Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN Concept S: Nižší spotřeba díky aerodynamice

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Na IAA v Hannoveru se odehraje premiéra designové studie MAN Concept S.

Německý výrobce nákladních vozů MAN si pro letošní IAA v Hannoveru připravil studii Concept S. Ta má demonstrovat možnosti drastického snížení spotřeby paliva u kamionů prostřednictvím propracované aerodynamiky.

Koncept tahače návěsů pro velmi blízkou budoucnost se odklání od typických krychlovitých tvarů kabin současných kamionů, a díky svým liniím, které jsou výsledkem testování v aerodynamickém tunelu, má podobný odpor vzduchu jako moderní osobní automobil.

Právě díky svým tvarům má mít MAN Concept S až o 25 procent nižší spotřebu paliva ve srovnání s konvenčním 40tunovým tahačem.

Studie je zároveň příspěvkem k aktuální diskuzi o povinném omezení délky užitkových vozidel v Evropě. Pro dosažení lepších aerodynamických vlastností kamionů a snížení spotřeby paliva při zachování současné délky ložné plochy návěsu se bude muset přistoupit k povolení mírného prodloužení celkové délky soupravy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
17. 9. 2010 14:46
Re: aerodynamika je základ
Souhlasím, ale nesmí trpět praktičnost. Pokud se bude předek takto "balit", bude muset mít řidič víc v zorném poli A sloupek. Ale i na tomto konceptu není aerodynamika zcela dotažená kvůli "cool" designu. Blatníky předních kol by měly plynule pokračovat, zadní kola by to chtělo asi zakrytovat stejně jako spodek.
Tak mě taky napadá, proč dneska kdy se hledí na snižování spotřeby se nedávají na zadní kola aut kryty jako měl třeba Citroen CX - zakrytí zadních kol prokazatelně zlepšuje aerodynamiku a snižuje spotřebu. Velkoplošné zakrytí podvozku s propočítaným prouděním vzduchu by taky jistě pomohlo. Taky ty dnešní tupé vysoké předky aut asi nebudou aerodynamicky ideální.
Avatar - eLzyx
17. 9. 2010 09:42
aerodynamika je základ
ale že jim trvalo přijít na takovou podstatnou věc.