Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Magna Steyr Mila EV v Ženevě 2009

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Rakouská firma Magna Steyr přestavuje v Ženevě nejen studii malého čtyřmístného hatchbacku Mila EV, ale prakticky hotovou podvozkovou platformu malého hybridního automobilu, připravenou pro zástavbu do několika různých karoserií.

Rakouská odnož velkého automobilového dodavatele Magna, je připravena nabídnout velkým automobilkám technickou bázi pro jejich sériové modely. Studie Mila EV slouží tedy nejen jako demonstrátor designového potenciálu, ale hlavně jako nabídkový exponát, jehož útroby možná brzy zdomácní v některém sériovém voze jiné značky.

Jak zkratka EV napovídá, jedná se o elektromobil, přesněji řešení hybrid, který může v sériové podobě pracovat jako čistě elektrický dopravní prostředek nebo elektromobil, kterému po vyčerpání kapacity lithiových akumulátorů dodává proud spalovací motor.

Základem studie je nezávislá a do značné míry flexibilní platforma (podlahová plošina), která má v přední části vozu spalovací motor a elektromotor, v zadní pak nádrž na benzin a akumulátorovou sadu. Elektrickou trakční výbavu představuje synchronní elektrický stroj o výkonu 50 kW, který může pracovat v režimu elektromotoru nebo generátoru. Maximální točivý moment 120 Nm je dosahován v širokém pásmu mezi 0 a 4000 min-1, maximální otáčky elektrického zařízení jsou 12000 min-1. Skladování elektrické energie má v režii akumulátorová sada s kapacitou 10 kWh a pracovním napětím 400 V. Její nabití by mělo trvat jen 2,5 hodiny.

Elektrické soustavě asistuje malý zážehový dvouválec do V se zdvihovým objemem 810 cm3, jehož maximální výkon 25 kW začne dobíjet akumulátory a dodávat proud pro elektromotor ve chvíli, kdy se kapacita akumulátorové sady vyčerpá. Automobil v této konfiguraci umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za 17 s, nejvyšší rychlost činí 120 km/h a dojezd 280 km je omezen pouze objemem palivové nádrže.

Vnější rozměry odpovídají malým vozům (3866 x 1680 x 1525 mm, rozvor 2500 mm), pohotovostní hmotnost studie činí 1285 kg, zavazadlový prostor má objem 350 l.

Elegantní design odpovídá současným malým pětidveřovým hatchbackům, návrháři se přesto odvázali a vytvořili některé zajímavé, až futuristické prvky. Jde především o linku od předních světlometů nahoru ke střeše, ta se pak vrací zpět přes dolní hranu bočních oken. V pásu pod prolisem bočních dveří, který vede až na záď vozu, je pak indikátor stavu nabití baterií. Jsou do něj integrována také čidla otevírání dveří, která lze aktivovat elektronickým klíčem. V prosklené střeše jsou pak nainstalovány solární panely, které slouží jako dodatečný zdroj elektrické energie. Konvenční zpětná zrcátka byla nahrazena kamerami.


Aleš Dragoun
Diskuze (0)