Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

 
 

Lotus Elise se za sedm let výroby stal již součástí legendy Lotus a jeho neustálé omlazování mu zajišťuje stálý zájem nadšenců. Posledním členem rodiny je zatím Elise 111R.

Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

Lotus Elise byl představen v roce 1995 jako prototyp a v roce 1996 šel do prodeje a od té doby se jich prodalo již 17 tisíc, což je nesporný úspěch uvážíme-li, že byl původně navržen pro produkci asi 700 kusů ročně. Při vývoji Elise se Lotus snažil najít tu nejvhodnější technologii výroby podvozku, aby nebyl nucen sahat ke kompromisům plynoucím z požadavku minimální hmotnosti, přijatelné ceny a dostatečné pevnosti. Tak byl nakonec nucen sáhnout pro pomoc do oblasti letecké výroby, odkud převzal koncepci lepených hliníkových výlisků. Vysokopevnostní epoxidové lepidlo umožňuje dostatečně pevné spojení, aniž by jakkoli narušilo strukturu materiálu běžnou při svařování. Navíc jsou lepené spoje ještě zesíleny nýtováním. V roce 2000 prošel Elise úpravou, kdy byly sníženy a zesíleny prahy karosérie, aby bylo usnadněno nastupování do vozu. Nosná struktura je navíc doplněna povrchovými panely vyrobenými ze skelného laminátu. Pro model 111R vybavený novým motorem byl zcela přepracován zadní pomocný trubkový rám nesoucí jak motor, tak i převodovku, zadní nápravu a tlumič výfuku. Díky použití vysokopevnostních ocelových trubek bylo dosaženo nižší hmotnosti a vyšší pevnosti, která se projevuje v jistějších jízdních vlastnostech.

Hlavní změnou na novém Elise 111R je právě motor s převodovkou. Motor s převodovkou je uložen napříč před zadní poháněnou nápravou. Dodavatelem obou těchto skupin je japonská Toyota. Motor je její chloubou, jedná se o řadový čtyřválec 1,8 litru s variabilním časováním i zdvihem ventilů VVTL-i (Variable Valve Timing and Lift-Intelligent). Lotus si tento motor zvolil ze dvou zásadních důvodů, první je jeho vysoký výkon a druhý je jeho lehká celohliníková konstrukce, která se výborně hodí do koncepce lehkého sportovního vozu. Lotus si k tomuto motoru vyvinul vlastní řídící elektroniku Lotus T4, která dává motoru přesně požadovanou charakteristiku. Ke změně mezi základním nastavením a výkonnějším dochází při zhruba 6200 ot/min, ovšem může se pohybovat v rozmezí několika stovek otáček podle zatížení a opačně dochází k přestavení na základní nastavení kolem 5800 ot/min. To umožňuje řidiči i při podřazování zůstat ve výkonnějším nastavení. Výsledkem snažení techniků Lotusu je výkon 141 kW (192 k) při 7800 ot/min a točivý moment 181 Nm při 6800 ot/min. Výhodou tohoto motoru je také skutečnost, že přes svůj vysoký výkon udržuje svůj apetit na přijatelné úrovni, kombinovaná spotřeba vychází 8,8 l/100km. Úsporný motor je pro Elise velmi důležitý, neboť disponuje pouze 40 litrovou palivovou nádrží. Stejné důvody jako u motoru byly rozhodující i u převodovky, která je také celohliníková šestistupňová Toyota C64. Lotus si k ní vyvinul vlastní řadící mechanismus pro precizní a rychlé řazení a osadil si ji těsnějším odstupňováním pro bleskovou akceleraci.

Chloubou všech vozů Lotus vždy byly excelentní jízdní vlastnosti. Již první Elise v roce 1996 dokázal na standardních pneumatikách v zatáčkách vyvinout přetížení 1g(!) Další vývoj jeho lichoběžníkových závěsů společně s odpružením dodaným nejlepšími v oboru tyto vlastnosti ještě podpořil. Vinuté pružiny dodává Eibach a jednoplášťové plynové tlumiče Bilstein. Přední náprava je vybavena příčným zkrutným stabilizátorem. Důraz byl kladen na další omezení přenosu rázů z podvozku do karosérie. Jako pravý sporťák, není Elise vybaven posilovačem řízení, což také umožňuje velmi radikální rozložení hmotnosti 38% vpředu a 62% vzadu. Už tento údaj jasně ukazuje, že jízda s tímto vozem rozhodně není pro začátečníky, především na mokrém povrchu. O bezpečné zastavení se starají duté kotouče s příčným vrtáním o průměru 282 mm a tloušťce 26 mm na všech kolech, osazené hliníkovými třmeny se dvěma pístky vpředu a jedním vzadu. Poprvé je do modelu Elise montován také ABS, který je však nastaven až na extrémní hodnoty, aby umožnil řidiči dokonale využít výkonu brzd. Elise patří mezi nemnoho automobilů, které používají rozdílné průměry kol vpředu a vzadu. Na přední nápravě jsou použity ráfky 5,5 x 16 s pneumatikami 175/55 R16, zatímco zadní náprava je osazena koly 7,5 x 17 s obutím 225/45 R17. Na ověření kvality všech použitých inovací vynaložil Lotus veliké úsilí a jeho testovací 111R najezdily ve všech možných klimatických podmínkách přes 800 tis. kilometrů.

Co se interiéru týče, jeho koncepce vychází z požadavku na nízkou hmotnost. Sedadla jsou skořepinová ze stejného materiálu jako karosérie, aby dokázaly udržet těla zmítající se posádky. Pedály jsou hliníkové, volant je tříramenný a jeho design vychází přímo ze závodních tratí. Hlavní kruhové přístroje před volantem ukazují rychlost a otáčky motoru, pro 111R až do 10.000 ot/min a jejich grafika s oranžovým podsvícením byla pro rok 2004 přepracována pro celou řadu Elise. To, že jste v pravém sporťáku vám mimo jiné připomenou také nečalouněné prahy svým hliníkovým povrchem. Sedadla s volantem a výplně dveří jsou čalouněna kůží. Standardem je audio s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory. Před nepřízní počasí vás ochrání pouze lehká plátěná stříška, která může být za příplatek nahrazena snímací pevnou. Na přání je k dispozici Touring pack pro cestovatele, který obsahuje hlukovou izolaci, přídavné světlomety, koberce s hliníkovými opěrkami pro nohy spolujezdce, celočalouněný interiér podle přání buď v černé kůži, nebo barevné kůží či semiši, elektricky ovládaná okna a síť přidržující zavazadla.

Elise 111R je díky své nízké hmotnosti 860 kg a výkonnému motoru jedním z nejdynamičtějších vozů na trhu. Akceleraci z 0-100 km/h zvládne za 5,2 sekundy, na 160 km/h zrychlí za 13 sekund a nejvyšší rychlost má 241 km/h. To vše při plnění přísných norem Euro IV a přijatelné spotřebě.

Technické údaje
MotorR4
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1796
Válce/ventily na válec4/4
Max. výkon (kW/ot)141/7800
Max. točivý moment (Nm/ot)181/6800
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)241
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,2
Zrychlení 0-160 km/h (s)13
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)12,1
Mimo město (l/100 km)6,8
Kombinovaná (l/100 km)8,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3785
Šířka (mm)1719
Výška (mm)1117
Rozvor (mm)2300
Rozchod vpředu (mm)1457
Rozchod vzadu (mm)1507
Pohotovostní hmotnost (kg)860
Objem nádrže (l)40
Rozměr pneu vpředu175/55 R16
Rozměr pneu vzadu225/45 R17
Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 

Štítky Lotus Toyota Design Pneu

 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Lotus Elise Sprint neváží ani 800 kilogramů. Cena už tak slavná není Lotus Elise Sprint neváží ani 800 kilogramů. Cena už tak slavná není

Automobily Lotus nejsou o ohromném výkonu, ale zejména o…

Lotus Elise: Nová generace dorazí na konci desetiletí Lotus Elise: Nová generace dorazí na konci desetiletí

Lotus Elise se má v nové generaci představit v roce 2020…

 



 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec krok za krokem

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec…

První svíčku na adventních věncích budeme zapalovat už v neděli 3. prosince. Je tedy ideální čas na to, vyrobit…

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá nabíječka iPhonu. Ve spánku!

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá…

Prasklý kabel není něco, co by se mělo podomácku opravovat. Příkladem budiž smutný příběh mladé dívky, která si…

 

iSport.cz

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…