Zcela nové Lotusy jsme viděli na minulých autosalonech a tak je čas na různé odvozené verze.

Evora Type 124

Britský specialista na sportovní automobily na svém stánku představil závodní verzi kupé Evora s označením Type 124, jejíž závodní premiéra se má odehrát příští rok na čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu.

Kupé bylo pro použití na závodní dráze upraveno podle regulí třídy FIA GT. Vůz s motorem umístěným uprostřed a hliníkovou konstrukcí má většinu karosářských dílů vyrobenou z kompozitních materiálů kvůli snížení hmotnosti. Pro lepší aerodynamické vlastnosti jsou přepracovány oba nárazníky, prahy a na zádi je nový spoiler.

Vedle kompozitních materiálů přispěla k snížení hmotnosti samozřejmě i kompletní demontáž vybavení interiéru a odhlučňovacích materiálů. Výsledkem je úspora 200 kg, Evora Type 124 váží jen necelých 1200 kg.

V interiéru je nyní jen to nejnutnější k jízdě. Pro jezdce je připraveno anatomické sedadlo značky Recaro a o jeho bezpečnost při nárazu se postará ochranná klec.

Podvozek vozu je vybaven plně stavitelnými tlumiči a stabilizátory. Kontakt s vozovkou zajišťují 18palcová kola se závodními pneumatikami Pirelli, zatímco bezpečné zpomalování a zastavování mají na starosti šestipístkové brzdy AP Racing ovládané sportovním ABS od společnosti Bosch.

Šestiválec od Toyoty o objemu 3,5 litru s variabilním časováním ventilů je schopen poskytovat výkon přes 294 kW (400 k), pochopitelně v závislosti na konkrétních závodních předpisech.

Lotus bude v sezoně 2010 a 2011 podporovat vlastní závodní tovární tým a je více než pravděpodobné, že se Type 124 objeví i jako zákaznický vůz pro soukromé týmy.

Lotus Exige Cup 260

Nejostřejší zástupce malých dvoumístných kupé značky Lotus schválený pro běžný silniční provoz, Exige Cup 260, podstoupil pro modelový rok 2010 úpravy inspirované konceptem Exige GT3 z roku 2007. Projevují se především v lepší aerodynamice, jízdních vlastnostech a snížení hmotnosti oproti současné verzi.

Jednou z nejviditelnějších změn je nový zadní spoiler. Ten má oproti současnému provedení zvětšenu šířku o 181 mm, je o 46 mm výše a o 61 mm více vzadu. Tato úprava se ve výsledku projeví zlepšením obtékání vzduchu kolem zádě a také přispívá k zvýšení přítlaku zadních kol k vozovce. Při rychlosti 160 km/h působí nový spoiler na záď jako závaží o hmotnosti 42 kg.

Změny se odehrávají i na přídi, kde jsou nyní nově tvarované větší vstupy chladícího vzduchu a nárazník dostal nové karbonové lízátko, které přispívá k zvýšení aerodynamického přítlaku na přední nápravu.

Za úsporami hmotnosti stojí především použití karbonu a odlehčených komponentů. Díky karbonu se podařilo uspořit 12 kg. Z tohoto materiálu jsou nyní obě sedadla, jednodílná palubní deska, středový tunel, střešní panel, části přední kapoty i zádě, přední i zadní spoiler a boční vstupy vzduchu.

Dalších uspořených 22 kg mají na svém kontě odlehčené komponenty v podobě nové baterie pro závodní a sportovní vozy, pětipaprskových kol, upraveného pomocného rámu motorového prostoru a odlehčené zadní kapoty, která nahrazuje zadní okno. K snížení hmotnosti přispělo také odstranění některých dílů, jako je například vnitřní zpětné zrcátko nebo koberce. Pro modelový rok 2010 má Lotus Exige Cup 260 vážit 890 kg.

Podvozek Lotusu se rovněž dočkal změn a například úpravy zadní části šasi se projevily ve zvýšení tuhosti zádě o 30 %. K dalšímu zlepšení jízdních vlastností mají přispět nové stavitelné tlumiče Öhlins a stabilizátory. Brzdový systém je kombinací dílů od společností AP Racing a Brembo. První jmenovaný dodává brzdiče pro přední kotouče, zatímco druhý jmenovaný dodává díly pro zadní brzdy.

K pohonu slouží náležitě upravený čtyřválec o objemu 1,8 l od Toyoty, který je přeplňován kompresorem Eaton M62. Maximální výkon je 191 kW (260 k) při 8000 min-1 a točivý moment vrcholí hodnotou 236 Nm při 6000 min-1. Síla motoru je přenášena na kola zadní nápravy prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky C64.

Lotus Exige Cup 260 má v provedení pro modelový rok 2010 dosahovat maximální rychlosti okolo 245 km/h, akcelerovat z 0 na 100 km/h za 4,1 s a zrychlení z 0 na 160 km/h zvládnout za 9,9 s. Britská automobilka uvádí i spotřebu paliva v kombinovaném provozu, která se má pohybovat okolo 8,5 litru benzinu na 100 km, což je sice poměrně sympatická hodnota, ale většinu zájemců o tento sporťák nejspíš vůbec nezajímá.

Lotus Elise Club Racer

Na IAA Lotus představuje i nové speciální vydání modelu Elise. Pod označením Club Racer ale nečekejte vyšší výkon. Jde především o styl.

Lotus Elise Club Racer je především o novém barevném provedení karoserie i interiéru malého britského sporťáku. Základem pro tuto novou verzi je Elise S, k jehož pohonu slouží atmosférická čtyřválcová osmnáctistovka. Ta nabízí výkon 100 kW (136 k) při 6200 min-1 a točivý moment 172 Nm při 4200 min-1.

Maximální rychlost této verze o hmotnosti 860 kg je 207 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 6,1 s. Lotus i u tohoto modelu uvádí spotřebu paliva, která se v kombinovaném provozu pohybuje okolo 7,6 litru benzinu na 100 km.

Elise Club Racer se od ostatních verzí Elise odliší díky jednomu z čtveřice nových laků, které mají odkazovat na barevnou paletu modelů Elite a Elan z šedesátých let. Nové barvy karoserie jsou pojmenovány Elite Yellow, Carbon Grey, Sky Blue a Old English White. Tyto laky doplňují stříbrné a černé díly na exteriéru vozu.

K odlišení od ostatních verzí Elise mají přispět i standardně montovaná černá litá kola obutá do pneumatik Yokohama AD07 LTS. K identifikaci daného modelu přispěje i logo CR za předními koly.

V interiéru jsou použita nová sedadla v barvě karoserie vozu, která je použita i na středovém tunelu. Nový je i volant o průměru 320 mm a černá povrchová úprava řadicí páky.

Zároveň s představením na IAA ve Frankfurtu je od 15. září zahájen prodej tohoto modelu.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
Zdroj: redakce
 

Přidat názorDiskuse: Lotus ve Frankfurtu 2009

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.













Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…