Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mahindra Komodo: Vize brutálního teréňáku od indického designéra

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Indická Mahindra & Mahindra se chce zbavit alespoň v mezinárodním měřítku image výrobce levných osobních a užitkových aut. Designér Makrand Patil pro ni navrhl koncept SUV Komodo.

Indická Mahindra se snažila v minulosti protlačit na americký trh, ale nepovedlo se. Působila i v některých evropských zemích, všude tam je bohužel brána spíše za exota. V současné době se kromě asijských zemí orientuje hlavně na Afriku a Jižní Ameriku. Proč ne, tam její produkty najdou rozhodně široké uplatnění a emisní požadavky na motor a bezpečnostní předpisy nejsou tak přísné. Na starém kontinentu v současnosti neexistuje podle dostupných informací oficiální distribuce. Automobily této značky lze ovšem koupit třeba na Slovensku. Mnozí ji navíc chápou hlavně jako výrobce zastaralých terénních aut zvláštního vzhledu, případně ji vůbec neznají. To se ale může v budoucnu změnit.

Skutečně brutální terénní Komodo navrhl Ind Makrand Patil, absolvent turínského IED. Při jeho vzniku spolupracoval přímo s indickou automobilkou. Výsledek představuje auto určené hlavně pro domácí trh. Podle slov samotného tvůrce se zákazníci mají rekrutovat z mladších lidí, případně středního věku, mělo by jít bohatší majitelé firem, či syny podnikatelů se sportovními sklony.

„Vozidlo s pohonem 4x4 je velké, silné, robustní a luxusní zároveň. Perfektní pro indický terén. Může být použito kdekoliv, na silnicích i mimo ně včetně hluboké vody. Více se zaměřuje na off-roadové schopnosti, užije si jej však celá rodina,“ prozradil o něm samotný designér.

Komodo zatím existuje pouze coby hliněný model, fotografie jsou pochopitelně počítačové. O technice je tedy předběžné vůbec mluvit. Patil bral ale v úvahu i trvanlivost a spolehlivost současných vozů Mahindra. Zda je to jen marketing, nebo ne, my Evropané bohužel posoudit nemůžeme, málokdo z nás měl to štěstí, aby se s nějakou mahindrou svezl. O samotné kvalitě výroby v Indii si iluze nedělejme, ale co v autě není, nemůže se rozbít, že? Poněkud protichůdné požadavky návrhu splňuje i takřka vojenská khaki barva studie, alespoň na některých snímcích. Doplňuje ji kontrastní žlutá a oranžová. Při pohledu na stroj se možná někomu vybaví prototyp Lamborghini Urus zkřížený s geny původně vojenského speciálu řady LM. Inspirace? Možná, Komodo ale působí mnohem mohutněji než Urus a je cíleno trochu jinam.

Mahindra je většinovým vlastníkem jihokorejského SsangYongu, který zachránila před krachem prakticky v hodině dvanácté. Patří jí i výrobce elektromobilů Reva. Její vlastní výrobní program je ale i tak velmi široký. Produkuje užitkové automobily od tříkolek Alfa, které připomínají klasiku Piaggio Ape, přes rustikální pick-up Bolero až po velké náklaďáky a turistické autobusy. V oblasti osobních aut jsou těžištěm terénní vozy a SUV. Thar je pohrobkem válečného Jeepu, který se v Indii začal montovat hned po ukončení krvavého konfliktu. V portfoliu najdeme i osobní verze zmíněného Bolera, nebo technicky o něco mladší Scorpio. Kompaktní SUV Quanto, Xylo a originální XUV 500 představují v rámci nabídky značky modernu. Nezapomínejme na sedan Verito, což není nic jiného než Dacia Logan první generace. Z něj ne odvozen i hatchback Vibe.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - Hotwire
23. 2. 2014 12:11
Nuz
Zakladna linia a tvary su fakt zaujimave. Ale detaily su hrozne prekombinovane, ale chapem, to patri k mentalite Indov, cim viac pruzkov tym viac Adidas. >:D
21. 2. 2014 21:37
peknee
pekne
Avatar - pumpkin
21. 2. 2014 19:40
Pekné
Ako klobúk dole. Za takýto dizajn by sa nehanbili ani Taliani. :yes:
Avatar - Ada je zase tady
21. 2. 2014 16:30
Nejhezčí na něm jsou
ta kola s vysokým profilem :-!