Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

 
 
4.3. 2004

Lotus Elise se za sedm let výroby stal již součástí legendy Lotus a jeho neustálé omlazování mu zajišťuje stálý zájem nadšenců. Posledním členem rodiny je zatím Elise 111R.

Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

Lotus Elise byl představen v roce 1995 jako prototyp a v roce 1996 šel do prodeje a od té doby se jich prodalo již 17 tisíc, což je nesporný úspěch uvážíme-li, že byl původně navržen pro produkci asi 700 kusů ročně. Při vývoji Elise se Lotus snažil najít tu nejvhodnější technologii výroby podvozku, aby nebyl nucen sahat ke kompromisům plynoucím z požadavku minimální hmotnosti, přijatelné ceny a dostatečné pevnosti. Tak byl nakonec nucen sáhnout pro pomoc do oblasti letecké výroby, odkud převzal koncepci lepených hliníkových výlisků. Vysokopevnostní epoxidové lepidlo umožňuje dostatečně pevné spojení, aniž by jakkoli narušilo strukturu materiálu běžnou při svařování. Navíc jsou lepené spoje ještě zesíleny nýtováním. V roce 2000 prošel Elise úpravou, kdy byly sníženy a zesíleny prahy karosérie, aby bylo usnadněno nastupování do vozu. Nosná struktura je navíc doplněna povrchovými panely vyrobenými ze skelného laminátu. Pro model 111R vybavený novým motorem byl zcela přepracován zadní pomocný trubkový rám nesoucí jak motor, tak i převodovku, zadní nápravu a tlumič výfuku. Díky použití vysokopevnostních ocelových trubek bylo dosaženo nižší hmotnosti a vyšší pevnosti, která se projevuje v jistějších jízdních vlastnostech.

Hlavní změnou na novém Elise 111R je právě motor s převodovkou. Motor s převodovkou je uložen napříč před zadní poháněnou nápravou. Dodavatelem obou těchto skupin je japonská Toyota. Motor je její chloubou, jedná se o řadový čtyřválec 1,8 litru s variabilním časováním i zdvihem ventilů VVTL-i (Variable Valve Timing and Lift-Intelligent). Lotus si tento motor zvolil ze dvou zásadních důvodů, první je jeho vysoký výkon a druhý je jeho lehká celohliníková konstrukce, která se výborně hodí do koncepce lehkého sportovního vozu. Lotus si k tomuto motoru vyvinul vlastní řídící elektroniku Lotus T4, která dává motoru přesně požadovanou charakteristiku. Ke změně mezi základním nastavením a výkonnějším dochází při zhruba 6200 ot/min, ovšem může se pohybovat v rozmezí několika stovek otáček podle zatížení a opačně dochází k přestavení na základní nastavení kolem 5800 ot/min. To umožňuje řidiči i při podřazování zůstat ve výkonnějším nastavení. Výsledkem snažení techniků Lotusu je výkon 141 kW (192 k) při 7800 ot/min a točivý moment 181 Nm při 6800 ot/min. Výhodou tohoto motoru je také skutečnost, že přes svůj vysoký výkon udržuje svůj apetit na přijatelné úrovni, kombinovaná spotřeba vychází 8,8 l/100km. Úsporný motor je pro Elise velmi důležitý, neboť disponuje pouze 40 litrovou palivovou nádrží. Stejné důvody jako u motoru byly rozhodující i u převodovky, která je také celohliníková šestistupňová Toyota C64. Lotus si k ní vyvinul vlastní řadící mechanismus pro precizní a rychlé řazení a osadil si ji těsnějším odstupňováním pro bleskovou akceleraci.

Chloubou všech vozů Lotus vždy byly excelentní jízdní vlastnosti. Již první Elise v roce 1996 dokázal na standardních pneumatikách v zatáčkách vyvinout přetížení 1g(!) Další vývoj jeho lichoběžníkových závěsů společně s odpružením dodaným nejlepšími v oboru tyto vlastnosti ještě podpořil. Vinuté pružiny dodává Eibach a jednoplášťové plynové tlumiče Bilstein. Přední náprava je vybavena příčným zkrutným stabilizátorem. Důraz byl kladen na další omezení přenosu rázů z podvozku do karosérie. Jako pravý sporťák, není Elise vybaven posilovačem řízení, což také umožňuje velmi radikální rozložení hmotnosti 38% vpředu a 62% vzadu. Už tento údaj jasně ukazuje, že jízda s tímto vozem rozhodně není pro začátečníky, především na mokrém povrchu. O bezpečné zastavení se starají duté kotouče s příčným vrtáním o průměru 282 mm a tloušťce 26 mm na všech kolech, osazené hliníkovými třmeny se dvěma pístky vpředu a jedním vzadu. Poprvé je do modelu Elise montován také ABS, který je však nastaven až na extrémní hodnoty, aby umožnil řidiči dokonale využít výkonu brzd. Elise patří mezi nemnoho automobilů, které používají rozdílné průměry kol vpředu a vzadu. Na přední nápravě jsou použity ráfky 5,5 x 16 s pneumatikami 175/55 R16, zatímco zadní náprava je osazena koly 7,5 x 17 s obutím 225/45 R17. Na ověření kvality všech použitých inovací vynaložil Lotus veliké úsilí a jeho testovací 111R najezdily ve všech možných klimatických podmínkách přes 800 tis. kilometrů.

Co se interiéru týče, jeho koncepce vychází z požadavku na nízkou hmotnost. Sedadla jsou skořepinová ze stejného materiálu jako karosérie, aby dokázaly udržet těla zmítající se posádky. Pedály jsou hliníkové, volant je tříramenný a jeho design vychází přímo ze závodních tratí. Hlavní kruhové přístroje před volantem ukazují rychlost a otáčky motoru, pro 111R až do 10.000 ot/min a jejich grafika s oranžovým podsvícením byla pro rok 2004 přepracována pro celou řadu Elise. To, že jste v pravém sporťáku vám mimo jiné připomenou také nečalouněné prahy svým hliníkovým povrchem. Sedadla s volantem a výplně dveří jsou čalouněna kůží. Standardem je audio s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory. Před nepřízní počasí vás ochrání pouze lehká plátěná stříška, která může být za příplatek nahrazena snímací pevnou. Na přání je k dispozici Touring pack pro cestovatele, který obsahuje hlukovou izolaci, přídavné světlomety, koberce s hliníkovými opěrkami pro nohy spolujezdce, celočalouněný interiér podle přání buď v černé kůži, nebo barevné kůží či semiši, elektricky ovládaná okna a síť přidržující zavazadla.

Elise 111R je díky své nízké hmotnosti 860 kg a výkonnému motoru jedním z nejdynamičtějších vozů na trhu. Akceleraci z 0-100 km/h zvládne za 5,2 sekundy, na 160 km/h zrychlí za 13 sekund a nejvyšší rychlost má 241 km/h. To vše při plnění přísných norem Euro IV a přijatelné spotřebě.

Technické údaje
MotorR4
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1796
Válce/ventily na válec4/4
Max. výkon (kW/ot)141/7800
Max. točivý moment (Nm/ot)181/6800
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)241
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,2
Zrychlení 0-160 km/h (s)13
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)12,1
Mimo město (l/100 km)6,8
Kombinovaná (l/100 km)8,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3785
Šířka (mm)1719
Výška (mm)1117
Rozvor (mm)2300
Rozchod vpředu (mm)1457
Rozchod vzadu (mm)1507
Pohotovostní hmotnost (kg)860
Objem nádrže (l)40
Rozměr pneu vpředu175/55 R16
Rozměr pneu vzadu225/45 R17
Spolupracujeme s TipCars.com
Kubánci mají nového prezidenta, Castra vystřídal Miguel Díaz-Canel Kubánci mají nového prezidenta, Castra vystřídal Miguel Díaz-Canel

Novým prezidentem Kuby byl zvolen Miguel Díaz-Canel.…

Stát chce mladým párům půjčovat na bydlení, poskytne jim až dva miliony Stát chce mladým párům půjčovat na bydlení, poskytne jim až dva miliony

Stát chce půjčit mladým rodinám do 36 let na rekonstrukci…

Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář Čínské konglomeráty CEFC a CITIC v Evropě vytvoří společný podnik, tvrdí Mynář

Zástupci čínských společností CITIC Group a CEFC Europe…

Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru Bývalý šéf Zelených Stropnický přerušuje politickou kariéru

Bývalý předseda Zelených a pražský zastupitel Matěj…

 

Štítky Lotus Toyota Design Pneu

 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Lotus Elise Sprint neváží ani 800 kilogramů. Cena už tak slavná není Lotus Elise Sprint neváží ani 800 kilogramů. Cena už tak slavná není

Automobily Lotus nejsou o ohromném výkonu, ale zejména o…

Lotus Elise: Nová generace dorazí na konci desetiletí Lotus Elise: Nová generace dorazí na konci desetiletí

Lotus Elise se má v nové generaci představit v roce 2020…

 



 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Hollywoodský idol Richard Gere se potřetí oženil! Manželka je o 33 let mladší

Hollywoodský idol Richard Gere se potřetí oženil!…

Americký herec Richard Gere (68) do toho znovu praštil. Své třetí „ANO“ řekl španělské publicistce a aktivistce…

Smutné stáří muzikanta Antonína (78): V důchodu živoří! Na operaci si musel půjčit, dům mu padá na hlavu

Smutné stáří muzikanta Antonína (78): V důchodu…

Seniorům se nežije snadno. „Jsou na tom lidé mnohem hůř. Já žiju skromně, ale z důchodu nejsem schopen ušetřit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Simon přihrál Crosbymu na historický gól. Líbil se mi, chválil ho trenér

Simon přihrál Crosbymu na historický gól. Líbil se…

Dvakrát sledoval, jak hokejisté Pittsburghu slaví Stanley Cup a jemu chyběl jen malý kousek. Jestli ale Penguins…

 

Reflex.cz

Nádherná knihovna, kterou srovnali se zemí. Jedinečnou stavbu už připomínají pouze staré snímky

Nádherná knihovna, kterou srovnali se zemí.…

Byla obdivovaná, architektonicky cenná a monstrózní. Knihovna v americkém státě Ohio byla známá a navštěvovaná,…

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci omylem objevili enzym, který požírá plast

Nová naděje v boji proti plastovému zamoření? Vědci…

Vědci objevili přirozeně vyskytující se enzym, který si pochutnává na plastech a který je schopen plasty…