Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

MAN představil model TGM CNG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost MAN Truck & Bus AG vedle svých autobusů na stlačený zemní plyn hodlá nabízet i nákladní vozidla, která budou využívat stejné palivo.

Podle řady studií má být v roce 2020 na silnicích celého světa okolo 65 milionů vozidel se spalovacím motorem. Zemní plyn se proto a také i díky svým nízkým emisím CO2 stává stále významnější alternativou benzinu a nafty jako palivo pro osobní i užitkové automobily. Tomu odpovídá i rozvoj infrastruktury čerpacích stanic se stlačeným zemním plynem (CNG), jichž je dnes v Evropě okolo 3000 a na celém světě pak 22.000.

Německý MAN proto rozšiřuje svou nabídku vozidel na CNG a vedle městského kloubového autobusu MAN Lion's City GL CNG, oceněného titulem Bus of the Year 2015, představuje i nákladní automobil modelové řady TGM v provedení CNG.

Toto 18-tunové nákladní vozidlo je poháněno šestiválcovým motorem o objemu 6,9 l s výkonem 206 kW (280 k) a točivým momentem 1150 N.m. Motor samozřejmě splňuje emisní normu Euro 6 a je spojen s 12-rychlostní převodovkou MAN Tipmatic.

Při své premiéře na letošním IAA v Hannoveru byl MAN TGM CNG vybaven osmi kompaktními hliníkovými nádržemi s vnějším pláštěm z uhlíkových vláken. Ty pojmou 140 kg a stejnou hodnotou disponují i alternativně nabízené ocelové nádrže.

S touto kapacitou nádrží má 18-tunový TGM CNG v rozvážkovém provedení zvládnout okolo 400 km v městském provozu a zhruba 700 km při jízdě po silnicích mimo město. Náklady na palivo jsou přitom o 20 až 35 % nižší ve srovnání s konvečním vozidlem spalujícím naftu a nezanedbatelné je i snížení emisí CO2. MAN dále uvádí, že TGM CNG má o 3dB nižší hladinu hluku v kabině.

Užitková vozidla na CNG mají být ideální pro rozvoz potravin a zboží do maloobchodů, balíkové služby nebo sběr komunální odpadu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)