23.2. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

MAN TGE, TGX, D08 a F2000: Nové i staré

 

Vyzkoušeli jsme těžké varianty modelu TGE a porovnali nejmodernější i starší vozy nejtěžších modelových řad automobilky MAN.

Zajeli jsme do Španělska prověřit nejmenší modelovou řadu MAN TGE v různých konfiguracích. K dispozici byly rovněž tahače TGX modelového roku 2017 s nejnovější technikou. Pro srovnání jsme mohli řídit staré modely MAN F2000 a F90. Nejprve jsme usedli do řady TGE a z barcelonského letiště se vydali na západ podél nádherného pobřeží Středozemního moře. V klikatící se silnici plné stoupání i klesání nás varovaly dopravní značky před častým výskytem cyklistů a vyzývaly k udržení 1,5metrového odstupu od pravé krajnice.

Pětituna

Zkoušené TGE s celkovou hmotností 5,5 tuny tvoří nejtěžší variantu tohoto nového modelu. Zadní pohon lze získat v rozpětí 3,5-5,5 tuny, přední s celkovou hmotností 3-4 t a verzi 4x4 s tonáží 3,1-4 t.

Maximální hmotnostní variantu opatřenou ve valníku tunovou zkušební zátěží poháněla nejsilnější verze dvoulitrového turbodieselu se dvěma dmychadly a výkonem 130 kW. Ve dlouhém stoupání provázeném zatáčkami jsme potkali v Česku úkaz neznámý. Na pravé straně jela cyklistka s přívěsem naplněným potřebami pro kempování tak velkým, že nebyla téměř vidět. Pohled do zpětného zrcátka odhalil svižně šlapající ženu ve velmi pokročilém důchodovém věku.

MAN TGE 4x4 ve verzích pro práci i odpočinek

Ve stoupáních jsme ocenili sílu dvoulitrového čtyřválce, pro předjíždějí jsme museli sešlápnout akcelerátor až k podlaze. Spotřeba celé jízdy podle palubního počítače dosáhla 10,8 l/100 km, protože jsme na padesátikilometrové trase nastoupali od moře celkem 180 výškových metrů do obce Monistrol de Montserrat. Nachází se pod nádhernými skalními pilíři s vrcholy přes tisíc metrů nad mořem a slavným klášterem založeným začátkem jedenáctého století v příkré stěně.

Punc historie

Po příjezdu na parkoviště pod Montserratem (Rozřezaná hora) nás čekala další testovací vozidla. Vedle nejmodernějších návěsových souprav s tahači TGX opatřenými úpravami pro letošní rok se nacházely dva legendární tahače. Usedli jsme za volant modelu F2000 Euro II poháněného 12,8litrovým šestiválcem D28 o výkonu 338 kW (2000 N.m). Po vyplnění kolečka do tachografu jsme nastartovali agregát a s úctou k tahači s rokem výroby 2001 a nájezdem 820.300 km vyjeli. Přímo řazená osmistupňová převodovka s dvojitým H a redukční převodovkou nás překvapila extrémně krátkou jedničkou, což při plně naložené soupravě na čtyřicet tun podporovalo životnost spojky.

Prudký sjezd z parkoviště na první kruhový objezd prověřil účinnost motorové brzdy a intarderu v převodovce. Ani čtvrtý stupeň nestačil a k dobrzdění soupravy jsme museli vydatně použít provozní brzdy.

Jemná práce

Následoval výjezd do stoupání, ve kterém jsme špatně odhadli přeřazení z pětky na šestku. Po vytočení motoru jen na 1600 min-1 a zařazení šestky, klesly otáčky motoru na 1100 min-1 a šestiválec mírné stoupání nezvládl. Papírově sice měl podávat 2000 N.m již od 900 min-1, ale vzhledem k velkému nájezdu kilometrů už tlaky ve válcích při nízkých otáčkách neměly potřebnou hodnotu. Následoval návrat na pětku a vytočení šestiválce až na 1800 min-1. Tak jsme se se starým typem seznámili a naučili se respektovat stav motoru.

Ve srovnání s moderními tahači TGX opatřenými dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou Tipmatic měl starší typ F2000 velké mezery mezi jednotlivými převodovými stupni a ve stoupáních bylo nutné poctivě řadit po půlkách. Moderní TGX s obrovským točivým momentem naopak zvládá řadit až do desítky po dvou stupních a není nutné motor příliš vytáčet.

Boční vítr

Větrné počasí a jízda skalnatou krajinou střídavě chráněnou kopci a otevřeným prostorem nás zpočátku zaskočily. Řízení tahače F2000 mělo ve srovnání s novými vozidly velkou vůli a neustále jsme soupravu korigovali, abychom se udrželi v jízdním pruhu. Řidič těžký chleba měl, napadlo nás po čtvrthodince jízdy. Vzhledem ke kondici motoru jsme v dolní části klesání již sešlapovali akcelerátor až na podlahu, abychom kopec co nejdále vyjeli na nejvyšší převod a co nejméně brzdili moderní návěsové soupravy jezdící ve zvlněném profilu trasy téměř stále na maximu rychlosti.

MAN TGE jako pojízdný konferenční salonek

Nový motor SCR

Německá automobilka odhalila nové motory pod označením D08 založené na úpravě výfukových plynů bez recirkulace EGR. V rámci testovacích jízd jsme si motor mohli prohlédnout, ale na jízdy s ním si musíme počkat.

Základní čtyřválec D0834 s objemem 4,6 litru je dostupný ve třech úrovních 118, 140 a 162 kW (600, 750 a 850 N.m). Šestiválec D0836 také nabízí tři úrovně 184, 213 a 235 kW (1050, 1150 a 1250 N.m). Nové motory D08 Euro VI se kromě absence EGR a zavedení filtru pevných částic s průběžným vypalováním (CRT) vyznačují vyšší teplotou hoření nafty a zvýšením účinnosti o tři až pět procent. Za použití výhradně SCR technologie muselo dojít ke zvětšení nádrže AdBlue na 65 l.

V závislosti na použitém motoru výrobce snížil hmotnost pohonného řetězce až o 103 kg ve prospěch užitečného zatížení vozidla. Motor D08 také obdržel regulovaný výkon chlazení v závislosti na zatížení agregátu a možnost spalovat kromě nafty rovněž bionaftu či alternativní paliva druhé generace podle normy EN 15940. Při prezentaci jsme také byli upozorněni na upravené sání i výfuk a plastovou olejovou vanu.

Výrobce dále slibuje prodloužení servisního intervalu ze šedesáti na osmdesát tisíc kilometrů, ale jedním dechem dodává, že každý vůz používá algoritmus pro stanovení reálného intervalu výměny oleje. Přislíbení výměny filtru pevných částic až po 450.000 km také závisí na reálném provozu vozidla, protože množství spálených sazí přímo závisí na množství a kvalitě spotřebované nafty.

Spolupracujeme s TipCars.com
Antisemitismus je na vzestupu, ukázal evropský průzkum. Víc než třetina Židů zvažuje emigraci Antisemitismus je na vzestupu, ukázal evropský průzkum. Víc než třetina Židů zvažuje emigraci

Devět z deseti židovských respondentů rozsáhlého průzkumu…

Glosa Martina Čabana: Babišovo zrcátko Glosa Martina Čabana: Babišovo zrcátko

Byl to už před lety Václav Klaus, kdo chytře zformuloval…

Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Číňané propadli jistotě Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Číňané propadli jistotě

Kde v dnešních dobách, kdy úrok je sprosté slovo,…

Mayovou čeká nejspíše poslední týden ve funkci, píší britská média Mayovou čeká nejspíše poslední týden ve funkci, píší britská média

Téma brexitu se dostalo na titulní stránky všech…

 

Štítky MAN Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Rekord Porsche na Nürburgringu v ohrožení! Zuby si brousí Volkswagen Rekord Porsche na Nürburgringu v ohrožení! Zuby si brousí Volkswagen

Volkswagen se chystá vzít útokem okruh Nürburgring. Cíl…

 





 
Toyota GT86 – Pořád baví

TEST: Toyota GT86 – Pořád baví

Dnes 12:52

Je tu stále a stále k ní vzhlížejí ti, kteří sami sebe označují za petrolheady a řidičské nadšence. Vrásky z věku jí vyhlazují facelifty, ale jak po letech působí svým jízdním dojmem?




Blesk.cz

Vyčerpaný Gott na Slovensku: Přiletěl vrtulníkem, nikoho k sobě nepustil!

Vyčerpaný Gott na Slovensku: Přiletěl vrtulníkem,…

Jen co Karel Gott (79) překonal nedávné onemocnění, už zase koncertuje. Po dlouhých 35 letech vystoupil ve…

Starobohnické vánoční těšení chystá jubilejní 10. ročník. Advent zpestří hudba, kejkle či pohádka

Starobohnické vánoční těšení chystá jubilejní 10.…

O třetí neděli adventní proběhne ve starých Bohnicích již tradiční „Starobohnické vánoční těšení“, které se…

 

iSport.cz

MS v Praze lámalo rekordy. Florbal se posouvá, říká šéf. Co Kettunen?

MS v Praze lámalo rekordy. Florbal se posouvá, říká…

Plusový moment: divácké rekordy. Minusový moment: Češi znovu bez medaile. Mistrovství světa florbalistů v Praze…

Tohle jsou nové Vítkovice? Naštvaní diváci po pádu v tabulce protestovali

Tohle jsou nové Vítkovice? Naštvaní diváci po pádu v…

Vyjádřili svou nespokojenost. Kotel vítkovických fanoušků během 26. kola Tipsport extraligy s Litvínovem (0:3)…

 

Reflex.cz

Hůle: V exekucích tu končí i děti, běží jich miliony, vymahači mají vliv ve všech politických stranách

Hůle: V exekucích tu končí i děti, běží jich…

Češi si nechali ukrást spravedlnost. Analytik Daniel Hůle dlouhodobě upozorňuje na bobtnající problém exekucí.…

Země OSN přijaly globální pakt o migraci. Česko se k dohodě nepřipojí

Země OSN přijaly globální pakt o migraci. Česko se k…

Země Organizace spojených národů dnes v marockém městě Marrákeši formálně přijaly globální pakt o migraci, podle…