Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus plánuje nové sportovní modely proti Porsche, počítá se zvýšením odbytu na 8 tisíc vozů

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Britský Lotus má nový management a spřádá plány do budoucnosti. Chce zvýšit výrobu a konkurovat Porsche a zřejmě i Ferrari.

V příštích pěti letech by měla produkce vzrůst ze současných zhruba 2,5 tisíc aut na 6 až 8 tisíc ročně. V současné době působí na třiceti trzích, jejich počet by se měl takřka zdvojnásobit. Nové Lotusy budou mít sedmistupňové dvouspojkové převodovky, nastavitelnou aerodynamiku i tlumiče, budou moci jezdit na etanol i elektřinu. Zaměří se také více na luxus, otázkou je, zda lehoučké sportovní řady Elise či Exige dostanou nějakého nástupce. S crossoverem na základě čtyři roky starého konceptu APX se ale nepočítá.

Budoucí Lotusy budou konkurovat Porsche a Ferrari. Tedy alespoň některé, zejména ideový nástupce slavného typu Esprit. Pro něj se počítá s motorem 4,8 l V10 z Lexusu LFA, jenže těch bude pouze 500 kusů a Toyota těžko bude pokračovat ve výrobě drahých agregátů pro dalšího externího odběratele. Pravděpodobnější alternativou je pětilitrový vidlicový osmiválec z Lexusu IS-F. Dodávkám svých motorů V8 4,4 l se dvěma turbodmychadly se nebrání ani mnichovské BMW.

Lotus se svým majitelem, kterým je malajský Proton, pracuje na vývoji sériové verze městského vozítka EMAS. To bylo představeno letos v Ženevě a za jeho tvary stojí Italdesign. Do funkční podoby byla ovšem dotažena pouze pětidveřová verze Comfort, kterou by měl prodávat Proton v Asii a na Středním východě. Pod značkou Lotus bude vznikat kratší třídveřový vůz, který se v Ženevě jmenoval EMAS3 a byl pouhou maketou. Oba budou mít pod kapotou již známý tříválec z vlastního vývoje o objemu 1,2 litru, který bude sloužit jako podpora elektromotoru a bude zvyšovat akční rádius. Menší třídveřový hybrid se bude prodávat globálně.

Na zmíněném tříválci, který může spalovat také etanol, se neustále pracuje, divize Lotus Engineering v tomto projektu uzavřela partnerství se společností Fagor Ederlan, sériová výroba motoru je již velmi reálná. V Paříži se zcela určitě objeví koncept nějakého nového modelu v životní velikosti. Jakého ovšem, to je zatím ve hvězdách. Tam jsou i výsledky budoucí orientace britského výrobce. Byť se již v minulosti pokoušel o luxusnější vozy, nakonec se vrátil ke kořenům – lehkým sportovním autům s motory menších objemů. A teď má přijít opět změna.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
25. 6. 2010 10:58
Re: Přeji hodně úspěchu
Motory od Toyoty vedle? Ani zdaleka. Lotus upravoval a testoval motory od Toyoty s výkonem přes 500 koní. Motory od Toyoty narozdíl třeba od BMW mají velmý nevyužitý potenciál pro další úpravy. Určitě to není špatná volba. Exige taky nemá jen tak nějakou motoršunku, a taky je původem Toyoťácký.
25. 6. 2010 10:11
Re: Přeji hodně úspěchu
A jaké značky jsou motory v současném Elise/Exige? Že by....Toyota? :-)
24. 6. 2010 23:37
Re: Přeji hodně úspěchu
pokud postaví Lotus supersport okolo motoru z Lexusu LFA, tak bych o motorech od Toyoty nemluvil jako o šlápnutí vedle...
24. 6. 2010 17:50
Re: Přeji hodně úspěchu
s tou Toytou neudelali chybu, je to jeden z nejlepsich motoru co se vykonu a vydrze tyce, pokud vim byl pouzity i v posledni Celice, Corolle a jeste necem, ono tech motoru ktere by byli lehke a zaroven meli takovou variabilitu od zakladni varianty zas tolik nebude, precijen je kombinovanej s turbem i s kompresorem, vykonove spektrum zacinajici nekde na 80kW a koncici nad 200kW u nejlepsich verzi a zaroven moznost spalovat paliva jako E85, proste dobra volba

Exige S240 je muj favorit a doufam ze nastupce techto malich sportacku Elise a Exige se u Lotusu dockame :-)
Avatar - Barrichello
24. 6. 2010 11:39
Re: Přeji hodně úspěchu
Lotus vždycky uměl, taky mu držím palce.

I když muj nejoblíbenjší model byl Esprit s V8.

Takže na nový se hodně těším, akorát ty motory od Toyoty....mno... mohli tam dát něco jiného.