Martin Koloc živě z Dakaru: Kamiony čeká tvrdá zkouška

 

Dá se realisticky předpokládat, že bude toliko na libovůli Kamazu, zda přenechá jedno z pódiových umístění někomu z konkurence, aby udržel atraktivitu soutěže...

Team Kamaz Master pod vedením zkušeného Vladimíra Čagina naplnil další bod svého strategického plánu na cestě k ovládnutí pódiových umístění. V následujících etapách můžeme očekávat konsolidaci pozic zvláště poté, co Nizozemec Gerard de Rooy (Iveco) ztratil několik hodin.

Pokud se Kamazu podaří “full house”, bude organizátor soutěže nucen přemýšlet o nutnosti systémového zásahu do pravidel Dakaru tak, aby zpomalil suverénní kamazy. Výsledková monotónnost by mohla snížit atraktivitu celé rallye. Ta už je částečně narušena dlouholetou dominancí Teamu Kamaz Masters a ta se viditelně nechýlí ke svému konci. Vždyť od roku 2000 nevyhrály kamazy kategorii kamionů pouze třikrát – v roce 2001 byl první Karel Loprais (Tatra), 2007 Hans Stacey (MAN) a 2012 Gerard de Rooy (Iveco).

Gerard de Rooy

Ve středu zůstal na cestě do Copiapa v dunách v důsledku poruchy na podvozku a v pozdních hodinách dorazil do bivaku. Lze dovozovat, že De Rooy neprojel některé z předepsaných kontrolních bodů a možná použil nedovolenou pomoc. Jeho ranní přítomnost na startu etapy Chilecito - Antafagosta zůstává záhadou, a proto budeme s velkým zájmem sledovat odůvodnění De Rooyových penalizaci

Loprais si zvyká na MAN

Zdá se, že Aleš Loprais si postupně zvyká na svůj speciál MAN a udržuje dravé závodní tempo. Pravděpodobně mu svědčí jízda s čistou hlavou v týmu, ve kterém se nemusí zabývat organizačními věcmi nad rámec povinností jezdce. Nizozemská stáj VEKA disponuje silnou organizační a logistickou strukturou. Pocit krytých zad týmovým kolegou na trati se velmi pozitivně podepisuje na Lopraisově výsledku.

Škoda jen, že jsme nemohli vidět v akci plánovanou alianci Buggyra a Loprais, která by byla velmi zajímavá co do výkonnosti. Uvidíme, nakolik bude mít Aleš štěstí a vyhnou se mu technické problémy.

Kolomý měl hodně smůlu

Ve středu si utrhl brzdovou hadici, což ho stálo ztrátu čtyřiceti minut. Zbylou část závodu absolvoval ve velmi dobrém tempu, ale ztrátu se mu stáhnout nepodařilo a dojel až na patnáctém etapovém místě.

Do další etapy však Martin startoval z jedenáctého místa, neboť použil právo uplatnit výjimku. Ta dovoluje jezdcům, kteří se umístili v předchozích etapách do desátého místa, aby v případě, že mají nárazový výsledkový propad v etapě, požádali na startu další zkoušky o umístění hned za první desítku. Tam jsou startovní intervaly dvouminutové, zatímco od jedenáctého místa se startuje již po třiceti sekundách. Provoz na trati je tudíž hustší a dojíždění pomalejších jezdců je tak zásadním zpomalovacím elementem ve stíhací jízdě.

Ve čtvrteční etapě nasadil Martin zdrcující tempo, které udržel až do 250 kilometru. Při jízdě v prachovém oblaku během předjížděcího manévru Martina Van den Bringa narazil úplně naslepo do protisvahu a skončil se svojí tatrou na boku.

Přestože se nehoda stala ve vysoké rychlosti, mohl v závodě pokračovat. Rozsah aktuálního poškození kamionu však neumožňoval následně odmazávat ztrátu pětasedmdesáti minut.

Vrátný zrychluje a plní plán

Tomáši Vrátnému se se vyvedla čtvrtá (středa) i pátá (čtvrtek) etapa, kde v celkovém součtu těžil z problémů soupeřů a dotáhl se k první desítce hned za Kolomého na rozdíl třinácti minut. Na letošním Dakaru podává zatím stabilní výkon.

Osobně bych za jeho viditelným zlepšením viděl působení Josefa Kaliny, jehož rady si bere k srdci a nenechává se vybláznit k riskantním kouskům v hondě za kamazy. Taktické sbírání dílčích umístění, stejně jako osvědčená taktická zbraň Josefa Kaliny již dovedla nejednu z českých posádek k fantastickým umístěním v dálkových soutěžích.

Myslím, že pokud udrží Tomáš nervy na uzdě, nebude koukat nalevo ani napravo a hodlá si jízdu užívat tak, jako doposud, má velmi reálnou šanci na umístění na hranici první desítky. A to by bylo příjemné překvapení. Pro české barvy pak fantastické zjištění, že máme tři jezdce s reálnými šancemi na umístění v mezi nejlepšími.

Dobré výkony Tomáše podtrhuje i fair play chování na trati. Byl to právě on, kdo pomohl Martinu Kolomému postavit ležící tatrovku zpět na kola.

Macík má rychlost

Velkým překvapením je nejmladší účastník Dakaru v kategorii kamionů Martin Macík, který předváděl až dosud obdivuhodné tempo. Bohužel se však potýká s částečnými technickými problémy takřka v každé etapě.

Potížím se nevyhnul ani v páté etapě (čtvrtek), kterou kvůli poruše diferenciálu nedokončil. Bohužel pořadatelé byli nekompromisní a Martina z dalšího průběhu Dakaru vyloučili. Je to škoda, protože bez ohledu na výsledek, by pro něj byly další kilometry zkušeností, která je k nezaplacení.

Autor: Martin Koloc

Spolupracujeme s TipCars.com
Americká cla na ocel a hliník brzy dopadnou i na EU, počítá Německo Americká cla na ocel a hliník brzy dopadnou i na EU, počítá Německo

Německá vláda nepočítá s tím, že se podaří prodloužit pro…

Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový Libeňský most pražští plánovači bourat nedoporučují, přesto chtějí postavit nový

Gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje…

Samsung dosáhl rekordního provozního zisku Samsung dosáhl rekordního provozního zisku

Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung Electronics v…

Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk Vlastník televize Nova hlásí o polovinu vyšší provozní zisk

Mediální společnost Central European Media Enterprises…

 

Štítky Dakar 2015

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 





 
BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

BMW 8 polooficiálně: Odhaluje se ještě před premiérou! Známe i technická data M850i

Dnes 08:44

BMW s prototypy chystané řady 8 vyrazilo do Walesu, aby otestovala jeho podvozek. Spolu s tím odhalilo také bližší informace o novince.




Blesk.cz

Odhalily zvrhlého producenta a sexuální praktiky Hollywoodu. Pitt natočí o novinářkách film

Odhalily zvrhlého producenta a sexuální praktiky…

Příběh novinářek Jodi Kantorové a Megan Twoheyové z amerického listu The New York Times (NYT), které pomohly…

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí. Spoušť zachytila kamera

Býk vtrhl do obchodního centra a zranil 8 lidí.…

Neobvyklý pohled se naskytl lidem v peruánském městě Cuzco. Po ulicích běhal splašený býk, který vrážel, do čeho…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem celkem pomohli 5 body

Boston v sedmém zápase pálil, Krejčí s Pastrňákem…

Útočníci David Pastrňák a David Krejčí výrazně pomohli v sedmém rozhodujícím zápase prvního kola play off NHL k…

 

Reflex.cz

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný epos pro moderní dobu

Avengers: Infinity War je skvostný koncentrovaný…

Desetiletá sága marvelovského filmového vesmíru dochází grandiózního finále ve filmu Avengers: Infinity War...…

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo, kdyby Prahu zasáhla jaderná bomba

Unikátní aplikace přesně ukáže, co by se stalo,…

Co by se stalo, kdyby v Praze vybuchla severokorejská jaderná bomba? Nebo nukleární nálože, kterými disponují…