Mazda CX-5 2,2D AT (129 kW): První jízdní dojmy
Mazda CX-5 je v současné době doslova nedostatkové zboží. Kombinace zajímavé ceny, dobré výbavy a úsporných motorů zákazníky láká, avšak zájemci se musí obrnit trpělivostí. Pokud si nevyberete z nabídky skladových vozů, budete si muset počkat.
A to bohužel docela dlouho, protože zadat české vozy do výroby bude možné až v prosinci. To znamená termín dodání k zákazníkovi v lednu příštího roku.
Podle Mazdy je nejžádanější verzí dieselové provedení s automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. A právě tuto specifikaci (verzi s 129 kW) jsme měli šanci krátce vyzkoušet.
Je to vůbec diesel?
Agregát o zdvihovém objemu 2,2 litru se může pochlubit nejnižším kompresním poměrem ze všech vznětových agregátů, které najdete pod kapotami osobních vozů. Poměr 14:1 je oproti konkurenčním dieselům nižší řádově o dvacet procent. Rovná se mimochodem kompresnímu poměru benzinového agregátu Skyactiv-G, model s tímto agregátem již redakčním testem prošel.
Výhody a nevýhody nižšího kompresního poměru důkladněji popisujeme ve speciální příloze, zde si alespoň shrňme nejpodstatnější pozitiva: o 20 % nižší spotřebu paliva či splnění normy Euro 6. Díky dvoustupňovému přeplňování umí agregát nabídnout vyšší točivý moment v nižších a středních otáčkách, což můžeme po krátkém svezení potvrdit. Tento diesel nejen že má sympatickou sílu v nízkých otáčkách, neprotestuje ani proti vytáčení.
To je ostatně vidět z čísel: nejvyšší výkon motoru leží v 4.500 otáčkách a není utrpením jej do těchto výšek hnát. Zvuk zůstává kultivovaný a zátah nepolevuje. Skutečně velmi povedené, leckterý pasažér by pod kapotou hledal agregát benzinový. Podvozek dieselové CX-5 s automatem a pohonem všech kol je poměrně sportovně naladěn, avšak komfort odpružení není obětován. Alespoň ne z velké části, při svižném tempu totiž zůstalo filtrování výmolů na hodně solidní úrovni. Jakoby CX-5 řidiče vybízelo k rychlejší a rychlejší jízdě.
Převodovka není proti, šestistupňový automat má svižné reakce a na rozdíl od některých jiných automatů s měničem nepůsobí ospale. Důvod hledejme ve velkém rozsahu přemostění měniče, díky kterému je možné cítit větší „propojení“ s vozem. Rozjezdy jsou pěkně plynulé a změna rychlostních stupňů se téměř blíží dvouspojkovým převodovkám. Trochu horší je to s nedotáčivostí, která choutky na okreskové laškování kazí. Nezapomínejme však, že CX-5 je malé SUV (či crossover, chcete-li).
Spotřeba paliva byla během patnáctikilometrového testovacího kolečka 8,2 litru nafty na 100 km, avšak nutno dodat, že jsme potenciál motoru nejednou využili na maximum. O něco přínosnější bude údaj o otáčkách při 100 km/h: na šestku automat točil klidných 1.800 min-1. Těšme se na plnohodnotný redakční test, první dostaveníčko dopadlo na jedničku.