Mazda 2 s novým motorem 1.3 MZR: Návrat Millera

Mazda 2 s novým motorem 1.3 MZR: Návrat Millera

 

Nová „dvojka“ dostane čtyřválec 1.3 MZR s opožděným zavíráním sacích ventilů, takže se podíváme, jak se jim povedlo vyřešit několik problematických stránek principu popsaného Ralphem Millerem.

Mazda má při navrhování motorů zálibu ve zvláštnostech. Pouze u ní si můžete koupit Wankel (ruské Lady s motory s rotačními písty nebudeme rozebírat, vyráběly se pouze pro policii a KGB) a zdá se, že neopustili ani Millerův cyklus, který jsme naposledy viděli u Xedosu 9. Nová „dvojka“ dostane čtyřválec 1.3 MZR s opožděným zavíráním sacích ventilů, takže se podíváme, jak se jim povedlo vyřešit několik problematických stránek principu popsaného Ralphem Millerem. Bohužel, milovníci technických zajímavostí se pro tento motor budou muset vydat za dealery Mazdy do Japonska. S dovozem na evropské trhy se prý nepočítá.

Nejen Mazda, ale i Honda
Jestli jste si mysleli, že opožděné zavírání sacích ventilů skončilo s odchodem velké limuzíny Mazdy, jste na omylu. Ve skutečnosti ho momentálně používá kupříkladu Honda v motoru 1.8 i-VTEC. Ne, opravdu jsme se nezbláznili. Aktuální generace Civiku má sice v hlavě dva profily vaček, ale při nižších a středních otáčkách se opravdu zavírají ventily na straně sání později, tedy již v kompresním pracovním cyklu.

Ptáte se, jaký význam má fakt, že se část nasávané směsi vrátí zpátky? Normální motory mají výkon omezený úhlem natočení škrticí klapky, která reguluje množství nasávaného vzduchu změnou průřezu v potrubí – prosté, ale je to stejné, jako pokoušet se dýchat přes ústa překrytá rukou.

Tady ovšem zůstává klapka při nízkém zatížení úplně otevřená a výkon je regulován tím, kdy se zavřou sací ventily. Od tohoto okamžiku totiž záleží, kdy nastane stlačování plynů ve válci, a protože zde dochází ke kompresi později, písty překonávají menší odpor, nespotřebovávají tolik energie a motor pracuje s nižší tepelnou ztrátou.

Kdybychom to zjednodušili a počítali pouze hmotnost nasávané směsi a ne skutečný obsah válců, dostali bychom se na úroveň motoru o objemu přibližně 1,5 l. Při ustálené rychlosti nebo, chcete-li, v režimu nízkého výkonu, to pro pohyb vozu stačí a významně se tím snižuje spotřeba paliva (Civic 1.8 i-VTEC „bere“ v průměru 6,4 l/100 km).

Aby nedocházelo ke zhoršování účinnosti motoru kvůli změnám směru proudění v sání, používá Honda variabilní sací potrubí (s proměnnou délkou) a při vysokých otáčkách do procesu vstupují ostřejší vačky. Mazda ovšem u svého starého šestiválcového agregátu 2,3 l, používaného v Xedosu 9, neměla natolik sofistikovanou konstrukci, ani variabilní časování ventilů, takže zpětný pohyb plynů a nižší kompresní tlak ve spalovacích prostorech omezovalo přeplňování pomocí Lysholmova kompresoru. Mazda uváděla velice příznivou spotřebu 8,0 l/100 km, ve skutečnosti to bylo přes dvanáct, ale na 1,5 tunovou limuzínu s výkonem 155 kW (211 k), točivým momentem 290 Nm a archaickou čtyřstupňovou automatickou převodovkou to nebylo špatné.

Mazda2 1.3 MZR

Oklikou jsme se tak dostali až k současné novince, Mazdě 2 s motorem 1.3 MZR, který také využívá cyklus pana Millera. A jde na to podobně jako Honda, tedy bez přeplňování a se sekvenčním variabilním časováním ventilů (SVTS – Sequential Valve Timing System). Základ vychází z hliníkového čtyřválce se stejným objemem a kromě jiného časování disponuje výrazně zvýšeným kompresním poměrem.

Jednotka spolupracuje s bezestupňovou automatickou převodovkou CVT (poprvé v Mazdě), která umí znásobit točivý moment v nízkých otáčkách a udržovat konstantní zátah tak, aby řidič v tomto režimu nepociťoval chybějící kilowatty. Ve srovnání s předchůdcem má Mazda 2 o 100 kg nižší hmotnost, což se v kombinaci s „chytrým“ motorem projevilo na nízkých emisích (americká emisní třída SU-LEV) a výborné spotřebě – na 100 km ji stačí 4,3 l, tedy o 20 procent méně.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Mazda 2 s novým motorem 1.3 MZR: Návrat Millera







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje

Menší a lehčí než předchůdce. Zato mnohem atraktivnější a…

Mazda 2 Black a White: Stylové loučení Mazda 2 Black a White: Stylové loučení

Malá Mazda 2 současné generace se už pomalu odebírá na…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…