Lze objektivně měřit kvalitu automobilového designu?
V první řadě je třeba říci, co tak široký pojem, jakým je design, zahrnuje. Nahlédneme-li na něj jako na soubor aspektů, jedním z nich bude estetický vzhled, který upoutá zrak pozorovatele na první pohled. Druhou důležitou vlastností je volba použitých materiálů a jejich kvalita. Nutno zmínit ergonomii jednotlivých ovládacích prvků (v případě přístrojových desek, potažmo interiéru, jde o důležitý bod hodnocení).
Je však design, který je neoblíbený u převažující části populace, nekvalitní? Musí být tvarosloví méně prodávaných vozidel nižší jakosti? A pozná se vyspělý design podle jeho odolnosti stárnutí?
První téma lze demonstrovat na Fiatu Multipla. Unikátní velkoprostorovou kreaci můžeme považovat za jeden z typických polarizátorů na poli průmyslového designu, neboť prezentuje velmi atypické tvary. Patrně nejvíce diskutovaná část, tj. stupňovitá příď, je volně napojena na ponton, což dává vyniknout prakticky kolmému dílu s dálkovými světly. Vzhledem k převaze odpůrců tohoto atypicky zejícího produktu je nasnadě, že je vůz konstruován chybně a disponuje nevhodným pojetím estetiky. Skutečnost, že v roce 1999 se Multipla stala exponátem v newyorském Muzeu moderního umění, ale narušuje suverenitu negativního pohledu na vůz.
Řada lidí se domnívá, že kvalita designu spočívá v četnosti vozu na pozemních komunikacích, tedy míře jeho prodejnosti. Toto hodnocení lze shledat nepravdivým. Podle tohoto názoru by totiž řada méně prodávaných vozidel (ostře řezaná a nespočtem hran prokládána Lamborghini, pozoruhodně konzervativní Rolls-Royce či nordické produkty Saab a Volvo) byla vyvedena v nekvalitním designu, zatímco automobily, jež se umisťují na předních příčkách prodejních statistik, by splňovaly přísné estetické normy (o čemž lze u řady úspěšně prodávaných modelů pochybovat).
Tuzemská Škoda Octavia, která byla v Itálii roku 2004 zvolena nejkrásnějším automobilem střední třídy, je považována za ukázkový příklad karosářské nadčasovosti. Ačkoli se letos dočká nástupce, stárne velmi pomalu. Z nemalé části je to způsobeno obezřetným přístupem k prvoplánovým stylingovým experimentům a plynulým navázáním na svého neméně trvanlivého předchůdce. Lze konstatovat, že právě nadčasovost je jednou z podmínek pro úspěšný a kvalitně provedený design, který je u Octavie příkladně konzervativní.
Kvalitu designu je však třeba vždy posuzovat v rámci vymezených mantinelů. Ty mohou být cenové, velikostní či v podobě cílové skupiny zákazníků. Sem je zahrnuta orientace designu svému konečnému účelu – vozidlo s pořizovací cenou do 150.000 Kč nemůže v této disciplíně konkurovat kupé vyšší třídy, jemuž ztvárnění stálo v cestě pramálo překážek.
Obecně vzato, kvalitu designu vyměřit lze. Nezřídka však opravdová jakost vyplyne naplno až po letech. Samotný vkus je však ryze subjektivní záležitostí. Při pohledu na soudobou nabídku vozidel lze konstatovat, že trh svede uspokojit tužby vskutku širokého spektra zákazníků.