21.8. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Maserati Ghibli: Klasik od Giugiara na videu Motor Trendu

Jméno Ghibli použila značka Maserati už třikrát ve své historii. Klasikou je první generace, kterou pro značku s emblémem Neptunova trojzubce navrhl Giorgetto Giugiaro.

Ghibli Tipo AM 115 dnes patří k vrcholům italské konstruktérské a designérské školy přelomu 60. a 70. let minulého věku. Vzniklo jako poslední model pod vedením rodiny Orsiů. Bylo poháněno vidlicovým osmiválcem objemu takřka 4,72 l s výkonem 243 kW. Z dvojité chromované koncovky se line opravdu nádherný hluboký zvuk, není divu, agregát má závodní původ... I když se dal pobízet jen do 5.500 otáček. Pětistupňová přímo řazená převodovka se starala o 447 N.m točivého momentu. Carlos Lago ve 114. epizodě pořadu Ignition zmiňuje nejen perfektní řazení, ale hlavně vysoký komfort i ovladatelnost auta, pochopitelně vzhledem k době jeho vzniku i konkurenci. A to mělo na zadní nápravě ještě půleliptická listová pera! Tenký tříramenný volant ve dřevě s poměrně velkým průměrem je klasikou těch časů. Nebyl to supersport, šlo o typické luxusní gran turismo se spoustou místa pro zavazadla. Giugiaro jej navrhl ještě pro studio Ghia, svůj proslulý Italdesign založil až později.

Konkrétního rudého krasavce z roku 1967 vlastní od úvodu minulé dekády technický ředitel Motor Trendu Frank Markus, takže magazín sáhl „do vlastních řad“. Představil jej v kalifornském Monterey o uplynulém týdnu, proslulý Monterey Car Week si přece nemohl nechat ujít! I sedmačtyřicet let starý stylový unikát je schopen stále bez problémů dosáhnout maximální rychlosti 280 km/h. Nádherné hladké a štíhlé gétéčko s výklopnými předními reflektory v prodejích překonalo dokonce legendární Ferrari Daytona, pardon, oficiálně řadu 365 GTB/GTS4 a také Miuru od Lamborghini. Zatímco koník byl výkonnější, ale levnější, v případě Miury si za větší porci koní a motor uprostřed nechali v Sant'Agatě i dobře zaplatit. Přitom Ghibli není rozhodně takovou ikonou jako oba zmínění přímí dvanáctiválcoví konkurenti, což je určitě škoda. Méně známá už je snad jen Mangusta od De Tomasa, další jeho soupeř. V letech 1967-1973 vzniklo pouze 1.149 uzavřených a 150 otevřených vozů, vždyť Maserati bylo ještě do nedávné doby vlastně manufakturou... Spydery SS měly větší motory 4,93 l/247 kW.

Původní generace není dnes nijak levná, podle Hagerty se její ceny pohybují od 1,3 do 2,2 milionu korun. Tady pochopitelně ale už záleží na každém kusu, jeho stavu, kompletní historii a zda jej náhodou nevlastnil někdo slavný. Pak se draží a aukční ceny šplhají ještě výše... Mimochodem, natáčení pořadu Ignition si filmový štáb s podstatně modernějším Infiniti Q50 určitě užil, počasí, jak je vidět na konci videa, nebylo vždy zrovna ideální!

VETERÁN.AUTO.CZ: Maserati Ghibli – krása podle Giugiara








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

 




Pohřebák Maserati: Na druhou stranu stylově Pohřebák Maserati: Na druhou stranu stylově

Maserati Ghibli je krásný sedan a tak není divu, že je…

Maserati v listopadu zastaví výrobu Maserati v listopadu zastaví výrobu

Marchionneho plány na ovládnutí světa začínají dostávat…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme do finále

Kapitán Tygrů Radivojevič: Jánko nás podržel, chceme…

Bojovali i sami se sebou. Pátý zápas doma ztratili za stavu 3:1, v šestém duelu v Plzni třikrát prohrávali.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…