Mazda 5 1,6 MZ-CD (85 kW): První jízdní dojmy

Mazda 5 1,6 MZ-CD (85 kW): První jízdní dojmy

 
 

Zatímco technické detaily i ceny druhé generace Mazdy 5 jsme vám již přinesli, chyběla ve výčtu článků informace týkající se našich prvních jízdních dojmů. Tady jsou.

A právě dojmy spojené s jízdou v Mazdě 5 vám nyní přinášíme, na slunné Sicílii jsme totiž měli možnost vyzkoušet potenciálně nejžádanější vznětovou verzi s agregátem 1,6 MZ-CD o výkonu 85 kW pod kapotou. Motor využívající vstřikování typu common-rail nahrazuje starší jednotku 2,0 MZR-CD, která byla v původní Mazdě 5 k dispozici s výkony 81 a 105 kW.

I přes papírově nepřesvědčivou hodnotu zrychlení z 0 na 100 km/h (13,7 s) nelze Mazdu 5 s tímto agregátem považovat za podmotorovanou, přeci jen je znát přítomnost točivého momentu 270 Nm v širokém spektru otáček mezi 1750-2500 min-1. Výkon 85 kW vrcholí při 3600 min-1.

Ještě než vám popíšeme naše dojmy, zastavme se na moment u systému sedadel Karakuri. Ten je při častém převážení více osob a nákladu (zavazadel) opravdovou výhodou a jen stěží by se dnes na trhu mohlo uchytit MPV nedisponující alespoň nějakým „chytrým“ managementem vnitřního prostoru. Karikuri patří k tomu nejlepšímu, co lze v MPV dneška najít – sedadla v druhé řadě polohovatelná a posuvná o celých 27 cm, jednoduchý systém sklápění do roviny, sedm míst k sezení či zajímavý koncept sklápění prostředního sedáku pod sedák vedlejší tak, aby nepřekážel. Vítaným vylepšením jsou loketní opěrky pro řidiče i spolujezdce, doposud měl opěrku k dispozici pouze řidič.

Mazda 5: Nový rodinný model podrobně

Nasedněme nyní a vydejme se vstříc vrcholku Etny tak, jak to mimochodem před dávnými časy dělávali otroci snášející panstvu dolů sníh k výrobě zmrzliny. V Mazdě 5 se však jako otroci rozhodně necítíme, ba naopak – agregát je dobře utlumen a i komfort jízdy je na vysoké úrovni. Sportovnější průjezdy zatáčkou nejsou limitovány schopností podvozku ale vysoko umístěným těžištěm, které rychlou jízdu v serpentinách samozřejmě (spolu se sedačkami s malým bočním vedením) znepříjemňuje. Na dálnici nás potěšila průměrná spotřeba 6 litrů nafty na 100 km a to při tempu 100 až 130 km/h; dlouhodobější jízda stejnou rychlostí je v hustším italském provozu téměř nemožná záležitost. Příjemná však byla nejen spotřeba ale i odhlučnění kabiny – pokud MPV odpustíme lehký šelest kolem zrcátek, zdá se být vše v naprostém pořádku za což Mazda 5 vděčí i výborné hodnotě součinitele aerodynamického odporu (0,30).

Mazda5 - ceny na českém trhu
Motor1,8 MZR2,0 MZR1,6 MZ-CD
Převodovka6M6M6M
Zdvihový objem [cm3]179819981560
Válce/ventily4/44/44/2
Největší výkon [kW/min-1]85/5300110/620085/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]165/4000191/4000270/1750
Max. rychlost [km/h]182194180
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,811,013,7
Komb. spotřeba [l/100 km]7,26,95,2
Cena CE [Kč]521.900,--581.900,-
Cena TE [Kč]594.900,--654.900,-
Cena TX [Kč]619.900,-639.900,-679.900,-
Cena TX Plus [Kč]-671.900,-711.900,-
Cena GTA [Kč]-714.900,-754.900,-

Řízení je na MPV překvapivě přesné, byť záplavu zpětné vazby čekat nemůžeme. O mnoho důležitější je dostatek prostoru na všech sedadlech či zavazadelník o objemu 426 l v sedmimístném provedení (v pětimístném je objem větší: 538 l, při naložení až po střechu pak 780 l). Maximálně může pětka převážet až 1485 litrů nákladu, nemůžeme nezmínit ani až 45 (!) odkládacích poliček a schránek. Řazení je velice přesné, páka nikde nezadrhává ani nemusí překonávat zbytečný odpor, má spíše krátké dráhy a spojka výrazněji zabírá až v druhé polovině zdvihu pedálu, což může s jeho tuhostí vést k občasnému zaškubání při přeřazování. Zvykli jsme si však velmi rychle. Po zdolání převýšení téměř 1700 metrů jsme stanuli téměř na dosah vrcholu majestátné Etny a zatímco u moře bylo příjemných 15 stupňů, zde se teplota převalovala kolem nuly. Výjezd, kdy auto jede téměř výhradně na druhý a třetí převodový stupeň samozřejmě zahýbal se spotřebou paliva, nikoliv však dramaticky. Palubní počítač nahoře ukázal hodnotu 10,5 litru, což nelze hodnotit jinak než pozitivně.

Mazda 5 1,6 MZ-CD (85 kW): Nižší hmotnost, nižší spotřeba

Mazda očekává zvýšení podílu vznětových modelů, doposud byl stav pomyslného utkání mezi benzinovými a vznětovými motorizacemi zhruba vyrovnán, v daném segmentu je však typický poměr 70:30 ve prospěch dieselů a tak by moderní vznětová jednotka mohla zákazníky zaujmout. Nás tedy rozhodně zaujala, byť bychom si samozřejmě uměli pod kapotou představit i silnější diesel, který by mohl pomoci Mazdě 5 v boji s dalšími 18ti konkurenty ze třídy MPV C segmentu. V něm si mimochodem rodinná Mazda vedla s podílem 5,3 % minulý rok poměrně solidně.

Spolupracujeme s TipCars.com
V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai vzrostou s…

V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy

V areálu bývalé tovární haly firmy Praga má vzniknout…

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Mazda 5 letos bez náhrady skončí Mazda 5 letos bez náhrady skončí

Nyní už je to oficiální - Mazda nechystá pro kompaktní…

Mazda 5: Nástupce údajně nedostane Mazda 5: Nástupce údajně nedostane

Mazda 5 je po představení nové řady 2 a MX-5 jediným…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s Noidem! Rozvod a drsný vzkaz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s…

Ani druhé manželství mu dlouho nevydrželo. Muzikant Vašek Noid Bárta (36) definitivně přišel o manželku Gabrielu…

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

 

iSport.cz

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče, sudí ukončil zápas

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče,…

Přípravné fotbalové utkání v Paříži mezi africkými rivaly Senegalem a Pobřežím slonoviny zůstalo v pondělí…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…