19.9. 2012 Petr Dalecký Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

MAN Lion´s City Euro 6 - Městský puritán

 

Společnost MAN Truck & Bus představila první městský autobus Euro 6. Kombinuje všechny dostupné systémy úpravy spalin.

Dvouosý MAN Lion´s City s motorem D2066 LUH o výkonu 235 kW (320 k) plní Euro 6. Obdržel dodatečnou úpravu výfukových plynů a onboard diagnostický systém dle zákonných požadavků nadcházejícího limitu Euro 6. Technologii MAN Euro 6 také používají šestiválcové motory D0836 LOH a D2676 LOH a exponát Systém-SCRT (Selective Catalytic Reduction Technology).

EEV bez AdBlue

Městské autobusy německé značky plní aktuální nejpřísnější emisní standard EEV bez selektivní katalytické redukce a roztoku močoviny. Nepotřebují k tomu žádnou zvláštní infrastrukturu, používají recirkulaci s jejich chlazením výfukových plynů filtr pevných částic CRTec.

Zkratka CRT znamená Continuously Regenerating Trap (kontinuálně regenerující fi ltr). Tento prvek zahrnuje oxidační katalyzátor integrovaný v tlumiči výfuku. Následný povrchový filtr pevných částic redukuje nejmenší částice sazí až o 99 procent. Vozidla EEV musejí ve srovnání s Euro 5 dosáhnout snížení podílu pevných částic ve výfukových plynech o třetinu (z 0,03 na 0,02 g/kWh v European Transient Cycle). Dále je předepsáno, že opacita výfukových plynů se má proti Euro 5 snížit o zhruba 70 procent. Filtr částic MAN CRTec zcela odbourává viditelné částice sazí – nezávisle na teplotě výfukových plynů, tedy i okamžitě po studeném startu.

Euro 6 s AdBlue

Upravené motory, vylepšená elektronika vozidla a nové zásobování AdBlue tvoří součásti systému Euro 6. Technologie potřebné pro Euro 6 EGR a SCR aplikuje MAN úspěšně již mnoho let v užitkových vozidlech. Například techniku SCR najdeme v nákladních vozech běžně od roku 2005. Technologie filtru pevných částic MAN CRTec je v sériovém nasazení již od roku 2000. MAN tyto vyzrálé technologie pro dosažení Euro 6 smysluplně spojil a navzájem optimálně sladil.

Při přechodu od Euro 5/EEV na Euro 6 vývojáři upravovali vstřikování a dimenzování spalování tak, že nyní probíhá optimálně z hlediska spotřeby a pevných částic. V rámci sériových a provozních testů byla a jsou průběžně zjišťována data o spotřebě. MAN vychází v otázce spotřeby Euro 6 městských autobusů z toho, že se minimálně vyrovná úrovni EEV. Vedlejším přínosem takového spalování je nižší obsah částic sazí ve výfukových plynech.

Oxidy dusíku

Euro 6 proti normě Euro 5 vyžaduje redukci emisí NOX o 80 procent (z 2 na 0,4 g/kW). MAN Truck & Bus toho dosahuje za pomoci kombinace řízené recirkulace výfukových plynů a SCR katalyzátoru pro dodatečné ošetření spalin. Poměr účinností obou systémů EGR + SCR je vhodným řešením pro malou konzumaci paliva paliva i AdBlue. EGR uvnitř motoru umožňuje nižší emise NOX s optimalizovanou spotřebou. To v důsledku znamená skromnější spotřebu Ad- Blue při redukci NOX v SCR systému. Kombinace EGR + SCR zajišťuje efektivní snížení NOX v klasických cyklech městských autobusů.

Částice

Obsah pevných složek musí být proti normě Euro 5 o dvě třetiny procent snížen. K tomu je u Euro 6 poprvé nutné splnit mezní hodnotu pro množství pevných částic. Tento limit může být zaručen pouze za použití uzavřených filtrů částic a reálně vede ke snížení jejich množství až o 90 % proti Euro 5. MAN proto kombinuje SCR katalyzátor s uzavřeným fi ltrem částic včetně senzoriky k systému SCRT, který je kompaktně součástí výfukového tlumiče. Technologie Euro 6 je v městském autobusu integrována tak, že ve srovnání s dieselovým autobusem EEV nedochází k žádnému úbytku míst k sezení. Dosavadní hmotnostní výhodu autobusů MAN s technologií Pure Diesel dokázali inženýři nadále zachovat. Navýšení hmotnosti systému Euro 6 v městském autobusu činí přibližně 150 kg ve srovnání s provedením EEV.

Snížení oxidů dusíku požadované normou Euro 6 odpovídá rozsahem přibližně všem předchozím pěti krokům euronorem dohromady. U Euro 6 musejí poprvé systémy neustále kontrolovat dodržování hraničních hodnot během provozu (In-Use-Compliance). Nový požadavek na monitorování NOX během provozu si vyžaduje novou komplexnější elektroniku a senzoriku vozidla.

Součásti systému

Ústřední komponenty technologie Euro 6 jsou třetí generace vstřikování common rail, chlazené a řízené zpětné vedení výfukových plynů, dvoustupňové přeplňování a dále dodatečné ošetření výfukových plynů pomocí SCR-systému s integrovaným oxidačním katalyzátorem a CRT-fi ltr (Continous Regenerating Trap). Elektronické senzory neustále kontrolují kapacitu filtru pevných částic. Do SCRT systému je integrována rovněž senzorika pro kontrolu NOX.

Teprve současné systémy common rail s plně variabilním řízením vstřikování umožňují vyřešit fyzikální rébus a mít v každém okamžiku provozu lně pod kontrolou oxidy dusíku, pevné částice i spotřebu. Vývojoví inženýři vyvinuli common rail pro Euro 6 tak, že vstřikovací tlaky jsou s hodnotou až 180 MPa na úrovni motorů Euro 5/EEV. Pro Euro 6 je nejdůležitějším aspektem nových agregátů zcela nové dimenzování spalování, které charakterizuje jeho vyšší teplota a nižší spotřeba nafty.

Dvě turba

U přeplňování přichází v případě Euro 6 ke slovu spojení dvoustupňového přeplňování s mezichladičem a hlavním chlazením plnicího vzduchu. Dvě robustní turbodmychadla v jednom kompaktním plnicím modulu řídí dvoustupňově množství nasávaného vzduchu i plnicí tlak. Vysokotlaký stupeň, menší turbodmychadlo s obtokovým ventilem výfukových plynů, zabezpečuje v dolních oblastech zatížení a otáček rychlý nárůst plnicího tlaku a tím vysoký moment působící a vozidlo při rozjezdu. Již při nízkých otáčkách je k dispozici směšovací poměr vzduchu a paliva ve výši požadované pro spalování s nízkou produkcí pevných částic. V horních oblastech zatížení i otáček zabezpečuje nízkotlaký stupeň potřebné množství vzduchu a vyznačuje se mimořádně vysokou účinností. MAN nadále vědomě staví na dvou robustních spolehlivých separátních kompresorech namísto komplexního kompresoru s variabilní geometrií lopatek turbíny.

MAN Lion's City obdržel novou koncepci nádrží na palivo a AdBlue. Jsou umístěny na pravé straně vozidla, pro efektivní obsluhu je 20litrová nádoba na AdBlue uložena hned vedle naftové a je klasicky označena modrým víčkem. AdBlue má však bod tuhnutí již při teplotě -11,5 °C, proto jsou nádrž, přívodní potrubí a modul pro dávkování činidla vyhřívané.

Zákazníci si mohou dieselové autobusy MAN Lion's City v provedení Euro 6 již objednávat, první dodávky vozidel proběhnou na počátku příštího roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra Evropská bankovní agentura by mohla mít v Praze moderní kanceláře blízko centra

Česká republika má vhodnou budovu v blízkosti centra…

Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza Zákon o hazardu ovlivnila lobby, tvrdí analýza

Zákon o hazardních hrách, který platí od letoška, doznal…

Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se Krása rozkladu. Smíchovské nádraží skrývá pozapomenutý protiatomový kryt, podívejte se

Deník E15.cz dostal od železničářů ojedinělou možnost…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

 

Štítky MAN Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl, nechci ho vystavit peklu

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl,…

Slavný český fotbalista Tomáš Řepka (43) byl ženatý s modelkou Vlaďkou Erbovou (36). Jejich vztah ale…

 

iSport.cz

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit favorita v časovce?

Froome si jede pro triumf na Tour. Jak zastavit…

PŘÍMO Z FRANCIE | Kolem půl šesté odpoledne pozná cyklistická Tour de France svého letošního vítěze. Tehdy…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy čtou recepty? Nesmysl!

Kuchyňský freestyle aneb muži improvizují a ženy…

Jedno z celkem běžných genderových klišé praví, že vaření podle receptů je především doménou žen, zatímco muži v…

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

Den třetí objektivem Martina Straky na ostravském festivalu

I včera fotografoval Martin Straka na Colours of Ostrava, a i včera vznikla z jeho snímků unikátní série.…