Mazda 2: První jízdní dojmy

Mazda 2: První jízdní dojmy

 
 

Faceliftovaná Mazda 2 nepřináší převratné změny exteriéru; to podstatné se událo pod kapotou a na podvozku. Omlazenou "dvojku" jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

Mazda 2 je na světových kolbištích poměrně úspěšným vozem, od uvedení na trh v roce 2003 bylo prodáno celkem 1,18 milionu vozů, z toho v Evropě více než třetina (365 tisíc). I díky přerušení trendu vývoje automobilů, kdy každá další generace byla větší a těžší (Mazda 2 druhé generace byla o celých 100 kg lehčí), byla zvolena vítězem ankety Světové auto roku (World Car of the Year) 2008. Nyní přichází modernizace, která dodává Mazdě 2 sportovnější detaily, design sladěný s novějšími modely a také aktualizaci techniky.

Nová maska chladiče vychází z předchozího sportovního paketu a je standardem u všech verzí. Spodní otvor v nárazníku je větší a má tvar pětiúhelníku, stejně jako nové rámečky mlhovek čerpá inspiraci z modelů Mazda 6, Mazda 3 a především Mazda 5. Facelift tedy přebírá organičtější tvary, typické pro všechny současné Mazdy. Z bočního pohledu ani na zádi se žádné výrazné designové změny neodehrály, tedy pokud se zrovna nedíváte na vůz v jedné ze dvou nových barev. Uvnitř jsou nové materiály, nový design povrchu palubní desky a nové barevné zpracování detailů, jako výdechy ventilace nebo ovládací panel rádia a klimatizace. Úpravy na podvozku jsou poměrně rozsáhlé. Zahrnují například pozměněnou geometrii předních ramen a jejich větší tuhost, zvýšenou tuhost karoserie v místě uchycení přední i zadní nápravy, zvýšení počtu svarů v oblasti zadních blatníků, menší tuhost zadních pružin a měkčí zadní silentbloky zkrutné příčky, či upravení dalších elastických komponent (např. zadních dorazů tlumičů). Cílem všech těchto úprav je lepší jízdní komfort při nezměněné úrovni ovladatelnosti.

Paleta dodávaných motorů prošla modernizací. Hlavním cílem bylo splnění emisních limitů normy Euro 5, společně s tím došlo ke snížení kombinované spotřeby. Zážehové motory zastupují již známé atmosférické čtyřválce 1,3 MZR a 1,5 MZR. Turbodiesely zastupuje nová verze motoru 1,6 MZ-CD.

Jake.auto.cz: Mazda 2 (přehled testů a dalších článků)

Základní motor 1,3 MZR má ve standardním provedení 55 kW a 119 Nm, silnější verze dosahuje 63 kW a 121 Nm. Kombinovaná spotřeba se v obou případech snížila o 2 % na 5,1 l/100 km, emise CO2 jsou se 119 g/km nižší o 5 %. Úspor bylo dosaženo díky elektronicky řízenému alternátoru, použití oleje s menší viskozitou a prodloužení 2. až 5. převodu manuální převodovky.

Výkonnější zážehový agregát 1,5 MZR má výkon 75 kW. Ve verzi Euro 5 bude dostupný jak s pětistupňovou manuální převodovkou, tak nově i se čtyřstupňovým automatem. Kombinovaná spotřeba je 5,8 litru, resp. 6,3 l/100 km.

Nová verze turbodieselu 1,6 MZ-CD posílila z dosavadních 66 na 70 kW. Nejvyšší točivý moment 205 Nm je dostupný v podstatně širším spektru od 1750 do 3000 min-1. Kombinovaná spotřeba zůstává 5,2 l/100 km, emise CO2 110 g/km představují zlepšení o 2 %.

Turbodiesel prošel řadou podstatných změn. Mezi ně patří přechod od rozvodu ventilů DOHC na SOHC se dvěma ventily na válec. Dále nižší kompresní poměr a bypass pro chlazení recirkulace výfukových plynů (EGR) – nasáním neochlazených výfukových plynů při studeném startu se motor rychleji ohřeje. Nové je i turbodmychadlo s pevnými lopatkami, které stojí za vyhlazením křivky točivého momentu. Dále má motor nové solenoidové vstřikovače a bezúdržbový filtr pevných částic cDPF.

Mazda 2 5d – ceny na českém trhu
Motor1,3 MZR1,3 MZR1,5 MZR1,6 MZ-CD
Převodovka5M5M5M (4A)5M
Zdvihový objem [cm3]1349134914981560
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]55/600062/600075/600070/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]119/3500121/3500133/4000205/1750-3000
Max. rychlost [km/h]168172186 (170)175
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,913,610,7 (11,9)11,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,15,8 (6,3)4,2
Pohotovostní hmotnost [kg]960960970 (990)1025
Cena ve výbavě CE [Kč]269.900---
Cena ve výbavě CE Pro297.900---
Cena ve výbavě CE Plus306.900---
Cena ve výbavě TE-324.900- (349.900)-
Cena ve výbavě TE Plus-363.900--
Cena ve výbavě GTA--386.900-

Jízda

Oficiální tisková zpráva nelhala – jízdní komfort se opravdu posunul o znatelný kus kupředu. Přední náprava se velmi dobře drží rovného i rozbitého asfaltu, zatímco od té zadní jsme za celou testovací jízdu neslyšeli jediný tupý náraz.

Je až s podivem, jak si Mazda 2 dokázala poradit nejen s klasickými příčnými nerovnostmi, ale i s příčnými prahy. Ani ve vyšších rychlostech se nedostavila žádná tupá rána do zad a to jsme nerovnosti na trase poctivě vyhledávali. Spolu s velice citlivým řízením, přesným řazením a velmi dobře vypadajícím interiérem tu proto zde máme nového kandidáta na premianta třídy malých vozů. Komfort spojený s velmi dobrými jízdními vlastnostmi totiž není v tomto segmentu zdaleka samozřejmostí.

Vyzkoušeli jsme i novou verzi s čtyřstupňovým automatem (agregát 1,5 MZR). Řazení jednotlivých rychlostí probíhá jemně a relativně svižně, je zde ale velmi cítit ztráta dynamiky a tak vůz s automatem doslova lákal ke klidné a rozvážné jízdě. O mnoho lepší to bylo ve sportovním režimu „S“, který převodovka nabízí. Zde elektronika později řadí (možnost manuální volby zde chybí) a nechává motor vytáčet až k omezovači, což zlepší nejen požitek z jízdy, ale také vytvoří zajímavou zvukovou kulisu – silnější čtyřválec má v poslední třetině otáček velmi zdravý, až sportovní zvukový projev.

V tabulce výše jsou uvedeny aktuálně platné ceny faceliftovaných verzí pro český trh, údaje v závorce se váží k verzi s automatem.

Výbava

Základní verze CE nabízí kromě airbagu pro řidiče a spolujezdce například brzdového asistenta EBA, dálkově ovládané centrální zamykání se skládacím klíčem, imobilizér, elektricky ovládaná okna vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, přípravu pro rádio (2 repro), posilovač řízení, či ocelová kola s pneu 85/60 R14 a s ozdobnými kryty.

Druhý stupeň CE Pro doplňuje interiér o digitální hodiny, rádio s CD a MP3, manuální klimatizaci, či o dekoraci středového panelu „Piano Black“. Třetí CE Plus pak navíc obsahuje stříbrné dekorace v interiéru, dělená zadní sedadla, ocelové disky kol s pneumatikami 185/55 R15, elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, boční (pro přední sedadla) a okenní airbagy, čtyři reproduktory či palubní počítač s ukazatelem vnější teploty.

Čtvrtá výbava TE doplňuje předešlé o systém jízdní stability DSC (zde pouze pro verze s aut. převodovkou), mlhové světlomety, kůží obšitý volant a hlavici řadicí páky a automatickou klimatizaci. Pátý TE Plus nabízí dále lité disky kol s pneu o rozměru 185/55 R15, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, světelný a dešťový senzor, stabilizační systém či vyhřívání předních sedadel.

No a konečně vrcholná verze GTA obsahuje prvky výbavy jako litá kola s pneumatikami 195/45 R16, balíček sportovního vzhledu SAP, tempomat, šest reproduktorů, přístrojové ukazatele ve stylu „Black out“ či kosmetická zrcátka ve stínítkách nejen řidiče ale i spolujezdce.

Na přání mohou být vozy vybaveny řadou dalších příplatkových prvků výbavy, jmenujme například metalízu (11.400,- Kč), střešní nosič (4.200,- Kč), loketní opěrku (6.000,- Kč) či prodloužení záruky na 4, resp. 5 let (4.740,- resp. 6888,- Kč).

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje

Menší a lehčí než předchůdce. Zato mnohem atraktivnější a…

Mazda 2 Black a White: Stylové loučení Mazda 2 Black a White: Stylové loučení

Malá Mazda 2 současné generace se už pomalu odebírá na…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli Starostům a mají klip Renče

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…