Mazda 5: První ženevské dojmy
Předchůdkyně ve své době přinesla do svého tržního segmentu dospělý vzhled, posuvné boční dveře a originálně vyřešenou variabilitu druhé řady sedadel, nazvanou Karakuri. Nová přináší stejné kvality, řadu detailních vylepšení a především proudnicový design, vybočující z řady.
Již první pohled na bočnice vozu s neobvykle výraznými prolisy naznačuje, že zde se o dojmy dbalo opravdu výrazně. Podobně působí příď s obřím „úsměvem“, jejíž efekt zapůsobil na autosalonovém soklu naplno.
Poklidné rodinné auto působí při pohledu zpředu málem jako ostrý hot hatch, podobnost s Mazdou 3 MPS je v tomto případě maximální. Neuvěřitelná invence tvůrcům bohužel trochu došla při navrhování zádi, která se svým negativním sklonem a poněkud příliš mohutnými koncovými světly působí poněkud zavalitě.
Avšak celkový dojem je nadprůměrný a můžeme jen doufat, že úžasný první dojem nevyprchá po relativně krátké době, jako se to stalo některým jiným mazdám v nedávné minulosti. Špičková ve své kategorii je aerodynamika s koeficientem čelního odporu cx 0,30.
Uvnitř čeká potěšení z příjemných a kvalitních materiálů, a také poklidně elegantních křivek. Většina plastů je sice tvrdých i v místech kontaktu s tělem, ale jejich pohledná povrchová úprava to částečně smazává.
Vpředu se na dostatečně rozměrných (sedák 48, opěradlo 62 cm), kvalitní kůží potažených a dobře tvarovaných sedačkách sedí velmi příjemně, překvapivě dobré je to i uprostřed (47/57 cm). Jen vzadu je, pochopitelně, místo jen pro děti (43/50 cm).
Nadstandardní posuvné boční dveře lze ovládat elektricky, jejich trumfem jsou spouštěcí okna; ta zatím evropská konkurence nezná. A dostalo se dokonce i na stojánek na pití.
Sklápění se systémem Karakuri sice chce trochu více úkonů, než jinde, ale odměnou je nízko umístěná plochá podlaha.
Zdá se, že vznikl další velice atraktivní model japonské provenience. Škoda jen, že tabulkové parametry zážehových jednotek 1,8 (85 kW, 165 Nm) a 2,0 DISI (111 kW, 191 Nm) už nejsou nadprůměrné, tak jako tomu bylo ještě nedávno. Mazda alespoň k oběma standardně dodává šestistupňové převodovky.