reklama


Martin Koloc živě z Dakaru: Kamiony čeká tvrdá zkouška

 

Dá se realisticky předpokládat, že bude toliko na libovůli Kamazu, zda přenechá jedno z pódiových umístění někomu z konkurence, aby udržel atraktivitu soutěže...

Team Kamaz Master pod vedením zkušeného Vladimíra Čagina naplnil další bod svého strategického plánu na cestě k ovládnutí pódiových umístění. V následujících etapách můžeme očekávat konsolidaci pozic zvláště poté, co Nizozemec Gerard de Rooy (Iveco) ztratil několik hodin.

Pokud se Kamazu podaří “full house”, bude organizátor soutěže nucen přemýšlet o nutnosti systémového zásahu do pravidel Dakaru tak, aby zpomalil suverénní kamazy. Výsledková monotónnost by mohla snížit atraktivitu celé rallye. Ta už je částečně narušena dlouholetou dominancí Teamu Kamaz Masters a ta se viditelně nechýlí ke svému konci. Vždyť od roku 2000 nevyhrály kamazy kategorii kamionů pouze třikrát – v roce 2001 byl první Karel Loprais (Tatra), 2007 Hans Stacey (MAN) a 2012 Gerard de Rooy (Iveco).

Gerard de Rooy

Ve středu zůstal na cestě do Copiapa v dunách v důsledku poruchy na podvozku a v pozdních hodinách dorazil do bivaku. Lze dovozovat, že De Rooy neprojel některé z předepsaných kontrolních bodů a možná použil nedovolenou pomoc. Jeho ranní přítomnost na startu etapy Chilecito - Antafagosta zůstává záhadou, a proto budeme s velkým zájmem sledovat odůvodnění De Rooyových penalizaci

Loprais si zvyká na MAN

Zdá se, že Aleš Loprais si postupně zvyká na svůj speciál MAN a udržuje dravé závodní tempo. Pravděpodobně mu svědčí jízda s čistou hlavou v týmu, ve kterém se nemusí zabývat organizačními věcmi nad rámec povinností jezdce. Nizozemská stáj VEKA disponuje silnou organizační a logistickou strukturou. Pocit krytých zad týmovým kolegou na trati se velmi pozitivně podepisuje na Lopraisově výsledku.

Škoda jen, že jsme nemohli vidět v akci plánovanou alianci Buggyra a Loprais, která by byla velmi zajímavá co do výkonnosti. Uvidíme, nakolik bude mít Aleš štěstí a vyhnou se mu technické problémy.

Kolomý měl hodně smůlu

Ve středu si utrhl brzdovou hadici, což ho stálo ztrátu čtyřiceti minut. Zbylou část závodu absolvoval ve velmi dobrém tempu, ale ztrátu se mu stáhnout nepodařilo a dojel až na patnáctém etapovém místě.

Do další etapy však Martin startoval z jedenáctého místa, neboť použil právo uplatnit výjimku. Ta dovoluje jezdcům, kteří se umístili v předchozích etapách do desátého místa, aby v případě, že mají nárazový výsledkový propad v etapě, požádali na startu další zkoušky o umístění hned za první desítku. Tam jsou startovní intervaly dvouminutové, zatímco od jedenáctého místa se startuje již po třiceti sekundách. Provoz na trati je tudíž hustší a dojíždění pomalejších jezdců je tak zásadním zpomalovacím elementem ve stíhací jízdě.

Ve čtvrteční etapě nasadil Martin zdrcující tempo, které udržel až do 250 kilometru. Při jízdě v prachovém oblaku během předjížděcího manévru Martina Van den Bringa narazil úplně naslepo do protisvahu a skončil se svojí tatrou na boku.

Přestože se nehoda stala ve vysoké rychlosti, mohl v závodě pokračovat. Rozsah aktuálního poškození kamionu však neumožňoval následně odmazávat ztrátu pětasedmdesáti minut.

Vrátný zrychluje a plní plán

Tomáši Vrátnému se se vyvedla čtvrtá (středa) i pátá (čtvrtek) etapa, kde v celkovém součtu těžil z problémů soupeřů a dotáhl se k první desítce hned za Kolomého na rozdíl třinácti minut. Na letošním Dakaru podává zatím stabilní výkon.

Osobně bych za jeho viditelným zlepšením viděl působení Josefa Kaliny, jehož rady si bere k srdci a nenechává se vybláznit k riskantním kouskům v hondě za kamazy. Taktické sbírání dílčích umístění, stejně jako osvědčená taktická zbraň Josefa Kaliny již dovedla nejednu z českých posádek k fantastickým umístěním v dálkových soutěžích.

Myslím, že pokud udrží Tomáš nervy na uzdě, nebude koukat nalevo ani napravo a hodlá si jízdu užívat tak, jako doposud, má velmi reálnou šanci na umístění na hranici první desítky. A to by bylo příjemné překvapení. Pro české barvy pak fantastické zjištění, že máme tři jezdce s reálnými šancemi na umístění v mezi nejlepšími.

Dobré výkony Tomáše podtrhuje i fair play chování na trati. Byl to právě on, kdo pomohl Martinu Kolomému postavit ležící tatrovku zpět na kola.

Macík má rychlost

Velkým překvapením je nejmladší účastník Dakaru v kategorii kamionů Martin Macík, který předváděl až dosud obdivuhodné tempo. Bohužel se však potýká s částečnými technickými problémy takřka v každé etapě.

Potížím se nevyhnul ani v páté etapě (čtvrtek), kterou kvůli poruše diferenciálu nedokončil. Bohužel pořadatelé byli nekompromisní a Martina z dalšího průběhu Dakaru vyloučili. Je to škoda, protože bez ohledu na výsledek, by pro něj byly další kilometry zkušeností, která je k nezaplacení.

Autor: Martin Koloc

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného

Západní státy za demokratické Československo přestávaly…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně zahání zimu mlsáním

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně…

Čokoláda na milion způsobů. Café Parlor se ve středu 18. ledna proměnilo ve sladký ráj neřestí. Lidé si zde po…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl dál o náročné rallye?

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl…

Dal si cíl a ten splnil. Těsně před odjezdem na Dakar 2017 se český závodník Martin Macík svěřil, že touží po…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama