Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Máte off-road s ochranným rámem? Víte, proč vadí na STK?

Petr Barták
Diskuze (96)
Jestliže při prohlídce na STK bylo až do loňského roku možné projít s různými ochrannými rámy a dalšími prvky, teď se majitelé vozů vracejí s nepořízenou. Co s tím?

Zpřísnění dohledu nad provozem stanic technické kontroly spojené se zavedením fotodokumentace prověřovaných aut přineslo i jednu svízel majitelům vozidel používaných v terénu. Auta vybavená nadstandardními ochrannými prvky odjíždějí počínaje lednem minulého roku od kontroly na STK často s nepořízenou. Technici jim totiž jako závady zapisují přední rámy, nášlapy, navijáky či přídavná světla, jež dříve bez problému procházely.

Pohádkové martyrium

Aby majitelé těchto vozidel měli technickou pro další dva roky, mají dvě možnosti: buď rámy či další prvky demontovat, nebo získat schválení a zapsání do technického průkazu, homologaci či typový list. Nic nepomůže hořekování typu „já už to na vozidle měl, když jsem ho koupil“. Řešení je výhradně v rukou aktuálního majitele.

„Vyžadovat typový list musí současný provozovatel vozidla, ačkoli už je například jeho třetím vlastníkem,“ potvrzuje předseda Profesní komory STK Michal Cuc. Musí tedy vyhledat autorizovaného zástupce nebo výrobce doplňku – k tomu je podle Cuce nutné připočíst i skutečnost, že se typové listy nevydají zdarma. Majitel vozidla se tak ocitá v pozici pohádkové slepičky, která chce zachránit kohoutka – nezbývá než obíhat jednu instituci za druhou. Protože výrobci dílu nebo jejich distributoři hromadnou homologaci či typový list obvykle neřeší, musí si majitel zažádat o individuální schválení. To vydávají jen pověřené technické zkušebny – v Česku jsou dvě, a to Dekra a TÜV Süd, obě sídlící v Praze. „Schválení samozřejmě děláme, ale majitel by měl vědět, že to není zrovna levné,“ vysvětluje Petr Říha z Dekry. Jak podotýká, jen hodina na polygonu vyjde na 3000 korun, k tomu je potřeba připočíst práci techniků. „Majitel auta by si měl alespoň dopředu propočítat, zda se mu vůbec homologace dílu vyplatí,“ uzavírá Říha. A kolik by to stálo?

„To je přísně individuální, posuzujeme případ od případu přímo na voze,“ připomíná pracovník Dekry. Také na TÜV Süd nám potvrdili, že jde o výdaje v řádu tisíců korun. Než se vozidlo s takovými prvky případně přistaví, zájemce odešle posuzujícímu technikovi sérii fotografií vozidla z různých úhlů, detaily ochranných prvků a rovněž ofocený velký technický průkaz. Navíc znaménko finálního verdiktu není vůbec jisté, což ostatně potvrzuje i Zdeněk

Neusar z ministerstva dopravy: „Výsledek posouzení může být i záporný.“

Na hraně

Někteří majitelé se raději starých vozů s nevyhovujícími prvky zbavují. „Jediné auto, s nímž mohu bez obav do terénu, a přitom projde technickou bez úprav, je géčkový mercedes. I proto jsem se dřívějšího pajera zbavil už dávno,“ popisuje náš čtenář Zdeněk.

Dalším způsobem řešení problému s díly, které neprošly přes STK, je jejich demontáž. „U svého patrolu každé dva roky měním kola, volant a sundávám rámy. Už mě to unavuje!“ stěžuje si příznivec jízd v terénu a náš další čtenář Jaroslav. Takové případy nejsou podle našich zjištění vůbec řídké.

Před takovým postupem ale důrazně varuje ministerstvo dopravy. „Vůz by se po silnici pohyboval jako neschválené vozidlo,“ tvrdí Neusar. Připomíná, že odhaleno může být například policejní kontrolní silniční hlídkou, což potvrzuje i vrchní komisař Policejního prezidia ČR Petr Habenicht.

A postih? U menších prohřešků může policista domluvit, případně uložit blokovou pokutu do 2000 korun. Při vážné závadě se už musí všechno řešit na dopravním úřadě, strážce zákona má dokonce pravomoc zakázat nebo znemožnit další jízdu, případně zadržet osvědčení o registraci vozidla. Nařízením demontáže zařízení v nejbližším servisu za asistence policie však ze zákona nedisponuje. Jeli ovšem zjištěná závada na místě ihned

odstraněna, může řidič podle Habenichta pokračovat v jízdě.

Druhým rizikem je podle mluvčího ministerstva dopravy účast takového vozu na dopravní nehodě. „Pojištění se totiž vztahuje k jízdě schváleným vozidlem,“ tvrdí Neusar. Může pojišťovna omezit, nebo zcela vyloučit odškodnění?

„Ne, dopad na pojistné plnění by to mohlo mít pouze tehdy, pokud by takový neschválený prvek měl přímý vliv na vznik nehody,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek. Víceméně s ním souhlasí i mluvčí Kooperativy Milan Káňa: „Pojistné plnění bychom u havarijního pojištění krátili nebo ho nevyplatili, pokud by nehomologované díly byly prokazatelně příčinou vzniku škody.“ U povinného ručení by po viníkovi používajícím nehomologované součástky pojišťovna požadovala úhradu vyplacené částky. Takových případů je ovšem jako šafránu, ročně jeden dva.

Dříve a nyní

Posuzování schválených doplňků před zavedením fotodokumentace bylo individuálně na subjektivním hodnocení STK. Řešilo se zejména, zda má rám homologační značku nebo je k němu vydaný typový list. „Pokud bylo prokazatelné, že ochranný rám, nášlapy, spoiler nebo anténka nebyly upraveny „na koleně“, pak jsme je neposuzovali jako závadu. V případě, že bychom to jako závadu shledali, nahráli bychom jen konkurenci a prostě někde jinde by vozidlo prošlo bez závady,“ vysvětluje tehdejší praxi Michal Cuc z Profesní komory STK. Po lednu 2016 se však technici na STK obávají jakékoli netypické ochranné provky nechat projít kontrolou. Hrozí jim totiž až padesátitisícové pokuty a pětiletý zákaz práce v oboru, provozovateli stanice dokonce pětimilionová sankce. Co uznávat jako schválené a co ne, řeší ministerská instrukce pro STK a informace pro dopravní úřady z jara loňského roku. „V nich popisujeme přístup ke kontrole takových dílů včetně toho, co z nich schválení podléhá a co ne. Součástí je instrukce, co se do technického průkazu zapisuje a co nikoli,“ podotýká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Jenže podle Cuce je to velmi nepřehledné, tudíž nepoužitelné.

Schvalování ochranných prvků vozidel

Před rokem 2001: Schválení výbavy bylo výhradně na posouzení technika.

2001–2009: Na auta se mohla montovat pouze povolená výbava. Ve většině případů nebyla schvalována výrobcem vozidla, ale autorizovaným prodejcem nebo externí společností, které měly na výrobu a montáž doplňků povolení ministerstva dopravy.

Od roku 2009: Situace je stejná jako od roku 2001, ale navíc přibyla možnost schvalování doplňků v rámci homologace vozidla a výrobci toho hojně využívají. Na těchto doplňcích pak technici nehledají homologační značky ani zápis v TP, ale porovnají s celkovým provedením daného modelu od výrobce.

Jak zapsat změnu

Zápis změn technických údajů na úřadě udělají zpravidla na počkání, přičemž správní poplatek činí 50 Kč za každý z nich. K žádosti se přikládá vždy technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla, doklad totožnosti žadatele, v případě zastoupení písemná plná moc a další doklady osvědčující změnu zapisovaných údajů jako typový list, doklad o montáži a podobně.

Víte, že…

... typově schválené rámy nemusejí být nutně zapsané do technického průkazu? Jsou totiž označené schvalovací značkou, což je pro STK dostatečným vodítkem pro schválení.

… přední ochranné rámy se do technického průkazu zapisují, pouze pokud se mění rozměr či váha vozidla? Zaznamenává se například prodloužení celkové délky vozu nad 250 mm.

… instrukce ministerstva dopravy pro STK z roku 2016 umožňuje tolerovat označení například bočních nášlapů, jež nepřesahují šířku vozidla, nebo držáky světel nápadně připomínající ochranné rámy na přední části vozidla? Rozdíl držáku světel od ochranného rámu by měl technik na STK jednoduše rozeznat.

… u výbavy vozidel z roku 2009 a novějších spadá některá výbava pod evropskou globální homologaci danou přímo výrobcem? Doplňky jako zadní křídla upravující aerodynamiku vozidla či nášlapy jsou tak schválené přímo z výroby. Například u vozidel Škoda lze tuto výbavu dohledat v katalogu. Ovšem třeba yeti s předním ochranným rámem schválená výrobcem není.

Petr Barták
Diskuze (96)
19. 11. 2020 10:27
Vlastní ochraná rám
Dobrý den,
Pokud si chci vyrobit vlastní ochraný rám, jde tedy zapsat do TP poté co projde zkušebnou Dekra nebo TUV?
Jedná se o osobní vůz (není to SUV) a myslím něco na princip policejních vytlačovacích rámů. (moc by mi to pomohlo)
Ročně mám minimálně dvě srážky se zvěří - je to tím že najezdím cca 150 tisíc KM za rok a většina je v takových místech kde je zvěř na denním pořádku.
Avatar - pallas
19. 3. 2017 01:53
Re: umělá buzerace od neřidičů pro neřidiče
štatisticky ti to nevychádza
Avatar - pallas
19. 3. 2017 00:06
Re: řešení
pochybujem, že on niekedy jazdí na okruhu. To jeho "běžný ježdění" je určite po okreskách.. aby mali domáci radosť z toho rachotu.
Avatar - pallas
18. 3. 2017 21:41
Re: přední rámy
a ten s trialovým autom má zrejme známosti na STK. Tak to na Slovensku chodí.
Avatar - pallas
18. 3. 2017 21:15
Re: přední rámy
netrep blbosti. rám je iné než kapota.