MAN: 100 let nákladních vozidel a autobusů

 

Koncern MAN má více 250 let dlouhou historii, jejíž součástí je již rovných sto let i výroba užitkových vozidel.

Společnost Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer byla do obchodního rejstříku ve městě Norimberk zapsána 21. června 2015. Podnik vznikl jako Joint Venture Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG a švýcarského výrobce užitkových vozidel Saurer.

Krátce na to opustil společnou továrnu v Lindau u Bodamského jezera první třítunový nákladní vůz MAN-Saurer, který byl brzy následován prvními autobusy. Ty sloužily na meziměstských linkách a kromě pasažérů vozily rovněž dopisy a balíčky pro říšskou poštu.

V roce 1916 se výroba přemístila do továrny MAN v Norimberku. Po oddělení od Saurer roku 1918 se firma nazývala M.A.N. Lastwagenwerke.

Roku 1924 prezentoval MAN první nákladní vozidlo s dieselovým motorem s přímým vstřikováním paliva. Ve srovnání s tehdy běžnými benzínovými motory uspořil až 75 procent provozních nákladů.

MAN: 90 let dieselů s přímým vstřikováním

Ve stejném roce vyrobil MAN první nízkopodlažní autobusy se speciálními pro ten účel konstruovanými podvozky s nízkým rámem. Do té doby byly autobusy, které MAN vyráběl od roku 1915, stavěny na podvozky nákladních vozidel.

V roce 1928 představil MAN svůj první nákladní automobil se třemi nápravami, který se tak stal předskokanem pro všechny další těžkotonážní nákladní vozy této značky. O čtyři roky později dostal vůz S1H6 motor D4086, což byl velký vznětový motor o výkonu 103 kW (140 k), a stal se tak nejsilnějším dieselovým nákladním automobilem na světě.

V průběhu padesátých let se vlajkovou lodí značky stal MAN F8 se svým motorem V8 o síle 132 kW (180 k). MAN se v roce 1951 stal prvním výrobcem v Německu, který nabídl motor pro nákladní vůz s turbodmychadlem. Tento šestiválec poskytoval z objemu 8,72 litru výkon 129 kW (175 k).

Přesně v polovině padesátých let se výroba nákladních vozidel i autobusů přemístila do nového sídla v Mnichově, zatímco z továrny v Norimberku se stalo kompetenční centrum pro výrobu motorů.

Roku 1961 uvedl MAN na trh první autobus postavený na modulárním principu – 750HO. Na jednotný podvozek tak byly montovány varianty nástaveb pro městskou, linkovou i zájezdovou dopravu.

O deset let později převzal MAN společnost Büssing Automobilwerke s továrnou v Salzgitteru. Mimo techniky podpodlažních motorů, na kterou byl Büssing specializovaný, se ujalo i logo Büssing, braunschweigský lev, kterého od té doby nesou na masce všechna užitková vozidla značky MAN.

V segmentu lehkých nákladních vozidel zahájil MAN na konci sedmdesátých let spolupráci s Volkswagenem a vozidla řady G byla takto společně vyráběna do roku 1993. Dnes je MAN součástí koncernu VW.

Výrobní řada TGA, nastavila v roce 2000 nové standardy, jak v komfortu a ergonomii, tak rovněž v oblasti technologie, jako například MAN TipMatic nebo MAN Comfort-Shift pro optimální průběh řazení.

S převzetím značky autobusů NEOPLAN upevnil MAN roku 2001 svoji pozici v prémiovém segmentu zájezdových autobusů.

Milníkem v technologii motorů bylo uvedení motorů D20 se vstřikováním Common-Rail roku 2004. Jako první výrobce užitkových vozidel MAN vybavil všechny svoje motory úsporným a ekologickým elektronicky řízeným vstřikováním paliva.

Prostřednictvím TGL a TGM modernizoval MAN v roce 2005 také lehkou a střední výrobní řadu. Při tom se podařilo díky kombinaci zpětného vedení výfukových plynů a filtru jemných částic dosáhnout hodnot vyžadovaných tehdy platnou normou Euro 4 zcela bez potřeby přídavného činidla AdBlue.

O dva roky později nastoupily hned dva modely jako nástupci TGA v těžké řadě, zatímco TGX je dimenzován pro dálkovou přepravu, tak TGS přichází ke slovu v oblastech trakce a náročného rozvážkového provozu.

V roce 2010 zahájil MAN sériovou výrobu městského autobusu s hybridním pohonem MAN Lion´s City Hybrid, schopného uspořit ve srovnání s konvečním autobusem až 30 procent paliva.

MAN představil vozidla řady TG s motory Euro VI

Aktuální emisní norma Euro 6 byla výzvou, na kterou MAN odpověděl v roce 2012 nejnovější generací svých vozidel TG a s nejnovější generací motorů D38 představil MAN na podzim 2014 prozatímní vrchol své stoleté historie vývoje motorů pro užitková vozidla.

MAN TGX D38 “100 Years Edition” je oslavou významného výročí

Spolupracujeme s TipCars.com
Prezident Zeman zavítá na Slovensko, sejde se s Kiskou Prezident Zeman zavítá na Slovensko, sejde se s Kiskou

Prezident Miloš Zeman dnes zavítá na Slovensko. Půjde o…

Průkaz ISIC dobývá pražské školy Průkaz ISIC dobývá pražské školy

Průkazy ISIC jsou již mnoho let samozřejmostí pro…

Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars Nástupce Apolla? Trump uložil NASA připravovat pilotované mise na Měsíc a na Mars

Americký prezident Donald Trump dnes vydal nařízení o…

Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu Kyjevský soud propustil Saakašviliho na svobodu

Kyjevský soud dnes zamítl žádost ukrajinské prokuratury o…

 
Zdroj: MAN Truck&Bus

Štítky MAN Profi Autobusy Nákladní

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Ekologická daň za převod ojetého vozidla: Víte, kolik v současnosti zaplatíte?

Včera

Koupě starého levného auta se může při jeho přeregistrování prodražit. Důvodem je tzv. ekologická daň. Kolik v současné době zaplatíte?




Blesk.cz

Zeman si „oťukl“ ministry Babišovy vlády. Řešila se inkluze i kanál Dunaj-Odra-Labe

Zeman si „oťukl“ ministry Babišovy vlády. Řešila se…

Prezident Miloš Zeman přijal v pondělí na zámku v Lánech kandidáta na ministra školství Roberta Plagu. Stávající…

Děsivé video: Kluk v Brně přebíhal před tramvají! Ta ho smetla!

Děsivé video: Kluk v Brně přebíhal před tramvají! Ta…

Děsivou srážku dítěte a několikatunové tramvaje zachytila v Brně kamera z protější soupravy. Kluk se bezhlavě…

 

iSport.cz

Dunící Lapač, Dopita i kelímky na rozhodčí. Vsetín zase žije hokejem

Dunící Lapač, Dopita i kelímky na rozhodčí. Vsetín…

Čtyřicet minut před začátkem zápasu se nedalo u zimáku zaparkovat. Už zase. Jako před lety, kdy Vsetín s…

Kdo zaplatí Filla? O teplického tahouna je v lize zájem, na tahu je teď Baník

Kdo zaplatí Filla? O teplického tahouna je v lize…

Otázka za milion, vlastně dva a půl: Kde bude hrát Martin Fillo? Teplice, po podzimu šestý tým HET ligy, mu…

 

Reflex.cz

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína s HBO a na cestu přibalte soundtrack

Hledáte tip na seriál? Vydejte se dvakrát do Berlína…

Berlín se dvakrát zhmotnil v seriálu, který na tuzemských obrazovkách uvádí stanice HBO; oba už jsou komplet…

O vystoupení z EU a NATO by se muselo rozhodovat v referendu, říká Michal Horáček

O vystoupení z EU a NATO by se muselo rozhodovat v…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…