Mazda 5: Nový rodinný model podrobně
Ve své domovině si nová pětka zachovala tradiční označení Premacy, a to již ve třetí generaci. Designově jde o radikální modernizaci a rozvíjení tvarů stávající řady 5 dle filozofie Nagare, řada 5 je prvním takto koncipovaným modelem značky Mazda.
Nová vlna
Boční silueta se příliš nezměnila, až na prolisy na karoserii. Příď vozu je ovšem zcela nová. Doširoka rozevřenou tlamou a vystouplými předními blatníky hodně připomíná například menší Mazdu 3.
Radikální proměnou prošla i záď, kde vodorovně orientované koncové světlomety nahradily předchozí svislé a velkou měrou zasahují do boků karoserie. Zde je nejpatrnějším prvkem nová vlna, která se táhne přes oba páry dveří.
D-sloupky jsou skryté, celkové linky agresivnější. Součinitel odporu vzduchu je 0,30, aerodynamika byla zlepšena montáží spoileru na přední nárazník a krytu motoru.
Karoserie Mazdy 5 byla prodloužena na 4585 mm, je 1750 mm široká a 1615 mm vysoká.
Posouváme dveře
Velmi slušná variabilita interiéru zůstává zachována. A to včetně posuvného druhého páru dveří, který měla pětka dlouhých šest let po premiéře první generace jako jediné střední MPV. Až letos se k ní přidal Ford Grand C-Max. Ostatní se spoléhají na klasiku.
Šoupačky umožňují přístup do interiéru velkým otvorem s délkou 686 mm a výškou 1083 mm, který je navíc jen 439 mm nad vozovkou. Lze je otevírat elektricky dálkovým ovladačem, stiskem tlačítka na přístrojové desce, nebo manuálně klikou. Vnitřní prostor opět nabízí místo pro pět, či sedm cestujících.
Zcela nová přístrojová deska dostala nejen lepší materiály, ale i výrazně odlišné tvarování. Před řidičem jsou nyní pouze dva tubusy s bílým podsvícením, středová konzola má integrovaný velkoplošný panel audiosoustavy, výdechy ventilace jsou teď umístěny až nad ním a těsně pod čelním sklem je pak monochromatický multifunkční displej, podobný tomu ve trojce a šestce.
Na palubní desce, řadicí páce i na výplních dveří přibyly chromované dekorativní doplňky, tímto kovem se blyští také některá tlačítka. Na přístrojovém panelu je novinkou indikátor zařazeného rychlostního stupně a vhodného okamžiku jeho změny.
Karakuri
Přední sedadla mají širší opěradla, loketní opěrka, dosud vyhrazená pouze pro řidiče, se dostala i ke spolujezdci a je v obou případech o 15 mm širší.
Druhá a třetí řada poskytují podle výrobce nejvíce místa pro nohy cestujících ve své třídě. Druhá řada je pak vybavena regulací sklonu opěradel, prostřední sedadlo v ní má o 5 cm širší sedák, byť se nedá nazvat plnohodnotným. Zde umístěná sedadla se dají samozřejmě posouvat, a to až o 27 cm. Manipulace s nimi je velmi jednoduchá, díky systému sklápění Karakuri je interiér flexibilní.
V sedmimístném provedení nabídne Mazda 5 zavazadelník o objemu 426 l, v pětimístném je objem větší: 538 l, při naložení až po střechu pak 780 l. Maximálně může pětka převážet až 1485 litrů nákladu. Nemůžeme nezmínit ani až 45 (!) odkládacích poliček a schránek.
Pohoda na palubě
Mazda slibuje akustickou pohodu ve vyšších rychlostech. Tu zlepšila nová tlumicí vrstva ve střeše. Snížen byl rovněž aerodynamický hluk cestou tvarové optimalizace A-sloupků a přesahu kapoty kolem paty čelního skla. Nové tlumicí materiály uvnitř uchycení dveří snižují hluk přenášený do interiéru od kol.
Atmosféru na palubě může zpříjemňovat multimediální systém s dotykovým displejem s úhlopříčkou 14,7 cm, integrovanou navigací TomTom se čtyřgigabajtovou pamětí, Bluetooth handsfree a přípojkami pro iPhone a iPod.
Pokud je zákazník méně náročný, ale přesto si rád připlatí, může mít rádio s měničem na 6 CD, nechybí ani AUX vstup pro připojení externích přehrávačů MP3.
Řidič pak bezpochyby ocení výškově nastavitelné sedadlo (možné také s vyhříváním), elektrická zrcátka a okna, boční posuvné dveře rovněž ovládají elektromotorky.
Klimatizace je standardně manuální, k užitku přijde tempomat, parkovací senzory nebo xenonová světla.
Pod kapotou
Nejvýznamnější technickou novinkou je nový zážehový čtyřválcový dvoulitr s přímým vstřikem MZR DISI, který známe z trojky a šestky. Nabídne maximální výkon 110 kW (150 k) v 6200 min-1 a maximální točivý moment 191 Nm ve 4500 min-1. I v tomto MPV se objevuje funkce samočinného vypínání a spouštění motoru, kterou Mazda nazývá i-stop a je možné ji deaktivovat tlačítkem.
Jednotlivé převody šestistupňového přímo řazeného ústrojí byly optimalizovány kvůli nižším nárokům na konzumaci paliva. Díky těmto změnám vyprodukuje nová Mazda 5 dle firemních materiálů o 15 % méně emisí CO2. Kombinovanou spotřebu se při tom podařilo udržet na nižší hodnotě (6,9 l/100 km).
V evropské nabídce bude kromě nového dvoulitru rovněž menší benzinová osmnáctistovka, také spřažená se šestistupňovou převodovkou. Ta produkuje 85 kW (115 k) v 5300 min-1 a 165 Nm ve 4000 min-1. Výrobce u ní udává spotřebu 7,2 l/100 km, je tedy vyšší než u silnějšího motoru!
Jde o modernizovanou celohliníkovou jednotku, která již dříve figurovala v nabídce jako základní motorizace minulé generace Mazdy 5. Teď dostala mimo jiné elektronický pedál plynu, větší chladič a šestistupňovou převodovku. Optimalizace systému sání obou agregátů dále snížila aerodynamický hluk o 10 %. Pokud vám chybí v nabídce vznětové motory, těch se Mazda 5 dočká až příští rok.
Lekce slušného chování
Mazda nespí a vylepšila chování pětky za jízdy, aby stačila konkurenci, reprezentované hlavně modernizovaným Touranem a dvojčaty řady C-Max od Fordu, které se začnou prodávat co nevidět.
Karoserie dostala prvky zvyšující tuhost kolem B-sloupků, svary přibyly okolo uchycení předních tlumičových vzpěr a nové řešení bylo zavedeno u D-sloupků. Přepracovaný podvozek s rozvorem náprav 2750 mm disponuje vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovou nápravou vzadu.
Modifikováno bylo uložení hřídele hřebenového řízení, uchycení stabilizátorů, pozměněno bylo nastavení pružení a tlumení na obou nápravách. Vývojáři japonské automobilky se snažili o kompromis, který má zajistit pohodlnější cestování, ale současně zprostředkovat řidiči co nejpřímější kontakt s vozovkou.
Kola jsou ve vyšších verzích šestnácti- a sedmnáctipalcová lítá, základní model má patnáctipalcové ocelové ráfky. Konstrukce karoserie byla doplněna novými prvky z vysokopevnostní oceli. Nad pasivní bezpečností dohlíží šestice airbagů, tříbodové pásy s předpínači a omezovači tahu, aktivní opěrky na předních sedadlech, nebo úchyty Isofix ve druhé řadě sedadel.
Elektronická bezpečnost
Armádu elektronických pomocníků zastupují čtyřkanálové ABS, elektronická distribuce brzdného účinku EBD, brzdový asistent, kontrola trakce a DSC. Další vychytávku představuje Mazda Brake Override System, který v případě, že dojde k současnému zmáčknutí pedálu plynu a brzdy, vždy upřednostní pedál brzdy a umožní tak bezpečné zastavení.
Emergency Stop Signal (ESS) upozorňuje ostatní vozidla blikajícími směrovými světly na náhlý brzdný manévr. Mazda 5 může mít i kontrolu tlaku v pneumatikách.
Mimochodem, tradiční decelerační zařízení představují kotouče na obou nápravách, vpředu s vnitřním chlazením a průměrem 278 mm, vzadu mají 280 mm. Lépe vybavené verze s většími koly disponují předními o průměru 300 mm, vzadu pak jsou opět o 2 mm větší.
Půl milionu
Od roku 2005, kdy byla uvedena na trh první generace, se prodalo na půl milionu kusů, z toho 175 tisíc v Evropě. Představitelé automobilky doufají, že na ni představovaný nástupce naváže, předpoklady k tomu rozhodně má.
Mazda 5 – Základní technické údaje | ||
Motor | 1,8 MZR | 2,0 MZR DISI i-stop |
Převodovka | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85/5300 | 110/6200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 165/4000 | 191/4500 |
Max. rychlost [km/h] | 182 | 194 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,8 | 11 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 6,9 |