Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Magna Steyr: milá studie Mila

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Rakouská firma Magna Steyr je dlouhá léta dodavatelem předních automobilek a také výrobcem několika na zakázku vyráběných modelů. Na IAA se však předvedla se svým prvním konceptem...

V současné době se jedná o Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300 C, BMW X3, Saab 9-3 Cabriolet, Mercedes-Benz E 4Matic a Chrysler Voyager.

Vývojovou a výrobní kompetenci prokázala tato firma, sídlící v Grazu, studií Mila, představenou na IAA ve Frankfurtu. Název v sobě ukrývá alespoň částečné vysvětlení smyslu tohoto konceptu: Mila= Magna Innovation Lightweight Auto. Lehká stavba karosérie je patrná na první pohled, Mila vypadá spíše jako civilizovaná formule. Závodním speciálům je blízká také konstrukce náprav a prostorový rám z hliníkových profilů.

Až podrobnější prohlídka technických parametrů ukáže, že automobil není jen rychlý (0-100 km/h za 6,9 s, nejvyšší rychlost přes 200 km/h), ale také šetrný vůči životnímu prostředí. Pohon zadních kol obstarává uprostřed uložený čtyřválec 1,6 l přeplňovaný kompresorem. Palivem je zemní plyn, což je zdroj energie, který pomáhá zvyšovat účinnost spalovacího motoru z 25 (benzín) na 32 %, přičemž automobil plní i nejnovější přísné kalifornské normy kategorie AT-PZEV (Advanced Technology Partial Zero Emission Vehicle). 110kilowattový čtyřválec čerpá energii z palivové nádrže umístěné za řidičem.

Ptáte se kdo si něco takového koupí? Tvůrci vidí hned několik okruhů potenciálních zájemců. Mohou to být individualisté a nadšenci pro nová a neobvyklá vozidla, řidiči, kteří hledají automobil k osobní přepravě, který by byl ekologicky šetrný. Vyloučen není ani zájem potenciální motocyklistů, kteří však preferují současně se vzduchem ve vlasech také jistotu čtyř kol. Poslední vyhraněnou skupinou pak může být rodina, která již jeden až dva automobily má, ale hledá třetí automobil pouze pro radost.

Magna Steyr jako dodavatel řešení pro velké automobilky nebude usilovat o zahájení sériové výroby automobilu odvozeného z konceptu Mila, ale nepřímo jej nabízí jako koncepční návrh některému velkému hráči na trhu. Dokončení vývoje do stádia sériové výroby by podle prohlášení Magna Steyr mělo trvat asi 23 měsíců.

Ondřej Láník
Diskuze (3)