MAN Concept S: Aerodynamický tahač i návěs
Před dvěma roky, v rámci mezinárodní výstavy IAA v Hannoveru představila společnost MAN Truck & Bus AG silniční tahač s označením MAN Concept S. Tehdejší studie trucku představila automobilovému světu aerodynamickou optimalizaci vozidel tohoto segmentu.
Letos, dva roky poté, společnost MAN Truck & Bus učinila další krok, tentokráte společně se specialisty z firmy KRONE, představením silniční soupravy složené s návěsu KRONE AeroLiner a silničního tahače MAN Concept S. Na mezinárodní výstavě IAA 2012 v Hannoveru byla odhalena designová studie revoluční silniční soupravy v měřítku 1:1.
Budoucnost evropské silniční dopravy se ubírá především směrem k ochraně životního prostředí. Do roku 2050 bude v tomto sektoru dopravy eliminováno 60 % současného objemu CO2.
Zatím co škodliviny z výfuků spalovacích motorů musí rozhodně poklesnout, objem silniční dopravy zboží bude jednoznačně stoupat. Také z tohoto důvodu v současnosti nabírá debata o nových rozměrových limitech pro dálkové silniční soupravy na obrátkách. Současná legislativní úprava totiž nechává konstruktérům jen velmi malý prostor.
Liberálnější pojetí rozměrových limitů by mohlo znamenat větší možnosti pro snížení škodlivých emisí přesně tak, jak ukazuje společnost MAN Truck & Bus pomocí nového konceptu silniční soupravy.
S nepříliš velkým přírůstkem celkové délky dokáže tahač Concept S a návěs AeroLiner, pomocí aerodynamické optimalizace, dosáhnout koeficientu čelního odporu vzduchu hodnoty normálního osobního automobilu.
S koeficientem odporu vzduchu Cw 0,3 dokáže tato silniční souprava, poháněná motorem stejných výkonových parametrů jako v současnosti, zredukovat emise škodlivého plynu CO2 o celých 25 %. A to při zachování současné kapacity přepravního prostoru návěsu.
Aerodynamicky optimalizovaný návěs KRONE AeroLiner má v sobě integrované dvě palivové nádrže tak, aby bylo možné optimalizovat správným způsobem obtékání vzduchu. Ke stejnému účelu byl vytvořen také nový spoiler a aerodynamická kapotáž přechodu mezi tahačem a návěsem, stejně jako zakrytování podvozku návěsu a speciálně upravená záď soupravy.
Tahač i návěs jsou konstruovány tak, aby byly kompatibilní se všemi ostatními silničními tahači a návěsy, stejně jako s nákladovými rampami bez ztráty jakéhokoliv manipulačního a nákladového prostoru. To znamená, že mohou být téměř okamžitě zakomponovány do stávajících dopravních flotil.