Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus Exige S Type 72: Pocta slavnému monopostu

Diskuze (0)
Fanoušci Formule 1 si při vyslovení názvu Lotus 72 okamžitě vybaví jména jako Fittipaldi, Ickx, Peterson nebo Rindt. Poctou tomuto úspěšnému monopostu ze 70tých let je edice Exige S Type 72.

Monopost Lotus 72 dominoval seriálu Formule 1 na počátku 70tých let. V roce 1970 nahradil neméně úspěšný typ 49 a už v první sezóně s ním Jochen Rindt získal titul mistra světa a Lotus zvítězil v Poháru konstruktérů. Lotus s typem 72 triumfoval ještě v letech 1972 a 1973 a druhý jezdecký titul přidal v sezóně 1972 Emerson Fittipaldi. Z celkem 75 závodů vytěžil Lotus 72 dvacet vítězství, a tomu odpovídá také počet kusů edice Exige S Type 72.

Britský trh dostane 20 kusů Lotusu Exige S Type 72 a dalších identických 20 kusů, avšak s volantem na levé straně, zamíří do kontinentální Evropy. Jednotlivé exempláře se budou od sebe lišit tabulkou – v každém voze na ní bude vyznačena jedna vítězná Grand Prix monopostu 72. Karoserie bude lakovaná v tradiční kombinaci černé barvy se zlatými linkami. Tuto konfiguraci doplňují černá pětipaprsková kola se zlatými límci a černé třmeny brzd AP Racing. V podobném duchu se nese i interiér. Zde se nacházejí černá skořepinová sedadla se zlatým prošíváním a vyšitým nápisem Type 72.

Dále se tato edice od běžného Exige S příliš neliší. Standardem je u něj, jinak příplatkový, Sport Pack, který se skládá z ochranného rámu, sportovní kontroly trakce, dvojice olejových chladičů a stabilizátorů s nastavitelnou tuhostí. Exige S Type 72 navíc zdarma dostane diferenciál se zvýšenou svorností a Performance Pack – větší brzdy, výkon motoru zvýšený na 176 kW a Launch control. Ve výbavě nechybí ani klimatizace.

Exige S Type 72 váží jen 935 kg. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 4,7 s a nejvyšší rychlost má 233 km/h. Cena pro evropské trhy je stanovena na 40.332 Euro bez daní (asi 1,07 milionu Kč bez DPH). Do prodeje se dostane v roce 40. výročí prvního závodního nasazení Lotusu 72. Stejný monopost britská automobilka připomněla také v roce 2002 edicí roadsteru Elise S2 Type 72.

Dalším důvodem pro připomínku slavné závodní minulosti je návrat jména Lotus do seriálu Formule 1. Nový malajský tým Lotus F1 Racing sice není reinkarnací původního Team Lotus, přesto automobilka i při této příležitosti odkazuje na svoji historii v královské disciplíně motorsportu.

Diskuze (0)