Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Koloc živě: Dakar je soubojem pneumatik

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Tak jako v každém disciplíně motoristického sportu, také na Rallye Dakar dochází k souboji na poli dodavatelů pneumatik.

Ve startovní listině kamionů můžeme vidět mnoho výrobců. Ve špičce však dominují Michelin pneumatikou s označením XZL a Pirelli, které používá typ PS 22 PISTA.

O pneumatikách žádný z týmů moc nemluví. Jsou totiž jedním ze základních stavebních kamenů úspěchu a jejich testování na různých površích je velmi nákladná procedura. Každá z pneumatik má samozřejmě své přednosti a nedostatky. Takže vzhledem k širokému spektru jejich použití nezbývá nic jiného, než neustále testovat, testovat a testovat.

Používání správných tlaků v pneumatikách se dá přirovnat k nekonečnému hledání svatého grálu. Velmi často se stává, že určitý tlak v pneumatice krátkodobě zajišťuje výborné vlastnosti stability či trakce, přičemž však neúměrně zvyšuje opotřebení a zkracuje životnost gumy.

Je nutné si uvědomit, že rozsah používaného tlaku v pneumatikách je od 0,6 do 4,5 baru. Proto zkušenost jezdců a posádky zásadním způsobem ovlivňuje životnost a výkonnost pneumatik.

Rozdílné strategie jednotlivých týmů se promítají do počtu připravených pneumatik. Všechny špičkové týmy používají na každý den novou kompletní sadu s cílem eliminovat pravděpodobnost průrazu. Podrobné zkoumání ukázalo, že pneumatika je po zhruba 100 kilometrech jízdy v kamenitém terénu natolik poškozena mikroskopickými záseky, že je skutečně otázkou náhody, kdy kámen opakovaně naráží na jedno místo pod stejným úhlem a tím je téměř jisté, že dojde k defektu.

Výměna kola zabere v ideálním případě čtrnáct minut, což může být rozdíl několika míst v konečném pořadí po ujetí několika tisíc kilometrů.

Zeptal jsem se na porovnání pneumatik Michelin a Pirelli českého jezdce Martina Kolomého, který byl o pneumatikách jako jediný ochoten mluvit. A tohle jsem se od něj dozvěděl:

Michelin XZL: Plusy

  • Lepší trakce v písečných pasážích
  • Tvrdší boky, lepší podélné vedení ve vysokých rychlostech
  • Lepší trakce při brzdění
  • Odolnější proti bočnímu průrazu

Michelin XZL: Minusy

  • Výrazně dražší (26.500 až 36.500 Kč)
  • Horší trakce v bahnitém terénu

Pirelli Pista PS 22: Plusy

  • Lepší trakce v bahnitém terénu
  • Výrazně nižší cena (16.500 až 21.000 Kč)

Pirelli Pista PS 22: Minusy

  • Náchylná na boční průrazy
  • Náchylná na odseparování vzorku při opakovaném dosažení limitních teplot

Zejména dlouhé etapy letošního Dakaru s největší pravděpodobností rozehrají zajímavou partii pneumatikové rulety. Uvidíme, kdo nakonec z tohoto duelu vyjde vítězně.

Srovnávací tabulka a odhadované počty pneumatik připravených na závod
TýmJezdecPneumatikyPočet gum na závod
IvecoDe RooyMichelin48
KamazNikolajevMichelin120 (4 vozy)
KM RacingMacíkPirelli18
Tatra BuggyraKolomýMichelin/Pireli20/24
BonverArdavičusMichelin/Pirelli50 (3 vozy)

Autor: Martin Koloc

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Avatar - JFK
14. 1. 2015 20:50
Re: mitas
Protože v Mitasu nejsou takový střelci jako v Rubeně Náchod >:-[]
Avatar - JFK
14. 1. 2015 18:07
Re: MARTIN KOLOC ?? STÁLE UPRCHLÝ ??
Nakonec to vyřešil soud a Koloc se vrátil. Spíš by mne zajímalo to PR jeho osoby na ACZ.. že by příkaz zezhora od Líby Šmuclerové, nebo něco jiného, co by nám k tomu pan šéfredaktor něco sdělil..?
Avatar - PetrPanski
14. 1. 2015 16:47
Re: MARTIN KOLOC ?? STÁLE UPRCHLÝ ??
prý dostal podmínku [odkaz] ale 125 MEGA z Náchodské Rubeny je fuč ;-)
A k tomu furt se nenašel [odkaz]
>:D >:D >:D
14. 1. 2015 14:44
Měli by to kluci zkusit na socialistických Barumkách
My jsme kdysi jezdili na Barumkách z Gumáreň 1.mája v Půchově. O těch se tradovalo, že nejdou ojet protože při prvním přehřátí explodovaly.