Mazda 2: První jízdní dojmy

Mazda 2: První jízdní dojmy

 
 
10.11. 2010 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Faceliftovaná Mazda 2 nepřináší převratné změny exteriéru; to podstatné se událo pod kapotou a na podvozku. Omlazenou "dvojku" jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

Mazda 2 je na světových kolbištích poměrně úspěšným vozem, od uvedení na trh v roce 2003 bylo prodáno celkem 1,18 milionu vozů, z toho v Evropě více než třetina (365 tisíc). I díky přerušení trendu vývoje automobilů, kdy každá další generace byla větší a těžší (Mazda 2 druhé generace byla o celých 100 kg lehčí), byla zvolena vítězem ankety Světové auto roku (World Car of the Year) 2008. Nyní přichází modernizace, která dodává Mazdě 2 sportovnější detaily, design sladěný s novějšími modely a také aktualizaci techniky.

Nová maska chladiče vychází z předchozího sportovního paketu a je standardem u všech verzí. Spodní otvor v nárazníku je větší a má tvar pětiúhelníku, stejně jako nové rámečky mlhovek čerpá inspiraci z modelů Mazda 6, Mazda 3 a především Mazda 5. Facelift tedy přebírá organičtější tvary, typické pro všechny současné Mazdy. Z bočního pohledu ani na zádi se žádné výrazné designové změny neodehrály, tedy pokud se zrovna nedíváte na vůz v jedné ze dvou nových barev. Uvnitř jsou nové materiály, nový design povrchu palubní desky a nové barevné zpracování detailů, jako výdechy ventilace nebo ovládací panel rádia a klimatizace. Úpravy na podvozku jsou poměrně rozsáhlé. Zahrnují například pozměněnou geometrii předních ramen a jejich větší tuhost, zvýšenou tuhost karoserie v místě uchycení přední i zadní nápravy, zvýšení počtu svarů v oblasti zadních blatníků, menší tuhost zadních pružin a měkčí zadní silentbloky zkrutné příčky, či upravení dalších elastických komponent (např. zadních dorazů tlumičů). Cílem všech těchto úprav je lepší jízdní komfort při nezměněné úrovni ovladatelnosti.

Paleta dodávaných motorů prošla modernizací. Hlavním cílem bylo splnění emisních limitů normy Euro 5, společně s tím došlo ke snížení kombinované spotřeby. Zážehové motory zastupují již známé atmosférické čtyřválce 1,3 MZR a 1,5 MZR. Turbodiesely zastupuje nová verze motoru 1,6 MZ-CD.

Jake.auto.cz: Mazda 2 (přehled testů a dalších článků)

Základní motor 1,3 MZR má ve standardním provedení 55 kW a 119 Nm, silnější verze dosahuje 63 kW a 121 Nm. Kombinovaná spotřeba se v obou případech snížila o 2 % na 5,1 l/100 km, emise CO2 jsou se 119 g/km nižší o 5 %. Úspor bylo dosaženo díky elektronicky řízenému alternátoru, použití oleje s menší viskozitou a prodloužení 2. až 5. převodu manuální převodovky.

Výkonnější zážehový agregát 1,5 MZR má výkon 75 kW. Ve verzi Euro 5 bude dostupný jak s pětistupňovou manuální převodovkou, tak nově i se čtyřstupňovým automatem. Kombinovaná spotřeba je 5,8 litru, resp. 6,3 l/100 km.

Nová verze turbodieselu 1,6 MZ-CD posílila z dosavadních 66 na 70 kW. Nejvyšší točivý moment 205 Nm je dostupný v podstatně širším spektru od 1750 do 3000 min-1. Kombinovaná spotřeba zůstává 5,2 l/100 km, emise CO2 110 g/km představují zlepšení o 2 %.

Turbodiesel prošel řadou podstatných změn. Mezi ně patří přechod od rozvodu ventilů DOHC na SOHC se dvěma ventily na válec. Dále nižší kompresní poměr a bypass pro chlazení recirkulace výfukových plynů (EGR) – nasáním neochlazených výfukových plynů při studeném startu se motor rychleji ohřeje. Nové je i turbodmychadlo s pevnými lopatkami, které stojí za vyhlazením křivky točivého momentu. Dále má motor nové solenoidové vstřikovače a bezúdržbový filtr pevných částic cDPF.

Mazda 2 5d – ceny na českém trhu
Motor1,3 MZR1,3 MZR1,5 MZR1,6 MZ-CD
Převodovka5M5M5M (4A)5M
Zdvihový objem [cm3]1349134914981560
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]55/600062/600075/600070/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]119/3500121/3500133/4000205/1750-3000
Max. rychlost [km/h]168172186 (170)175
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,913,610,7 (11,9)11,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,15,8 (6,3)4,2
Pohotovostní hmotnost [kg]960960970 (990)1025
Cena ve výbavě CE [Kč]269.900---
Cena ve výbavě CE Pro297.900---
Cena ve výbavě CE Plus306.900---
Cena ve výbavě TE-324.900- (349.900)-
Cena ve výbavě TE Plus-363.900--
Cena ve výbavě GTA--386.900-

Jízda

Oficiální tisková zpráva nelhala – jízdní komfort se opravdu posunul o znatelný kus kupředu. Přední náprava se velmi dobře drží rovného i rozbitého asfaltu, zatímco od té zadní jsme za celou testovací jízdu neslyšeli jediný tupý náraz.

Je až s podivem, jak si Mazda 2 dokázala poradit nejen s klasickými příčnými nerovnostmi, ale i s příčnými prahy. Ani ve vyšších rychlostech se nedostavila žádná tupá rána do zad a to jsme nerovnosti na trase poctivě vyhledávali. Spolu s velice citlivým řízením, přesným řazením a velmi dobře vypadajícím interiérem tu proto zde máme nového kandidáta na premianta třídy malých vozů. Komfort spojený s velmi dobrými jízdními vlastnostmi totiž není v tomto segmentu zdaleka samozřejmostí.

Vyzkoušeli jsme i novou verzi s čtyřstupňovým automatem (agregát 1,5 MZR). Řazení jednotlivých rychlostí probíhá jemně a relativně svižně, je zde ale velmi cítit ztráta dynamiky a tak vůz s automatem doslova lákal ke klidné a rozvážné jízdě. O mnoho lepší to bylo ve sportovním režimu „S“, který převodovka nabízí. Zde elektronika později řadí (možnost manuální volby zde chybí) a nechává motor vytáčet až k omezovači, což zlepší nejen požitek z jízdy, ale také vytvoří zajímavou zvukovou kulisu – silnější čtyřválec má v poslední třetině otáček velmi zdravý, až sportovní zvukový projev.

V tabulce výše jsou uvedeny aktuálně platné ceny faceliftovaných verzí pro český trh, údaje v závorce se váží k verzi s automatem.

Výbava

Základní verze CE nabízí kromě airbagu pro řidiče a spolujezdce například brzdového asistenta EBA, dálkově ovládané centrální zamykání se skládacím klíčem, imobilizér, elektricky ovládaná okna vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přípravu pro rádio (2 repro), posilovač řízení, či ocelová kola s pneu 85/60 R14 a s ozdobnými kryty.

Druhý stupeň CE Pro doplňuje interiér o digitální hodiny, rádio s CD a MP3, manuální klimatizaci, či o dekoraci středového panelu „Piano Black“. Třetí CE Plus pak navíc obsahuje stříbrné dekorace v interiéru, dělená zadní sedadla, ocelové disky kol s pneumatikami 185/55 R15, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, boční (pro přední sedadla) a okenní airbagy, čtyři reproduktory či palubní počítač s ukazatelem vnější teploty.

Čtvrtá výbava TE doplňuje předešlé o systém jízdní stability DSC (zde pouze pro verze s aut. převodovkou), mlhové světlomety, kůží obšitý volant a hlavici řadicí páky a automatickou klimatizaci. Pátý TE Plus nabízí dále lité disky kol s pneu o rozměru 185/55 R15, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, světelný a dešťový senzor, stabilizační systém či vyhřívání předních sedadel.

No a konečně vrcholná verze GTA obsahuje prvky výbavy jako litá kola s pneumatikami 195/45 R16, balíček sportovního vzhledu SAP, tempomat, šest reproduktorů, přístrojové ukazatele ve stylu „Black out“ či kosmetická zrcátka ve stínítkách nejen řidiče ale i spolujezdce.

Na přání mohou být vozy vybaveny řadou dalších příplatkových prvků výbavy, jmenujme například metalízu (11.400,- Kč), střešní nosič (4.200,- Kč), loketní opěrku (6.000,- Kč) či prodloužení záruky na 4, resp. 5 let (4.740,- resp. 6888,- Kč).

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje

Menší a lehčí než předchůdce. Zato mnohem atraktivnější a…

Mazda 2 Black a White: Stylové loučení Mazda 2 Black a White: Stylové loučení

Malá Mazda 2 současné generace se už pomalu odebírá na…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela  restauraci českých krajanů

Zachránkyně knedlíků v Chicagu: Znovu otevřela…

Už už to vypadalo, že v Chicagu, které je jakousi „mekkou“ českého přistěhovalectví do USA, ztratí milovníci…

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře ochrnula půlka obličeje z klíštěte

Nejdřív horečka, pak jednotka intenzivní péče: Petře…

Příroda se po zimě probouzí. A s ní se probouzí i klíšťata, která již nyní vykazují svou aktivitu. To se stalo…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…