Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zájem o přestavby aut na LPG se letos zdvojnásobil

redakce AUTO.CZ
Diskuze (13)
Zájem o přestavby aut s benzinovým motorem na propan-butan (LPG) se letos proti loňskému roku zhruba zdvojnásobil. Důvodem jsou především rostoucí ceny pohonných hmot, shodli se prodejci oslovení ČTK.

Loni tuzemské servisy namontovaly 20.000 přestaveb. Další vozy na LPG si motoristé dovezli z Itálie, Francie a zemí Beneluxu, kde je tato alternativa výrazně rozšířená. Počet aut přestavěných na LPG překročil podle Centrálního registru vozidel 140.000 kusů, což jsou asi tři procenta všech osobních aut na českých silnicích.

"V současné době pozorujeme o 100 procent větší zájem o přestavby na LPG, kdy většina řidičů, kteří s montáží LPG zařízení do svého vozidla váhali, jsou již pevně rozhodnuti a objednávají se," řekl ČTK jednatel firmy AUTOPLYN-CENTRUM Karel Baroš. Podle Michala Hudce ze společnosti HL Propan přitom roste poptávka nejen z Česka, ale i ze zahraničí.

Na rozdíl od pohonu na zemní plyn (CNG) úpravu na LPG nabízí jen Subaru. Další značky, které upravují vozy na LPG přímo ve výrobních závodech, jako je Renault, Volvo, nebo Fiat, tyto modely v Česku neprodávají. Cena přestaveb se pohybuje od zhruba 10.000 do 40.000 korun, náklady na ujetých 100 kilometrů jsou v porovnání s benzinem zhruba poloviční. Na jeden kilometr motorista ušetří více než jednu korunu. Průměrná návratnost se tak pohybuje v průměru kolem 30.000 km.

"Měsíčně najezdím okolo 4000 kilometrů. Současné ceny nafty mi nedaly jinou možnost než přejít na LPG," uvedl majitel autoservisu a obchodu s náhradními díly Vlastimil Goby.

I když je LPG stejně jako benzin nebo nafta ropný produkt, jeho nižší cena je daná především menší spotřební daní. Zatímco litr benzinu nyní vyjde na více než 32 korun, litr LPG stojí zhruba 16 Kč. LPG je možné v ČR načerpat u zhruba 700 čerpacích stanic, zemní plyn naopak nabízí jen kolem 20 čerpadel.

Nevýhodou LPG je snížení výkonu auta, mírně zvýšená spotřeba a také zmenšení zavazadlového prostoru, kam je nutné umístit nádrž na plyn. Jednou z možností je její montáž místo rezervního kola. Auta na LPG také nesmí parkovat v podzemních garážích.

Motorová nafta u českých čerpacích stanic od začátku roku zdražila o 3,50 Kč a v současnosti se prodává kolem 35 korun za litr. Benzin v průměru zdražil o dvě koruny na 32,70 Kč.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (13)
Avatar - Ronault.
14. 6. 2008 12:34
Re: nadsazeno
Není co dodat :yes:
K tomu vstřikovači... Je otázka, zda by neodešel i bez LPG. Já na benzín jen startuji a to jede jen pár vteřin, občas přepnu když jsem plně naložený do stoupání na benzín, i když to moc tedy nepomáhá.
Nedávno jsem přepínal pro srovnání výkonu právě toho dědového Favorita. Sice jsem nepoužil standardizovaný testů... S LPG jsem se dostal na dálnici na 162, pak jsem ubral na 150, přepl na benzín a zkoušel znovu a opět jen 162. Pravdou je, že to už ale bylo spíš kompletní maximum letitého auta >:D
Ale za těch 12 let a dohromady 6 aut doma a další 2 v rodině nebyl nikdy problém. Jen občas seřídit opravdu profíkem.
14. 6. 2008 12:21
Re: nadsazeno
mam druhe auto na LPG.. prvni Rapid, v pohode.... ted mam Sonatu V6... za rok a pul usetreno na palivu 63.000. Minus 38.000 prestavba, rekneme 1000kc technicka a evidencni prohlidka.... z tohoto pohledu setrim.... jenze, diky tomu, ze jsem jezdil tolik na plyn a malo na benzin, mam v tahu vstrikovace... vymena za nove rovna se 30.000 - tim padem vyhodnost jde do kytek... ale je to ma hloupost, mel jsem to stridat a predesel bych tomu. Ostatne vstrikovace se daji vycistit za par tisic.... spotrebu mam s LPG vyssi zhuba o 1-2litry.... misto 10litru benzinu, 11-12.. s tim, ze na spotrebu nehledim.... z toho vychazi uspora palivu na km 1,45kc.... k tomu pricist naklady, ktere kolem toho jsou... Nicmene i dalsi auto budu mit na LPG, protoze 6valec v benzinu chci i priste. Nicmene pokles vykonu je znat, neni to moc, ale zna to je.... asi jako kdyz pustim klimu
Avatar - T613
14. 6. 2008 11:16
Re: nadsazeno
Klidně bych do T613 LPG nebo CNG dal. Proč? Protože je to plnohodnotná alternativa k palivům. Konec konců první spalovací motory byly na plyn. A na rozdíl od dieselu, který nemám rád, je pouhým uchem nerozeznatelný od benzínu.
Takže do velkoobjemových benzínů? Ano, když najedu dostatečné množství kilometrů.
Avatar - Ronault.
14. 6. 2008 10:39
Re: nadsazeno
Nevím kde vidíš problém s osobním osočováním? To, že neumíš číst je holý fakt. Nebo jen vytrváváš věty z kontextu? Citace: Například Favorit s dobře seřízeným PLG měl spotřebu v létě kolem 8 litrů a a na výkonu nešel poznat rozdíl (zkušenost po 200 000 km na třech vozech). 200 000 km na třech Favoritech.

Opakovat to můžeš, že český průměr je 5000 km/rok, ale tím se to ještě nestává faktem, natož věcným argumentem. Nejlépe dodej ony tabulky jako já ceny přestaveb. A i když je dodáš, tak to nehovoří nic o počtu najetých km vozů po přestavbě. Nikdo si nepřestavuje auto pro 5 000 km ročně.

To, že ty bys do T613 nedal plyn ještě neznamená, že to neudělají jiní. Jak chceš vysvětlit to jejich množství?

Nevím, co Ti připadá směšného na přestavbě velkých aut na LPG? Zkus si přečíst tento test Cayenne [odkaz]
V tomto článku máš krásně popsáno ono přepínání na LPG, které trvá několik vteřin a rozhodně to nijak výrazně spotřebu benzínu neovlivňuje.
Je spousta lidí, kteří potřebují velké auto vyšší střední nebo MPV a najezdí mnoho km ročně avšak netouží po dieselu, tak jdou do LPG - příkladem můžou být taxikáři. Myslíš, že to přestavují proto, že by se to nevyplatilo?

A proč to není tak rozšířené? Protože zatím téměř žádný prodejce nových aut nedodává LPG k novému vozu. Když si ho chce majitel přestavět, tak musí čekat na vypršení záruky, což limituje při počtu let, které auto má, návratnost investice. Proto u nás jezdí daleko méně nových vozů na LPG ve srovnání s Belgií, Holandskem nebo Francií
Avatar - Ronault.
14. 6. 2008 02:31
Re: nadsazeno
Měl by ses naučit pořádně číst. Nepsal jsem o zkušenostech s třemi auty. Byl to jen výběr a právě tou Š105 to začalo před mnoha lety, pokračovalo to všemi druhy až po současný systém sekvenčního vstřikování. Ne montáž, ale konečné ježdění. To, že si někdo nepřijede seřídit směšovač, tak za tom mu nikdo nemůže. Můžou za to právě ti lempli na přestavbách, že majitele na to neupozorní a ani to pořádně neumí seřídit.

Jestli průměrný český řidič najede ročně méně jak 5 tis. km, tak mi vysvětli to, že v bazarech máme 5 let stará auta s přetočenými tahometry na v průměru 80-90 000 km? To tam ty kilometry naběhaly samy? Jestli ty jezdíš méně jak 5000 km za rok, tak to se Ti ani auto nevyplatí mít. 5000 km najede i můj 82 letý děda, který jezdí k doktorce a do města pro chleba. A má to na LPG, i když je pravdou, že si auto s LPG už koupil.

Zde máš odkaz na ceník přestaveb již sekvenčního vstřikování. Nikde 60 000 Kč není: [odkaz]
Kde si ty ceny cucáš, to tedy nevím.

Jinak běžně si předělávají na LPG své T613 jejich majitělé, potkat Omegu V6, Lagunu V6, ale i MB není problém. Pokud by ta spotřeba byla až natolik vysoká, tak by si to majitelé nenechali na LPG přestavět.

A srovnávat tady diesel a LPG může jen absolutní benzínový zaslepenec. LPG stále vychází z benzínu a spolehlivostí nijak motor neomezuje. Jediné, co odchází dřívě, je výfuk. A LPG je taky citlivější na svíčky, na těch si při výměně třeba nechat záležet.

A ještě jednou. Lidi si umí spočítat kolik toho ročně najezdí a ten, co jezdí pod 10 000 km, do toho nejde, pokud si to nekoupí již přestavěné