Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mazda 5 1,6 MZ-CD (85 kW): První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Zatímco technické detaily i ceny druhé generace Mazdy 5 jsme vám již přinesli, chyběla ve výčtu článků informace týkající se našich prvních jízdních dojmů. Tady jsou.

A právě dojmy spojené s jízdou v Mazdě 5 vám nyní přinášíme, na slunné Sicílii jsme totiž měli možnost vyzkoušet potenciálně nejžádanější vznětovou verzi s agregátem 1,6 MZ-CD o výkonu 85 kW pod kapotou. Motor využívající vstřikování typu common-rail nahrazuje starší jednotku 2,0 MZR-CD, která byla v původní Mazdě 5 k dispozici s výkony 81 a 105 kW.

I přes papírově nepřesvědčivou hodnotu zrychlení z 0 na 100 km/h (13,7 s) nelze Mazdu 5 s tímto agregátem považovat za podmotorovanou, přeci jen je znát přítomnost točivého momentu 270 Nm v širokém spektru otáček mezi 1750-2500 min-1. Výkon 85 kW vrcholí při 3600 min-1.

Ještě než vám popíšeme naše dojmy, zastavme se na moment u systému sedadel Karakuri. Ten je při častém převážení více osob a nákladu (zavazadel) opravdovou výhodou a jen stěží by se dnes na trhu mohlo uchytit MPV nedisponující alespoň nějakým „chytrým“ managementem vnitřního prostoru. Karikuri patří k tomu nejlepšímu, co lze v MPV dneška najít – sedadla v druhé řadě polohovatelná a posuvná o celých 27 cm, jednoduchý systém sklápění do roviny, sedm míst k sezení či zajímavý koncept sklápění prostředního sedáku pod sedák vedlejší tak, aby nepřekážel. Vítaným vylepšením jsou loketní opěrky pro řidiče i spolujezdce, doposud měl opěrku k dispozici pouze řidič.

Nasedněme nyní a vydejme se vstříc vrcholku Etny tak, jak to mimochodem před dávnými časy dělávali otroci snášející panstvu dolů sníh k výrobě zmrzliny. V Mazdě 5 se však jako otroci rozhodně necítíme, ba naopak – agregát je dobře utlumen a i komfort jízdy je na vysoké úrovni. Sportovnější průjezdy zatáčkou nejsou limitovány schopností podvozku ale vysoko umístěným těžištěm, které rychlou jízdu v serpentinách samozřejmě (spolu se sedačkami s malým bočním vedením) znepříjemňuje. Na dálnici nás potěšila průměrná spotřeba 6 litrů nafty na 100 km a to při tempu 100 až 130 km/h; dlouhodobější jízda stejnou rychlostí je v hustším italském provozu téměř nemožná záležitost. Příjemná však byla nejen spotřeba ale i odhlučnění kabiny – pokud MPV odpustíme lehký šelest kolem zrcátek, zdá se být vše v naprostém pořádku za což Mazda 5 vděčí i výborné hodnotě součinitele aerodynamického odporu (0,30).

Mazda5 - ceny na českém trhu
Motor1,8 MZR2,0 MZR1,6 MZ-CD
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]179819981560
Válce/ventily4/44/44/2
Největší výkon [kW/min-1]85/5300110/620085/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]165/4000191/4000270/1750
Max. rychlost [km/h]182194180
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,811,013,7
Komb. spotřeba [l/100 km]7,26,95,2
Cena CE [Kč]521.900,--581.900,-
Cena TE [Kč]594.900,--654.900,-
Cena TX [Kč]619.900,-639.900,-679.900,-
Cena TX Plus [Kč]-671.900,-711.900,-
Cena GTA [Kč]-714.900,-754.900,-

Řízení je na MPV překvapivě přesné, byť záplavu zpětné vazby čekat nemůžeme. O mnoho důležitější je dostatek prostoru na všech sedadlech či zavazadelník o objemu 426 l v sedmimístném provedení (v pětimístném je objem větší: 538 l, při naložení až po střechu pak 780 l). Maximálně může pětka převážet až 1485 litrů nákladu, nemůžeme nezmínit ani až 45 (!) odkládacích poliček a schránek. Řazení je velice přesné, páka nikde nezadrhává ani nemusí překonávat zbytečný odpor, má spíše krátké dráhy a spojka výrazněji zabírá až v druhé polovině zdvihu pedálu, což může s jeho tuhostí vést k občasnému zaškubání při přeřazování. Zvykli jsme si však velmi rychle.

Po zdolání převýšení téměř 1700 metrů jsme stanuli téměř na dosah vrcholu majestátné Etny a zatímco u moře bylo příjemných 15 stupňů, zde se teplota převalovala kolem nuly. Výjezd, kdy auto jede téměř výhradně na druhý a třetí převodový stupeň samozřejmě zahýbal se spotřebou paliva, nikoliv však dramaticky. Palubní počítač nahoře ukázal hodnotu 10,5 litru, což nelze hodnotit jinak než pozitivně.

Mazda očekává zvýšení podílu vznětových modelů, doposud byl stav pomyslného utkání mezi benzinovými a vznětovými motorizacemi zhruba vyrovnán, v daném segmentu je však typický poměr 70:30 ve prospěch dieselů a tak by moderní vznětová jednotka mohla zákazníky zaujmout. Nás tedy rozhodně zaujala, byť bychom si samozřejmě uměli pod kapotou představit i silnější diesel, který by mohl pomoci Mazdě 5 v boji s dalšími 18ti konkurenty ze třídy MPV C segmentu. V něm si mimochodem rodinná Mazda vedla s podílem 5,3 % minulý rok poměrně solidně.

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Avatar - skejpa
24. 1. 2011 15:26
loni si vedla solidne
Ale to jeste vypadala jako auto... A ne jako tohle zvěrstvo.