Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda 5: Nový rodinný model podrobně

Aleš Dragoun
Diskuze (31)
Mazda představila aktualizovanou podobu minivanu řady 5 již na jaře v Ženevě. Nyní se chystá na evropské trhy.

Ve své domovině si nová pětka zachovala tradiční označení Premacy, a to již ve třetí generaci. Designově jde o radikální modernizaci a rozvíjení tvarů stávající řady 5 dle filozofie Nagare, řada 5 je prvním takto koncipovaným modelem značky Mazda.

Nová vlna

Boční silueta se příliš nezměnila, až na prolisy na karoserii. Příď vozu je ovšem zcela nová. Doširoka rozevřenou tlamou a vystouplými předními blatníky hodně připomíná například menší Mazdu 3.

Radikální proměnou prošla i záď, kde vodorovně orientované koncové světlomety nahradily předchozí svislé a velkou měrou zasahují do boků karoserie. Zde je nejpatrnějším prvkem nová vlna, která se táhne přes oba páry dveří.

D-sloupky jsou skryté, celkové linky agresivnější. Součinitel odporu vzduchu je 0,30, aerodynamika byla zlepšena montáží spoileru na přední nárazník a krytu motoru.

Karoserie Mazdy 5 byla prodloužena na 4585 mm, je 1750 mm široká a 1615 mm vysoká.

Posouváme dveře

Velmi slušná variabilita interiéru zůstává zachována. A to včetně posuvného druhého páru dveří, který měla pětka dlouhých šest let po premiéře první generace jako jediné střední MPV. Až letos se k ní přidal Ford Grand C-Max. Ostatní se spoléhají na klasiku.

Šoupačky umožňují přístup do interiéru velkým otvorem s délkou 686 mm a výškou 1083 mm, který je navíc jen 439 mm nad vozovkou. Lze je otevírat elektricky dálkovým ovladačem, stiskem tlačítka na přístrojové desce, nebo manuálně klikou. Vnitřní prostor opět nabízí místo pro pět, či sedm cestujících.

Zcela nová přístrojová deska dostala nejen lepší materiály, ale i výrazně odlišné tvarování. Před řidičem jsou nyní pouze dva tubusy s bílým podsvícením, středová konzola má integrovaný velkoplošný panel audiosoustavy, výdechy ventilace jsou teď umístěny až nad ním a těsně pod čelním sklem je pak monochromatický multifunkční displej, podobný tomu ve trojce a šestce.

Na palubní desce, řadicí páce i na výplních dveří přibyly chromované dekorativní doplňky, tímto kovem se blyští také některá tlačítka. Na přístrojovém panelu je novinkou indikátor zařazeného rychlostního stupně a vhodného okamžiku jeho změny.

Karakuri

Přední sedadla mají širší opěradla, loketní opěrka, dosud vyhrazená pouze pro řidiče, se dostala i ke spolujezdci a je v obou případech o 15 mm širší.

Druhá a třetí řada poskytují podle výrobce nejvíce místa pro nohy cestujících ve své třídě. Druhá řada je pak vybavena regulací sklonu opěradel, prostřední sedadlo v ní má o 5 cm širší sedák, byť se nedá nazvat plnohodnotným. Zde umístěná sedadla se dají samozřejmě posouvat, a to až o 27 cm. Manipulace s nimi je velmi jednoduchá, díky systému sklápění Karakuri je interiér flexibilní.

V sedmimístném provedení nabídne Mazda 5 zavazadelník o objemu 426 l, v pětimístném je objem větší: 538 l, při naložení až po střechu pak 780 l. Maximálně může pětka převážet až 1485 litrů nákladu. Nemůžeme nezmínit ani až 45 (!) odkládacích poliček a schránek.

Pohoda na palubě

Mazda slibuje akustickou pohodu ve vyšších rychlostech. Tu zlepšila nová tlumicí vrstva ve střeše. Snížen byl rovněž aerodynamický hluk cestou tvarové optimalizace A-sloupků a přesahu kapoty kolem paty čelního skla. Nové tlumicí materiály uvnitř uchycení dveří snižují hluk přenášený do interiéru od kol.

Atmosféru na palubě může zpříjemňovat multimediální systém s dotykovým displejem s úhlopříčkou 14,7 cm, integrovanou navigací TomTom se čtyřgigabajtovou pamětí, Bluetooth handsfree a přípojkami pro iPhone a iPod.

Pokud je zákazník méně náročný, ale přesto si rád připlatí, může mít rádio s měničem na 6 CD, nechybí ani AUX vstup pro připojení externích přehrávačů MP3.

Řidič pak bezpochyby ocení výškově nastavitelné sedadlo (možné také s vyhříváním), elektrická zrcátka a okna, boční posuvné dveře rovněž ovládají elektromotorky.

Klimatizace je standardně manuální, k užitku přijde tempomat, parkovací senzory nebo xenonová světla.

Pod kapotou

Nejvýznamnější technickou novinkou je nový zážehový čtyřválcový dvoulitr s přímým vstřikem MZR DISI, který známe z trojky a šestky. Nabídne maximální výkon 110 kW (150 k) v 6200 min-1 a maximální točivý moment 191 Nm ve 4500 min-1. I v tomto MPV se objevuje funkce samočinného vypínání a spouštění motoru, kterou Mazda nazývá i-stop a je možné ji deaktivovat tlačítkem.

Jednotlivé převody šestistupňového přímo řazeného ústrojí byly optimalizovány kvůli nižším nárokům na konzumaci paliva. Díky těmto změnám vyprodukuje nová Mazda 5 dle firemních materiálů o 15 % méně emisí CO2. Kombinovanou spotřebu se při tom podařilo udržet na nižší hodnotě (6,9 l/100 km).

V evropské nabídce bude kromě nového dvoulitru rovněž menší benzinová osmnáctistovka, také spřažená se šestistupňovou převodovkou. Ta produkuje 85 kW (115 k) v 5300 min-1 a 165 Nm ve 4000 min-1. Výrobce u ní udává spotřebu 7,2 l/100 km, je tedy vyšší než u silnějšího motoru!

Jde o modernizovanou celohliníkovou jednotku, která již dříve figurovala v nabídce jako základní motorizace minulé generace Mazdy 5. Teď dostala mimo jiné elektronický pedál plynu, větší chladič a šestistupňovou převodovku. Optimalizace systému sání obou agregátů dále snížila aerodynamický hluk o 10 %. Pokud vám chybí v nabídce vznětové motory, těch se Mazda 5 dočká až příští rok.

Lekce slušného chování

Mazda nespí a vylepšila chování pětky za jízdy, aby stačila konkurenci, reprezentované hlavně modernizovaným Touranem a dvojčaty řady C-Max od Fordu, které se začnou prodávat co nevidět.

Karoserie dostala prvky zvyšující tuhost kolem B-sloupků, svary přibyly okolo uchycení předních tlumičových vzpěr a nové řešení bylo zavedeno u D-sloupků. Přepracovaný podvozek s rozvorem náprav 2750 mm disponuje vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu.

Modifikováno bylo uložení hřídele hřebenového řízení, uchycení stabilizátorů, pozměněno bylo nastavení pružení a tlumení na obou nápravách. Vývojáři japonské automobilky se snažili o kompromis, který má zajistit pohodlnější cestování, ale současně zprostředkovat řidiči co nejpřímější kontakt s vozovkou.

Kola jsou ve vyšších verzích šestnácti- a sedmnáctipalcová lítá, základní model má patnáctipalcové ocelové ráfky. Konstrukce karoserie byla doplněna novými prvky z vysokopevnostní oceli. Nad pasivní bezpečností dohlíží šestice airbagů, tříbodové pásy s předpínači a omezovači tahu, aktivní opěrky na předních sedadlech, nebo úchyty Isofix ve druhé řadě sedadel.

Elektronická bezpečnost

Armádu elektronických pomocníků zastupují čtyřkanálové ABS, elektronická distribuce brzdného účinku EBD, brzdový asistent, kontrola trakce a DSC. Další vychytávku představuje Mazda Brake Override System, který v případě, že dojde k současnému zmáčknutí pedálu plynu a brzdy, vždy upřednostní pedál brzdy a umožní tak bezpečné zastavení.

Emergency Stop Signal (ESS) upozorňuje ostatní vozidla blikajícími směrovými světly na náhlý brzdný manévr. Mazda 5 může mít i kontrolu tlaku v pneumatikách.

Mimochodem, tradiční decelerační zařízení představují kotouče na obou nápravách, vpředu s vnitřním chlazením a průměrem 278 mm, vzadu mají 280 mm. Lépe vybavené verze s většími koly disponují předními o průměru 300 mm, vzadu pak jsou opět o 2 mm větší.

Půl milionu

Od roku 2005, kdy byla uvedena na trh první generace, se prodalo na půl milionu kusů, z toho 175 tisíc v Evropě. Představitelé automobilky doufají, že na ni představovaný nástupce naváže, předpoklady k tomu rozhodně má.

Mazda 5 – Základní technické údaje
Motor 1,8 MZR 2,0 MZR DISI i-stop
Převodovka 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1798 1998
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 85/5300 110/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 165/4000 191/4500
Max. rychlost [km/h] 182 194
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,8 11
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 6,9
Aleš Dragoun
Diskuze (31)
Avatar - Poustnik
20. 10. 2010 10:18
Bohužel musím dát za pravdu téměř všem diskutujícím,
taky mi nějak naskakuje husí kůže. Nemůžu si pomoct, ale moje "stará" pětka je hezčí. Prostě je elegantnější, vyváženější. Možná změním názor, až ji uvidím naživo, ale přestože se v duchu přesvědčuju, že by se mi měla líbit, nějak pořád vrtím hlavou. Zepředu se může auto usmívat, jo.....ale spíš se tlemí. :'-( No a vzadu..... vodorovné svítilny měly asi pětku opticky snížit, ale tohle se povedlo třeba u Mitsubishi Colt, ale když u pětky zůstaly původní tlusté sloupky, tak to nějak ztrácí praktičnost a vyváženost. Zatím mi mazdice slouží skvěle, tak se třeba radši dočkám další generace.... >:D
Avatar - PicoBello
20. 10. 2010 10:04
Re: hmm?
do istej miery ano. sam nie som velky fanda VW, ale v poslednej dobe pustaju na trh podla mna dizajnovo vyvazene auta (G6, Polo, Touareg, Tiguan, Phaeton - s vynimkou Passata). je to konzervativne, to ano, ale je to vkusne - na rozdiel od niektorych cirkusantov.

s tou tvarou je to trend vecsiny vyrobcov, mne to nevadi.
Avatar - skejpa
20. 10. 2010 09:42
Re: (Z)Mrzda na piatu
:yes: presne. ac nerad, musim souhlasit. tohle si muze koupit jen opravdu velmi velky japonsky nadsenec.
20. 10. 2010 09:37
Re: New 5
ale prosim ta! sa to vyklepka dorovna, a *ebne sa na to trochu tmelu... :-)
20. 10. 2010 09:26
Re: New 5
Ty si expert, prečo by Mazdu mali trápiť nejakí klampiari? >:D