MAN: 100 let nákladních vozidel a autobusů

 

Koncern MAN má více 250 let dlouhou historii, jejíž součástí je již rovných sto let i výroba užitkových vozidel.

Společnost Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer byla do obchodního rejstříku ve městě Norimberk zapsána 21. června 2015. Podnik vznikl jako Joint Venture Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG a švýcarského výrobce užitkových vozidel Saurer.

Krátce na to opustil společnou továrnu v Lindau u Bodamského jezera první třítunový nákladní vůz MAN-Saurer, který byl brzy následován prvními autobusy. Ty sloužily na meziměstských linkách a kromě pasažérů vozily rovněž dopisy a balíčky pro říšskou poštu.

V roce 1916 se výroba přemístila do továrny MAN v Norimberku. Po oddělení od Saurer roku 1918 se firma nazývala M.A.N. Lastwagenwerke.

Roku 1924 prezentoval MAN první nákladní vozidlo s dieselovým motorem s přímým vstřikováním paliva. Ve srovnání s tehdy běžnými benzínovými motory uspořil až 75 procent provozních nákladů.

MAN: 90 let dieselů s přímým vstřikováním

Ve stejném roce vyrobil MAN první nízkopodlažní autobusy se speciálními pro ten účel konstruovanými podvozky s nízkým rámem. Do té doby byly autobusy, které MAN vyráběl od roku 1915, stavěny na podvozky nákladních vozidel.

V roce 1928 představil MAN svůj první nákladní automobil se třemi nápravami, který se tak stal předskokanem pro všechny další těžkotonážní nákladní vozy této značky. O čtyři roky později dostal vůz S1H6 motor D4086, což byl velký vznětový motor o výkonu 103 kW (140 k), a stal se tak nejsilnějším dieselovým nákladním automobilem na světě.

V průběhu padesátých let se vlajkovou lodí značky stal MAN F8 se svým motorem V8 o síle 132 kW (180 k). MAN se v roce 1951 stal prvním výrobcem v Německu, který nabídl motor pro nákladní vůz s turbodmychadlem. Tento šestiválec poskytoval z objemu 8,72 litru výkon 129 kW (175 k).

Přesně v polovině padesátých let se výroba nákladních vozidel i autobusů přemístila do nového sídla v Mnichově, zatímco z továrny v Norimberku se stalo kompetenční centrum pro výrobu motorů.

Roku 1961 uvedl MAN na trh první autobus postavený na modulárním principu – 750HO. Na jednotný podvozek tak byly montovány varianty nástaveb pro městskou, linkovou i zájezdovou dopravu.

O deset let později převzal MAN společnost Büssing Automobilwerke s továrnou v Salzgitteru. Mimo techniky podpodlažních motorů, na kterou byl Büssing specializovaný, se ujalo i logo Büssing, braunschweigský lev, kterého od té doby nesou na masce všechna užitková vozidla značky MAN.

V segmentu lehkých nákladních vozidel zahájil MAN na konci sedmdesátých let spolupráci s Volkswagenem a vozidla řady G byla takto společně vyráběna do roku 1993. Dnes je MAN součástí koncernu VW.

Výrobní řada TGA, nastavila v roce 2000 nové standardy, jak v komfortu a ergonomii, tak rovněž v oblasti technologie, jako například MAN TipMatic nebo MAN Comfort-Shift pro optimální průběh řazení.

S převzetím značky autobusů NEOPLAN upevnil MAN roku 2001 svoji pozici v prémiovém segmentu zájezdových autobusů.

Milníkem v technologii motorů bylo uvedení motorů D20 se vstřikováním Common-Rail roku 2004. Jako první výrobce užitkových vozidel MAN vybavil všechny svoje motory úsporným a ekologickým elektronicky řízeným vstřikováním paliva.

Prostřednictvím TGL a TGM modernizoval MAN v roce 2005 také lehkou a střední výrobní řadu. Při tom se podařilo díky kombinaci zpětného vedení výfukových plynů a filtru jemných částic dosáhnout hodnot vyžadovaných tehdy platnou normou Euro 4 zcela bez potřeby přídavného činidla AdBlue.

O dva roky později nastoupily hned dva modely jako nástupci TGA v těžké řadě, zatímco TGX je dimenzován pro dálkovou přepravu, tak TGS přichází ke slovu v oblastech trakce a náročného rozvážkového provozu.

V roce 2010 zahájil MAN sériovou výrobu městského autobusu s hybridním pohonem MAN Lion´s City Hybrid, schopného uspořit ve srovnání s konvečním autobusem až 30 procent paliva.

MAN představil vozidla řady TG s motory Euro VI

Aktuální emisní norma Euro 6 byla výzvou, na kterou MAN odpověděl v roce 2012 nejnovější generací svých vozidel TG a s nejnovější generací motorů D38 představil MAN na podzim 2014 prozatímní vrchol své stoleté historie vývoje motorů pro užitková vozidla.

MAN TGX D38 “100 Years Edition” je oslavou významného výročí

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 
Zdroj: MAN Truck&Bus

Štítky MAN Profi Autobusy Nákladní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…