Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

 
 

Lotus Elise se za sedm let výroby stal již součástí legendy Lotus a jeho neustálé omlazování mu zajišťuje stálý zájem nadšenců. Posledním členem rodiny je zatím Elise 111R.

Lotus Elise 111R – pokračování úspěšného tažení

Lotus Elise byl představen v roce 1995 jako prototyp a v roce 1996 šel do prodeje a od té doby se jich prodalo již 17 tisíc, což je nesporný úspěch uvážíme-li, že byl původně navržen pro produkci asi 700 kusů ročně. Při vývoji Elise se Lotus snažil najít tu nejvhodnější technologii výroby podvozku, aby nebyl nucen sahat ke kompromisům plynoucím z požadavku minimální hmotnosti, přijatelné ceny a dostatečné pevnosti. Tak byl nakonec nucen sáhnout pro pomoc do oblasti letecké výroby, odkud převzal koncepci lepených hliníkových výlisků. Vysokopevnostní epoxidové lepidlo umožňuje dostatečně pevné spojení, aniž by jakkoli narušilo strukturu materiálu běžnou při svařování. Navíc jsou lepené spoje ještě zesíleny nýtováním. V roce 2000 prošel Elise úpravou, kdy byly sníženy a zesíleny prahy karosérie, aby bylo usnadněno nastupování do vozu. Nosná struktura je navíc doplněna povrchovými panely vyrobenými ze skelného laminátu. Pro model 111R vybavený novým motorem byl zcela přepracován zadní pomocný trubkový rám nesoucí jak motor, tak i převodovku, zadní nápravu a tlumič výfuku. Díky použití vysokopevnostních ocelových trubek bylo dosaženo nižší hmotnosti a vyšší pevnosti, která se projevuje v jistějších jízdních vlastnostech.

Hlavní změnou na novém Elise 111R je právě motor s převodovkou. Motor s převodovkou je uložen napříč před zadní poháněnou nápravou. Dodavatelem obou těchto skupin je japonská Toyota. Motor je její chloubou, jedná se o řadový čtyřválec 1,8 litru s variabilním časováním i zdvihem ventilů VVTL-i (Variable Valve Timing and Lift-Intelligent). Lotus si tento motor zvolil ze dvou zásadních důvodů, první je jeho vysoký výkon a druhý je jeho lehká celohliníková konstrukce, která se výborně hodí do koncepce lehkého sportovního vozu. Lotus si k tomuto motoru vyvinul vlastní řídící elektroniku Lotus T4, která dává motoru přesně požadovanou charakteristiku. Ke změně mezi základním nastavením a výkonnějším dochází při zhruba 6200 ot/min, ovšem může se pohybovat v rozmezí několika stovek otáček podle zatížení a opačně dochází k přestavení na základní nastavení kolem 5800 ot/min. To umožňuje řidiči i při podřazování zůstat ve výkonnějším nastavení. Výsledkem snažení techniků Lotusu je výkon 141 kW (192 k) při 7800 ot/min a točivý moment 181 Nm při 6800 ot/min. Výhodou tohoto motoru je také skutečnost, že přes svůj vysoký výkon udržuje svůj apetit na přijatelné úrovni, kombinovaná spotřeba vychází 8,8 l/100km. Úsporný motor je pro Elise velmi důležitý, neboť disponuje pouze 40 litrovou palivovou nádrží. Stejné důvody jako u motoru byly rozhodující i u převodovky, která je také celohliníková šestistupňová Toyota C64. Lotus si k ní vyvinul vlastní řadící mechanismus pro precizní a rychlé řazení a osadil si ji těsnějším odstupňováním pro bleskovou akceleraci.

Chloubou všech vozů Lotus vždy byly excelentní jízdní vlastnosti. Již první Elise v roce 1996 dokázal na standardních pneumatikách v zatáčkách vyvinout přetížení 1g(!) Další vývoj jeho lichoběžníkových závěsů společně s odpružením dodaným nejlepšími v oboru tyto vlastnosti ještě podpořil. Vinuté pružiny dodává Eibach a jednoplášťové plynové tlumiče Bilstein. Přední náprava je vybavena příčným zkrutným stabilizátorem. Důraz byl kladen na další omezení přenosu rázů z podvozku do karosérie. Jako pravý sporťák, není Elise vybaven posilovačem řízení, což také umožňuje velmi radikální rozložení hmotnosti 38% vpředu a 62% vzadu. Už tento údaj jasně ukazuje, že jízda s tímto vozem rozhodně není pro začátečníky, především na mokrém povrchu. O bezpečné zastavení se starají duté kotouče s příčným vrtáním o průměru 282 mm a tloušťce 26 mm na všech kolech, osazené hliníkovými třmeny se dvěma pístky vpředu a jedním vzadu. Poprvé je do modelu Elise montován také ABS, který je však nastaven až na extrémní hodnoty, aby umožnil řidiči dokonale využít výkonu brzd. Elise patří mezi nemnoho automobilů, které používají rozdílné průměry kol vpředu a vzadu. Na přední nápravě jsou použity ráfky 5,5 x 16 s pneumatikami 175/55 R16, zatímco zadní náprava je osazena koly 7,5 x 17 s obutím 225/45 R17. Na ověření kvality všech použitých inovací vynaložil Lotus veliké úsilí a jeho testovací 111R najezdily ve všech možných klimatických podmínkách přes 800 tis. kilometrů.

Co se interiéru týče, jeho koncepce vychází z požadavku na nízkou hmotnost. Sedadla jsou skořepinová ze stejného materiálu jako karosérie, aby dokázaly udržet těla zmítající se posádky. Pedály jsou hliníkové, volant je tříramenný a jeho design vychází přímo ze závodních tratí. Hlavní kruhové přístroje před volantem ukazují rychlost a otáčky motoru, pro 111R až do 10.000 ot/min a jejich grafika s oranžovým podsvícením byla pro rok 2004 přepracována pro celou řadu Elise. To, že jste v pravém sporťáku vám mimo jiné připomenou také nečalouněné prahy svým hliníkovým povrchem. Sedadla s volantem a výplně dveří jsou čalouněna kůží. Standardem je audio s CD přehrávačem a čtyřmi reproduktory. Před nepřízní počasí vás ochrání pouze lehká plátěná stříška, která může být za příplatek nahrazena snímací pevnou. Na přání je k dispozici Touring pack pro cestovatele, který obsahuje hlukovou izolaci, přídavné světlomety, koberce s hliníkovými opěrkami pro nohy spolujezdce, celočalouněný interiér podle přání buď v černé kůži, nebo barevné kůží či semiši, elektricky ovládaná okna a síť přidržující zavazadla.

Elise 111R je díky své nízké hmotnosti 860 kg a výkonnému motoru jedním z nejdynamičtějších vozů na trhu. Akceleraci z 0-100 km/h zvládne za 5,2 sekundy, na 160 km/h zrychlí za 13 sekund a nejvyšší rychlost má 241 km/h. To vše při plnění přísných norem Euro IV a přijatelné spotřebě.

Technické údaje
MotorR4
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)1796
Válce/ventily na válec4/4
Max. výkon (kW/ot)141/7800
Max. točivý moment (Nm/ot)181/6800
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)241
Zrychlení 0-100 km/h (s)5,2
Zrychlení 0-160 km/h (s)13
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)12,1
Mimo město (l/100 km)6,8
Kombinovaná (l/100 km)8,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3785
Šířka (mm)1719
Výška (mm)1117
Rozvor (mm)2300
Rozchod vpředu (mm)1457
Rozchod vzadu (mm)1507
Pohotovostní hmotnost (kg)860
Objem nádrže (l)40
Rozměr pneu vpředu175/55 R16
Rozměr pneu vzadu225/45 R17
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácnosti se v zimě levnějšího plynu nedočkají Domácnosti se v zimě levnějšího plynu nedočkají

Největší obchodníci se během topné sezony nechystají…

Automobilka PSA hodlá v budoucnu nabízet u všech modelů elektrickou verzi Automobilka PSA hodlá v budoucnu nabízet u všech modelů elektrickou verzi

Francouzská automobilka PSA hodlá od roku 2025 nabízet u…

Apple podlehl daňovému tlaku, v USA vytvoří dalších dvacet tisíc pracovních míst Apple podlehl daňovému tlaku, v USA vytvoří dalších dvacet tisíc pracovních míst

Firma Apple plánuje postavit další firemní kampus ve…

Růst čínské ekonomiky loni zrychlil Růst čínské ekonomiky loni zrychlil

Růst čínské ekonomiky v loňském roce zrychlil na 6,9…

 

Štítky Lotus Toyota Design Pneu

 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 



Lotus Elise Sprint neváží ani 800 kilogramů. Cena už tak slavná není Lotus Elise Sprint neváží ani 800 kilogramů. Cena už tak slavná není

Automobily Lotus nejsou o ohromném výkonu, ale zejména o…

Lotus Elise: Nová generace dorazí na konci desetiletí Lotus Elise: Nová generace dorazí na konci desetiletí

Lotus Elise se má v nové generaci představit v roce 2020…

 



 
První skica nové Škody Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

První skica nové Škody Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Dnes 08:11

Škoda Auto zveřejnila první skicu modernizované Škody Fabia. Vůz si odbude premiéru na březnovém autosalonu v Ženevě.




Blesk.cz

Jedlé kaštany: Jak vybrat kvalitní a dobře je doma upéci?

Jedlé kaštany: Jak vybrat kvalitní a dobře je doma upéci?

Také milujete tu vůni a chuť čerstvě upečených jedlých kaštanů? A víte, že si je můžete snadno připravit i doma?…

Brexit je o krok blíže: Britští poslanci zrušili nadřazenost zákonů EU

Brexit je o krok blíže: Britští poslanci zrušili…

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu dnes v souvislosti s chystaným odchodem z Evropské unie…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

To byly hody! Jeřábek má první gól v NHL. Pálili i Pastrňák, Krejčí a Kaše

To byly hody! Jeřábek má první gól v NHL. Pálili i…

SOUHRN | David Krejčí přispěl ve středečním utkání NHL gólem a přihrávkou k výhře Bostonu 4:1 nad Montrealem. Za…

 

Reflex.cz

Snowboarďáci jsou moje prokletí, říká herec Vojta Kotek

Snowboarďáci jsou moje prokletí, říká herec Vojta Kotek

Když jsme se sešli ve vinohradské kavárně, první, o co mě poprosil, bylo, abych ho nezkoušel z dějepisu. Marii…

Sněmovna za dva měsíce schválila jediný zákon. Nic lepšího si od parlamentu nemůžeme přát

Sněmovna za dva měsíce schválila jediný zákon. Nic…

Češi a Moravané jsou zpravidla věčně naštvaní, alespoň co se politiky týče. Slovy klasika někdo je z posledních…