Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

 
 
4.3. 2004

Lotus Elise se za sedm let výroby stal již součástí legendy Lotus a jeho neustálé omlazování mu zajišťuje stálý zájem nadšenců. Posledním členem rodiny je zatím Elise 111R.

Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

Lotus Elise byl představen v roce 1995 jako prototyp a v roce 1996 šel do prodeje a od té doby se jich prodalo již 17 tisíc, což je nesporný úspěch uvážíme-li, že byl původně navržen pro produkci asi 700 kusů ročně. Při vývoji Elise se Lotus snažil najít tu nejvhodnější technologii výroby podvozku, aby nebyl nucen sahat ke kompromisům plynoucím z požadavku minimální hmotnosti, přijatelné ceny a dostatečné pevnosti. Tak byl nakonec nucen sáhnout pro pomoc do oblasti letecké výroby, odkud převzal koncepci lepených hliníkových výlisků. Vysokopevnostní epoxidové lepidlo umožňuje dostatečně pevné spojení, aniž by jakkoli narušilo strukturu materiálu běžnou při svařování. Navíc jsou lepené spoje ještě zesíleny nýtováním. V roce 2000 prošel Elise úpravou, kdy byly sníženy a zesíleny prahy karosérie, aby bylo usnadněno nastupování do vozu. Nosná struktura je navíc doplněna povrchovými panely vyrobenými ze skelného laminátu. Pro model 111R vybavený novým motorem byl zcela přepracován zadní pomocný trubkový rám nesoucí jak motor, tak i převodovku, zadní nápravu a tlumič výfuku. Díky použití vysokopevnostních ocelových trubek bylo dosaženo nižší hmotnosti a vyšší pevnosti, která se projevuje v jistějších jízdních vlastnostech.

Hlavní změnou na novém Elise 111R je právě motor s převodovkou. Motor s převodovkou je uložen napříč před zadní poháněnou nápravou. Dodavatelem obou těchto skupin je japonská Toyota. Motor je její chloubou, jedná se o řadový čtyřválec 1,8 litru s variabilním časováním i zdvihem ventilů VVTL-i (Variable Valve Timing and Lift-Intelligent). Lotus si tento motor zvolil ze dvou zásadních důvodů, první je jeho vysoký výkon a druhý je jeho lehká celohliníková konstrukce, která se výborně hodí do koncepce lehkého sportovního vozu. Lotus si k tomuto motoru vyvinul vlastní řídící elektroniku Lotus T4, která dává motoru přesně požadovanou charakteristiku. Ke změně mezi základním nastavením a výkonnějším dochází při zhruba 6200 ot/min, ovšem může se pohybovat v rozmezí několika stovek otáček podle zatížení a opačně dochází k přestavení na základní nastavení kolem 5800 ot/min. To umožňuje řidiči i při podřazování zůstat ve výkonnějším nastavení. Výsledkem snažení techniků Lotusu je výkon 141 kW (192 k) při 7800 ot/min a točivý moment 181 Nm při 6800 ot/min. Výhodou tohoto motoru je také skutečnost, že přes svůj vysoký výkon udržuje svůj apetit na přijatelné úrovni, kombinovaná spotřeba vychází 8,8 l/100km. Úsporný motor je pro Elise velmi důležitý, neboť disponuje pouze 40 litrovou palivovou nádrží. Stejné důvody jako u motoru byly rozhodující i u převodovky, která je také celohliníková šestistupňová Toyota C64. Lotus si k ní vyvinul vlastní řadící mechanismus pro precizní a rychlé řazení a osadil si ji těsnějším odstupňováním pro bleskovou akceleraci.

Chloubou všech vozů Lotus vždy byly excelentní jízdní vlastnosti. Již první Elise v roce 1996 dokázal na standardních pneumatikách v zatáčkách vyvinout přetížení 1g(!) Další vývoj jeho lichoběžníkových závěsů společně s odpružením dodaným nejlepšími v oboru tyto vlastnosti ještě podpořil. Vinuté pružiny dodává Eibach a jednoplášťové plynové tlumiče Bilstein. Přední náprava je vybavena příčným zkrutným stabilizátorem. Důraz byl kladen na další omezení přenosu rázů z podvozku do karosérie. Jako pravý sporťák, není Elise vybaven posilovačem řízení, což také umožňuje velmi radikální rozložení hmotnosti 38% vpředu a 62% vzadu. Už tento údaj jasně ukazuje, že jízda s tímto vozem rozhodně není pro začátečníky, především na mokrém povrchu. O bezpečné zastavení se starají duté kotouče s příčným vrtáním o průměru 282 mm a tloušťce 26 mm na všech kolech, osazené hliníkovými třmeny se dvěma pístky vpředu a jedním vzadu. Poprvé je do modelu Elise montován také ABS, který je však nastaven až na extrémní hodnoty, aby umožnil řidiči dokonale využít výkonu brzd. Elise patří mezi nemnoho automobilů, které používají rozdílné průměry kol vpředu a vzadu. Na přední nápravě jsou použity ráfky 5,5 x 16 s pneumatikami 175/55 R16, zatímco zadní náprava je osazena koly 7,5 x 17 s obutím 225/45 R17. Na ověření kvality všech použitých inovací vynaložil Lotus veliké úsilí a jeho testovací 111R najezdily ve všech možných klimatických podmínkách přes 800 tis. kilometrů.

Co se interiéru týče, jeho koncepce vychází z požadavku na nízkou hmotnost. Sedadla jsou skořepinová ze stejného materiálu jako karosérie, aby dokázaly udržet těla zmítající se posádky. Pedály jsou hliníkové, volant je tříramenný a jeho design vychází přímo ze závodních tratí. Hlavní kruhové přístroje před volantem ukazují rychlost a otáčky motoru, pro 111R až do 10.000 ot/min a jejich grafika s oranžovým podsvícením byla pro rok 2004 přepracována pro celou řadu Elise. To, že jste v pravém sporťáku vám mimo jiné připomenou také nečalouněné prahy svým hliníkovým povrchem. Sedadla s volantem a výplně dveří jsou čalouněna kůží. Standardem je audio s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory. Před nepřízní počasí vás ochrání pouze lehká plátěná stříška, která může být za příplatek nahrazena snímací pevnou. Na přání je k dispozici Touring pack pro cestovatele, který obsahuje hlukovou izolaci, přídavné světlomety, koberce s hliníkovými opěrkami pro nohy spolujezdce, celočalouněný interiér podle přání buď v černé kůži, nebo barevné kůží či semiši, elektricky ovládaná okna a síť přidržující zavazadla.

Elise 111R je díky své nízké hmotnosti 860 kg a výkonnému motoru jedním z nejdynamičtějších vozů na trhu. Akceleraci z 0-100 km/h zvládne za 5,2 sekundy, na 160 km/h zrychlí za 13 sekund a nejvyšší rychlost má 241 km/h. To vše při plnění přísných norem Euro IV a přijatelné spotřebě.

Technické údaje
MotorR4
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1796
Válce/ventily na válec4/4
Max. výkon (kW/ot)141/7800
Max. točivý moment (Nm/ot)181/6800
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)241
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,2
Zrychlení 0-160 km/h (s)13
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)12,1
Mimo město (l/100 km)6,8
Kombinovaná (l/100 km)8,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3785
Šířka (mm)1719
Výška (mm)1117
Rozvor (mm)2300
Rozchod vpředu (mm)1457
Rozchod vzadu (mm)1507
Pohotovostní hmotnost (kg)860
Objem nádrže (l)40
Rozměr pneu vpředu175/55 R16
Rozměr pneu vzadu225/45 R17
Spolupracujeme s TipCars.com
Zakročte proti stávkám. Vlastník British Airways a Ryanairu zatlačí na Brusel Zakročte proti stávkám. Vlastník British Airways a Ryanairu zatlačí na Brusel

Společnost AG, vlastník British Airways, a nízkonákladové…

NASA varuje: Bouře na Marsu přerostla v celoplanetární problém NASA varuje: Bouře na Marsu přerostla v celoplanetární problém

Bouře, která několik týdnů víří prach na Marsu, už nabyla…

Řecká energetická firma PPC má šest zájemců včetně českých společností Indoverse a EPH Řecká energetická firma PPC má šest zájemců včetně českých společností Indoverse a EPH

O 40procentní podíl v uhelných elektrárnách řecké státní…

Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy Slavný model 365 v Praze - Porsche vystavuje původní prototyp legendy

Jedna z nejvěhlasnějších značek automobilového průmyslu –…

 

Štítky Lotus Toyota Design Pneu

 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii Škoda Felicia slaví výročí. Připomeňte si ji ve velké fotogalerii

V letech 1994 až 2001 bylo vyrobeno celkem 1.420.441 vozů…

 



Lotus Elise Sprint neváží ani 800 kilogramů. Cena už tak slavná není Lotus Elise Sprint neváží ani 800 kilogramů. Cena už tak slavná není

Automobily Lotus nejsou o ohromném výkonu, ale zejména o…

Lotus Elise: Nová generace dorazí na konci desetiletí Lotus Elise: Nová generace dorazí na konci desetiletí

Lotus Elise se má v nové generaci představit v roce 2020…

 



 
Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Pamatujete si Saab 9-7X? Nabízel se s osmiválcem z Corvette!

Včera

V době pod General Motors se Saab snažil snížit výrobní náklady i využitím americké techniky. Výsledkem byl mimo jiné model 9-7X.




Blesk.cz

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se chtějí cítit jako doma

Deset nejlepších kempů a trendy v kempování: Češi se…

Návštěvníci českých kempů jsou stále náročnější. Dávají přednost kvalitním rodinným stanům nebo ubytování s…

Massive Attack a John Cale přijíždějí do Prahy. Zahrají na Metronome Festivalu

Massive Attack a John Cale přijíždějí do Prahy.…

Přípravy na Metronome Festival Prague 2018 finišují, největší hudební víkend v Praze začne už v pátek. Do…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Nečekané! Kouč Nagelsmann za rok skončí v Hoffenheimu, ujme se Lipska

Nečekané! Kouč Nagelsmann za rok skončí v…

Úspěšný trenér Julian Nagelsmann po nadcházející sezoně opustí fotbalisty Hoffenheimu, které na jaře dovedl k…

 

Reflex.cz

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na fotografie, které těsně předcházely smrti

Okamžik před katastrofou: Podívejte se na…

Fotografie katastrof jsou děsivé. Ale ještě děsivější mohou být scény vyfotografované několik okamžiků před tím,…

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují kvůli špionáži pro Írán

Izraelská Bondovka: Bývalého ministra vyšetřují…

Postava, která na izraelské politické scéně nyní značně víří vody, se jmenuje Gonen Segev. Bývalý ministr…