reklama


MAN Lion´s City Euro 6 - Městský puritán

 

Společnost MAN Truck & Bus představila první městský autobus Euro 6. Kombinuje všechny dostupné systémy úpravy spalin.

Dvouosý MAN Lion´s City s motorem D2066 LUH o výkonu 235 kW (320 k) plní Euro 6. Obdržel dodatečnou úpravu výfukových plynů a onboard diagnostický systém dle zákonných požadavků nadcházejícího limitu Euro 6. Technologii MAN Euro 6 také používají šestiválcové motory D0836 LOH a D2676 LOH a exponát Systém-SCRT (Selective Catalytic Reduction Technology).

EEV bez AdBlue

Městské autobusy německé značky plní aktuální nejpřísnější emisní standard EEV bez selektivní katalytické redukce a roztoku močoviny. Nepotřebují k tomu žádnou zvláštní infrastrukturu, používají recirkulaci s jejich chlazením výfukových plynů filtr pevných částic CRTec.

Zkratka CRT znamená Continuously Regenerating Trap (kontinuálně regenerující fi ltr). Tento prvek zahrnuje oxidační katalyzátor integrovaný v tlumiči výfuku. Následný povrchový filtr pevných částic redukuje nejmenší částice sazí až o 99 procent. Vozidla EEV musejí ve srovnání s Euro 5 dosáhnout snížení podílu pevných částic ve výfukových plynech o třetinu (z 0,03 na 0,02 g/kWh v European Transient Cycle). Dále je předepsáno, že opacita výfukových plynů se má proti Euro 5 snížit o zhruba 70 procent. Filtr částic MAN CRTec zcela odbourává viditelné částice sazí – nezávisle na teplotě výfukových plynů, tedy i okamžitě po studeném startu.

Euro 6 s AdBlue

Upravené motory, vylepšená elektronika vozidla a nové zásobování AdBlue tvoří součásti systému Euro 6. Technologie potřebné pro Euro 6 EGR a SCR aplikuje MAN úspěšně již mnoho let v užitkových vozidlech. Například techniku SCR najdeme v nákladních vozech běžně od roku 2005. Technologie filtru pevných částic MAN CRTec je v sériovém nasazení již od roku 2000. MAN tyto vyzrálé technologie pro dosažení Euro 6 smysluplně spojil a navzájem optimálně sladil.

Při přechodu od Euro 5/EEV na Euro 6 vývojáři upravovali vstřikování a dimenzování spalování tak, že nyní probíhá optimálně z hlediska spotřeby a pevných částic. V rámci sériových a provozních testů byla a jsou průběžně zjišťována data o spotřebě. MAN vychází v otázce spotřeby Euro 6 městských autobusů z toho, že se minimálně vyrovná úrovni EEV. Vedlejším přínosem takového spalování je nižší obsah částic sazí ve výfukových plynech.

Oxidy dusíku

Euro 6 proti normě Euro 5 vyžaduje redukci emisí NOX o 80 procent (z 2 na 0,4 g/kW). MAN Truck & Bus toho dosahuje za pomoci kombinace řízené recirkulace výfukových plynů a SCR katalyzátoru pro dodatečné ošetření spalin. Poměr účinností obou systémů EGR + SCR je vhodným řešením pro malou konzumaci paliva paliva i AdBlue. EGR uvnitř motoru umožňuje nižší emise NOX s optimalizovanou spotřebou. To v důsledku znamená skromnější spotřebu Ad- Blue při redukci NOX v SCR systému. Kombinace EGR + SCR zajišťuje efektivní snížení NOX v klasických cyklech městských autobusů.

Částice

Obsah pevných složek musí být proti normě Euro 5 o dvě třetiny procent snížen. K tomu je u Euro 6 poprvé nutné splnit mezní hodnotu pro množství pevných částic. Tento limit může být zaručen pouze za použití uzavřených filtrů částic a reálně vede ke snížení jejich množství až o 90 % proti Euro 5. MAN proto kombinuje SCR katalyzátor s uzavřeným fi ltrem částic včetně senzoriky k systému SCRT, který je kompaktně součástí výfukového tlumiče. Technologie Euro 6 je v městském autobusu integrována tak, že ve srovnání s dieselovým autobusem EEV nedochází k žádnému úbytku míst k sezení. Dosavadní hmotnostní výhodu autobusů MAN s technologií Pure Diesel dokázali inženýři nadále zachovat. Navýšení hmotnosti systému Euro 6 v městském autobusu činí přibližně 150 kg ve srovnání s provedením EEV.

Snížení oxidů dusíku požadované normou Euro 6 odpovídá rozsahem přibližně všem předchozím pěti krokům euronorem dohromady. U Euro 6 musejí poprvé systémy neustále kontrolovat dodržování hraničních hodnot během provozu (In-Use-Compliance). Nový požadavek na monitorování NOX během provozu si vyžaduje novou komplexnější elektroniku a senzoriku vozidla.

Součásti systému

Ústřední komponenty technologie Euro 6 jsou třetí generace vstřikování common rail, chlazené a řízené zpětné vedení výfukových plynů, dvoustupňové přeplňování a dále dodatečné ošetření výfukových plynů pomocí SCR-systému s integrovaným oxidačním katalyzátorem a CRT-fi ltr (Continous Regenerating Trap). Elektronické senzory neustále kontrolují kapacitu filtru pevných částic. Do SCRT systému je integrována rovněž senzorika pro kontrolu NOX.

Teprve současné systémy common rail s plně variabilním řízením vstřikování umožňují vyřešit fyzikální rébus a mít v každém okamžiku provozu lně pod kontrolou oxidy dusíku, pevné částice i spotřebu. Vývojoví inženýři vyvinuli common rail pro Euro 6 tak, že vstřikovací tlaky jsou s hodnotou až 180 MPa na úrovni motorů Euro 5/EEV. Pro Euro 6 je nejdůležitějším aspektem nových agregátů zcela nové dimenzování spalování, které charakterizuje jeho vyšší teplota a nižší spotřeba nafty.

Dvě turba

U přeplňování přichází v případě Euro 6 ke slovu spojení dvoustupňového přeplňování s mezichladičem a hlavním chlazením plnicího vzduchu. Dvě robustní turbodmychadla v jednom kompaktním plnicím modulu řídí dvoustupňově množství nasávaného vzduchu i plnicí tlak. Vysokotlaký stupeň, menší turbodmychadlo s obtokovým ventilem výfukových plynů, zabezpečuje v dolních oblastech zatížení a otáček rychlý nárůst plnicího tlaku a tím vysoký moment působící a vozidlo při rozjezdu. Již při nízkých otáčkách je k dispozici směšovací poměr vzduchu a paliva ve výši požadované pro spalování s nízkou produkcí pevných částic. V horních oblastech zatížení i otáček zabezpečuje nízkotlaký stupeň potřebné množství vzduchu a vyznačuje se mimořádně vysokou účinností. MAN nadále vědomě staví na dvou robustních spolehlivých separátních kompresorech namísto komplexního kompresoru s variabilní geometrií lopatek turbíny.

MAN Lion's City obdržel novou koncepci nádrží na palivo a AdBlue. Jsou umístěny na pravé straně vozidla, pro efektivní obsluhu je 20litrová nádoba na AdBlue uložena hned vedle naftové a je klasicky označena modrým víčkem. AdBlue má však bod tuhnutí již při teplotě -11,5 °C, proto jsou nádrž, přívodní potrubí a modul pro dávkování činidla vyhřívané.

Zákazníci si mohou dieselové autobusy MAN Lion's City v provedení Euro 6 již objednávat, první dodávky vozidel proběhnou na počátku příštího roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama