Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN a DB Schenker testují propojené konvoje v praxi

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Výrobce nákladních vozidel značky MAN, poskytovatel logistických služeb společnost DB Schenker a Vysoká škola Fresenius testují síťově propojená nákladní vozidla ve skutečném každodenním provozu.

Společnosti MAN Truck & Bus, DB Schenker a německá Vysoká škola Fresenius posunuly společný projekt jízdy v konvoji (tzv. Platooning) do další etapy. V polovině února letošního roku došlo v centrále společnosti MAN Truck & Bus k předání klíčů od nových vozidel pro jízdu v konvojích zástupcům společnosti DB Schenker.

Tento krok představuje zásadní milník ve společném projektu, jehož plánování se rozběhlo v loňském roce. Během několika následujících měsíců bude probíhat fáze projektu zaměřená na testování vozidel, jezdících v konvojích, ve skutečném silničním provozu. Společnost DB Schenker tyto konvoje využije na dálnici A9 mezi Mnichovem a Norimberkem.

Bude to také poprvé, co testovací řidiče MAN vymění za volantem profesionální řidiči DB Schenker. Jejich zkušenosti, odhad a vyhodnocení jízdy v konvoji budou středobodem práce na Vysoké škole Fresenius, která jako třetí partner při testovacích jízdách poskytuje podporu po vědecké stránce.

Prof. Dr. Christian T. Haas, vedoucí Institutu komplexního zdravotnického výzkumu Vysoké školy Fresenius, k tomu uvedl, že součástí projektu je i výzkum vlivu této nové technologie na řidiče. Studie se soustředí na neurofyziologickou a psychosociální úroveň.

Výsledky studie interakce člověka se strojem se pak využijí při dalším vývoji technologie. Nastavení projektu přináší i příležitost vytvořit obecné závěry o dopadu digitalizace pracovních podmínek a poslouží tak jako odrazový můstek pro další projekty.

Individuální jízdy konvojů na dálnici A9 začínají v dubnu letošního roku. Vozidla budou zpočátku jezdit bez nákladu, aby bylo možno vyhodnotit podmínky jízdy v každodenním provozu a aby se dobře vyškolili řidiči, kteří budou vozidla řídit. Ti dostanou intenzivní teoretický i praktický výcvik od specialistů MAN ProfiDrive a budou trénovat na trenažérech. Experti z Vysoké školy Fresenius budou jezdit s řidiči a zaznamenávat jejich zkušenosti.

Po dokončení této intenzivní přípravné fáze se spustí týdenní a potom i každodenní testovací jízdy. Během testů se počítá i se zařazením vozidel s reálným nákladem zákazníků. Konvoje se následně nasadí až třikrát denně na trase mezi logistickými centry DB Schenker v Mnichově a Norimberku.

Při platooningu dvě nebo více nákladních vozidel jede po dálnici v těsném odstupu virtuálně spojené s pomocí asistenčních a řídicích elektronických systémů. Všechna vozidla v konvoji jsou spolu propojena elektronickým tažným lanem, zajišťujícím komunikaci mezi vozidly, přičemž rychlost a směr jízdy určuje vůz v čele celé jízdní čety.

V tomto kontextu je elektronické propojení vozidel v konvoji zárukou bezpečné jízdy. Jedním z důležitých cílů platooningu je také úspora paliva v celém konvoji díky využití jízdy v závětří.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
14. 4. 2018 10:38
Bez odstupu
To mě zajímá to brzdění s prázdným kamionem na mokru/,sněhu a beton.dalnici-nic se nedeje jen bliká ABS a skutek utek.