Martin Prokop v Mexiku: Šestý, bere osm bodů (aktualizováno)

 

Nejlepší výsledek sezony má na svém kontě Martin Prokop, jediný český zástupce v mistrovství světa v automobilových soutěžích. Ve třetím podniku letošního šampionátu, který se jel v Mexiku, skončil šestý.

Aktualizace 8.3. 20:51

Pilot stáje Jipocar Czech National Team nastupoval do závěrečného dne ze šesté pozice a se zjevnou taktikou, své umístění udržet. „Neriskuji, netlačím, jen si hlídám svoji pozici,“ tak komentoval Martin Prokop jedenácté místo v úvodní erzetě posledního dne. Ta byla svými 55,82 km nejdelší rychlostní zkouškou Mexické rallye.

Navzdory této snaze, zažil Prokop nepříjemné chvíle v cíli předposlední zkoušky. „V poslední zatáčce jsem vylétl ven a trefil kámen. Měli jsme defekt a museli zkontrolovat další poškození,“ hlásil aktuálně z průběhu soutěže.

Poslední speciálku Mexické rallye si však zkušeně pohlídal a dojel si bezpečně pro šesté místo v cíli. „Chci poděkovat týmu, protože tahle soutěž se opět ukázala jako extrémně náročná na auto. Ke konci soutěže jsme přežili velkou krizovku,“ řekl Prokop po dojetí poslední zkoušky.

Závěrečnou erzetu, ve které získávají první tři jezdci 3, 2 a 1 bonusové body, vyhrál Sebastien Ogier (Volkswagen) z Francie. „Odvedli jsme vynikající práci. Vše klaplo včetně výběru pneumatik. Nemám slov, nemohlo to dopadnout lépe,“ zhodnotil stručně Ogier své prvenství.

Mistrovství světa v automobilových soutěžích pokračuje čtvrtým podnikem, kterým je Argentinská rallye, jež je na programu od 23. do 25. dubna 2015.

Konečné pořadí Mexické rallye: 1. Ogier, Ingrassia (Fr./Volkswagen Polo R WRC) 4:19:13,4; 2. Østberg. Andersson (Nor., Švéd./Citroën DS3 WRC) +1:18,8; 3. Mikkelsen, Floene (Nor./Volkswagen Polo R WRC) +1:25,1; 4. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta RS WRC) +3:40,2; 5. Sordo, Marti (Šp./Hyundai i20 WRC) +5:01,8; 6. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta RS WRC) +6:36,1; 7. Al-Attiyah, Baumel (Katar, Fr./Ford Fiesta RRC) +14:52,7; 8. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyudain i20 WRC) + 22:43,3; 9. Fuchs, Musano (Něm., Šp./Ford Fiesta R5) +22:49,0; 10. Ketomaa, Lindström (Fin./Ford Fiesta R5) +23:10,2.

Průběžné pořadí MS (po 3 ze 13 soutěží): 1. Ogier 81; 2. Mikkelsen 47; 3. Neuville 35; 4. Ostberg 32; 5. Evans 26; 6. Latvala (Fin./Volkswagen Polo R WRC) 19; 7. Sordó 18; 8. Prokop 14; 9. Tänak (Est./Ford Fiesta RS WRC) 12; 10. Meeke (Brit./Citroën DS3 WRC) a Paddon (Aus./Hyundai i20 WRC) oba 10.

Týmy: 1. Volkswagen Motorsport 97; 2. Hyundai 71; 3. M- Sport (Ford) 44; 4. Citroën 40; 5. Volkswagen Motorsport II 30; 6. Jipocar Czech National Team 18.

Aktualizace 8.3. 10:13

Český pilot začal sobotní den na sedmém místě a po dvanácté zkoušce se dostal na šestou příčku, kterou udržel do cíle etapy. V jejím průběhu byl v jednotlivých rychlostních zkouškách vždy v první desítce a při jedné speciálce skončil dokonce druhý, pouhé dvě desetiny sekundy za vítězem.

„Dobrý výkon v ranní části soboty nás posunul na šesté místo. Nebylo to však zadarmo a mechanici to měli v servisu hodně náročné. Všechny problémy jsme však zdárně vyřešili a jdeme dál. Stále bojujeme o první pětku! Držte nám palce, ať se to povede,“ vzkázal Prokop fanouškům před závěrečnou částí Mexické rallye.

Francouz Ogier vede od druhé rychlostní zkoušky a z dosud odjetých osmnácti měřených testů jich vyhrál osm. „Z jezdeckého hlediska je tento víkend jeden z nejlepších v kariéře a se svým výkonem jsem velmi spokojený. Nenechali jsme se vyprovokovat tlakem soupeřů a nechali riziko na nich. Týmový kolega Latvala měl sice problémy, ale zdaleka ještě není všechno hotovo. Čeká nás dlouhý poslední den a mohu slíbit, že navzdory náskoku nebudeme dělat chyby,“ tvrdí odhodlaně vedoucí Ogier.

Závěrečný den Mexické rallye jsou na programu poslední tři rychlostní zkoušky o celkové délce 75,66 kilometrů. Speciálka Guanajuatito, kterou se dnes začíná, je nejdelší na letošním ročníku soutěže.

16:53 Guanajuatito (55,82 km)

18:16 Derramadero (11,59 km)

19:08 El Brinco 3 (8:25 km)

Průběžné pořadí (po 18 z 21 rychlostních zkoušek): 1. Ogier, Ingrassia (Fr./Volkswagen Polo R WRC) 3:33:27,4; 2. Østberg. Andersson (Nor., Švéd./Citroën DS3 WRC) +1:15,2; 3. Mikkelsen, Floene (Nor./Volkswagen Polo R WRC) +1:19,7; 4. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta RS WRC) +2:28,6; 5. Sordo, Marti (Šp./Hyundai i20 WRC) +4:10,6; 6. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta RS WRC) +4:39,6; 7. Al-Attiyah, Baumel (Katar, Fr./Ford Fiesta RRC) +10:43,9; 8. Fuchs, Musano (Něm., Šp./Ford Fiesta R5) +18:34,5; 9. Ketomaa, Lindström (Fin./Ford Fiesta R5) +19:39,5; 10. Al-Kuwari, Clarke (Katar, Brit./Ford Fiesta RRC) +19:49,1.

Aktualizace 7.3. 9:28

Dvaatřicetiletý Prokop začal včerejší náročný program na jedenácté příčce, ale vydělal na několika výpadcích soupeřů. Nechyběla mu ovšem ani rychlost, což dokázal třetím a druhým místem ve speciálních zkouškách před početným diváckým publikem. Jednou mu dokonce chyběla pouhá desetina sekundy k tomu, aby vyhrál rychlostní zkoušku v mistrovství světa. Do dnešní části soutěže nastupuje ze sedmého místa.

Pátek byl velký boj

„Už dlouho jsem nezažil tak náročný den. Začalo to všechno hned po ránu, když jsme v uzavřeném parkovišti nemohli nastartovat naši fiestu. Nakonec se to podařilo, ale mechanici měli v servisu spoustu práce ještě před tím, než jsme vyrazili na trať. V průběhu jedné páteční erzety jsme měli dost těžkou krizovou situaci poté, co jsem přeslechl diktát spolujezdce a místo sedmičky před zatáčkou slyšel čtyřku. Znamenalo to, že jsme do pomalejší zatáčky přijeli příliš rychle a ani nevím, jak jsme se dokázali udržet na trati. Navíc se utrhla rezerva, která je upevněná v zadní části auta, což nám přidělalo další starosti při jízdě. Vyvrcholilo to výměnou převodovky po poslední páteční zkoušce. Nebylo toho málo, ale pořád se držíme na trati a bojujeme“, uvedl Martin Prokop na svém facebookovském profilu.

Tänak utopil fiestu

O ojedinělý zápis do historie automobilových soutěží se postaral estonský jezdec Ott Tänak, který ve třetí rychlostní zkoušce utopil svou Fiestu WRC jezeru pod tratí! „Šel jsem tvrdě na brzdy v místě komprese a ta poškodila pravé přední zavěšení. V následující levé zatáčce jsme nedokázali zatočit a přes břeh opustili cestu. Svah byl tak prudký, že jsme se skouleli do vody. Auto naštěstí přistálo na kola, ale voda byla tak hluboká, že se začalo velmi rychle potápět. Když jsme otevřeli dveře, tak se během několika sekund dostalo pod hladinu. Měl jsem také problém s kabelem mého interkomu, protože se neuvolnil a stahoval mě pod vodu. Měli jsme velké štěstí. Nebyl to příjemný moment, jaký myslím nikdo nechce zažít,“ uvedl Tänak.

Video

Drama zažil také tovární tým Ford, za který Estonec startuje. Tím, že se auto dostalo pod vodu, neměla posádka žádnou možnost, jak dát o sobě zprávu. Rychlostní zkouška byla přerušena a teprve po dvaceti minutách mohl jezdec přes mobil záchranářů dát vědět týmu, co se stalo. Podle dostupných informací se podařilo vůz vylovit a měl by být zprovozněn do další části soutěže, která pokračuje po šestnácté hodině středoevropského času. Tänaka však čeká penalizace sedmi minut za každou nedokončenou rychlostní zkoušku, kterých bylo v jeho případě šest. Propadne se tak hluboko v pořadí jezdců, avšak vzhledem k tomu, že v problémech byla řada jeho soupeřů v továrních týmech, má Estonec stále šanci na nějaké body v hodnocení Poháru konstruktérů.

Pohřebištěm továrních jezdců se stala čtvrtá zkouška. Vinou havárií nebo ulomených kol skončili Brit Kris Meeke (Citroen), Australan Hayden Paddon (Hyundai) a Polák Robert Kubica (Ford). Předposlední erzeta připravila o šance druhého v pořadí Thierryho Neuvilla (Hyundai), který při stíhání vedoucího Ogiera poškodil chladič.

V sobotu jsou na programu je na programu osm rychlostních zkoušek

16:28 Ibarilla 1 (30,27 km)

17:41 Otates 1 (42,90 km)

19:08 El Brinco 1 (8,25 km)

20:16 Street Stage León 2 (1,37 km)

22:09 Ibarilla 2 (30,27 km)

23:22 Otates 2 (42,90 km)

0:15 El Brinco 2 (8,25 km)

1:10 Super Special 3 (4,60 km)

Časy jsou uvedeny ve středoevropské podobě.

Průběžné pořadí (po 10 z 21 RZ): 1.Ogier, Ingrassia (Fr./Volkswagen Polo R WRC) 1:45:03,0; 2. Latvala, Anttila (Fin./Volkswagen Polo R WRC) +13,5; 3. Østberg, Andersson (Nor., Švéd./Citroën DS3 WRC) +29,5; 4. Andreas Mikkelsen, Floene (Nor./Volkswagen Polo R WRC) +45,2; 5. Evans, Barritt (Brit./Ford Fiesta RS WRC) +1:03,9; 6. Sordo, Marti (Šp./Hyundai i20 WRC) +1:40,5; 7. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta RS WRC) +2:03,5; 8. Protasov, Čerepin (Ukr./Ford Fiesta RRC) +4:57,7; 9. Al-Attiyah, Baumel (Katar, Fr./Ford Fiesta RRC) +5:15,2; 10. Fuchs, Musano (Něm., Šp./Ford Fiesta R5) +7:58,7.

„Po tréninku mi jako každý rok předtím připadá, že nás čeká nejzáludnější trať v celém seriálu. A znovu si nedokážu představit, jak ji absolvovat bez problémů. Loni se nám to ale povedlo, tak zkusíme podobnou taktiku,“ řekl Prokop před startem. „V každém případě budeme potřebovat hodně opatrnosti a štěstí, protože co se týká délky a záludnosti trati, tak se jedná o jeden z nejdelších podniků sezony,“ dodal Prokop.

Po dvou úvodních rychlostních zkouškách je český pilot na jedenáctém místě o pouhých 1,1 sekundy za Italem Lorenzem Bertellim, který jede, stejně jako Prokop, s Fordem Fiesta RS WRC. „Měl jsem velkou krizovku ve druhé erzetě, ale naštěstí se mi povedlo udržet se na trati. Už se těším na klasické zkoušky,“ komentoval Prokop své dosavadní vystoupení a dodal: „Do dnešní etapy máme jedenáctou startovní pozici, což je dobře, protože na šotolině nemusíme soupeřům čistit trať.“

Prokop si loni v Mexiku připsal nejlepší výsledek sezony, když dojel na pátém místě. Lépe dopadl v kariéře na podnicích světového šampionátu jen dvakrát - v Argentině 2012 a v Německu 2013, tam skončil pokaždé čtvrtý. V průběžném pořadí seriálu patří pilotovi Fordu Fiesta RS WRC jedenácté místo a pozice nejlepší soukromého jezdce.

Vstup do letošní Mexické rallye zvládl nejlépe obhájce titulu Sebastien Ogier, který tady v předchozích dvou letech vyhrál. „Naše Polo skvěle zvládá jízdu v řídkém vzduchu ve vysokých nadmořských výškách. Uvidíme, zda to bude platit i letos,“ uvedl jedenatřicetiletý jezdec, který má na kontě již 26 vítězství v MS.

Vydařený start do sezony zažívá rovněž Belgičan Thierry Neuville, jemuž patří druhé místo v šampionátu a stejná příčka po vstupních rychlostních zkouškách soutěže. „Mexiko je jednou z mých nejoblíbenějších rallye v posledních letech a místem, kde jsme dosáhli skvělých výsledků. Pojedu i nadále naplno a doufám, že se stejně jako před rokem dostanu na pódium,“ přál si tovární jezdec Hyundaie. Loni i předloni skončil shodně vždy na třetím místě.

Pořadatelé letos připravili trať s 21 rychlostními zkouškami (včetně dvou již odjetých), které měří dohromady 395,21 km. Nejdelší erzeta je dlouhá 55,82 km a posádky ji absolvují až v neděli. Poslední zkouška se jede 8. března v 19.08, přes cílovou rampu přejedou nejlepší v 21.30 středoevropského času.

Dnes je na programu osm rychlostních zkoušek:

16:02 Los Mexicanos 1 (9,91 km)

16:35 El Chocolate 1 (44,13 km)

17:38 Las Minas 1 (15,54 km)

19:16 Street Stage León 1 (1,37 km)

21:59 Los Mexicanos 2 (9,91 km)

22:32 El Chocolate 2 (44,13 km)

23:35 Las Minas 2 (15,54 km)

01:10 Street Stage León 2 (1,37 km)

Časy jsou uvedeny ve středoevropské podobě.

Průběžné pořadí MS (po 2 z 13 soutěží): 1. Ogier (Fr./Volkswagen Polo R WRC) 53, 2. Neuville (Belg./Hyundai i20 WRC), 3. Mikkelsen (Nor./Volkswagen Polo R WRC) oba 30, 4. Latvala (Fin./Volkswagen Polo R WRC) 19, 5. Östberg (Nor./Citroën DS3 WRC), 6. Evans (Brit./Ford Fiesta RS WRC) oba 14, ...11. Prokop (ČR/Ford Fiesta RS)

Pořadí týmů: 1. Volkswagen 68, 2. Hyundai 55, 3. M-Sport 32, ... 6. Jipocar Czech National 10.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát

Poslanecká sněmovna má mít v rozpočtu na příští rok o 89…

Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking

Pokud Čína zásadně nezkrotí své zadlužení, hrozí jí další…

Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor

Rodinný investiční fond Consilium miliardáře Tomáše Němce…

Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu

Příští rok má být na zdravotní péči 12,8 miliardy korun…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Dnes 08:00

Ubývá vám chladicí kapalina, ale podlaha v garáži pod autem je suchá? V takovém případě může být příčinou poškozené těsnění pod hlavou. Jak to poznat a proč byste neměli s opravou otálet?




Blesk.cz

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v Malešicích ho jeřábem vytáhli hasiči

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v…

Zřejmě vlastní neopatrností jeden z dělník v pátek po půlnoci spadl ve spalovně v Malešicích mezi tuny odpadků.…

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít peníze ze zakázky

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít…

Dlouholetý starosta Kišiněva, místopředseda proevropské Liberální strany Dorin Chirtoaca byl ve čtvrtek večer…

 

iSport.cz

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený, zaplatí za to, říká Nibali

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený,…

Situace na prvních místech cyklistického Gira d'Italia je tři etapy před koncem čím dál zamotanější, a mezi…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

Před 75 lety, 27. května 1942 v 10.31 h, uskutečnili českoslovenští parašutisté vrcholný čin evropské…

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s argentinským Karlem Poborským

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s…

Vlevo u srdce státní znak České republiky, na druhé straně černobílý symbol Dynama České Budějovice. Nevídané…