Lze objektivně měřit kvalitu automobilového designu?

Lze objektivně měřit kvalitu automobilového designu?

 

Design je předmětem polemik a vášnivých disputací. Lze však nestranně stanovit, je-li diskutovaný návrh zdařilý či nikoli?

V první řadě je třeba říci, co tak široký pojem, jakým je design, zahrnuje. Nahlédneme-li na něj jako na soubor aspektů, jedním z nich bude estetický vzhled, který upoutá zrak pozorovatele na první pohled. Druhou důležitou vlastností je volba použitých materiálů a jejich kvalita. Nutno zmínit ergonomii jednotlivých ovládacích prvků (v případě přístrojových desek, potažmo interiéru, jde o důležitý bod hodnocení).

Je však design, který je neoblíbený u převažující části populace, nekvalitní? Musí být tvarosloví méně prodávaných vozidel nižší jakosti? A pozná se vyspělý design podle jeho odolnosti stárnutí?

První téma lze demonstrovat na Fiatu Multipla. Unikátní velkoprostorovou kreaci můžeme považovat za jeden z typických polarizátorů na poli průmyslového designu, neboť prezentuje velmi atypické tvary. Patrně nejvíce diskutovaná část, tj. stupňovitá příď, je volně napojena na ponton, což dává vyniknout prakticky kolmému dílu s dálkovými světly. Vzhledem k převaze odpůrců tohoto atypicky zejícího produktu je nasnadě, že je vůz konstruován chybně a disponuje nevhodným pojetím estetiky. Skutečnost, že v roce 1999 se Multipla stala exponátem v newyorském Muzeu moderního umění, ale narušuje suverenitu negativního pohledu na vůz.

Fiat Multipla (1998-2010)
 

Řada lidí se domnívá, že kvalita designu spočívá v četnosti vozu na pozemních komunikacích, tedy míře jeho prodejnosti. Toto hodnocení lze shledat nepravdivým. Podle tohoto názoru by totiž řada méně prodávaných vozidel (ostře řezaná a nespočtem hran prokládána Lamborghini, pozoruhodně konzervativní Rolls-Royce či nordické produkty Saab a Volvo) byla vyvedena v nekvalitním designu, zatímco automobily, jež se umisťují na předních příčkách prodejních statistik, by splňovaly přísné estetické normy (o čemž lze u řady úspěšně prodávaných modelů pochybovat).

Rolls-Royce na Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2011
 

Tuzemská Škoda Octavia, která byla v Itálii roku 2004 zvolena nejkrásnějším automobilem střední třídy, je považována za ukázkový příklad karosářské nadčasovosti. Ačkoli se letos dočká nástupce, stárne velmi pomalu. Z nemalé části je to způsobeno obezřetným přístupem k prvoplánovým stylingovým experimentům a plynulým navázáním na svého neméně trvanlivého předchůdce. Lze konstatovat, že právě nadčasovost je jednou z podmínek pro úspěšný a kvalitně provedený design, který je u Octavie příkladně konzervativní.

Škoda Octavia (2004-2012)
 

Kvalitu designu je však třeba vždy posuzovat v rámci vymezených mantinelů. Ty mohou být cenové, velikostní či v podobě cílové skupiny zákazníků. Sem je zahrnuta orientace designu svému konečnému účelu – vozidlo s pořizovací cenou do 150.000 Kč nemůže v této disciplíně konkurovat kupé vyšší třídy, jemuž ztvárnění stálo v cestě pramálo překážek.

Obecně vzato, kvalitu designu vyměřit lze. Nezřídka však opravdová jakost vyplyne naplno až po letech. Samotný vkus je však ryze subjektivní záležitostí. Při pohledu na soudobou nabídku vozidel lze konstatovat, že trh svede uspokojit tužby vskutku širokého spektra zákazníků.

Neúspěšné modely - Speciální příloha Auto.cz

Lancia Thesis (2002-2009)
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 

Štítky Design

 

Přidat názorDiskuse: Lze objektivně měřit kvalitu…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…