Maserati vydělalo ve třetím čtvrtletí více než Ferrari
O slibech ohledně Alfy Romeo i hibernaci Lancie si můžeme myslet cokoliv, stejně jako o převzetí celého koncernu Chrysler. Ale slavný trojzubec Fiatu vydělává. Dokonce více než Ferrari. Ano, ve třetím čtvrtletí roku 2014 mělo Maserati lepší hospodářský výsledek než sice mladší, ale prestižnější výrobce se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Jak už víme, pozice maranellské automobilky se změní, z koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) bude vyčleněna. Ale vraťme se zpátky do Modeny...
Maserati se stalo součástí Fiatu před jedenadvaceti lety a Ferrari svého dříve úhlavního konkurenta spravuje od roku 1998. Je to ale vůbec poprvé za toto období, kdy prvně jmenovaná značka za jeden kvartál předstihla druhou. Podle informací zveřejněných serverem Automotive News Europe vykázala od července do září provozní zisk ve výši 90 milionů eur (2,5 miliardy korun), kdežto Ferrari o milion v eurech méně. Meziroční navýšení je ještě markantnější, Maserati si polepšilo ze 43 milionů, tedy na více než dvojnásobek, zatímco jeho „matka“ opět pouze o jeden milion.
Na Ferrari měl negativní finanční dopad avizovaný odchod prezidenta Lucy Cordera di Montezemola. Ten skončil ve funkci 13. října a nahradil jej Marchionne. Jak to? Ferrari si přece klienty v drtivé většině samo vybírá! Turínský koncern uvedl v prohlášení, že na vině je odstupné, zatím odečtené ve výši 15 milionů eur (416,7 milionu korun). Musí se s bývalým vysokým mužem zkrátka a dobře vyrovnat i finančně. Připomeňme, že dnes sedmašedesátiletý exšéf obdrží v příštích dvaceti letech celkem 13.710.000 eur (necelých 381 mil. Kč dle aktuálního kurzu) a za potvrzení, že nevezme místo u nějaké konkurenční automobilky, dostane na konci ledna 2015 paušál 13.250.000 eur (368 milionů korun). Může si tak užívat zaslouženého důchodu.
Za celý letošní rok ovšem koník trojzubce stále poráží, vykázal zisk 274 milionů eur (7,6 miliardy Kč), zatímco Neptunův trojzubec 210 milionů eur (5,83 miliardy korun). V případě modenské značky se daří naplňovat plány, podle kterých se v budoucnu očekává odbyt 50 a později až 75 tisíc aut ročně. Letos zatím dodala svým klientům 26.428 aut, zatímco Ferrari 5.280.
Jak to bude s exkluzivitou maranellských supersportů v budoucnu, na to si musíme počkat. Přece jen se názory di Montezemola a Marchionneho v tomto ohledu ještě v nedávné minulosti dosti lišily, proto první jmenovaný ve funkci skončil. Ale důležité je, že klientela si od ledna do září 2013 pořídila jen 7.548 sportovně luxusních modenských klenotů. To znamená díky rapidnímu růstu zájmu hlavně o Ghibli a nové Quattroporte navýšení o 250 %! Uspokojená poptávka po vozech Ferrari však klesla o procento na aktuálních 5.280 jednotek. Ano, obě firmy mají odlišnou obchodní strategii... Ale i tak je porovnání čísel velmi zajímavé.