Nový šestiválec MAN D38 jsme mohli krátce vyzkoušet v provozu na českých silnicích.

Německý výrobce s uvedením nejsilnějšího agregátu Euro VI počkal až na loňský podzim. Nebylo příliš velkým překvapením, že v rámci přechodu na Euro VI zmizel z nabídky MAN osmiválec, který si podržela jen Scania. Parametry 15,6litrového šestiválce MAN však dosahují osmiválcového předchůdce.

Na tuzemské silnice jsme vyjeli s prostřední výkonovou verzí D3876/412 kW. Vzhledem k velkému zájmu o tento tahač, který hned po našem svezení odjel na Slovensko, jsme neměli k dispozici naložený návěs.

Šlo tedy o velmi vzdálené seznámení se skutečným posláním tahače o točivém momentu 2700 N.m. Takový potenciál rozhodně míří do plně vytěžované návěsové soupravy a provozu v kopcovitém terénu.

Jízda samotným tahačem tedy spočívala spíše v lechtání akcelerátoru a potěšení z velmi kultivovaného zvuku. Navzdory obrovskému vstřikovacímu tlaku 250 MPa se šestiválec choval navenek galantně. Tahač o hmotnosti 7,6 tuny však rozhýbával tak, že jsme si v největší kabině XXL na vzduchových měších připadali jako na houpačce. Prudký záběr byl kombinován s velmi rychlým řazením automatizovaného ústrojí Tipmatic přes dva tři převodové stupně. Bylo zajímavé pozorovat ručku otáčkoměru, která klesala až na 800 min-1. a z této hranice se sbírala vzhůru jako vyplašený zajíc. Maximum točivého momentu 2700 N.m je podle výrobce dostupné již od 930 min-1, tak proč v málo zatíženém stavu nejít s otáčkami mnohem níže.

Na průběh točivého momentu a výkonu byl příjemný pohled. Výkonová charakteristika protíná křivku točivého momentu v její rovné části, takže při 1350 min-1 je k dispozici maximum hnací síly a pěkný výkon 380 kW. Pro praxi to znamená, že zvyšovat otáčky nad tuto mez přináší pouze pozvolný nárůst výkonu ale dramatický vzestup spotřeby. Tomuto teoretickému úsudku odpovídala strategie řazení automatizované převodovky, která nedovolila motoru jít přes 1400 min-1. S plně naloženým návěsem v prudkém stoupání by situace byla asi trochu jiná, ale to jsme neměli možnost vyzkoušet.

Tahač se vyznačoval dalšími novinkami MAN. Mezi nejvýznamnější patří volnoběžka nazvaná Efficient Roll a sledování jízdního pruhu LGS.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D3876
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 15 256
Vrtání x zdvih (mm) 138 x 170
Vstřik paliva common rail
Přeplňování 2x turbodmychadlo
Největší výkon (kW/min-1) 412/1800
Točivý moment (N.m/min-1)2700/930-1380
Převodovkadvanáctistupňová automatizovaná
Stálý převod 2,53
Kabina XXL
Pneumatiky 315/70 R 22.5
Provozní hmotnost (kg) 7600
Celková hmotnost (kg) 18 000
Objem nádrže paliva (l) 2 x 580
Nádrž AdBlue (l) 40
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky MAN Nákladní Profi

 

Přidat názorDiskuse: MAN TGX D38: První v Česku

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…