Maserati 3500 GT (1957 – 1965)

Maserati 3500 GT (1957 – 1965)

 
 

Vozy třídy Gran Turismo (GT) patří díky svým technickým kvalitám a většinou i vzhledu mezi klenoty na čtyřech kolech. Jak název napovídá, je jejich původ nutno hledat v Itálii a tam především mezi značkami Ferrari a Maserati.

Automobilka Maserati se právě modelem 3500 GT zařadila mezi uznávané výrobce automobilů třídy GT.

Zní to jako z pohádky: na počátku bylo pět synů italského strojvůdce Maseratiho z Bologne – Alfieri, Bindo, Carlo, Ernesto a Ettore. Nejstarší Carlo závodil na Fiatech a dalších vozech, ale v devětadvaceti letech zemřel. Jeho bratři založili v roce 1914 malou dílnu, ve které pod značkou Maserati (přesněji Officina Alfieri Maserati SpA) vyráběli zapalovací svíčky a opravovali auta. Po skončení první světové války zde vyráběli sportovní a závodní automobily pro různé firmy. V roce 1926 založili vlastní automobilku a za znak zvolili trojzubec podle Neptunovy sochy na náměstí v Bologni. V roce 1937 se dostali do finančních potíží a značku prodali průmyslníkovi Orsimu se závazkem pracovat pro něj dalších 10 let. V roce 1947 pak v Bologni založili firmu Osca.

Orsiho firma Maserati s továrnou v Modeně slavila velké úspěchy na sportovním poli, ale finančně na tom nebyla nejlépe. První poválečný automobil Maserati, A6 1500 s karoserií od Battisty „Pinin Fariny (v roce 1961 přijal příjmení Pininfarina), byl vyroben pouze v počtu 60 kusů. Příliš nepomohlo ani zvýšení objemu motoru na 2 litry a přepracování ventilového rozvodu na dvouvačkový, kterého se ujal na slovo vzatý odborník Gioacchino Colombo. V roce 1954 byl vyvinut nový krátkozdvihový dvoulitrový řadový šestiválec s rozvodem DOHC a třemi karburátory. Poháněl čtyřmístná kupé s karoserií Allemano a také šestici kupé A6G 2000 s karoserií Frua. Dosahovaly rychlosti kolem 185 km/h. Stále se však jednalo prakticky o kusovou výrobu.

V roce 1957 zachránilo Maserati před bankrotem rozhodnutí syna majitele firmy Omera Orsiho vyrábět luxusní vozy. Na ženevském autosalonu bylo představeno krásné čtyřmístné kupé Maserati 3500 GT s hliníkovou karoserií od milánské firmy Touring. Vývojem motoru pro tento vůz byl pověřen technický ředitel Maserati Giulio Alfieri. Převrtáním válců šestiválcového motoru z typu A6G 2000 se zdvihový objem zvýšil na 3485 cm3. Dvojité zapalování prozrazovalo závodní původ motoru. Na výrobě se podílela řada subdodavatelů z Anglie (spojka, brzdy, zavěšení kol) a Německa (převodovka ZF). Ladné, čisté tvary karoserie s dlouhou přídí a výrazným prodloužením zadních blatníků vynikají zejména při pohledu z boku. Masku chladiče v dlouhé přídi zdobil velký znak Maserati – Neptunův trojzubec. Vzadu stojí za povšimnutí výrazně protažené náznaky blatníků, nahoře s chromovanými lištami, zakončené svislými koncovými světly. K otvírání zavazadelníku slouží dvojice chromovaných pák. Víko zavazadelníku s mohutnými vzpěrami je protaženo dolů až k nárazníkům, jak je obvyklé u současných vozů. Zavazadlový prostor byl na kupé 2+2 poměrně objemný, s rovnou podlahou. Vkusně řešenému interiéru dominovala přístrojová deska v barvě vozu a tříramenný volant velkého průměru. Boční výdechy motorového prostoru byly dvojího provedení. Zpočátku měly jen dvě vodorovné lišty, později dostaly chromovanou mřížku. Nad mřížkou byl umístěn znak karosárny Touring.

Po zahájení výroby v nové továrně to vypadalo, že ani tento model nepřinese kýžený obrat ve finanční situaci firmy. V roce 1959 se prodalo jen 100 vozů. Obrat nastal teprve po vstupu na americký trh v roce 1961, kde Maserati 3500 GT zaznamenalo mimořádný úspěch. Od roku 1962 se vůz dodával na přání se vstřikováním paliva a s označením GTI. Vozy se dodávaly se čtyřstupňovou nebo pětistupňovou manuální převodovkou, bylo možné zvolit i třírychlostní automatickou převodovku. Od roku 1959 byly zavedeny kotoučové brzdy. Vůz Maserati 3500 GT vlastnilo mnoho slavných osobností. Jmenujme alespoň monackého prince Rainiera III, herce Alberta Sordiho, Tonyho Curtise, Rocka Hudsona a Anthony Quinna. Do roku 1965 bylo vyrobeno 1983 kusů tohoto vskutku pohledného kupé pro „velkou turistiku” .

Kromě kupé se vyráběly i kabriolety. Výrobou karoserií byl pověřen věhlasný karosář Alfredo Vignale z Turina. Rozvor byl proti kupé zkrácen o 100 mm na 2,5 metru. Karoserie byla ocelová, ale dveře a kapota byly vyrobeny z lehkých slitin. Na přání se dodávala pevná střecha (hardtop), drátěná kola a diskové brzdy. Další dva kabriolety pocházejí z karosárny Touring a jeden exemplář dostal „kabát od firmy Frua. Celkem vzniklo 245 kabrioletů 3500 GT a GTI, jeden z nich vlastnil i zpěvák Dean Martin.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek Česko je rekordně zadlužené, dluh ale není žádný Otesánek

Státní dluh České republiky ke konci června dosahoval…

Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto Výroba aut v Česku v pololetí prudce stoupla, růst táhla Škoda Auto

V Česku se v letošním prvním pololetí vyrobilo rekordních…

Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají Innogy rozšiřuje v Německu síť dobíječek pro elektromobily, dotace na ně ale nezabírají

V Německu by už za čtyři roky měl podle představ vlády…

Zápisník Jana Pavce: Schengenský diktát Zápisník Jana Pavce: Schengenský diktát

Evropská komise do další fáze posunula řízení proti…

 

Štítky Maserati ZF

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Maserati 3500 GT: Bílá kráska s úžasným zvukem (video) Maserati 3500 GT: Bílá kráska s úžasným zvukem (video)

Maserati letos slaví sto let od založení. Jeho historie…

 



 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu mělo Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Nejdřív ji nechtěl a odháněl ji, pak se nechal sbalit, a teď mu zlomila srdce! Syn Veroniky Žilkové (55) Vincent…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý Jičín v severním podhůří Beskyd

Zřícenina plná tajemných legend. To je hrad Starý…

„Bílá paní na starojickém hradě byla prý manželkou posledního majitele rodu pánů z Kravař. Poprvé ji lidé uzřeli…

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale pak prezidentství položí

Jaroslav Kubera: Zeman si v kampani ukojí ego, ale…

Když děláte rozhovor se senátorem a možným prezidentským kandidátem Jaroslavem Kuberou (70), máte pocit, že…