7.4. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

MAN TGX D38: První v Česku

 

Nový šestiválec MAN D38 jsme mohli krátce vyzkoušet v provozu na českých silnicích.

Německý výrobce s uvedením nejsilnějšího agregátu Euro VI počkal až na loňský podzim. Nebylo příliš velkým překvapením, že v rámci přechodu na Euro VI zmizel z nabídky MAN osmiválec, který si podržela jen Scania. Parametry 15,6litrového šestiválce MAN však dosahují osmiválcového předchůdce.

Na tuzemské silnice jsme vyjeli s prostřední výkonovou verzí D3876/412 kW. Vzhledem k velkému zájmu o tento tahač, který hned po našem svezení odjel na Slovensko, jsme neměli k dispozici naložený návěs.

Šlo tedy o velmi vzdálené seznámení se skutečným posláním tahače o točivém momentu 2700 N.m. Takový potenciál rozhodně míří do plně vytěžované návěsové soupravy a provozu v kopcovitém terénu.

Jízda samotným tahačem tedy spočívala spíše v lechtání akcelerátoru a potěšení z velmi kultivovaného zvuku. Navzdory obrovskému vstřikovacímu tlaku 250 MPa se šestiválec choval navenek galantně. Tahač o hmotnosti 7,6 tuny však rozhýbával tak, že jsme si v největší kabině XXL na vzduchových měších připadali jako na houpačce. Prudký záběr byl kombinován s velmi rychlým řazením automatizovaného ústrojí Tipmatic přes dva tři převodové stupně. Bylo zajímavé pozorovat ručku otáčkoměru, která klesala až na 800 min-1. a z této hranice se sbírala vzhůru jako vyplašený zajíc. Maximum točivého momentu 2700 N.m je podle výrobce dostupné již od 930 min-1, tak proč v málo zatíženém stavu nejít s otáčkami mnohem níže.

Na průběh točivého momentu a výkonu byl příjemný pohled. Výkonová charakteristika protíná křivku točivého momentu v její rovné části, takže při 1350 min-1 je k dispozici maximum hnací síly a pěkný výkon 380 kW. Pro praxi to znamená, že zvyšovat otáčky nad tuto mez přináší pouze pozvolný nárůst výkonu ale dramatický vzestup spotřeby. Tomuto teoretickému úsudku odpovídala strategie řazení automatizované převodovky, která nedovolila motoru jít přes 1400 min-1. S plně naloženým návěsem v prudkém stoupání by situace byla asi trochu jiná, ale to jsme neměli možnost vyzkoušet.

Tahač se vyznačoval dalšími novinkami MAN. Mezi nejvýznamnější patří volnoběžka nazvaná Efficient Roll a sledování jízdního pruhu LGS.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D3876
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 15 256
Vrtání x zdvih (mm) 138 x 170
Vstřik paliva common rail
Přeplňování 2x turbodmychadlo
Největší výkon (kW/min-1) 412/1800
Točivý moment (N.m/min-1)2700/930-1380
Převodovkadvanáctistupňová automatizovaná
Stálý převod 2,53
Kabina XXL
Pneumatiky 315/70 R 22.5
Provozní hmotnost (kg) 7600
Celková hmotnost (kg) 18 000
Objem nádrže paliva (l) 2 x 580
Nádrž AdBlue (l) 40
Spolupracujeme s TipCars.com
Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur

Katar koupí od britské zbrojovky BAE Systems 24 bojových…

Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích

Čtveřice známých tuzemských byznysmenů spolu s bývalou…

Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů

V atraktivní bytové lokalitě pražských Modřan udělali dva…

 

Štítky MAN Nákladní Profi

 

Přidat názorDiskuse: MAN TGX D38: První v Česku

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 





 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie a místo toho našla smrt

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie…

Mobily jsou s námi na každém kroku a zírání do displejů odvádí pozornost od dění kolem nás. Když přidáte…

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro rodiny s dětmi od sebe dělí pár kilometrů

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro…

Pod názvem Paznaunské údolí si něco představí jen opravdoví znalci. Stačí ale jmenovat největší z místních…

 

iSport.cz

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to nepamatuji, smál se Růžička

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to…

Dlouhých 49 dní čekali hokejisté Chomutova na tříbodovou výhru. Dočkali se ve 30. kole extraligy, když porazili…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil umírajícího medvěda

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil…

Fotograf známého listu National Geographic včera zveřejnil smutné záběry, na nichž je na kost vyhublý lední…