MAN TGX Hybrid zatím jako koncept

 

Společnost MAN Truck & Bus AG představila koncept tahače s hybridním pohonem, který má velký potenciál na snížení emisí CO2 v dálkové dopravě.

Hybridní pohonné systémy budou nejen podle zástupců společnosti MAN Truck & Bus AG v užitkových vozidlech využívány stále častěji, ale postupně se rozšíří do všech oblastí jejich využití. Vedle již dnes relativně rozšířených autobusů a distribučních vozidel pro městský provoz je můžeme očekávat i v těžkých nákladních automobilech pro dálkovou dopravu.

Samotný MAN v roce 2012 na tehdejším IAA v Hannoveru vystavoval koncept Metropolis, jehož základem byl podvozek TGS 6x2-4, v němž byl elektromotor o výkonu 203 kW, jemuž potřebnou energii poskytovaly lithium-iontové akumulátory, resp. malý vznětový šestiválec značky Audi.

Právě na toto vozidlo, určené především pro městský provoz, letos německá značka navazuje konceptem TGX Hybrid, jehož koncepce hybridního pohonného systému i určení jsou ovšem odlišné.

S ohledem na skutečnost, že TGX Hybrid má být využíván především v dálkové dopravě, kdy se pohybuje relativně ustálenými rychlostmi po dlouhých dálničních úsecích, je hlavní pohonnou jednotkou přeplňovaný vznětový motor o výkonu 324 kW, jemuž sekunduje elektromotor o výkonu 130 kW, který zastupuje alternátor při zpomalování a brzdění. Vozidlo je vybaveno převodovkou MAN Tipmatic.

Elektrická energie získávaná většinou rekuperací je uložena v baterii s kapacitou okolo dvou kilowatthodin. Koncept tuto energii využívá ke zvýšení točivého momentu hybridního pohonného systému ve stoupáních a při akceleraci. Díky tomu může vznětový motor pracovat v nejhospodárnějším rozsahu otáček a šetřit tak palivo.

MAN Truck & Bus AG uvádí, že podle testů konceptu TGX Hybrid má jeho pohonných systém potenciál ušetřit až osm procent paliva a emise CO2 snížit o stejnou úroveň ve srovnání s konvečním provedením tahače.

Elektromotor, který slouží pouze pro výpomoc vznětovému motoru, má výhody i z konstrukčního hlediska, kdy není potřeba velkých zásahů do současného řešení těžkých nákladních vozidel pro dálkovou přepravu. Navíc se jeho hmotnost včetně baterie a dalšího příslušenství pohybuje okolo 400 kg, což je s ohledem na celkovou hmotnost soupravy velmi nízká hodnota.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
Zdroj: MAN Truck&Bus AG
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…