Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda CX-5 2,2D AT (129 kW): První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (32)
Skyactiv přichází postupně. Benzinový agregát z nového rodu jsme již otestovali, nyní je řada na naftě.

Mazda CX-5 je v současné době doslova nedostatkové zboží. Kombinace zajímavé ceny, dobré výbavy a úsporných motorů zákazníky láká, avšak zájemci se musí obrnit trpělivostí. Pokud si nevyberete z nabídky skladových vozů, budete si muset počkat.

A to bohužel docela dlouho, protože zadat české vozy do výroby bude možné až v prosinci. To znamená termín dodání k zákazníkovi v lednu příštího roku.

Podle Mazdy je nejžádanější verzí dieselové provedení s automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. A právě tuto specifikaci (verzi s 129 kW) jsme měli šanci krátce vyzkoušet.

Je to vůbec diesel?

Agregát o zdvihovém objemu 2,2 litru se může pochlubit nejnižším kompresním poměrem ze všech vznětových agregátů, které najdete pod kapotami osobních vozů. Poměr 14:1 je oproti konkurenčním dieselům nižší řádově o dvacet procent. Rovná se mimochodem kompresnímu poměru benzinového agregátu Skyactiv-G, model s tímto agregátem již redakčním testem prošel.

Výhody a nevýhody nižšího kompresního poměru důkladněji popisujeme ve speciální příloze, zde si alespoň shrňme nejpodstatnější pozitiva: o 20 % nižší spotřebu paliva či splnění normy Euro 6. Díky dvoustupňovému přeplňování umí agregát nabídnout vyšší točivý moment v nižších a středních otáčkách, což můžeme po krátkém svezení potvrdit. Tento diesel nejen že má sympatickou sílu v nízkých otáčkách, neprotestuje ani proti vytáčení.

To je ostatně vidět z čísel: nejvyšší výkon motoru leží v 4.500 otáčkách a není utrpením jej do těchto výšek hnát. Zvuk zůstává kultivovaný a zátah nepolevuje. Skutečně velmi povedené, leckterý pasažér by pod kapotou hledal agregát benzinový. Podvozek dieselové CX-5 s automatem a pohonem všech kol je poměrně sportovně naladěn, avšak komfort odpružení není obětován. Alespoň ne z velké části, při svižném tempu totiž zůstalo filtrování výmolů na hodně solidní úrovni. Jakoby CX-5 řidiče vybízelo k rychlejší a rychlejší jízdě.

Převodovka není proti, šestistupňový automat má svižné reakce a na rozdíl od některých jiných automatů s měničem nepůsobí ospale. Důvod hledejme ve velkém rozsahu přemostění měniče, díky kterému je možné cítit větší „propojení“ s vozem. Rozjezdy jsou pěkně plynulé a změna rychlostních stupňů se téměř blíží dvouspojkovým převodovkám. Trochu horší je to s nedotáčivostí, která choutky na okreskové laškování kazí. Nezapomínejme však, že CX-5 je malé SUV (či crossover, chcete-li).

Spotřeba paliva byla během patnáctikilometrového testovacího kolečka 8,2 litru nafty na 100 km, avšak nutno dodat, že jsme potenciál motoru nejednou využili na maximum. O něco přínosnější bude údaj o otáčkách při 100 km/h: na šestku automat točil klidných 1.800 min-1. Těšme se na plnohodnotný redakční test, první dostaveníčko dopadlo na jedničku.

Aleš Jungmann
Diskuze (32)
4. 6. 2012 14:43
Re: Mazda CX-5
ale zase většina dieslů jde do evropy (možná i rusko), takže by sem nějaké měli poslat :-)
Avatar - Carlos Santana
1. 6. 2012 19:40
Re: AirPlay
AirPlay podporuje streamování přes Bluetooth verze 4.0 ;-)
1. 6. 2012 15:49
Re: ODMĚNA
skyactiv bude urcite. design nebude tak agresivni jako u konceptu, ale spise bude podobny CX5, a to taky neni vubec spatne. myslim, ze z mazdy 6 bude kral mainstreamu, a to celkem s prehledem. jeste se ukaze so dokaze nove mondeo.
1. 6. 2012 15:46
Re: Mazda CX-5
prvni kusy maji byt v prodeji letos v zime, ale vsichni vime jak to u mazdy chodi...na kvalitu se ceka a nejen cesky, ale celkove evropsky trh je pro mazdu sekundarni. skoda tech mensich vyrobnich kapacit...
1. 6. 2012 14:51
Re: Mazda CX-5
haha, za půl roku se možná objeví na nějakém autosalónu, ale než se dostane do evropy a ty si ji objednáš a oni ji dovezou, tak bude 1,5roku v prd*li a to jsem ještě optimista, když vezmu v úvahu jaká o ní bude poptávka.