Martin Koloc živě: Dakar je soubojem pneumatik
Ve startovní listině kamionů můžeme vidět mnoho výrobců. Ve špičce však dominují Michelin pneumatikou s označením XZL a Pirelli, které používá typ PS 22 PISTA.
O pneumatikách žádný z týmů moc nemluví. Jsou totiž jedním ze základních stavebních kamenů úspěchu a jejich testování na různých površích je velmi nákladná procedura. Každá z pneumatik má samozřejmě své přednosti a nedostatky. Takže vzhledem k širokému spektru jejich použití nezbývá nic jiného, než neustále testovat, testovat a testovat.
Používání správných tlaků v pneumatikách se dá přirovnat k nekonečnému hledání svatého grálu. Velmi často se stává, že určitý tlak v pneumatice krátkodobě zajišťuje výborné vlastnosti stability či trakce, přičemž však neúměrně zvyšuje opotřebení a zkracuje životnost gumy.
Je nutné si uvědomit, že rozsah používaného tlaku v pneumatikách je od 0,6 do 4,5 baru. Proto zkušenost jezdců a posádky zásadním způsobem ovlivňuje životnost a výkonnost pneumatik.
Rozdílné strategie jednotlivých týmů se promítají do počtu připravených pneumatik. Všechny špičkové týmy používají na každý den novou kompletní sadu s cílem eliminovat pravděpodobnost průrazu. Podrobné zkoumání ukázalo, že pneumatika je po zhruba 100 kilometrech jízdy v kamenitém terénu natolik poškozena mikroskopickými záseky, že je skutečně otázkou náhody, kdy kámen opakovaně naráží na jedno místo pod stejným úhlem a tím je téměř jisté, že dojde k defektu.
Výměna kola zabere v ideálním případě čtrnáct minut, což může být rozdíl několika míst v konečném pořadí po ujetí několika tisíc kilometrů.
Zeptal jsem se na porovnání pneumatik Michelin a Pirelli českého jezdce Martina Kolomého, který byl o pneumatikách jako jediný ochoten mluvit. A tohle jsem se od něj dozvěděl:
Michelin XZL: Plusy
- Lepší trakce v písečných pasážích
- Tvrdší boky, lepší podélné vedení ve vysokých rychlostech
- Lepší trakce při brzdění
- Odolnější proti bočnímu průrazu
Michelin XZL: Minusy
- Výrazně dražší (26.500 až 36.500 Kč)
- Horší trakce v bahnitém terénu
Pirelli Pista PS 22: Plusy
- Lepší trakce v bahnitém terénu
- Výrazně nižší cena (16.500 až 21.000 Kč)
Pirelli Pista PS 22: Minusy
- Náchylná na boční průrazy
- Náchylná na odseparování vzorku při opakovaném dosažení limitních teplot
Zejména dlouhé etapy letošního Dakaru s největší pravděpodobností rozehrají zajímavou partii pneumatikové rulety. Uvidíme, kdo nakonec z tohoto duelu vyjde vítězně.
Srovnávací tabulka a odhadované počty pneumatik připravených na závod | |||
Tým | Jezdec | Pneumatiky | Počet gum na závod |
Iveco | De Rooy | Michelin | 48 |
Kamaz | Nikolajev | Michelin | 120 (4 vozy) |
KM Racing | Macík | Pirelli | 18 |
Tatra Buggyra | Kolomý | Michelin/Pireli | 20/24 |
Bonver | Ardavičus | Michelin/Pirelli | 50 (3 vozy) |
Autor: Martin Koloc