Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lotus v Ženevě 2006

Libor Zezulka
Sportovních automobilů není nikdy dost, zvláště když na kapotě nesou znak některého ze světoznámých výrobců. Lotus se do Ženevy vyzbrojil podle očekávání zcela novým modelem Europa S, ale naopak nečekaně vyrukoval se sportovním crossoverem APX.

Tato studie měla podle prvních reakcí velký ohlas. Druhou sportovní lahůdkou na stránku Lotusu byl vrcholný model Exige S.

Europa S

Orientace Lotusu na lehké, ale současně praktičtější vozy, není pouze rozmarem manažerů firmy. Podle marketingových průzkumů žádají potenciální zákazníci vozy se sportovním duchem, které však lze s minimálním utrpením používat ke každodenním jízdám. Do takové skupiny však žádný ze současných Lotusů nepatří a proto přichází Europa S, jejíž vývoj trval od prvního konceptu k sériové výrobě jen 28 měsíců. Nový Lotus má vnější rozměry 3900 x 1714 x 1120 mm a rozvor 2330 mm, takže je o 10 centimetrů delší než kupé Exige.

Novinka samozřejmě ctí firemní pravidlo o nízké pohotovostní hmotnosti, když váží jen 995 kg. To je více než v případě nekompromisního Exige S, ale to je přeci jen extrémní model, se kterým Europa S nesoupeří. Naopak Lotus zdůrazňuje, že jde o model, který nabídne podstatně více pohodlí. To neznamená zdaleka jen větší prostor uvnitř vozu, ale při pohledu na výšku 1120 mm je důležité také zvýšení vstupního profilu dveří o 90 mm, oproti Exige, 40 mm z toho bylo dodáno ke zvětšení výšky bočního skla. Větší je prostor i pro zavazadla (154 dm3).

Nízká hmotnost má svůj původ v použití hliníkového prostorového rámu, kompozitových povrchových panelech karosérie a také v novém uspořádání kompozitové přídě, která má konstrukcí definované deformační vlastnosti pro případ nehody. Kompozitová příď dokáže absorbovat třikrát až čtyřikrát více energie než ekvivalentní struktura vyrobená z konvenční oceli. Kupé má motor uložený před zadní nápravou v ocelovém pomocném rámu.

Jde o přeplňovaný zážehový motor Ecotec 2.0 l o výkonu 149 kW při 5400 ot./min a s nejvyšším točivým momentem 263 Nm při 4200 ot./min. Přeplňování zajistilo této jednotce plochou křivku točivého momentu, která již od 2000 ot./min dosahuje 90 % maxima. Zrychlení Lotusu Europa S z klidu na 96 km/h trvá 5,5 sekundy, akcelerace z 0 na 100 mph (160 km/h) je otázkou 14 sekund. Nejvyšší rychlost udávaná výrobcem činí 225 km/h.

Lotus Europa S bude nabízen na všech trzích, na nichž je značka zastoupena, mimo automobilových trhů USA a Kanady. Lotus Cars v současné době vyrábí 4000 až 4500 vozů ročně a nový model by měl k roční kapacitě automobilky v létě roku 2006 přidat dalších 500 vozů. V případě většího zájmu výrobce flexibilně zvýší výrobu, aby byl schopen uspokojit poptávku. Mezi zajímavosti, které se týkají výroby, patří například nové partnerství s blíže nespecifikovanou malajskou firmou z oblasti kosmického průmyslu, která je dodavatelem povrchových dílů karoserie.

Výroba jednoho exempláře Lotusu Europa S trvá tři a půl dne. Cena by se měla pohybovat kolem 49000 euro (podle zdanění v cílové zemi).

Exige S

Lotus se v Ženevě opravdu překonával a kromě dvou nových modelů představil také vrcholný model Exige S, který překoná dosavadní tabulková maxima ve výrobním programu firmy. Celohliníkový čtyřválec Toyoty o objemu 1796 cm3 s variabilním časováním a zdvihem ventilů VVTL-i technici Lotusu pečlivě vylepšují. Nyní vytvořili mechanicky přeplňovaný agregát (Rootsovo dmychadlo), pro který v Británii navrhli sací potrubí a mezichladič vzduch-vzduch, který nasává chladící medium otvorem na střeše vozu.

Výkony relativně malého motoru si vyžadují také intenzivní chlazení motorového oleje pomocí dvou vpředu umístěných chladičů. Nejvyšší výkon 162,5 kW je dosahován při 7800 ot./min, točivý moment vrcholí při 5500 ot./min hodnotou 215 Nm, ale již od 2000 ot./min je k dispozici 80 % této hodnoty. Nejvyšší otáčky motoru jsou 8000 ot./min, krátkodobě (po dobu 2 sekund) až 8500 ot./min. Lotus Exige S není automobilem, který chce jezdit jen rovně. Aerodynamika hraje důležitou roli při všech rychlostech, které je schopen dosahovat.

K hlavním aerodynamickým prvkům (převzatým z Exige) patří zcela plochá podlaha vozu vyrobená z hliníkových komponent, difuzér na zádi, který podporuje Venturiho efekt pod vozem nebo přední spojler, který se vznáší 108 mm nad povrchem, což umožňuje bezpečný přejezd městských překážek a současně má stále svůj aerodynamický význam. Síla motoru umístěného uprostřed vozu je přenášena přes šestistupňovou převodovku C64 a diferenciál se zvýšenou svorností na zadní kola.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 935 kg těžkému vozu jen 4,3 sekundy, 160 km/h se na tachometru objeví za necelých 10 sekund a nejvyšší rychlost (která u tohoto vozu ostatně nemá takový význam jako obratnost a jízdní vlastnosti v zatáčkách) činí 235 km/h. Kombinovaná spotřeba činí 9,1 l/100 km. Prodej na vybraných evropských trzích začne v květnu 2006, cena bez daní z přidané hodnoty činí 44 147 Euro.

APX

Lotus Engineering, jedna z odnoží slavného výrobce lehkých sportovních vozů, zabývající se zakázkovou konstrukcí automobilů a komponent podle požadavků automobilek, ukázal v Ženevě, kam až může zajít jeho aktivní přístup. Lotus vyvinul modulární systém, jehož využitím je možné snadno a rychle zahájit malosériovou výrobu technicky vyspělých vozů s hliníkovou karosérií. Náklady jsou díky modulární koncepci a možnému využití komponent v jiných karosářských verzích nižší než v případě samostatně vyvíjených modelů.

Navíc není třeba kompromisů, které jsou obvykle nezbytné při vytváření sportovních vozů vycházejících z rodinných hatchbacků. Lotus samotný využívá stejnou techniku ve svých současných sportovních vozech, ale studie APX má přesvědčit dalšího investora. Studie vycházející z hliníkové platformy Versatile Vehicle Architecture (VVA) dostala podobu stále populárnějších crossoverů. Pod kapotou je v předu uložený vidlicový šestiválec vlastní konstrukce o výkonu 184 kW.


Libor Zezulka