Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN: 100 let nákladních vozidel a autobusů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Koncern MAN má více 250 let dlouhou historii, jejíž součástí je již rovných sto let i výroba užitkových vozidel.

Společnost Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer byla do obchodního rejstříku ve městě Norimberk zapsána 21. června 1915. Podnik vznikl jako Joint Venture Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG a švýcarského výrobce užitkových vozidel Saurer.

Krátce na to opustil společnou továrnu v Lindau u Bodamského jezera první třítunový nákladní vůz MAN-Saurer, který byl brzy následován prvními autobusy. Ty sloužily na meziměstských linkách a kromě pasažérů vozily rovněž dopisy a balíčky pro říšskou poštu.

V roce 1916 se výroba přemístila do továrny MAN v Norimberku. Po oddělení od Saurer roku 1918 se firma nazývala M.A.N. Lastwagenwerke.

Roku 1924 prezentoval MAN první nákladní vozidlo s dieselovým motorem s přímým vstřikováním paliva. Ve srovnání s tehdy běžnými benzínovými motory uspořil až 75 procent provozních nákladů.

Ve stejném roce vyrobil MAN první nízkopodlažní autobusy se speciálními pro ten účel konstruovanými podvozky s nízkým rámem. Do té doby byly autobusy, které MAN vyráběl od roku 1915, stavěny na podvozky nákladních vozidel.

V roce 1928 představil MAN svůj první nákladní automobil se třemi nápravami, který se tak stal předskokanem pro všechny další těžkotonážní nákladní vozy této značky. O čtyři roky později dostal vůz S1H6 motor D4086, což byl velký vznětový motor o výkonu 103 kW (140 k), a stal se tak nejsilnějším dieselovým nákladním automobilem na světě.

V průběhu padesátých let se vlajkovou lodí značky stal MAN F8 se svým motorem V8 o síle 132 kW (180 k). MAN se v roce 1951 stal prvním výrobcem v Německu, který nabídl motor pro nákladní vůz s turbodmychadlem. Tento šestiválec poskytoval z objemu 8,72 litru výkon 129 kW (175 k).

Přesně v polovině padesátých let se výroba nákladních vozidel i autobusů přemístila do nového sídla v Mnichově, zatímco z továrny v Norimberku se stalo kompetenční centrum pro výrobu motorů.

Roku 1961 uvedl MAN na trh první autobus postavený na modulárním principu – 750HO. Na jednotný podvozek tak byly montovány varianty nástaveb pro městskou, linkovou i zájezdovou dopravu.

O deset let později převzal MAN společnost Büssing Automobilwerke s továrnou v Salzgitteru. Mimo techniky podpodlažních motorů, na kterou byl Büssing specializovaný, se ujalo i logo Büssing, braunschweigský lev, kterého od té doby nesou na masce všechna užitková vozidla značky MAN.

V segmentu lehkých nákladních vozidel zahájil MAN na konci sedmdesátých let spolupráci s Volkswagenem a vozidla řady G byla takto společně vyráběna do roku 1993. Dnes je MAN součástí koncernu VW.

Výrobní řada TGA, nastavila v roce 2000 nové standardy, jak v komfortu a ergonomii, tak rovněž v oblasti technologie, jako například MAN TipMatic nebo MAN Comfort-Shift pro optimální průběh řazení.

S převzetím značky autobusů NEOPLAN upevnil MAN roku 2001 svoji pozici v prémiovém segmentu zájezdových autobusů.

Milníkem v technologii motorů bylo uvedení motorů D20 se vstřikováním Common-Rail roku 2004. Jako první výrobce užitkových vozidel MAN vybavil všechny svoje motory úsporným a ekologickým elektronicky řízeným vstřikováním paliva.

Prostřednictvím TGL a TGM modernizoval MAN v roce 2005 také lehkou a střední výrobní řadu. Při tom se podařilo díky kombinaci zpětného vedení výfukových plynů a filtru jemných částic dosáhnout hodnot vyžadovaných tehdy platnou normou Euro 4 zcela bez potřeby přídavného činidla AdBlue.

O dva roky později nastoupily hned dva modely jako nástupci TGA v těžké řadě, zatímco TGX je dimenzován pro dálkovou přepravu, tak TGS přichází ke slovu v oblastech trakce a náročného rozvážkového provozu.

V roce 2010 zahájil MAN sériovou výrobu městského autobusu s hybridním pohonem MAN Lion´s City Hybrid, schopného uspořit ve srovnání s konvečním autobusem až 30 procent paliva.

Aktuální emisní norma Euro 6 byla výzvou, na kterou MAN odpověděl v roce 2012 nejnovější generací svých vozidel TG a s nejnovější generací motorů D38 představil MAN na podzim 2014 prozatímní vrchol své stoleté historie vývoje motorů pro užitková vozidla.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)