Martin Koloc živě z Dakaru: Kamiony čeká tvrdá zkouška
Team Kamaz Master pod vedením zkušeného Vladimíra Čagina naplnil další bod svého strategického plánu na cestě k ovládnutí pódiových umístění. V následujících etapách můžeme očekávat konsolidaci pozic zvláště poté, co Nizozemec Gerard de Rooy (Iveco) ztratil několik hodin.
Pokud se Kamazu podaří “full house”, bude organizátor soutěže nucen přemýšlet o nutnosti systémového zásahu do pravidel Dakaru tak, aby zpomalil suverénní kamazy. Výsledková monotónnost by mohla snížit atraktivitu celé rallye. Ta už je částečně narušena dlouholetou dominancí Teamu Kamaz Masters a ta se viditelně nechýlí ke svému konci. Vždyť od roku 2000 nevyhrály kamazy kategorii kamionů pouze třikrát – v roce 2001 byl první Karel Loprais (Tatra), 2007 Hans Stacey (MAN) a 2012 Gerard de Rooy (Iveco).
Gerard de Rooy
Ve středu zůstal na cestě do Copiapa v dunách v důsledku poruchy na podvozku a v pozdních hodinách dorazil do bivaku. Lze dovozovat, že De Rooy neprojel některé z předepsaných kontrolních bodů a možná použil nedovolenou pomoc. Jeho ranní přítomnost na startu etapy Chilecito - Antafagosta zůstává záhadou, a proto budeme s velkým zájmem sledovat odůvodnění De Rooyových penalizaci
Loprais si zvyká na MAN
Zdá se, že Aleš Loprais si postupně zvyká na svůj speciál MAN a udržuje dravé závodní tempo. Pravděpodobně mu svědčí jízda s čistou hlavou v týmu, ve kterém se nemusí zabývat organizačními věcmi nad rámec povinností jezdce. Nizozemská stáj VEKA disponuje silnou organizační a logistickou strukturou. Pocit krytých zad týmovým kolegou na trati se velmi pozitivně podepisuje na Lopraisově výsledku.
Škoda jen, že jsme nemohli vidět v akci plánovanou alianci Buggyra a Loprais, která by byla velmi zajímavá co do výkonnosti. Uvidíme, nakolik bude mít Aleš štěstí a vyhnou se mu technické problémy.
Kolomý měl hodně smůlu
Ve středu si utrhl brzdovou hadici, což ho stálo ztrátu čtyřiceti minut. Zbylou část závodu absolvoval ve velmi dobrém tempu, ale ztrátu se mu stáhnout nepodařilo a dojel až na patnáctém etapovém místě.
Do další etapy však Martin startoval z jedenáctého místa, neboť použil právo uplatnit výjimku. Ta dovoluje jezdcům, kteří se umístili v předchozích etapách do desátého místa, aby v případě, že mají nárazový výsledkový propad v etapě, požádali na startu další zkoušky o umístění hned za první desítku. Tam jsou startovní intervaly dvouminutové, zatímco od jedenáctého místa se startuje již po třiceti sekundách. Provoz na trati je tudíž hustší a dojíždění pomalejších jezdců je tak zásadním zpomalovacím elementem ve stíhací jízdě.
Ve čtvrteční etapě nasadil Martin zdrcující tempo, které udržel až do 250 kilometru. Při jízdě v prachovém oblaku během předjížděcího manévru Martina Van den Bringa narazil úplně naslepo do protisvahu a skončil se svojí tatrou na boku.
Přestože se nehoda stala ve vysoké rychlosti, mohl v závodě pokračovat. Rozsah aktuálního poškození kamionu však neumožňoval následně odmazávat ztrátu pětasedmdesáti minut.
Vrátný zrychluje a plní plán
Tomáši Vrátnému se se vyvedla čtvrtá (středa) i pátá (čtvrtek) etapa, kde v celkovém součtu těžil z problémů soupeřů a dotáhl se k první desítce hned za Kolomého na rozdíl třinácti minut. Na letošním Dakaru podává zatím stabilní výkon.
Osobně bych za jeho viditelným zlepšením viděl působení Josefa Kaliny, jehož rady si bere k srdci a nenechává se vybláznit k riskantním kouskům v hondě za kamazy. Taktické sbírání dílčích umístění, stejně jako osvědčená taktická zbraň Josefa Kaliny již dovedla nejednu z českých posádek k fantastickým umístěním v dálkových soutěžích.
Myslím, že pokud udrží Tomáš nervy na uzdě, nebude koukat nalevo ani napravo a hodlá si jízdu užívat tak, jako doposud, má velmi reálnou šanci na umístění na hranici první desítky. A to by bylo příjemné překvapení. Pro české barvy pak fantastické zjištění, že máme tři jezdce s reálnými šancemi na umístění v mezi nejlepšími.
Dobré výkony Tomáše podtrhuje i fair play chování na trati. Byl to právě on, kdo pomohl Martinu Kolomému postavit ležící tatrovku zpět na kola.
Macík má rychlost
Velkým překvapením je nejmladší účastník Dakaru v kategorii kamionů Martin Macík, který předváděl až dosud obdivuhodné tempo. Bohužel se však potýká s částečnými technickými problémy takřka v každé etapě.
Potížím se nevyhnul ani v páté etapě (čtvrtek), kterou kvůli poruše diferenciálu nedokončil. Bohužel pořadatelé byli nekompromisní a Martina z dalšího průběhu Dakaru vyloučili. Je to škoda, protože bez ohledu na výsledek, by pro něj byly další kilometry zkušeností, která je k nezaplacení.
Autor: Martin Koloc