Maserati 3500 GT (1957 – 1965)

Maserati 3500 GT (1957 – 1965)

 
 

Vozy třídy Gran Turismo (GT) patří díky svým technickým kvalitám a většinou i vzhledu mezi klenoty na čtyřech kolech. Jak název napovídá, je jejich původ nutno hledat v Itálii a tam především mezi značkami Ferrari a Maserati.

Automobilka Maserati se právě modelem 3500 GT zařadila mezi uznávané výrobce automobilů třídy GT.

Zní to jako z pohádky: na počátku bylo pět synů italského strojvůdce Maseratiho z Bologne – Alfieri, Bindo, Carlo, Ernesto a Ettore. Nejstarší Carlo závodil na Fiatech a dalších vozech, ale v devětadvaceti letech zemřel. Jeho bratři založili v roce 1914 malou dílnu, ve které pod značkou Maserati (přesněji Officina Alfieri Maserati SpA) vyráběli zapalovací svíčky a opravovali auta. Po skončení první světové války zde vyráběli sportovní a závodní automobily pro různé firmy. V roce 1926 založili vlastní automobilku a za znak zvolili trojzubec podle Neptunovy sochy na náměstí v Bologni. V roce 1937 se dostali do finančních potíží a značku prodali průmyslníkovi Orsimu se závazkem pracovat pro něj dalších 10 let. V roce 1947 pak v Bologni založili firmu Osca.

Orsiho firma Maserati s továrnou v Modeně slavila velké úspěchy na sportovním poli, ale finančně na tom nebyla nejlépe. První poválečný automobil Maserati, A6 1500 s karoserií od Battisty „Pinin Fariny (v roce 1961 přijal příjmení Pininfarina), byl vyroben pouze v počtu 60 kusů. Příliš nepomohlo ani zvýšení objemu motoru na 2 litry a přepracování ventilového rozvodu na dvouvačkový, kterého se ujal na slovo vzatý odborník Gioacchino Colombo. V roce 1954 byl vyvinut nový krátkozdvihový dvoulitrový řadový šestiválec s rozvodem DOHC a třemi karburátory. Poháněl čtyřmístná kupé s karoserií Allemano a také šestici kupé A6G 2000 s karoserií Frua. Dosahovaly rychlosti kolem 185 km/h. Stále se však jednalo prakticky o kusovou výrobu.

V roce 1957 zachránilo Maserati před bankrotem rozhodnutí syna majitele firmy Omera Orsiho vyrábět luxusní vozy. Na ženevském autosalonu bylo představeno krásné čtyřmístné kupé Maserati 3500 GT s hliníkovou karoserií od milánské firmy Touring. Vývojem motoru pro tento vůz byl pověřen technický ředitel Maserati Giulio Alfieri. Převrtáním válců šestiválcového motoru z typu A6G 2000 se zdvihový objem zvýšil na 3485 cm3. Dvojité zapalování prozrazovalo závodní původ motoru. Na výrobě se podílela řada subdodavatelů z Anglie (spojka, brzdy, zavěšení kol) a Německa (převodovka ZF). Ladné, čisté tvary karoserie s dlouhou přídí a výrazným prodloužením zadních blatníků vynikají zejména při pohledu z boku. Masku chladiče v dlouhé přídi zdobil velký znak Maserati – Neptunův trojzubec. Vzadu stojí za povšimnutí výrazně protažené náznaky blatníků, nahoře s chromovanými lištami, zakončené svislými koncovými světly. K otvírání zavazadelníku slouží dvojice chromovaných pák. Víko zavazadelníku s mohutnými vzpěrami je protaženo dolů až k nárazníkům, jak je obvyklé u současných vozů. Zavazadlový prostor byl na kupé 2+2 poměrně objemný, s rovnou podlahou. Vkusně řešenému interiéru dominovala přístrojová deska v barvě vozu a tříramenný volant velkého průměru. Boční výdechy motorového prostoru byly dvojího provedení. Zpočátku měly jen dvě vodorovné lišty, později dostaly chromovanou mřížku. Nad mřížkou byl umístěn znak karosárny Touring.

Po zahájení výroby v nové továrně to vypadalo, že ani tento model nepřinese kýžený obrat ve finanční situaci firmy. V roce 1959 se prodalo jen 100 vozů. Obrat nastal teprve po vstupu na americký trh v roce 1961, kde Maserati 3500 GT zaznamenalo mimořádný úspěch. Od roku 1962 se vůz dodával na přání se vstřikováním paliva a s označením GTI. Vozy se dodávaly se čtyřstupňovou nebo pětistupňovou manuální převodovkou, bylo možné zvolit i třírychlostní automatickou převodovku. Od roku 1959 byly zavedeny kotoučové brzdy. Vůz Maserati 3500 GT vlastnilo mnoho slavných osobností. Jmenujme alespoň monackého prince Rainiera III, herce Alberta Sordiho, Tonyho Curtise, Rocka Hudsona a Anthony Quinna. Do roku 1965 bylo vyrobeno 1983 kusů tohoto vskutku pohledného kupé pro „velkou turistiku” .

Kromě kupé se vyráběly i kabriolety. Výrobou karoserií byl pověřen věhlasný karosář Alfredo Vignale z Turina. Rozvor byl proti kupé zkrácen o 100 mm na 2,5 metru. Karoserie byla ocelová, ale dveře a kapota byly vyrobeny z lehkých slitin. Na přání se dodávala pevná střecha (hardtop), drátěná kola a diskové brzdy. Další dva kabriolety pocházejí z karosárny Touring a jeden exemplář dostal „kabát od firmy Frua. Celkem vzniklo 245 kabrioletů 3500 GT a GTI, jeden z nich vlastnil i zpěvák Dean Martin.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata online: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata online: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman…

LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 

Štítky Maserati ZF

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

 



Maserati 3500 GT: Bílá kráska s úžasným zvukem (video) Maserati 3500 GT: Bílá kráska s úžasným zvukem (video)

Maserati letos slaví sto let od založení. Jeho historie…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Dnes 18:50

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

Budeme platit zálohu i na PET lahve? Výrobce: V zahraničí se to osvědčilo

Budeme platit zálohu i na PET lahve? Výrobce: V…

Společnost Karlovarské minerální vody zvažuje, že zavede zálohy na PET lahve. Chce tím dosáhnout jejich většího…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Jašek si užívá formu a cení dorážky: Konečně dáváme špinavé góly

Jašek si užívá formu a cení dorážky: Konečně dáváme…

Forma libereckých mladíků je famózní. Trenér Filip Pešán poskládal dohromady formaci Dominik Lakatoš, Lukáš…

 

Reflex.cz

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…