Lotus Engineering: Lehká budoucnost automobilu v roce 2020

Lotus Engineering: Lehká budoucnost automobilu v roce 2020

 
 

Britský Lotus Engineering představil svou vizi úspory hmotnosti při konstrukci osobních automobilů, aniž by celkové náklady narostly do závratných výšek.

Podle něj může hmotnost budoucích automobilů klesnout až o 38 %, přičemž náklady stoupnou pouze o 3 %. Tento fakt demonstruje na studii crossoveru Toyota Venza pro rok 2020.

Je dostatečně známým faktem, že lehčí automobily mají nižší odpor zrychlení a tím i spotřebu paliva. Studie představuje dva scénáře: první je krátkodobý do roku 2017 a je spojen s využitím stávajících zařízení. Plánovaná redukce hmotnosti se v tomto případě pohybuje na hodnotě 21 % a úspora nákladů ve výši 2 %.

Podvozek a karoserie současné Toyoty Venza se skládají asi ze 400 dílů, zatímco za deset let by jejich počet měl být snížen na 211. Konstrukčním materiálem je dnes výhradně ocel, na konci druhé dekády 21. století se počítá s maximálním využitím hliníku, hořčíku a uhlíkových kompozitů, vysokopevnostní oceli by mělo být jen asi 7 %. Hmotnost celku by měla být o takřka polovinu nižší (211 kg místo 382 kg). Změní se i proces montáže, přednost dostane nízkoenergetické (frikční) svařování v kombinaci s lepením. Tyto postupy jsou dnes známé z výroby vysokorychlostních vlakových souprav.

Dietou by měly projít všechny komponenty vozu kromě pohonné jednotky, všechny dveře a blatníky nevyjímaje. Ty by měly být takřka o polovinu lehčí. V předním nárazníku se objeví hliníkový nosník místo ocelového, zvažováno bylo i použití hořčíku, ale ten je zatím příliš drahý. Konstruktéři pamatovali rovněž na detaily typu vstupu pro kontrolu a výměnu motorového oleje. Například zasklení je ale ve studii ponecháno původní, do budoucna se zvažuje použití lehkých polykarbonátů.

V interiéru jsou sloučeny takřka všechny ovládací prvky do několika elektronických modulů. Například jednotka navigace s dotykovou obrazovkou obsahuje i funkce řazení a parkovací brzdy. Klimatizace je začleněna do středové konzoly a udržuje rovněž teplotu nápojů v držácích.

Přední sedadla z uhlíkových vláken jsou přimontována k příčce v podlaze vozu, místa vzadu jsou vytvarována přímo do kompozitové struktury (podobný koncept použila Mazda u studie Kiyora z Tokia 2008). Čalounění obstará speciální textilie, a to včetně čtveřice koberců pro každého cestujícího zvlášť. Modifikace interiéru by měly přinést ve finále úsporu skoro 100 kg. Pro vnitřní i vnější osvětlení se uvažuje o použití xenonových výbojek.

Lotus je znám dlouholetým vývojem v oblasti lehkých materiálů, které aplikuje i na své současné modely Elise, Exige a Evora, o ultimativním 2-Eleven nemluvě.

Do roku 2020 zbývá celé desetiletí, nechme se tedy překvapit, zda se výše popsaná studie dočká reálné, potažmo dokonce sériové podoby, či bude inspirací pro ostatní automobilky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 

Štítky Toyota

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Batakové: Indonéský kmen, který své odsouzené jedl zaživa

Nikdy nespojovali svůj domov na březích jezera s okolním světem cestami nebo mosty. Dodnes praktikují…

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…