svůj nový počin ve spolupráci…

 



Béla Barényi a historie bezpečnosti vozů Mercedes-Benz (video) Béla Barényi a historie bezpečnosti vozů Mercedes-Benz (video)

Moderní auta jsou bezpečná. Nebývalo tomu tak vždy a…

 



 
Škoda Fabia Edition R5 – A není to trochu málo?

TEST: Škoda Fabia Edition R5 – A není to trochu málo?

Dnes 08:02

Mladoboleslavská automobilka oslavuje svůj nejúspěšnější rok ve světě motorsportu. Oslavné Fabii však něco chybí...




Blesk.cz

Nemocný syn (3) Dany čekal na „papír“ z úřadu rok a půl. Dostal 20 tisíc

Nemocný syn (3) Dany čekal na „papír“ z úřadu rok a…

Více než rok čekala maminka tříletého chlapce s Downovým syndromem na to, než jí úřady přiznaly příspěvek na…

Bill Cosby vinen: Soud ho usvědčil ze znásilnění!

Bill Cosby vinen: Soud ho usvědčil ze znásilnění!

Soudní porota dnes shledala amerického komika Billa Cosbyho vinným z omámení a znásilnění Andrey Constandové v…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Kouč brankářů Vsetína září ve florbale: O inzerátu na gólmana či Dopitovi

Kouč brankářů Vsetína září ve florbale: O inzerátu…

Brankářským žargonem: Marek Zapletal "slajduje" mezi dvěma sporty. Ve florbalové Superlize dotáhnul Otrokovice…

 

Reflex.cz

Jaký je rozdíl mezi prevítem a hajzlem? Z hlediska původu významu slov žádný!

Jaký je rozdíl mezi prevítem a hajzlem? Z hlediska…

U slova prevít se musíme podívat daleko do historie. Prevét byl totiž typ středověkého záchodu. Slovo pochází z…

Hlavně se nestresovat! To je motto obyvatel kanárského ostrova La Palma

Hlavně se nestresovat! To je motto obyvatel…

O kanárském ostrově La Palma internet tvrdí, že je veřejnosti prakticky neznámý. Nevěřte tomu. Na ostrov…