Nový šestiválec MAN D38 jsme mohli krátce vyzkoušet v provozu na českých silnicích.

Německý výrobce s uvedením nejsilnějšího agregátu Euro VI počkal až na loňský podzim. Nebylo příliš velkým překvapením, že v rámci přechodu na Euro VI zmizel z nabídky MAN osmiválec, který si podržela jen Scania. Parametry 15,6litrového šestiválce MAN však dosahují osmiválcového předchůdce.

Na tuzemské silnice jsme vyjeli s prostřední výkonovou verzí D3876/412 kW. Vzhledem k velkému zájmu o tento tahač, který hned po našem svezení odjel na Slovensko, jsme neměli k dispozici naložený návěs.

Šlo tedy o velmi vzdálené seznámení se skutečným posláním tahače o točivém momentu 2700 N.m. Takový potenciál rozhodně míří do plně vytěžované návěsové soupravy a provozu v kopcovitém terénu.

Jízda samotným tahačem tedy spočívala spíše v lechtání akcelerátoru a potěšení z velmi kultivovaného zvuku. Navzdory obrovskému vstřikovacímu tlaku 250 MPa se šestiválec choval navenek galantně. Tahač o hmotnosti 7,6 tuny však rozhýbával tak, že jsme si v největší kabině XXL na vzduchových měších připadali jako na houpačce. Prudký záběr byl kombinován s velmi rychlým řazením automatizovaného ústrojí Tipmatic přes dva tři převodové stupně. Bylo zajímavé pozorovat ručku otáčkoměru, která klesala až na 800 min-1. a z této hranice se sbírala vzhůru jako vyplašený zajíc. Maximum točivého momentu 2700 N.m je podle výrobce dostupné již od 930 min-1, tak proč v málo zatíženém stavu nejít s otáčkami mnohem níže.

Na průběh točivého momentu a výkonu byl příjemný pohled. Výkonová charakteristika protíná křivku točivého momentu v její rovné části, takže při 1350 min-1 je k dispozici maximum hnací síly a pěkný výkon 380 kW. Pro praxi to znamená, že zvyšovat otáčky nad tuto mez přináší pouze pozvolný nárůst výkonu ale dramatický vzestup spotřeby. Tomuto teoretickému úsudku odpovídala strategie řazení automatizované převodovky, která nedovolila motoru jít přes 1400 min-1. S plně naloženým návěsem v prudkém stoupání by situace byla asi trochu jiná, ale to jsme neměli možnost vyzkoušet.

Tahač se vyznačoval dalšími novinkami MAN. Mezi nejvýznamnější patří volnoběžka nazvaná Efficient Roll a sledování jízdního pruhu LGS.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor D3876
Typ přeplňovaný vznětový šestiválec
Počet válců/ventilů 6/24
Objem válců (cm3) 15 256
Vrtání x zdvih (mm) 138 x 170
Vstřik paliva common rail
Přeplňování 2x turbodmychadlo
Největší výkon (kW/min-1) 412/1800
Točivý moment (N.m/min-1)2700/930-1380
Převodovkadvanáctistupňová automatizovaná
Stálý převod 2,53
Kabina XXL
Pneumatiky 315/70 R 22.5
Provozní hmotnost (kg) 7600
Celková hmotnost (kg) 18 000
Objem nádrže paliva (l) 2 x 580
Nádrž AdBlue (l) 40
Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
 

Přidat názorDiskuse: MAN TGX D38: První v Česku

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…