Maserati 3500 GT (1957 – 1965)

Maserati 3500 GT (1957 – 1965)

 
 
5.2. 2004 Karel Haas

Vozy třídy Gran Turismo (GT) patří díky svým technickým kvalitám a většinou i vzhledu mezi klenoty na čtyřech kolech. Jak název napovídá, je jejich původ nutno hledat v Itálii a tam především mezi značkami Ferrari a Maserati.

Automobilka Maserati se právě modelem 3500 GT zařadila mezi uznávané výrobce automobilů třídy GT.

Zní to jako z pohádky: na počátku bylo pět synů italského strojvůdce Maseratiho z Bologne – Alfieri, Bindo, Carlo, Ernesto a Ettore. Nejstarší Carlo závodil na Fiatech a dalších vozech, ale v devětadvaceti letech zemřel. Jeho bratři založili v roce 1914 malou dílnu, ve které pod značkou Maserati (přesněji Officina Alfieri Maserati SpA) vyráběli zapalovací svíčky a opravovali auta. Po skončení první světové války zde vyráběli sportovní a závodní automobily pro různé firmy. V roce 1926 založili vlastní automobilku a za znak zvolili trojzubec podle Neptunovy sochy na náměstí v Bologni. V roce 1937 se dostali do finančních potíží a značku prodali průmyslníkovi Orsimu se závazkem pracovat pro něj dalších 10 let. V roce 1947 pak v Bologni založili firmu Osca.

Orsiho firma Maserati s továrnou v Modeně slavila velké úspěchy na sportovním poli, ale finančně na tom nebyla nejlépe. První poválečný automobil Maserati, A6 1500 s karoserií od Battisty „Pinin Fariny (v roce 1961 přijal příjmení Pininfarina), byl vyroben pouze v počtu 60 kusů. Příliš nepomohlo ani zvýšení objemu motoru na 2 litry a přepracování ventilového rozvodu na dvouvačkový, kterého se ujal na slovo vzatý odborník Gioacchino Colombo. V roce 1954 byl vyvinut nový krátkozdvihový dvoulitrový řadový šestiválec s rozvodem DOHC a třemi karburátory. Poháněl čtyřmístná kupé s karoserií Allemano a také šestici kupé A6G 2000 s karoserií Frua. Dosahovaly rychlosti kolem 185 km/h. Stále se však jednalo prakticky o kusovou výrobu.

V roce 1957 zachránilo Maserati před bankrotem rozhodnutí syna majitele firmy Omera Orsiho vyrábět luxusní vozy. Na ženevském autosalonu bylo představeno krásné čtyřmístné kupé Maserati 3500 GT s hliníkovou karoserií od milánské firmy Touring. Vývojem motoru pro tento vůz byl pověřen technický ředitel Maserati Giulio Alfieri. Převrtáním válců šestiválcového motoru z typu A6G 2000 se zdvihový objem zvýšil na 3485 cm3. Dvojité zapalování prozrazovalo závodní původ motoru. Na výrobě se podílela řada subdodavatelů z Anglie (spojka, brzdy, zavěšení kol) a Německa (převodovka ZF). Ladné, čisté tvary karoserie s dlouhou přídí a výrazným prodloužením zadních blatníků vynikají zejména při pohledu z boku. Masku chladiče v dlouhé přídi zdobil velký znak Maserati – Neptunův trojzubec. Vzadu stojí za povšimnutí výrazně protažené náznaky blatníků, nahoře s chromovanými lištami, zakončené svislými koncovými světly. K otvírání zavazadelníku slouží dvojice chromovaných pák. Víko zavazadelníku s mohutnými vzpěrami je protaženo dolů až k nárazníkům, jak je obvyklé u současných vozů. Zavazadlový prostor byl na kupé 2+2 poměrně objemný, s rovnou podlahou. Vkusně řešenému interiéru dominovala přístrojová deska v barvě vozu a tříramenný volant velkého průměru. Boční výdechy motorového prostoru byly dvojího provedení. Zpočátku měly jen dvě vodorovné lišty, později dostaly chromovanou mřížku. Nad mřížkou byl umístěn znak karosárny Touring.

Po zahájení výroby v nové továrně to vypadalo, že ani tento model nepřinese kýžený obrat ve finanční situaci firmy. V roce 1959 se prodalo jen 100 vozů. Obrat nastal teprve po vstupu na americký trh v roce 1961, kde Maserati 3500 GT zaznamenalo mimořádný úspěch. Od roku 1962 se vůz dodával na přání se vstřikováním paliva a s označením GTI. Vozy se dodávaly se čtyřstupňovou nebo pětistupňovou manuální převodovkou, bylo možné zvolit i třírychlostní automatickou převodovku. Od roku 1959 byly zavedeny kotoučové brzdy. Vůz Maserati 3500 GT vlastnilo mnoho slavných osobností. Jmenujme alespoň monackého prince Rainiera III, herce Alberta Sordiho, Tonyho Curtise, Rocka Hudsona a Anthony Quinna. Do roku 1965 bylo vyrobeno 1983 kusů tohoto vskutku pohledného kupé pro „velkou turistiku” .

Kromě kupé se vyráběly i kabriolety. Výrobou karoserií byl pověřen věhlasný karosář Alfredo Vignale z Turina. Rozvor byl proti kupé zkrácen o 100 mm na 2,5 metru. Karoserie byla ocelová, ale dveře a kapota byly vyrobeny z lehkých slitin. Na přání se dodávala pevná střecha (hardtop), drátěná kola a diskové brzdy. Další dva kabriolety pocházejí z karosárny Touring a jeden exemplář dostal „kabát od firmy Frua. Celkem vzniklo 245 kabrioletů 3500 GT a GTI, jeden z nich vlastnil i zpěvák Dean Martin.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí Komentář Bohumila Pečinky: Zeman je pachatelem nevládnutí

Prezident Zeman prohlásil, že jmenuje premiérem opět…

Americké firmy jsou ziskovější než evropské Americké firmy jsou ziskovější než evropské

V letošním roce mají největší zámořské podniky vydělat na…

J&T se dohodla s Číňany a vydělala J&T se dohodla s Číňany a vydělala

Společnost J&T Private Investments a finanční skupina…

KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy

Severní Korea je nadále otevřená dialogu se Spojenými…

 

Štítky Maserati ZF

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 



Maserati 3500 GT: Bílá kráska s úžasným zvukem (video) Maserati 3500 GT: Bílá kráska s úžasným zvukem (video)

Maserati letos slaví sto let od založení. Jeho historie…

 



 
Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

TEST: Ford Ranger 3.2 TDCi (147 kW) vs. VW Amarok 3.0 TDI V6 (150 kW) – Chlapáci sobě

Dnes 08:00

Vyloženě drsných aut na trhu už tolik není, pick-upy ale mezi ně nepochybně stále patří. Jak si proti sobě stojí takové modely od úhlavních rivalů, Fordu a VW?




Blesk.cz

Bouřky v noci rozvodnily řeky: 3. povodňový stupeň na Berounsku. Varování před deštěm trvá

Bouřky v noci rozvodnily řeky: 3. povodňový stupeň…

Silné bouřky a přívalové deště v noci na pátek sužovaly Česko. Poslední 3. povodňový stupeň vedený v Zaječově na…

Módní téma týdne: Inspirace pro filmové Vary. Paráda z Cannes

Módní téma týdne: Inspirace pro filmové Vary. Paráda…

Jedna z nejstarších, od šestačtyřicátého roku minulého století v přímořském francouzském letovisku Cannes…

 

iSport.cz

Nadalovo French Open vs. svět! Kdo může zastavit antukového démona?

Nadalovo French Open vs. svět! Kdo může zastavit…

Jen dva tenisté dokázali během třináctiletého působení Rafaela Nadala na French Open Španěla srazit. Dalších…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná opera ze staré školy kosmických dobrodružství

Solo: Star Wars Story je skvěle našlápnutá vesmírná…

Navzdory nejistým očekáváním je Solo: Star Wars Story rozkošná kosmická odschoolovka, která nadchne odpůrce…

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň, Amsterdam a Oslo, nejhůře Moskva a Řím

Doprava v Evropě: Nejlépe jsou na to Kodaň,…

Obyvatelé Paříže překvapivě často chodí pěšky, dánská Kodaň je ráj pro cyklisty, největší znečištění vzduchu a…