Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Engineering: Lehká budoucnost automobilu v roce 2020

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Britský Lotus Engineering představil svou vizi úspory hmotnosti při konstrukci osobních automobilů, aniž by celkové náklady narostly do závratných výšek.

Podle něj může hmotnost budoucích automobilů klesnout až o 38 %, přičemž náklady stoupnou pouze o 3 %. Tento fakt demonstruje na studii crossoveru Toyota Venza pro rok 2020.

Je dostatečně známým faktem, že lehčí automobily mají nižší odpor zrychlení a tím i spotřebu paliva. Studie představuje dva scénáře: první je krátkodobý do roku 2017 a je spojen s využitím stávajících zařízení. Plánovaná redukce hmotnosti se v tomto případě pohybuje na hodnotě 21 % a úspora nákladů ve výši 2 %.

Podvozek a karoserie současné Toyoty Venza se skládají asi ze 400 dílů, zatímco za deset let by jejich počet měl být snížen na 211. Konstrukčním materiálem je dnes výhradně ocel, na konci druhé dekády 21. století se počítá s maximálním využitím hliníku, hořčíku a uhlíkových kompozitů, vysokopevnostní oceli by mělo být jen asi 7 %. Hmotnost celku by měla být o takřka polovinu nižší (211 kg místo 382 kg). Změní se i proces montáže, přednost dostane nízkoenergetické (frikční) svařování v kombinaci s lepením. Tyto postupy jsou dnes známé z výroby vysokorychlostních vlakových souprav.

Dietou by měly projít všechny komponenty vozu kromě pohonné jednotky, všechny dveře a blatníky nevyjímaje. Ty by měly být takřka o polovinu lehčí. V předním nárazníku se objeví hliníkový nosník místo ocelového, zvažováno bylo i použití hořčíku, ale ten je zatím příliš drahý. Konstruktéři pamatovali rovněž na detaily typu vstupu pro kontrolu a výměnu motorového oleje. Například zasklení je ale ve studii ponecháno původní, do budoucna se zvažuje použití lehkých polykarbonátů.

V interiéru jsou sloučeny takřka všechny ovládací prvky do několika elektronických modulů. Například jednotka navigace s dotykovou obrazovkou obsahuje i funkce řazení a parkovací brzdy. Klimatizace je začleněna do středové konzoly a udržuje rovněž teplotu nápojů v držácích.

Přední sedadla z uhlíkových vláken jsou přimontována k příčce v podlaze vozu, místa vzadu jsou vytvarována přímo do kompozitové struktury (podobný koncept použila Mazda u studie Kiyora z Tokia 2008). Čalounění obstará speciální textilie, a to včetně čtveřice koberců pro každého cestujícího zvlášť. Modifikace interiéru by měly přinést ve finále úsporu skoro 100 kg. Pro vnitřní i vnější osvětlení se uvažuje o použití xenonových výbojek.

Lotus je znám dlouholetým vývojem v oblasti lehkých materiálů, které aplikuje i na své současné modely Elise, Exige a Evora, o ultimativním 2-Eleven nemluvě.

Do roku 2020 zbývá celé desetiletí, nechme se tedy překvapit, zda se výše popsaná studie dočká reálné, potažmo dokonce sériové podoby, či bude inspirací pro ostatní automobilky.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
28. 4. 2010 20:10
Re: Hm...
ja o voze, ty o koze... ;-)
28. 4. 2010 19:06
Re: Hm...
Ale jo, má pravdu předsedo, přece čím těžší auto, tím více na něj působí gravitace a jak známo zemská tíže nohy víže, tedy lehčí auto nemusí tolik přakonávat gravitaci ;-) >:D
28. 4. 2010 18:43
Re: Hm...
Vážne je to tam tak. Ale asi by som sa Sleepera spýtal, či to medzitým neprepísal, snáď až tak zle nevidím...? >:D

Sleeper...???
Avatar - delphino
28. 4. 2010 17:20
Re: Hm...
ale v textu se mluví o odporu při zrychlení, tedy o setrvačnosti, která auto zatěžuje při zrychlení. Rozjetý auto už pak takovou spotřebu nemá...
Avatar - Ronault.
28. 4. 2010 16:35
Re: Hm...
Která bude mít nižší odpor vzduchu?
No samozřejmě menší odpor vzduchu bude mít ta kostka, kterou vyrobil prémiový a supermainstreamový výrobce! >:D >:D