Diskuse

Mazda a 12voltový akumulátor lithium-ion: Zvoní olověným baterkám hrana?

18.3.2018

Dosavadní kralování olověných akumulátorů v roli startovací baterie má narušit japonská Mazda. Ta ve spojení s ELIIY Power a Ube Industries vyvíjí startovací lithium-iontový akumulátor.

 

  • 50 Reagovat !

    foto Ham-

    Ham. 18.03.  11:41

    Lithium-iontová

    baterie se v roli startovací baterky používá. Třeba u Porsche od cca roku 2010, dokonce auto.cz o tom psalo. Zpočátku to byla výsada jenom GT3 a podobně zaměřených modelů, dnes má Li-ion třeba Cayenne.
    [odkaz]
    Takže tvrzení v článku jsou holý nesmysl.
    • 21 Reagovat !

      foto fostek

      fostek 18.03.  13:38

      « Re: Lithium-iontová

      :yes: :yes: :yes:
      Tak to je strašný. Zajímalo by mě, jak ten Dusil teď na to čumí a co sii o tom myslí.
      Myslíte, že ví, že je zase za d€bila?
      To snad není pravda. Oni se v tom mlátěj, jako úplný másla.
      prostě jedna chyba za druhou.
      A když jim to napíšeš, jestě se cítěj dotčený.
      Jako kdyby to byla naše chyba, že dělají furt chyby.
      To, že na ně furt narážíme, je proto, že je furt dělají.
      Několik pěkných termínů:
      Amaterismus, lemplovství, neschopnost.
      • 11 Reagovat !

        foto WinDiesel

        WinDiesel 18.03.  13:53

        « Re: Re: Lithium-iontová

        Když ale ta Mazda je mass production a Porsche úplně není. Tak bych to asi tak neodsuzoval.
        • 10 Reagovat !

          foto fostek

          fostek 18.03.  13:58

          « Re: Re: Re: Lithium-iontová

          Nečekaně se nejnovější a nejdražší věci nasazujou v prémii. Toje ale překvapení!

          Napsal, že se to nepoužívá. je to prostě chyba. Měl napsat třeba, že to dělá jen třeba porsche a je to drahý atd. Navíc o tom sami informovali. Neberu.
        • 20 Reagovat !

          foto Ham-

          Ham. 18.03.  14:16

          « Re: Re: Re: Lithium-iontová

          No dnes si můžeš Li-ion baterku koupit prakticky do libovolného auta, masové nemasové. Dělají se pro motory o objemu od 1 litru stejně jako pro dvanáctiválce a od několika výrobců. Velikost mají standardizovanou s Pb baterkami, takže záměnu zvládne každé tele. Nechápu to objevování Ameriky od pana Dusila.
          [odkaz]
          • 00 Reagovat !

            foto WinDiesel

            WinDiesel 18.03.  18:13

            « Re: Re: Re: Re: Lithium-iontová

            Já to nevěděl, článek je tedy přínosný protože rozvířil diskuzi :-) A kolikpak ta sranda asi stojí, víme?
            • 00 Reagovat !

              foto Ham-

              Ham. 18.03.  19:12

              « Re: Re: Re: Re: Re: Lithium-iontová

              No za hubana není, ale proti tomu roku 2008, kdy stála kolem 3000 USD, dnes je cena cca čtvrtinová, řekněme 700 usd za 50 Ah. Nicméně dá se předpokládat, že dál bude klesat a za čas bude na dostřel dnešních olověných AGM baterek.
              [odkaz]
              • 00 Reagovat !

                foto WinDiesel

                WinDiesel 18.03.  22:01

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lithium-iontová

                Touto optikou nahlíženo DPF jsou levné >:D
          • 00 Reagovat !

            foto -MT-

            _MT_ 19.03.  12:24

            « Re: Re: Re: Re: Lithium-iontová

            Pokud však nabíjecí systém není stavěný na Li-ion, tak to není nejlepší nápad. Některé chemie jsou horší než jiné, ale obecně Li-ion nemají rády zacházení, které klasické Pb dobře tolerují. Dá se říct, že se do jisté míry zneužívá jejich tolerance. Ze všech Li-ion jsou na tom nejlépe asi LTO, ale není moc pravděpodobné, že "drop in" náhrady obsahují články právě s touto chemií (je snad nejdražší ze všech). A pochybuji, hlavně u těch levnějších, že obsahují elektroniku, která tu baterii zvládne efektivně ochránit (a zároveň auto).
      • 30 Reagovat !

        foto Xylo

        Xylo 18.03.  14:02

        « Re: Re: Lithium-iontová

        Zrovna si pročítám takovou zajímavou knihu, v sekci Business model Zdarma je popisován příběh bezplatných novin Metro a autoři píší: "Firma snížila také náklady na redakci, cílem bylo vytvořit noviny bez velkých ambicí, které stačí k pobavení mladších cestujících během krátkých cest do práce a z práce."
    • 00 Reagovat !

      foto Tycoon

      Tycoon 18.03.  18:46

      « Re: Lithium-iontová

      Dle toho článku, na který odkazujete, byla Li-Ion baterka pouze doplňková výbava za 45 tisíc Kč, přičemž klasické olověná baterka tam stále byla. A asi jen blázen by si připlatil za zbytečný výbavový prvek, který zvyšuje hmotnost auta.
      • 30 Reagovat !

        foto Ham-

        Ham. 18.03.  19:19

        « Re: Re: Lithium-iontová

        Dostal jsi obě, ale v autě byla instalovaná jenom jedna. Co by tam asi tak obě dělaly? A jak by sis představoval úsporu hmotnosti 10kg kdyby tam byly obě zároveň? Dnes, třeba v tom Cayennu dostaneš jenom jednu, Li-ion.
      • 00 Reagovat !

        foto -MT-

        _MT_ 19.03.  12:32

        « Re: Re: Lithium-iontová

        U GT3 Li-ion nahrazovala olověnou. Celou pointou bylo snížit hmotnost auta o nějaké to kilo. Leda bys tu olověnou vozil v kufru. To je pak tvá blbost. ;-)
    • 01 Reagovat !

      foto Nicco

      Nicco 19.03.  09:51

      « Re: Lithium-iontová

      Nj ale Mazda ta je ve vsem super a vsichni to delaji spatne, to se dneska doctes vsude.
      • 00 Reagovat !

        foto skejpa

        skejpa 19.03.  10:39

        « Re: Re: Lithium-iontová

        Mazda za to nemůže, že o nich někdo napsal článek s nepřesnostmi :-) A měli bychom být rádi, že je tu nějaká automobilka, co se snaží dělat věci líp :-)
    • 00 Reagovat !

      foto stealth01

      stealth01 19.03.  13:05

      « Re: Lithium-iontová

      Jj, ja ji měl v M3.
  • 11 Reagovat !

    foto topten

    topten 18.03.  16:51

    hybrid

    v okamziku, kdy spalovaci motor bude pouze v kombinaci s elektromotorem, kterej umozni dojezd treba jen 30km na elektriku, funkci startovaciho olovenyho AKU prevezme akumulator pohanejici elektromotor, coz je v soucasnosti az na vyjimky Li-on. jen bude potreba zajistit, aby kapacita neklesla uplne k nule, coz nebude zadny problem, navic to aku i prospeje, protoze vyrazny vybiti (ale i nabiti) Li-on neprospiva.
    a je otazka, jestli funkci starteru neprevezme elektromotor, samozrejme zalezi, jak to bude cely usporadany...
    • 00 Reagovat !

      foto stary-kluk

      starý_kluk 18.03.  18:04

      « Re: hybrid

      Např. MB nebo BMW používající jen jeden el. stroj (na konci klik. hřídele před spojkou) ho zatím(?) ke startování nepoužívají.
      • 00 Reagovat !

        foto -MT-

        _MT_ 19.03.  13:01

        « Re: Re: hybrid

        BMW ho v podstatě ke startování používá. Protože se auto vždy rozjíždí na elektřinu a motor se pak přes spojku připojí dle potřeby (spojka neslouží k rozjezdům, pouze k připojení motoru). Nejsem si 100% jistý, že tam startér není, ale neměl by (je to čistě otázka komfortu: pokud dokáží motor nastartovat přes spojku, aniž by to posádka nemístně pocítila, tak je startér zbytečný; pokud opravdu vůbec nepočítají s tím, že by se spojka použila k rozjezdu, byť jen v krajním případě).
    • 00 Reagovat !

      foto WinDiesel

      WinDiesel 18.03.  18:15

      « Re: hybrid

      U většiny hybridů bývá startér používán jen při studeném startu.
      U 48 V systémů to bude ještě jednodušší.
      • 00 Reagovat !

        foto stary-kluk

        starý_kluk 18.03.  18:20

        « Re: Re: hybrid

        Záleží, kolik článků je paralelně, protože veliké startovací proudy (tj. zejména studené starty) Li-Ion akumulátory ničí.
        • 00 Reagovat !

          foto kalousek

          kalousek 18.03.  19:39

          « Re: Re: Re: hybrid

          To ničení startovacími proudy by mě docela zajímalo. Když si vezmeme parametry baterky z běžného elektromobilu - například BMW i3 - baterka cca 30 kWh, max.výkon 125 kW, tj. baterka je zatížena proudem cca 4C

          Startovací baterka v autě - baterka 0,8 kWh, příkon startéru 3,2 kW, zatížení cca 4C

          Čísla jsem nastřílel, ale zatížení obou baterek mi vychází zhruba stejné. Když to u elektromobilů nevadí, proč by to mělo vadit u spalováku ? Vysvětlí nám to pan Dusil ?

          A ještě info pro p.Dusila - . Vysoká kapacitu vzhledem k objemu a hmotnosti a vysoká hustota energie je to stejné, je nelogické uvádět každé zvlášť jako dvě různé výhody lionek.
          A pokud píše o malém "takzvaném samovybíjení 5 procent", bylo by dobré uvést za jak dlouho těch 5% zmizí. Jinak je údaj zcela k ničemu
          • 10 Reagovat !

            foto topten

            topten 18.03.  21:15

            « Re: Re: Re: Re: hybrid

            presne tak
            10kWh aku pro dojezd 50km znamena "startovaci" vykon 40kW, tedy o rad vic, nez je potreba
            navic za 5 let ty parametry budou zas uplne jinde a taky je mozny, ze hybridy budou jen kratka epizodka
            a navic, jestli se nepletu, dnes li-on zvlada i 10C
            • 00 Reagovat !

              foto stary-kluk

              starý_kluk 19.03.  11:28

              « Re: Re: Re: Re: Re: hybrid

              U startovacího akumulátoru je hlavní malý vnitřní odpor a jeho přibývání s vybíjením. Podle toho se navrhuje celá startovací souprava: aku a startér. A tady u lionek je pro jejich životnost důležité je udržovat v rozmezí 20-80% plného nabití - ideální je cca 40%.
              • 00 Reagovat !

                foto kalousek

                kalousek 19.03.  13:26

                « Re: Re: Re: Re: Re: Re: hybrid

                Startovací aku i trakční jsou ale zatíženy zhruba stejnými proudy v poměru ke kapacitě. Proč myslíš že malý vnitřní odpor by měl být důležitý jen u toho startovacího ?
                • 00 Reagovat !

                  foto stary-kluk

                  starý_kluk 19.03.  16:47

                  « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hybrid

                  Vyvozuješ proudy a myslíš kW-y - viz výše. C je v Ah ne v (k)Wh. Vytrácí se ti tam v tom napětí.
                  • 00 Reagovat !

                    foto kalousek

                    kalousek 19.03.  17:46

                    « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hybrid

                    Jo napsal jsem proudy a myslel jsem výkon. :-)

                    Samozřejmě proud a napětí je otázka spíše mechanického uspořádání, různým poskládáním stejného počtu článků v rámci sériovoparalelního uspořádání si obě veličiny můžeš měnit skoro dle libosti (prosím nechytat za slovíčko). Nicméně ať je zapojíš jak chceš, celkový výkon akumulátoru, jeho kapacitu (kWh) a ani zatížení jednotlivých článků tím prakticky nezměníš.

                    Takže si myslím že rozhodujícím ukazatelem zatížení je výkon vzhledem ke kapacitě - tenhle podíl bude stejný pro každý z článků i pro celý akumulátor. A zatížení trakčních lionek v elmobilech i startovacích olověných klasik mi vychází srovnatelně. Samozřejmě tebou zmíněná změna vnitřního odporu ovlivní výkon obou akumulátorů, ale obou prakticky stejně
                    • 00 Reagovat !

                      foto stary-kluk

                      starý_kluk 20.03.  08:33

                      « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hybrid

                      U startéru jde základně o moment. A moment je úměrný kvadrátu proudu. Jde tedy o maximální proud nakrátko - rozběhový. Ten je omezený všemi odpory, z nichž nejpodstatnější je odpor kotvy a buzení startéru a právě vnitnřní odpor aku. Proto musí být vnitřní odpor aku co nejmenší.
                      Také tu jde o moment startéru odpovídající kolem cca 100 ot/min spal.motoru, aby v něm proběhly první spalovací pochody. Taky zde jde o kvadrát proudu, a tedy taky o nejmenší vnitřní odpor aku.

                      Největší výkon aku je ale jinde: to když by se rovnaly vnější odpory jeho vnitřnímu odporu.

                      Největší účinnost je také někde jinde - při největším výkonu je 50%.

                      U trakce jde vedle momentu o výkon a hlavně o účinnost.
                      • 00 Reagovat !

                        foto kalousek

                        kalousek 21.03.  18:17

                        « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hybrid

                        Asi bych to řekl jinak. U staréru i u elektromobilu jde shodně především o výkon. Moment si můžeš vyrobit i při slabém proudu jaký chceš například vhodným zpřevodováním. Což se v praxi taky běžně dělá - mnohé startéry mají na rotoru ještě vložený planetový mezipřevod. Takže moment si můžeš vyrobit v podstatě libovolný ale na roztočení motoru jen moment nestačí, na to potřebuješ výkon. Když bude málo výkonu, budeš mít sice k dispozici sílu ale startovaný motor se bude točit pomalu a nechytne

                        A u trakce je to prakticky stejné. Hnací sílu si taky vyrobíš jak chceš velkou vhodným zpřevodováním, ale bez pořádného výkonu pojede elektromobil pomalu. Takže i tady rozhoduje výkon. Vše ostatní je podružné

                        Na druhé straně ale chápu, že pokud je u aku dané napětí, tak výkon naženeš jedině proudem a tady samozřejmě odpory hrají hlavní roli. Zvláště v případě 12V systému je to hra o miliohmy

                        PS: a s tou úměrností momentu podle kvadrátu proudu to myslím taky není úplně jednoznačné, tahle závislost platí u sériových elmotorů jen pro nízké proudy. V oblasti jmenovitých proudů je myslím závislost už spíše lineární. Ale taky se můžu plést, elektromotorům moc nerozumím
                        • 00 Reagovat !

                          foto stary-kluk

                          starý_kluk 22.03.  08:48

                          « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hybrid

                          Jak jsem ale už napsal: největší moment, největší výkon a nejlepší účinnost jsou zde při různých otáčkách startéru. A u něj je specifikum, že jde o provoz pár vteřin - je to zcela jiné, než u trakce. Startér je čistý sériový ss motor - nijak nekompaundovaný.

                          Aby dal aku potřebný proud (100-200A), je potřeba, aby měl odpovídající plochu desek a co nejmenší vnitřní odpor - což spolu souvisí. Je rozdíl třeba mezi startovacími a staničními aku.
                          Promin, nejde to tady stručně pořádně napsat.
                          • 00 Reagovat !

                            foto kalousek

                            kalousek 23.03.  06:34

                            « Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hybrid

                            Ano souhlasím, největší moment, největší výkon a nejlepší účinnost jsou při různých otáčkách startéru. Nic to ale nemění na faktu že pro spuštění spalováku je rozhodující výkon startéru. Moment i účinnost jsou podružné

                            A rozdíly mezi startovacími a staničními aku mi vysvětlovat nemusíš, něco o tom taky vím. Oba druhy sám používám desítky let.
                            Když se ale vrátim k tomu co jsem psal na začátku, tak současné trakční lionky v elektromobilech dostávají prakticky stejnou maximální zátěž jako startovací olověné, a navíc se běžně cyklují podstatně hlouběji. Takže jejich použití jako startovací aku celkem nic nebrání. Ostatně jednu li-ionku ve funkci startovacího aku používám taky a je v pohodě už několik let.
  • 00 Reagovat !

    foto parafin

    parafin 19.03.  17:53

    aký problém?

    Nechápem, čo vlastne riešia. Načo sa zapodievajú teplotou motorového priestoru, ochranou pri náraze a podobne. Keď tá lionka má hmotnosť pol kila a veľkosť peňaženky, tak nech ju bachnú niekde pod zadné sedačky, alebo do stredového tunela, kde ju možno priamo z interiéru ľahko odpojiť a zobrať domov nabiť. Nemusí predsa byť nutne v motorovom priestore. Problém vyriešený.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance? Otrávené ksichty divákům neušly!

Zhrzený Piškula nevydýchal finále StarDance?…

Po dvou letech »kralování« předal Zdeněk Piškula (20) žezlo dalšímu vítězi StarDance Jiřímu Dvořákovi (51) a…

Příběhy lidí, které zachránil Ombudsman Blesku: Záchrana střechy nad hlavou, mrtvolný puch i stařenka ve spárech šmejdů

Příběhy lidí, které zachránil Ombudsman Blesku:…

Příběhy se šťastným koncem k Vánocům patří. Už čtvrtým rokem Blesk.cz  zveřejňuje trápení lidí, kteří se nemohou…

 

iSport.cz

Průvan mezi sudími ve fotbalové lize: devět jich půjde z kola ven!

Průvan mezi sudími ve fotbalové lize: devět jich…

Ligový podzim ukončí alespoň na čas elitní kariéru hned devíti rozhodčím. Chovancova komise je dnes vyřadí z…

Mourinho končí! United ho vyhodili, hledají kouče do konce sezony

Mourinho končí! United ho vyhodili, hledají kouče do…

José Mourinho končí na lavičce Manchesteru United! Nepovedený start do sezony stál zkušeného portugalského…

 

Reflex.cz

Macron má další problém. Zapletla se jeho strana s ruskou mafií?

Macron má další problém. Zapletla se jeho strana s…

Ve Francii to vře. Zatímco zahraniční média většinou řeší jen hnutí žlutých vest, francouzští novináři se…

Vtipné vlajky 18 států složené z jejich národních jídel

Vtipné vlajky 18 států složené z jejich národních jídel

Každý stát světa má jídla, ovoce a zeleninu, které místní lidé milují. Každý stát světa má také svou vlastní…