Marchionne: Chrysler bude sázet na kvalitu
Šéf Chrysleru Sergio Marchionne, který automobilku řídí od července loňského roku, se v Detroitu rozpovídal o budoucnosti třetí největší americké automobilky.
Italský ředitel Chrysleru chce kompletně změnit filozofii automobilky a namísto dosavadní politiky slev za účelem zachování velkého objemu prodeje chce začít sázet na kvalitu vyráběných vozů. „Musíme se zbavit velkoobchodní mentality v této společnosti. Tato struktura, tato filozofie nefunguje,“ uvedl Marchionne.
Prostředky, které automobilka dosud vynakládala na slevové politiky, půjdou do oblasti prodeje vozů, které se musejí vyznačovat kvalitou. Protože je to podle něj právě kvalita, kvůli které si zákazníci kupují vozy značek Toyota, Honda nebo Ford.
Minulý rok byl pro Chrysler jedním z nejhorších v jeho historii. Automobilka prošla konkurzním řízením a celosvětově prodala 931 tisíc vozů. Poprvé za posledních 47 let tak prodala méně než 1 milion vozů. A Sergio Marchionne varoval, že problémy Chrysleru ještě zdaleka nejsou vyřešeny. Rok 2010 má být pro americkou automobilku „obtížným přechodným rokem“. Přesto je Marchionne optimistický a očekává, že automobilka tento rok dokáže hospodařit se zhruba vyrovnanými příjmy a výdaji. K zisku by se měl Chrysler vrátit už příští rok.
V roce 2011 by také mohlo dojít k veřejnému úpisu akcií Chrysleru. Návrat do černých čísel však předpokládá, že automobilka v roce 2011 prodá 1,1 milionu vozů v USA a celosvětově 1,65 milionu. Největší překážku vidí šéf Chrysleru v tom, že se několik typů vozů včetně přepracovaných modelů 300, Grand Cherokee a Charger na trh dostane nejdříve ve druhé polovině tohoto roku. V souladu s tím očekává, že hospodářské výsledky v první polovině tohoto roku budou pouze „průměrné“.
Marchionne si uvědomuje, že Chrysler čelí v souvislosti se svými vozy mnohým problémům. Jedním z klíčových problémů je podle něj to, že předchozí vlastník Chrysleru, finanční skupina Cerberus Capital Management, nedokázala nasměrovat dostatek prostředků do oblasti vývoje a výroby vozidel nižších tříd (segment kompaktních vozidel). Prostředky naopak spolkly náklady na vozidla, jako je model 300.